3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackPH:

If you have 12 V single-rail power supply( and you do) - number of cables does not matter. You have 2 x2 PCI-E and can can connect it to these 3 sockets on FTW3 in any way you want.
I run 10 years old AX850 (also single rail) and it handles Suprim X 430 W with ease.

Yeah, it doesn't matter when you have 3 sockets on your card.

I have however seen people having issues when they connect a 3080 that has 2 power sockets using a single cable to the PSU. If I recall correctly it could sometimes cause the PSU's over-current protection to trip during load spikes. Using two cables fixed it.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Priser på Amazon gick lite ner. Prisjakt visar 8350kr för Msi Ventus, Amazon 8291kr för Asus Tuf.

Msi Trio X Gaming gick ner till 9290kr.

https://www.amazon.se/s?k=rtx+3080&ref=nb_sb_noss_1

Visa signatur

AMD FX8320 | MSI Gaming X Trio 3080 10GB | Oculus Rift

Permalänk
Medlem

Vad är dealen bakom detta? Jag kör mitt 3080 via en delad kabel. Vilka nackdelar kan det medföra?

Permalänk
Avstängd

How is last pic with green checkmark is different from “do not do this” if you keep in mind that every power connector on a card can pull 150 W and it is single 12 V rail PSU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Vad är dealen bakom detta? Jag kör mitt 3080 via en delad kabel. Vilka nackdelar kan det medföra?

Jag kör också mitt 3080 med 1 pcie kabel som är delad. Jag har inte stött på några problem..

Permalänk

Är det någon som har koll på hur Amazon hanterar 3080 beställningarna? Vissa modeller som ej finns i lager går att beställa och andra modeller går inte att beställa. Funderar på om de har något som när koll på inleveranser kontra liggande beställningar eller om de också köar upp hur många beställningar som helst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HighGrade:

Är det någon som har koll på hur Amazon hanterar 3080 beställningarna? Vissa modeller som ej finns i lager går att beställa och andra modeller går inte att beställa. Funderar på om de har något som när koll på inleveranser kontra liggande beställningar eller om de också köar upp hur många beställningar som helst.

From my understanding they only open preorders when they know for sure they can get the goods in a near time. Otherwise it will be marked as out of stock.

Permalänk
Medlem

Är det inte bäst att vänta tills RTX 3080 Ti eventuellt avtäcks den 12 januari? Om man klarar av att ha det oöppnat tills dess ifall ens beställning snart kommer som i mitt fall.

"Nvidia ser ut att sjösätta betydligt mer än stationära RTX 3080 Ti under CES-mässan den 12 januari."

https://www.sweclockers.com/nyhet/31072-specifikationer-for-b...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Är det inte bäst att vänta tills RTX 3080 Ti eventuellt avtäcks den 12 januari? Om man klarar av att ha det oöppnat tills dess ifall ens beställning snart kommer som i mitt fall.

"Nvidia ser ut att sjösätta betydligt mer än stationära RTX 3080 Ti under CES-mässan den 12 januari."

https://www.sweclockers.com/nyhet/31072-specifikationer-for-b...

Det beror nog en del på hur priskänslig man är.
Jag förväntar mig att det blir dyrare än det smakar.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Det beror nog en del på hur priskänslig man är.
Jag förväntar mig att det blir dyrare än det smakar.

Tänk Nvidia överraskar positivt. Kanske naivt tro de ska göra det men jag väntar nog.

Permalänk
Skrivet av Tomasis:

Priser på Amazon gick lite ner. Prisjakt visar 8350kr för Msi Ventus, Amazon 8291kr för Asus Tuf.

Msi Trio X Gaming gick ner till 9290kr.

https://www.amazon.se/s?k=rtx+3080&ref=nb_sb_noss_1

Jag beställde ett av de där Asus Tuf 3080 för några dagar sedan, och fick betala priset 8579 kr.
Nu såg jag dock att produkten inte längre går att beställa, och jag drar slutsatsen att någon säljare på Amazon tycker att det är bra om man hamnar som billigaste alternative i prisjämförelser så länge man inte har varan i lager.

Hade det gått att boka till det nya priset, så visst. Då har vi ett nytt pris. Fram tills dess är det mest ett påstående om pris.

Ville bara dela med mig av en observation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Vad är dealen bakom detta? Jag kör mitt 3080 via en delad kabel. Vilka nackdelar kan det medföra?

1: Nätagget kan i teorin fysiskt vara uppdelad på flera rails, och då kan potentiellt den rail du använder överlastas och leda till problem. Men riktiga multi rail nätagg tror jag inte ens säljs längre på konsument marknaden. (det sista jag minns är något 1000W corsair agg för ett antal år sen)
2: Nätagget kan ha separat "over current protection" på de olika kontakterna och du kan möjligen passera den gränsen med ett 3080 på en kontakt. Isåfall slår nätagget sannolikt av burken vid hög last för att skydda den. (dvs du lär märka om du har problem)
3: Din nätaggskabel kan vara dåligt dimensionerad i den gemensamma delen innan den splittas till två 8 pins pcie och bli så varm så höljet smälter och orsakar kortis.

Men så länge man kör ett 3080 som inte drar så speciellt mycket mer på power limit än de 300W som tidigare varit normen för vad grafikkort via 2 x 8pins PCI-e , och du har ett modernt välbyggt nätagg från känd tillverkare, så lär risken riskerna ovan vara väldigt väldigt små. (själva pci-e kontakterna klarar mer än 300W - jag minns inte siffrorna men något har dem säkert i huvudet )

Personligen kommer jag troligen undervolta mitt 3080 när jag väl får tag på ett, och är inte ett dugg orolig över att köra dem på samma kabel.
Snackar man uppemot 400W eller mer så är det definitivt värt att fördela ut värmen över flera kablar/kontakter... Men då är det ju normalt tre kontakter och då fördelar man ju naturligt upp det på åtminstone två kablar iallafall. (som bilden ovan)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Är det inte bäst att vänta tills RTX 3080 Ti eventuellt avtäcks den 12 januari? Om man klarar av att ha det oöppnat tills dess ifall ens beställning snart kommer som i mitt fall.

"Nvidia ser ut att sjösätta betydligt mer än stationära RTX 3080 Ti under CES-mässan den 12 januari."

https://www.sweclockers.com/nyhet/31072-specifikationer-for-b...

Lika bra o beställa nu o sen lämna tillbaka / sälja vidare isnf. 3080ti lär ju knappast vara enklare att få tag på för den lär ju ha brutal efterfrågan den med. 3090 ploppar ju dock upp en hel del, men kostar ju även så brutalt mycket.

Skrivet av Hammondisch:

Jag beställde ett av de där Asus Tuf 3080 för några dagar sedan, och fick betala priset 8579 kr.
Nu såg jag dock att produkten inte längre går att beställa, och jag drar slutsatsen att någon säljare på Amazon tycker att det är bra om man hamnar som billigaste alternative i prisjämförelser så länge man inte har varan i lager.

Hade det gått att boka till det nya priset, så visst. Då har vi ett nytt pris. Fram tills dess är det mest ett påstående om pris.

Ville bara dela med mig av en observation

Går fortfarande att beställa asus 3080 tuf.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammondisch:

Jag beställde ett av de där Asus Tuf 3080 för några dagar sedan, och fick betala priset 8579 kr.
Nu såg jag dock att produkten inte längre går att beställa, och jag drar slutsatsen att någon säljare på Amazon tycker att det är bra om man hamnar som billigaste alternative i prisjämförelser så länge man inte har varan i lager.

Hade det gått att boka till det nya priset, så visst. Då har vi ett nytt pris. Fram tills dess är det mest ett påstående om pris.

Ville bara dela med mig av en observation

Det går att boka kortet till det nya priset.

Skrivet av draanexle:

Lika bra o beställa nu o sen lämna tillbaka / sälja vidare isnf. 3080ti lär ju knappast vara enklare att få tag på för den lär ju ha brutal efterfrågan den med. 3090 ploppar ju dock upp en hel del, men kostar ju även så brutalt mycket.

Jag har gjort så. Just nu har jag två grafikkort som är på väg till mig, har ju gjort flera beställningar tills jag klurar ut vilken jag ska behålla och kan få (mest sugen på EVGA-kortet, oklart när den skickas).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Det går att boka kortet till det nya priset.

Jag har gjort så. Just nu har jag två grafikkort som är på väg till mig, har ju gjort flera beställningar tills jag klurar ut vilken jag ska behålla och kan få (mest sugen på EVGA-kortet, oklart när den skickas).

Ye, är ju typ lite så det verkar vara just nu med korten - folk som beställer flera olika kort från flertal försäljare för att se vilka de kan få typ.

Är själv nog mest sugen på ASUS TUF för den verkar vara bland de bättre när det kommer till temps och ljudnivå.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Ye, är ju typ lite så det verkar vara just nu med korten - folk som beställer flera olika kort från flertal försäljare för att se vilka de kan få typ.

Är själv nog mest sugen på ASUS TUF för den verkar vara bland de bättre när det kommer till temps och ljudnivå.

Blir villrådig. Är det värt extra pengarna att köpa ett fabriksklockat kort OC? Eller ex Asus Tuf?

Permalänk
Medlem

@arvcop Det beror väl på. Känner du inte för att lägga kanske 5min på att göra samma sak själv så kan det ju vara det. Annars går nog nästan alla sålda kort idag att enkelt få upp till den nivån det högst klockade kortet ligger på som bas. Sen finns ju chansen att de redan klockade kan gå ännu högre då det faktiskt ibland väljs ut på grund av sin högre kapacitet vid testning.

Viktigare är ju att först kolla på antalet portar. Själv har jag tex krav på 2x HDMI för VR + monitor kräver det. Dock har inte alla kort det utan många har bara en HDMI. Sen är det ju kylning och strömförsörjning som skiljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Ye, är ju typ lite så det verkar vara just nu med korten - folk som beställer flera olika kort från flertal försäljare för att se vilka de kan få typ.

Är själv nog mest sugen på ASUS TUF för den verkar vara bland de bättre när det kommer till temps och ljudnivå.

Skrivet av arvcop:

Blir villrådig. Är det värt extra pengarna att köpa ett fabriksklockat kort OC? Eller ex Asus Tuf?

Väldigt dyra grafikkort med bara tre års garanti är för mig inget lockande. Därför söker jag mig till andra märken än ASUS om möjligheten finns, vilket är fallet.

Permalänk

Att priserna sjunker beror nog också dels på att dollarn jämfört med kronan blivit billigare, för tre månader sedan låg en dollar runt 8,90, nu runt 8,25.

Permalänk
Medlem

Också gjort en chansning på ett Asus TUF från Amazon. Kan hålla er uppdaterade på när jag får mer information om leveransdatum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arvcop:

Blir villrådig. Är det värt extra pengarna att köpa ett fabriksklockat kort OC? Eller ex Asus Tuf?

Nej, verkligen inte värt att lägga extra pengar för OC version. Dock så kan vissa OC versioner ha flossigare kylare, och då kan det vara värt beroende på pris.

Skrivet av TKD_1337:

Väldigt dyra grafikkort med bara tre års garanti är för mig inget lockande. Därför söker jag mig till andra märken än ASUS om möjligheten finns, vilket är fallet.

Är väl typ isnf enbart evga som har vettig garanti. Zotac har jag enbart hört dåligt om, och gigabyte är jag lite osäker på om man inte typ köper kortet från t.ex Inet eller annan svensk försäljare som är villig att ta hand om garanti ärenden

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Är väl typ isnf enbart evga som har vettig garanti. Zotac har jag enbart hört dåligt om, och gigabyte är jag lite osäker på om man inte typ köper kortet från t.ex Inet eller annan svensk försäljare som är villig att ta hand om garanti ärenden

Zotac har fem år om man registrerar sig. Gigabyte fyra med registrering och hos EVGA kan man köpa två år till för 30 dollar. Så längden är i alla fall en stor fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

@arvcop Det beror väl på. Känner du inte för att lägga kanske 5min på att göra samma sak själv så kan det ju vara det. Annars går nog nästan alla sålda kort idag att enkelt få upp till den nivån det högst klockade kortet ligger på som bas. Sen finns ju chansen att de redan klockade kan gå ännu högre då det faktiskt ibland väljs ut på grund av sin högre kapacitet vid testning.

Viktigare är ju att först kolla på antalet portar. Själv har jag tex krav på 2x HDMI för VR + monitor kräver det. Dock har inte alla kort det utan många har bara en HDMI. Sen är det ju kylning och strömförsörjning som skiljer.

Ahh. Tack för info. Köpte på mig en Samsung Oddesy G9 som om jag inte minns helt fel behöver anslutas via diplayport för att få ut full prestanda.. får dock läsa på lite för säkerhetsskull.. antog att alla hade displayport. Hur blir det med garanti om man klockar själv?

Trött
Permalänk

Om någon beställt från Amazon senaste månaden och fått hem ett kort så får ni gärna skriva. Skulle ge en indikation på om korten som beställs nu har en korrekt leveransdag eller om de bara chansar precis som många andra ÅF.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X - Asus TUF RTX 3080 OC - Gigabyte X570 UD - Corsair Vengeance 16GB 3600MHz - Kingston SSD A2000 1TB - Samsung SSD 850 Evo 500GB - Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av arvcop:

Ahh. Tack för info. Köpte på mig en Samsung Oddesy G9 som om jag inte minns helt fel behöver anslutas via diplayport för att få ut full prestanda.. får dock läsa på lite för säkerhetsskull.. antog att alla hade displayport. Hur blir det med garanti om man klockar själv?

Alla har Displayport, min förra hade t.ex. tre DP-portar men bara en till HDMI.

Skrivet av discoliciouz:

Om någon beställt från Amazon senaste månaden och fått hem ett kort så får ni gärna skriva. Skulle ge en indikation på om korten som beställs nu har en korrekt leveransdag eller om de bara chansar precis som många andra ÅF.

Jag köpte en Gigabyte Gaming OC den 26 december. Den har skickats och skulle varit hos mig om det inte vore för att det varit och är helg. Just nu är den i Danmark.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av discoliciouz:

Om någon beställt från Amazon senaste månaden och fått hem ett kort så får ni gärna skriva. Skulle ge en indikation på om korten som beställs nu har en korrekt leveransdag eller om de bara chansar precis som många andra ÅF.

Check this thread, I ordered Suprim X - 9990 SEK on Amazon.she on 13 Dec got it delivered to my door 30 Dec midday.

Permalänk
Skrivet av TKD_1337:

Alla har Displayport, min förra hade t.ex. tre DP-portar men bara en till HDMI.

Jag köpte en Gigabyte Gaming OC den 26 december. Den har skickats och skulle varit hos mig om det inte vore för att det varit och är helg. Just nu är den i Danmark.

Toppen. När står det att den ska levereras?

Skrivet av BlackPH:

Check this thread, I ordered Suprim X - 9990 SEK on Amazon.she on 13 Dec got it delivered to my door 30 Dec midday.

Det är enklare att bara fråga. Ni pratar ju om helt andra saker ibland så tråden fylls ju upp med saker som inte hör till ämnet. Men tack för info.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X - Asus TUF RTX 3080 OC - Gigabyte X570 UD - Corsair Vengeance 16GB 3600MHz - Kingston SSD A2000 1TB - Samsung SSD 850 Evo 500GB - Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Zotac har fem år om man registrerar sig. Gigabyte fyra med registrering och hos EVGA kan man köpa två år till för 30 dollar. Så längden är i alla fall en stor fördel.

Jo, vet ju om längden. Men spelar inte riktigt någon roll vad för längd på sin garanti de har om de inte uppfyller den. Läst en hel del om hur vissa GPU tillverkare drygar sig rejält med garantier.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av discoliciouz:

Toppen. När står det att den ska levereras?

Tisdag. Det kan bli måndag tror jag, det beror på hur mycket PostNord jobbar imorgon och på söndag.

"onsdag, 30 december
11:32 fm
Paketet har lämnat transportanläggningen
Køge Pakketerminal,
12:49 fm
Paketet skickades från en Amazon-anläggning
Garbsen, Hannover DE

tisdag, 29 december
4:45 em
Paketet anlände till en Amazon-anläggning
Garbsen, Hannover DE

Tiderna visas i den lokala tidszonen."