Permalänk
Medlem

Ferrari

Hej alla som är lite biltokiga

Jag har tittat på lite sommarbilar och då även Ferrari.

Vad tycker ni om lite äldre Ferrari bilar. Jag har kollar runt på Blocket och det finns många bilar som varit till salu i +5år Vem vågar att köpa en sådan bil för att använda? motor/V-låda kommer till 100% börja läcka olja. Sedan tycker jag att 1990 tals Ferrari känns gamla och med "dålig effekt" (som vi alla vet så är effekten på Ferrara motorer aldrig i underkant utan tyvärr ofta lite överdriven

En bil som varit tillsalu i +1år har fel pris men frågan är vad som är rätt pris?

EX Bilarna finns på blocket nu.
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/XUT480
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/TPR013
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/PNA463
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/BZB715
https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ferrari_360_spider__f1... (VON BRAUN har ägt bilen till och från sedan 2015 tvivlar att det är "riktiga" ägarbyten på denna bil)

Skulle någon här våga köpa en bil som varit stilla så länge?
Vad skulle du kunna vara beredd att betala för någon av nämnda bilar. (Skulle du inte ens vilja äga någon av dessa skriv det isåfall)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Hej alla som är lite biltokiga

Jag har tittat på lite sommarbilar och då även Ferrari.

Vad tycker ni om lite äldre Ferrari bilar. Jag har kollar runt på Blocket och det finns många bilar som varit till salu i +5år Vem vågar att köpa en sådan bil för att använda? motor/V-låda kommer till 100% börja läcka olja. Sedan tycker jag att 1990 tals Ferrari känns gamla och med "dålig effekt" (som vi alla vet så är effekten på Ferrara motorer aldrig i underkant utan tyvärr ofta lite överdriven

En bil som varit tillsalu i +1år har fel pris men frågan är vad som är rätt pris?

EX Bilarna finns på blocket nu.
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/XUT480
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/TPR013
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/PNA463
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/BZB715
https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ferrari_360_spider__f1... (VON BRAUN har ägt bilen till och från sedan 2015 tvivlar att det är "riktiga" ägarvyten på denna bil)

Skulle någon här våga köpa en bil som varit stilla så länge?
Vad skulle du kunna vara beredd att betala för någon av nämnda bilar. (Skulle du inte ens vilja äga någon av dessa skriv det isåfall)

Skulle i alla fall inte gå via Blocket för en sån affär

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Swisha inte i förskott.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Skulle i alla fall inte gå via Blocket för en sån affär

Bilarna som är tillsalu ägs av bilhandlare. Ska jag köpa så vill jag köpa en bil som rullat minst 3-500 mil/år så man minimera alla fel som blir när bilar bara står. Så att köpa av en privat kund ser jag som en stor fördel då man kan prata med han som senast använt bilen.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Skulle i alla fall inte gå via Blocket för en sån affär

Du inser att det även är fullt med handlarannonser på Blocket?

Permalänk

Har själ haft utkik efter en äldre Ferrari ett tag nu och många av bilarna på blocket har ju legat ute länge.

dom bilarna som jag verkar fastna för brukar gå rätt kvickt så frågan är varför dessa inte blir sålda?

F1 lådan är ju känd att vara ganska kass och manuella brukar kosta skjortan. en 2002 med F1 låda som inte är helt original men i bra bruks skick brukar vara billigare än den du länkade på blocket i utlandet. Har sett några bilar ligga vid 50K euro sträcket(med högre miltal förstås)

Den bilen verkar ligga hyfsat billigt men jag vet inte.

Den är ju ferrari röd så så den ligger rätt lågt, hade den varit gul eller dyl hade det varit för dyrt enligt mig:)

Permalänk
Medlem

Kan ju inte komma med några förslag baserat på egen erfarenhet, men från vad jag hört och lärt mig från "bilvärlden" hade jag aldrig köpt en Ferrari med så många år på nacken. Hela poängen med en Ferrari är 1: andras reaktioner och 2: känslan. Du kan få liknande känsla i en BETYDLIGT modernare bil för samma peng. Då återstår bara hur mycket du värderar andras reaktioner på vilken bil du kör, i detta fallet är ju Ferrari oslagbart i prisklassen.

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk
Medlem

Om du är intresserad av Ferrari så rekommenderar jag dig att inte köpa en äldre generation än F430 då de flesta tidigare kräver engine out för service, dvs 35-50K kr i kostnad. Är du däremot entusiast och har pengar så köp vad du vill, men var noga med servicehistoriken och ursprungslandet. Lycka till!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

360in i annonsen är det ju även dags för byte av kamrem
Görs var 3år eller 5000 mil om jag inte minns galet.
Är ju en liten extra kostnad i det hela, men det är iofs sånt man får vara beredd på vilken bil man än har.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Har själ haft utkik efter en äldre Ferrari ett tag nu och många av bilarna på blocket har ju legat ute länge.

dom bilarna som jag verkar fastna för brukar gå rätt kvickt så frågan är varför dessa inte blir sålda?

F1 lådan är ju känd att vara ganska kass och manuella brukar kosta skjortan. en 2002 med F1 låda som inte är helt original men i bra bruks skick brukar vara billigare än den du länkade på blocket i utlandet. Har sett några bilar ligga vid 50K euro sträcket(med högre miltal förstås)

Den bilen verkar ligga hyfsat billigt men jag vet inte.

Den är ju ferrari röd så så den ligger rätt lågt, hade den varit gul eller dyl hade det varit för dyrt enligt mig:)

Vilka modeller är det du letar efter. Min kompis har en F430 som han körde rätt mycket med de första året +1000mil/år men en dag körde han mot en S65AMG och förlorade så nu har bilen bara stått i 2 år. Tyvärr så vill han ändå inte sälja.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Vanliga Ferraribilar tappar fort värde. Orsaken är väldigt enkel, det kostar väldigt mycket att äga en sådan bil och som alla bilar slits delar. Jag skulle inte köpa en halvgammal Ferrari om jag inte hade extremt gott om pengar.
Äldre Ferraris de kan man se som en investering där man tror att de kommer öka i värde. Man kan nog inte räkna med att tjäna pengar på affären, men kanske kan man få igen lite och inte gå back så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vanliga Ferraribilar tappar fort värde. Orsaken är väldigt enkel, det kostar väldigt mycket att äga en sådan bil och som alla bilar slits delar. Jag skulle inte köpa en halvgammal Ferrari om jag inte hade extremt gott om pengar.
Äldre Ferraris de kan man se som en investering där man tror att de kommer öka i värde. Man kan nog inte räkna med att tjäna pengar på affären, men kanske kan man få igen lite och inte gå back så mycket.

Att köpa en bil för att inte använda är inget för mig. Sedan är inte Ferrari några bilar med direkt hög finish så tvivlar på att du kan göra en bra affär på en dussin Ferrari typ de som är i första inlägget.

Men vad tycker ni om bilarna i första inlägget?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du inser att det även är fullt med handlarannonser på Blocket?

Ja men även där finns det dom som inte har rent mjöl i påsen.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Ja men även där finns det dom inte har rent mjöl i påsen.

Givetvis, men det kan man ju inte avgöra genom om de annonserar på Blocket eller inte.

Permalänk
Medlem

https://www.blocket.se/annons/orebro/ferrari_360_spider_3_6_v... Bilen varit ner i 664900kr 2020-11-04 men nu 839900kr Man börjar fundera vad som är det rätta värdet. (Bilen måste vara inköpt för under 664900kr frågan är om det är under 600`000kr som bilhandlarna köpte in bilen för?

https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/UXP299

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Här har vi en fin Ferrari 550 maranello 1999 22år gammal som inte gått att sälja på +5 år är bilen ens värd 500`000kr?

https://www.blocket.se/annons/stockholm/ferrari_550_mellandag...

https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/XSA595

man får en Ferrari California 2009 för 925`000kr https://www.blocket.se/annons/skane/ferrari_california/903081...

Vilken bil skulle ni valt?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Här har vi en fin Ferrari 550 maranello 1999 22år gammal som inte gått att sälja på +5 år är bilen ens värd 500`000kr?

https://www.blocket.se/annons/stockholm/ferrari_550_mellandag...

https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/XSA595

man får en Ferrari California 2009 för 925`000kr https://www.blocket.se/annons/skane/ferrari_california/903081...

Vilken bil skulle ni valt?

Den här...

Egentligen skulle jag väl köpt en 911, men om du absolut vill ha något som känns lite mer exotiskt så kör på en Gallardo. Då har åtminstone en tysk varit med i leken när bilen byggdes.

Sen kan jag tycka att exotiska sportbilar från 90- och 00-tal är ganska tacky. Inte gamla nog för att va klassiker och du blir frånåkt av en sportigare kombi. Så jag fattar inte riktigt poängen...

Permalänk
Medlem

Von Braun har ju varit med i matchen länge, så han borde ju vara legit ändå?

Problemet med dessa äldre sportbilar är väl servicekostnaderna som i många fall kan vara höga, så kolla upp det noga innan du köper.
Man sa ju förr typ något i stil med att en Porsche är inkörd vid 3000mil, men en Ferrari är färdig för renovering

Och så håller jag med om att dessa bilar har oftast väldigt dålig prestanda om man jämför med en modern Audi / BMW / Mercedes tex, som dessutom får med sig hela familjen för ett liknande pris.

Själv gillar jag Lotus Exige, de brukar gå att hitta i en bra prisklass, har oftast Toyota-motor och alla som ser den på stan kommer vända sig om
https://www.blocket.se/annons/skane/lotus_exige_s_240_1_8_vvt...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av sesese:

Vilka modeller är det du letar efter. Min kompis har en F430 som han körde rätt mycket med de första året +1000mil/år men en dag körde han mot en S65AMG och förlorade så nu har bilen bara stått i 2 år. Tyvärr så vill han ändå inte sälja.

Synd att han inte vill göra sig av med den

Dom jag kollat på är "risiga" äldre 348 etc, manuell så klart.

Men sen är det ju alltid en fråga om pengar, där finns grejer som är viktigare just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Von Braun har ju varit med i matchen länge, så han borde ju vara legit ändå?

Problemet med dessa äldre sportbilar är väl servicekostnaderna som i många fall kan vara höga, så kolla upp det noga innan du köper.
Man sa ju förr typ något i stil med att en Porsche är inkörd vid 3000mil, men en Ferrari är färdig för renovering

Och så håller jag med om att dessa bilar har oftast väldigt dålig prestanda om man jämför med en modern Audi / BMW / Mercedes tex, som dessutom får med sig hela familjen för ett liknande pris.

Själv gillar jag Lotus Exige, de brukar gå att hitta i en bra prisklass, har oftast Toyota-motor och alla som ser den på stan kommer vända sig om
https://www.blocket.se/annons/skane/lotus_exige_s_240_1_8_vvt...

Den bilen är lite väl extrem för mig men troligen en underbar bil på ringen.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Synd att han inte vill göra sig av med den

Dom jag kollat på är "risiga" äldre 348 etc, manuell så klart.

Men sen är det ju alltid en fråga om pengar, där finns grejer som är viktigare just nu

ja det är en fin modell men den börjar bli lite gamla. Jag tycker priserna som jag hittar på 348 i Sverige inte är rimliga då det inte är en "samlarbil" utan en vanlig ferrari.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Vilka modeller är det du letar efter. Min kompis har en F430 som han körde rätt mycket med de första året +1000mil/år men en dag körde han mot en S65AMG och förlorade så nu har bilen bara stått i 2 år. Tyvärr så vill han ändå inte sälja.

Lika bra att han magasinerar sin bil. Folk som drabbas av prestigeförlust på gatan är uppenbarligen inte bilintresserade.
Har kört både F430 och F430 Scuderia men uppskattade dessa så mycket att jag har svårt att förstå resonemanget.
Gällande tillförlitlighet och kvalité har jag ingen egen erfarenhet men enligt Robert Mitchell så är det fr.o.m 458 och senare som gäller. Då införde man 7 års fri service och kvalitén sköt tydligen i höjden.

Det är inte dyrt att köpa en bil idag. Det är ägandet som kostar. Försäkring, skatt, service. Kör du på bana så räkna med kvadrupla kostnader

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av sesese:

ja det är en fin modell men den börjar bli lite gamla. Jag tycker priserna som jag hittar på 348 i Sverige inte är rimliga då det inte är en "samlarbil" utan en vanlig ferrari.

Precis

Permalänk
Medlem

Gamla Ferraris kan vara riktiga tickande bomber. Kolla på Samcrac på YT, han köpte en 360, och alla dolda småfel som egentligen inte märktes staplade upp sig till flera tusen dollar. Rent generellt så är de äldfe Ferrari bilarna som någon redan skrev omöjliga att serva utan att ta ut motorn, bara ett så simpelt ingrepp som ett tändstiftsbyte ex kostar ganska många tusen kronor på en exempelvis 360.

Som en ren njutarbil skulle jag inte köpa äldre Ferrari ifall du inte har sjukt mycket cash eller är entuasiast och väldigt händig mekaniker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Lika bra att han magasinerar sin bil. Folk som drabbas av prestigeförlust på gatan är uppenbarligen inte bilintresserade.
Har kört både F430 och F430 Scuderia men uppskattade dessa så mycket att jag har svårt att förstå resonemanget.
Gällande tillförlitlighet och kvalité har jag ingen egen erfarenhet men enligt Robert Mitchell så är det fr.o.m 458 och senare som gäller. Då införde man 7 års fri service och kvalitén sköt tydligen i höjden.

Det är inte dyrt att köpa en bil idag. Det är ägandet som kostar. Försäkring, skatt, service. Kör du på bana så räkna med kvadrupla kostnader

Tyvärr så känns det som många Ferrari ägare även min vän har för mycket pengar och då låter sina gamla Ferrari bilen stå istället för att sälja. (han kör 812SF idag. (ja han har vinterdäck till sin Ferrari))

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Ferrari Mondial som länkas till i många fall i första inlägget är rätt trötta kompromissbilar som aldrig riktigt uppskattats såvitt jag vet. Inget som direkt lockar. Skulle hellre kliva upp till 308 eller 328 (även om de förstås också är lite trötta med moderna mått mätt)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ferrari Mondial som länkas till i många fall i första inlägget är rätt trötta kompromissbilar som aldrig riktigt uppskattats såvitt jag vet. Inget som direkt lockar. Skulle hellre kliva upp till 308 eller 328 (även om de förstås också är lite trötta med moderna mått mätt)

Håller med dig men som du skriver så är de lite för gamla/ motorsvaga då mitt mål är att köra bilen inte bara ha den stående och samla damm.
Ex i första inläggen är för att belysa om prisbilden är helt fel på äldre bilar. Tittar man på de som handlar med mer exklusiva bilar så har ingen handlare äldre Ferrari bilar i lager. Frågan är om det är på grund av att priserna inte ligger i nivå med köparens önskemål.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Håller med dig men som du skriver så är de lite för gamla/ motorsvaga då mitt mål är att köra bilen inte bara ha den stående och samla damm.
Ex i första inläggen är för att belysa om prisbilden är helt fel på äldre bilar. Tittar man på de som handlar med mer exklusiva bilar så har ingen handlare äldre Ferrari bilar i lager. Frågan är om det är på grund av att priserna inte ligger i nivå med köparens önskemål.

Det handlar snarare om att man går tillbaka till återförsäljaren, spelar ingen roll om handlaren sköter dyrare bilar eller inte.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll vad andra tycker om äldre Ferraribilar? Det är väl du som ska äga och köra den jag hade inte köpt en så gammal prestandabil av de anledningar du nämner, det kommer börja kosta om du använder grejerna, det finns firmor som är bra på Ferrari och har hyfsade priser på jobbet, men fortfarande så kommer delar vara dyrt som knark.

Personligen är jag inte speciellt förtjust i Ferrari, när jag valde sommarbil stod valet i slutändan mellan Porsche turbo s (om plånboken fick välja) eller en Audi R8 V10 plus (om hjärtat fick välja) valde med hjärtat till slut, var nog enda sättet för att orka med alla utgifter busbilägandet medför 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Vad spelar det för roll vad andra tycker om äldre Ferraribilar? Det är väl du som ska äga och köra den jag hade inte köpt en så gammal prestandabil av de anledningar du nämner, det kommer börja kosta om du använder grejerna, det finns firmor som är bra på Ferrari och har hyfsade priser på jobbet, men fortfarande så kommer delar vara dyrt som knark.

Personligen är jag inte speciellt förtjust i Ferrari, när jag valde sommarbil stod valet i slutändan mellan Porsche turbo s (om plånboken fick välja) eller en Audi R8 V10 plus (om hjärtat fick välja) valde med hjärtat till slut, var nog enda sättet för att orka med alla utgifter busbilägandet medför 😂

Rent krast så är det endast Porche man har råd med om man ska köra mycket på bana då dessa bilar är så bra. Men jag tänker lite som dig men vill få lite förståelse på just prisnivån på gamla Ferrari.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090