Specifikationer för bärbara Geforce RTX 3000-serien läcker ut

Permalänk
Melding Plague

Specifikationer för bärbara Geforce RTX 3000-serien läcker ut

Nvidia ser ut att sjösätta betydligt mer än stationära RTX 3080 Ti under CES-mässan den 12 januari.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför dem envisas med att kalla grafikkretsen för tex 3080, trots att den har spec långt sämre än 3060Ti.
Visst, man kan inte räkna med att ett toppkort på batteridrift ska prestera liknande stationärt dito, men kalla då inte grafikkortet som det stationära!!!

Falsk marknadsföring.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Lessismore:

Förstår inte varför dem envisas med att kalla grafikkretsen för tex 3080, trots att den har spec långt sämre än 3060Ti.
Visst, man kan inte räkna med att ett toppkort på batteridrift ska prestera liknande stationärt dito, men kalla då inte grafikkortet som det stationära!!!

Falsk marknadsföring.

Det är däremot ingen direkt risk att någon blandar ihop kretsarna, då du inte kan köpa ett mobilt 3080 för bruk i stationära eller tvärtom, så det är lite av ett icke-problem. Om det mobila 3080:t är det bästa de kan producera för bärbart bruk, varför inte då kalla det 3080?

Sedan, prestanda i klass med ett stationärt 2080 i en bärbar är rätt maffigt oavsett namn, tycker jag.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Förstår inte varför dem envisas med att kalla grafikkretsen för tex 3080, trots att den har spec långt sämre än 3060Ti.

Vet inte riktigt hur du kommer till den slutsatsen iom att 3080 mobile har fult enablade TU104 (vilket inte ens 3070 har), medans 3060 Ti är nerbantad och har ca <80%~ av CUDA/RoPs osv. Sen att lägre frekvenser gör att 3080 mobile kanske presterar i samma klass som ett 3060 Ti är en annan sak, men så är det ju alltid med grafikkort för laptops.

Skulle Nvidia har varit "helt ärliga" så kanske dom skulle ha kallat kortet för "3070 Ti mobile" för att som sagt så använder kortet hela kretsen vilket inte 3070 desktop gör.

Permalänk
Medlem

Absolut imponerande och tillräckligt med prestanda för de flesta.

Tyvärr är inte alla tillräckligt intresserade för att sätta sig in i skillnaderna, utan dem ser bärbar dator och RTX 3080, "- Wow, den blir det!".

Jag drar en fordons-analogi; BMW har sitt varumärke M-Power. Detta används på deras toppmodellen: M3, M4, M5 och några fler, något som inte förekommer i deras mindre och snålare modeller (1-serien). Om BMW skulle stretcha på samma sätt som nVidia så skulle dem ta en enkel modell i 1-serien, lägga till några små finesser, måla i M-färg och sälja den svindyrt som M1, trots att den har betydligt svagare motor jämfört med en riktig M-modell

Skrivet av KalBumling:

Vet inte riktigt hur du kommer till den slutsatsen iom att 3080 mobile har fult enablade TU104 (vilket inte ens 3070 har), medans 3060 Ti är nerbantad och har ca <80%~ av CUDA/RoPs osv. Sen att lägre frekvenser gör att 3080 mobile kanske presterar i samma klass som ett 3060 Ti är en annan sak, men så är det ju alltid med grafikkort för laptops.

Skulle Nvidia har varit "helt ärliga" så kanske dom skulle ha kallat kortet för "3070 Ti mobile" för att som sagt så använder kortet hela kretsen vilket inte 3070 desktop gör.

Jag gick uteslutande på antalet cuda-kärnor. Såg att jag misstog mig på antalet cuda-kärnor för 3060Ti. Min revidering ger liknande antal som för 3070. Detta tillsammans med en smalare minnesbuss och lägre frekvenser, landar 3080-mobile på 3060Ti-prestanda.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Lessismore:

Absolut imponerande och tillräckligt med prestanda för de flesta.

Tyvärr är inte alla tillräckligt intresserade för att sätta sig in i skillnaderna, utan dem ser bärbar dator och RTX 3080, "- Wow, den blir det!".

Jag drar en fordons-analogi; BMW har sitt varumärke M-Power. Detta används på deras toppmodellen: M3, M4, M5 och några fler, något som inte förekommer i deras mindre och snålare modeller (1-serien). Om BMW skulle stretcha på samma sätt som nVidia så skulle dem ta en enkel modell i 1-serien, lägga till några små finesser, måla i M-färg och sälja den svindyrt som M1, trots att den har betydligt svagare motor jämfört med en riktig M-modell

Du menar lite som BMW 118 M-sport, Audi A1 S-Line, Mercedes A-Klass AMG-Line, Ford Fiesta ST-Line et al? Ja, det var ju också en analogi som höll, när det de facto finns gott om folk som betalar 40-50k för 245 mm breda däck och lite dekaler på sin 90-hästarsbil.

I fallet mobila RTX 3080 får kunderna åtminstone det bästa du kan få i en bärbar, därför anser jag att det inte devalverar varumärket.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att listan inte stämmer för isf har de återigen börjat med otyget som de hade innan tusenserien där mer än klockfrekvens skiljer. Jag har inga bekymmer att förstå att man kan spara massor med ström på att klocka ner ett chipp, men om något heter GTX 3080 vill jag att det ska ha sina 8704 kärnor och sin 320 bits minnesbandbredd.

Skrivet av Meantek:

Det är däremot ingen direkt risk att någon blandar ihop kretsarna, då du inte kan köpa ett mobilt 3080 för bruk i stationära eller tvärtom, så det är lite av ett icke-problem.

Man kanske inte kan blanda ihop kretsarna, men man kan absolut blanda ihop prestandan. Du frågar varför de inte kan kalla toppmodellen för 3080. Varför inte vända på frågan - vad är bekymret med att kalla toppmodellen för 3070 om den nu har specifikation och prestanda som ett 3070? Och så får folk som köper bärbart helt enkelt leva med att de inte kan klämma in en 300-wattskrets i ett bärbart format.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Jag gick uteslutande på antalet cuda-kärnor. Såg att jag misstog mig på antalet cuda-kärnor för 3060Ti. Min revidering ger liknande antal som för 3070. Detta tillsammans med en smalare minnesbuss och lägre frekvenser, landar 3080-mobile på 3060Ti-prestanda.

Blir inte ens det när man tar hänsyn till att både effekt och värme begränsar ytterligare jämfört med ett kort i en riktig dator.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Föredetting
Skrivet av hakro807:

Jag hoppas verkligen att listan inte stämmer för isf har de återigen börjat med otyget som de hade innan tusenserien där mer än klockfrekvens skiljer. Jag har inga bekymmer att förstå att man kan spara massor med ström på att klocka ner ett chipp, men om något heter GTX 3080 vill jag att det ska ha sina 8704 kärnor och sin 320 bits minnesbandbredd.

Man kanske inte kan blanda ihop kretsarna, men man kan absolut blanda ihop prestandan. Du frågar varför de inte kan kalla toppmodellen för 3080. Varför inte vända på frågan - vad är bekymret med att kalla toppmodellen om 3070 om den nu har specifikation och prestanda som en 3070? Och så får folk som köper bärbart helt enkelt leva med att de inte kan klämma in en 300-wattskrets i ett bärbart format.

Jag ser betydligt större fallgropar i Max-Q/Max-P-soppan, där ett 3080 Max-Q draget i botten förmodligen kommer prestera väldigt nära ett 3070 Max-P som är maxat. Ett "M"-suffix vore på sin plats kan jag tycka för att utmärka att det är en bärbar krets, men i övrigt har jag faktiskt inte speciellt heta känslor gällande ämnet.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Jag ser betydligt större fallgropar i Max-Q/Max-P-soppan, där ett 3080 Max-Q draget i botten förmodligen kommer prestera väldigt nära ett 3070 Max-P som är maxat. Ett "M"-suffix vore på sin plats kan jag tycka för att utmärka att det är en bärbar krets, men i övrigt har jag faktiskt inte speciellt heta känslor gällande ämnet.

Jag antar att det inte finns någon objektiv sanning i hur ett kort ska namnges. Men på något sätt känns det betydligt mer konsekvent med exempelvis 2080 Max-Q än att kalla ett lågt klockat 3070 för ett 3080 bara för att det sitter i en bärbar dator.

Eller om jag säger så här - klockfrekvensen i ett kort ändras minut till minut och skiljer dessutom mellan olika tillverkare och olika användare. En krets som säljs med 256-bitars minne och 8000 kärnor kommer för alla tillverkare och under hela sin livslängd ha exakt den specifikationen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meantek:

Det är däremot ingen direkt risk att någon blandar ihop kretsarna, då du inte kan köpa ett mobilt 3080 för bruk i stationära eller tvärtom, så det är lite av ett icke-problem. Om det mobila 3080:t är det bästa de kan producera för bärbart bruk, varför inte då kalla det 3080?

Sedan, prestanda i klass med ett stationärt 2080 i en bärbar är rätt maffigt oavsett namn, tycker jag.

Om jag inte miss fel så är dom inte fastlödd så man skulle kunna byta ut om man vill det.

Gillar inte heller att man inte använder mobile i namnet, även om det inte är ett problem.
Det som stör mig mest är att dom tar samma pris för sitt GPU som dom även har på bärbar dator, så kommer skiten att kosta över 30 tusen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Du menar lite som BMW 118 M-sport, Audi A1 S-Line, Mercedes A-Klass AMG-Line, Ford Fiesta ST-Line et al? Ja, det var ju också en analogi som höll, när det de facto finns gott om folk som betalar 40-50k för 245 mm breda däck och lite dekaler på sin 90-hästarsbil.

Jag vet inte om du är ironisk när du skriver: " Ja, det var ju också en analogi som höll...". Om du menar tvärtom så kan jag säga att ditt påstående inte säger emot min analogi. Det jag syftar på är en modell som BMW kallar M1 och marknadsförs som om den spelar i samma liga som övriga M-modeller, men som egentligen är en sminkad gris, tex som en 118 M-sport.

Skrivet av Meantek:

I fallet mobila RTX 3080 får kunderna åtminstone det bästa du kan få i en bärbar, därför anser jag att det inte devalverar varumärket.

Om nVidia vill peta in det bästa, så borde dem enligt ditt resonemang kalla den för 3090.

Skrivet av hakro807:

Man kanske inte kan blanda ihop kretsarna, men man kan absolut blanda ihop prestandan. Du frågar varför de inte kan kalla toppmodellen för 3080. Varför inte vända på frågan - vad är bekymret med att kalla toppmodellen för 3070 om den nu har specifikation och prestanda som ett 3070? Och så får folk som köper bärbart helt enkelt leva med att de inte kan klämma in en 300-wattskrets i ett bärbart format.

Absolut! Om stationära dito är måttstocken, är relativ prestanda på mobolversionens flaggskepp 3060. Kalla den för då 3060 vettja.

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Absolut imponerande och tillräckligt med prestanda för de flesta.

Jag drar en fordons-analogi; BMW har sitt varumärke M-Power. Detta används på deras toppmodellen: M3, M4, M5 och några fler, något som inte förekommer i deras mindre och snålare modeller (1-serien). Om BMW skulle stretcha på samma sätt som nVidia så skulle dem ta en enkel modell i 1-serien, lägga till några små finesser, måla i M-färg och sälja den svindyrt som M1, trots att den har betydligt svagare motor jämfört med en riktig M-modell

BMW 1M??
Eftersom M1 redan är upptaget av en äldre modell.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem

Intressant för mig eftersom jag skulle vilja ha en laptop som orkar driva Reverb G2, så att jag kan ta med det till vänner (efter pandemin). Dagens laptops är antingen för klena eller för dyra för min smak, jag har ändå en stationär som huvuddator. Inte för att laptops med dessa nya kretsar kommer att vara en billig historia heller, särskilt i början, men om ett tag kan förhoppningsvis mellansegmentet med 3060/3070 Max-Q bli överkomliga. Någonstans där borde räcka för G2, kanske att 6 GB skulle vara lite för snålt dock.

Vad gäller namngivningen så håller jag med de som tycker att den är eländig. De oinitierade kan lätt bli lurade. För oss som är mer pålästa så är Max-Q vs Max-P fortfarande ett jäkla besvär eftersom återförsäljare tenderar att utelämna uppgiften om vilken version det är.

Gaminglaptops är tillräckligt av en djungel utan förvirrande namngivning. Särskilt för VR, då det krävs grafikutgång som inte går via iGPU, och det är inte lätt att få veta (inte Nvidias fel, utan laptoptillverkarnas). För G2 krävs dessutom att det är DisplayPort 1.3 eller bättre, får verkligen hoppas att alla laptops med dessa nya kretsar har det. Detta utöver alla de vanliga övervägandena om kylning, skärm, batteritid och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

än att kalla ett lågt klockat 3070 för ett 3080 bara för att det sitter i en bärbar dator.

Dock så är inte ett 3080 mobile ett "3070" heller som jag tidigare redan påtalat. Ena kortet har hela kretsen medans det andra är en nedskalad version. Inte för att det är någon stor skillnad i sammanhanget, men det går inte bara att jämföra frekvenser rakt av och påstå att det är ett "lågt klockat 3070" även om prestandan stämmer överrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Dock så är inte ett 3080 mobile ett "3070" heller som jag tidigare redan påtalat. Ena kortet har hela kretsen medans det andra är en nedskalad version. Inte för att det är någon stor skillnad i sammanhanget, men det går inte bara att jämföra frekvenser rakt av och påstå att det är ett "lågt klockat 3070" även om prestandan stämmer överrens.

I det här fallet tror jag att vi får "agree to disagree". Men jag håller med dig om att det är svårt att finna en vettig balans mellan faktisk prestanda och vad chippen faktiskt är uppbyggda av. Fördelen med mitt förslag är att tillverkarna får svårare att fuska därför att ett "3080 mobile" verkligen skulle kräva en "full phat" 3080-krets. Även om den klockades lite lägre skulle tillverkarna inte kunna fuska hur mycket som helst med märkningen. Jämför detta med exempelvis gamla Athlon som efterhand fick allt mer absurda plusmärkningar för att kunna tävla mot Intels faktiska frekvens. Exempelvis Athlon 3500+ som då för en lekman indikerar 3,5 GHz men som i verkligheten kördes i 2,2 GHz. Det jag oroar mig för är alltså att vad som idag kan se logiskt ut - en RTX 3070-krets som presterar som en RTX 3060-krets pga lägre klockfrekvens säljs som en 3060 - efterhand kan leda till att en 3050-krets säljs som en 3060-krets därför att de är likvärdiga på en punkt eller två trots att praktisk prestanda kan skilja sig åt massor. Ett exempel på detta kan vara GTX 960 vs 960M där 960M endast hade två tredjedelar av antalet kärnor som vanliga 960. Det var alltså en stor fysisk skillnad mellan kretsarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

I det här fallet tror jag att vi får "agree to disagree". Men jag håller med dig om att det är svårt att finna en vettig balans mellan faktisk prestanda och vad chippen faktiskt är uppbyggda av.

Det största problemet med mobile helt ärligt att vilket chip som används inte heller säger speciellt mycket om prestandan. Prestandan dikteras i lika stor utsträckning av vilken TDP som kortet konfigureras med. Lägre modeller med max TDP kan prestera likvärdigt eller till och med bättre än "bättre" kort som strypts med låg TDP (och då pratar vi inte max-q vs standard som gör det hela ännu värre). Det blir i princip en situation där varje laptop måste utvärderas individuellt, för bara vilka komponenter som ingår säger inte allt.

Permalänk
Medlem

Ni måste skrivit fel. Släpbar inte bärbar med 80-90W för endast grafikkort. Vem köper en bärbar idag med denna spec. Ok om man har en släpbar hemma mellan olika rum men en sådan här pjäs tar man inte utanför sitt hus om det inte är för ett lan.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Ni måste skrivit fel. Släpbar inte bärbar med 80-90W för endast grafikkort. Vem köper en bärbar idag med denna spec. Ok om man har en släpbar hemma mellan olika rum men en sådan här pjäs tar man inte utanför sitt hus om det inte är för ett lan.

Är du klen eller?

För någon som inte kan gå till sitt gym i Corona tider är det perfekt med en sån släpbar dator.
Bara grabba tag i datorn nedanför en lång trappa och sen är det bara att börja springa.
Bra träning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Man kanske inte kan blanda ihop kretsarna, men man kan absolut blanda ihop prestandan.

Håller med fullt ut! Folk kommer ju tro de får 3080 prestanda om chippet heter 3080 även på bärbara sidan...
Det borde väl åtminstone tydligt heta 3080M eller något för att påvisa att det är en separat krets för mobilt bruk? Gör den det kanske redan månne? Även det är ju fortfarande något som kommer misstolkas...
(ej att förväxlas med BMW M-serie diskussionen )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Det är däremot ingen direkt risk att någon blandar ihop kretsarna, då du inte kan köpa ett mobilt 3080 för bruk i stationära eller tvärtom, så det är lite av ett icke-problem. Om det mobila 3080:t är det bästa de kan producera för bärbart bruk, varför inte då kalla det 3080?

Sedan, prestanda i klass med ett stationärt 2080 i en bärbar är rätt maffigt oavsett namn, tycker jag.

Håller med, med ett 2080 idag lirar man dom allra på väldigt höga inställningar. För en laptop så är det suvärent🙂