Permalänk
Proffsmoddare

Fractal ERA

Modifierat Fractal Design Era som fått ny layout för att på bästa sätt husera custom vattenkylning. Dessutom är loopen byggd för expansion via baksidan och parallellkoppling med extern radiator. Insidan består av en kombination av EK Torque fittings i mässingsfinish tillsammans med deras Lignum-serie i trä.

Jag har medvetet försökt att behålla chassits yttre men adderat en liten touch med chassifötter och modifierad topp för luftflödet.

Det var extremt svårt att få ihop layouten då det är millimeter tillgodo inuti åt i princip alla håll.

ASUS ROG STRIX Z490-I GAMING
Nvidia Geforce 2080ti FE
Intel Core i7 10700k
Fractal ION 500G
16GB DDR4
Samsung 970 Evo 512GB SSD

Vattenkylning med EK Torque och Lignum

Stort tack till Fractal Design, ASUS, Inet och EK för hjälp med delar!

Besök galleriet här

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Snyggt,
Fast att du tvingades byta ut mycket av stommen är inget bra betyg för ERA,
hoppas de kommer tillbaka med mer modulära chassin
- hade t.ex toppen och botten varit utbytbara hade det hjälpt en del.
Att kunna justera bakplåten så man fått rum med 2.7 slots gpu'er hade ju varit perfekt.

Permalänk
Medlem

Ja juste det här chassit kom i år också... årets flopp?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av pacc:

Snyggt,
Fast att du tvingades byta ut mycket av stommen är inget bra betyg för ERA,
hoppas de kommer tillbaka med mer modulära chassin
- hade t.ex toppen och botten varit utbytbara hade det hjälpt en del.
Att kunna justera bakplåten så man fått rum med 2.7 slots gpu'er hade ju varit perfekt.

Tack!

Det blir nästan roligare då som moddare att försöka bygga om till något riktigt bra istället för att det blir mest visuellt nytt.

Men ja chassit är imo sjukt snyggt, men väldigt begränsat i sitt standardutförande vad det gäller kompomenter och kylning.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Hur fungera EK Kinetic res/pump combon? Är det till DDC pump?

Jag fundera på denna till en Lian Li 011 mini build

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Nice! Älskar verkligen detta chassi. Hoppas Fractal släpper en uppdaterad version med bättre kylning.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Supersnyggt @timpelay, jag är imponerad!

Ja, som Fractal fanboy är det här chassit smärtsamt. Snyggt som tusan, men fullkomligt hopplöst. Hoppas verkligen att de kan uppgradera innanmätet till en vettig v2.0 så det kan användas även av de som saknar svart bälte i casemods.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Var tvungen att registrera mig för att säga: Faaan vad snyggt! Älskar färgerna, mässing, trä, snyggt fotat! Det är skitsnyggt.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Mycket stiligt!

Hade några idéer kring bygge i exakt det chassiet och tom köpte på mig ett. Lämnades tillbaka och gick på annat istället. Du gjorde det så mycket bättre än vad jag hade kunnat. Många tummar upp på ditt bygge!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inte bara ett snyggt bygge. Snygga bilder också.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Väldigt välplanerat och stylat bygge.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Galet snyggt! Lite synd bara att Era har heltäckande sidopaneler så att alla fina trä- och mässingdetaljer döljs.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Proffsmoddare

Tack så mycket alla!

Jag själv älskar kombon av Cobalt blå chassit, valnöt och mässing.
Sugen på att göra några varianter av deras andra färger då jag har listat ut en bra layout och har filerna sparade för tillverkning.

Här kommer några bonusbilder från bygget:

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt! Men gallret är väl åt fel håll för att ha kyckling på?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Superläckert! Full pott!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av philipborg:

Riktigt snyggt! Men gallret är väl åt fel håll för att ha kyckling på?

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt!

Hur är temperaturerna?

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Stiligt, kombinationen av alla material och färger ser otroligt bra ut.

Någonting jag alltid undrat över när det kommer till sådana här byggen är vart dom tar vägen efter bilderna är tagna. Är det tex Fractal som beställer ett bygge som dom sedan tar och visar upp någonstans, nöjer sig dom med bilderna och sen får du göra vad du vill med datorn eller är det helt enkelt en beställning från privatperson som blir sponsrad?

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Hur löste du så korta kablar till GPU? Eller ser jag fel? De ser ut att vara typ hälften så långa som mina till Corsair SF750 Platinum. Är det orginalkablage?

Fantastiskt bygge för övrigt!

Må väl.
- Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem

Jag gillar ERA's koncept och mer färger osv, känner mig inspirerad av detta bygge, men... har haft ett ITX kort hittills och det returnerade jag. Fick inte ihop det. Fast det hör kanske hemma i en egen tråd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av timpelay:

ASUS ROG STRIX Z490-I GAMING

Intel Core i9 9900k

?!

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av hurrai:

Blev lite fel där

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay