Permalänk
Medlem

FS 2020 är en katastrof

Startar en egen tråd för att rikta skarp kritik åt MS håll. Jag har nu testat FS2020 så långt som jag haft tålamod till. När det gäller 747 och A320 så vill jag påstå att det hela är ett fullständigt fiasko. Såvida inget är FEL i min installation, det gick så långt att jag igår avinstallerade och installerade om hela processen igen bara för att säkerställa att inget gått snett i installationen (som ju lämnat en del att önska)

Planen beter sig buggigt i allmänhet, autopiloten fungerar uselt, autothrottle på A320 lever sitt egna liv, kopplar i och ur sig, assignade kommandon till min Saitek Yoke beter sig buggigt, kan inte trimma vettigt, ibland får 747 ett frispel och bankar brutalt eller tappar höjd helt oförklarligt. Är detta gjort för Xbox med en liten handkontroll? Är det ett arkadspel snarare än sim?

Oavsett är detta i bästa fall en alpha. Katastrof. Så, nu har jag fått det ur mig.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Startar en egen tråd för att rikta skarp kritik åt MS håll. Jag har nu testat FS2020 så långt som jag haft tålamod till. När det gäller 747 och A320 så vill jag påstå att det hela är ett fullständigt fiasko. Såvida inget är FEL i min installation, det gick så långt att jag igår avinstallerade och installerade om hela processen igen bara för att säkerställa att inget gått snett i installationen (som ju lämnat en del att önska)

Planen beter sig buggigt i allmänhet, autopiloten fungerar uselt, autothrottle på A320 lever sitt egna liv, kopplar i och ur sig, assignade kommandon till min Saitek Yoke beter sig buggigt, kan inte trimma vettigt, ibland får 747 ett frispel och bankar brutalt eller tappar höjd helt oförklarligt. Är detta gjort för Xbox med en liten handkontroll? Är det ett arkadspel snarare än sim?

Oavsett är detta i bästa fall en alpha. Katastrof. Så, nu har jag fått det ur mig.

Jag håller med så långt att det är buggigt, vilket väl iofs knappast är någon ny företeelse för flygsimulatorer...
Dock är det även i mitt tycke väl mycket som är alldeles för uppenbart trasigt för att det ska vara riktigt okej, det ger verkligen ett intryck av att inte vara en färdig produkt. Mycket som är riktigt imponerande men även mycket som som är uppenbart ofärdigt.

Vad de beskrivna problemen har med Xbox att göra är dock för mig en gåta, det ter sig mer som ett något tramsigt påstående som bara slängts med av frustration än att det faktiskt skulle passa ihop med problemen. Arkadspel och trasigt är ändå inte samma sak.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hoppas det är fixat fram tills VR support släpps.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vad de beskrivna problemen har med Xbox att göra är dock för mig en gåta, det ter sig mer som ett något tramsigt påstående som bara slängts med av frustration än att det faktiskt skulle passa ihop med problemen. Arkadspel och trasigt är ändå inte samma sak.

Nej, det var nog något jag bara hävde ur mig :-). Kanske att jag tänkte på de avvikande flygegenskaperna och att de kanske mer är kalibrerade för en handkontroll som ju inte har samma precision som en yoke. Eller en slags kompromiss. Men det är som sagt bara rena spekulationer och förmodligen inte korrekta. Man får väl anta att den stora målgruppen sitter på PC burkar även om MS vill kränga Xbox.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

airliners har väl aldrig haft fullt utvecklade instrumentsimuleringar och kompletta checklistor i flight simulator. Är de sämre än i FSX? Känns inte som det är deras jobb direkt. De ska lägga grunden sen får tredjepart spendera en massa onödig tid på dessa stålkistor.

Som GA Sim känns det väldigt färdigt iaf

Jag får ju inte känslan av att det är optimerat för gamepad direkt. Då hade allt snarare vart trögt snarare än hyperkänsligt med de små joystickarna att styra med.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

airliners har väl aldrig haft fullt utvecklade instrumentsimuleringar och kompletta checklistor i flight simulator. Är de sämre än i FSX? Känns inte som det är deras jobb direkt. De ska lägga grunden sen får tredjepart spendera en massa onödig tid på dessa stålkistor.

Som GA Sim känns det väldigt färdigt iaf

Jag får ju inte känslan av att det är optimerat för gamepad direkt. Då hade allt snarare vart trögt snarare än hyperkänsligt med de små joystickarna att styra med.

Det finns inte som standard nej, men väl som DLC från t.ex. PMDG (Boeing 737, 777 och 747) och Flightsimlabs (Airbus A320/A321).
Finns även Aerosoft och Qualitywings som också håller hög nivå men inte riktigt samma djup som PMDG och FSL.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Det finns inte som standard nej, men väl som DLC från t.ex. PMDG (Boeing 737, 777 och 747) och Flightsimlabs (Airbus A320/A321).
Finns även Aerosoft och Qualitywings som också håller hög nivå men inte riktigt samma djup som PMDG och FSL.

Japp har PMDG. Men de kom några år efter FSX släpptes om jag minns rätt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Är själv tillbaka och håller på att installera FS2020 igen. Har någon vag förhoppning om att det blivit spelbart helt plötsligt. Känns som hela spelet gick som i sirap när jag körde det - men folk med ungefär samma (eller sämre) speccar hade helt annan prestanda.

Har det framkommit något nytt om spelet när det kommer till SSD:er , CPU:er, Sökvägar mm? För något måste ju varit helt otroligt fel när jag hade det installerat senaste gången. Det lustiga var att PLÖTSLIGT kunde det funka riktigt bra och sen tillbaks till det gamla vansinniga slöheheten igen.

För detta är väl inte helt värdelös prylar för att spela detta spel (möjligen undantaget min CPU som ändå är klockad till 3.8)

Ryzen 1600 i 3.8
16 gb 3000mhz
2 X SSD
RTX 2070 Super EX
Körs i Full HD på 60Hz skärm

Som sagt - andra med samma eller typ samma har helt annat prestanda än jag. Känns som något varit fel tidigare. Fattar bara inte vad...

Se här: https://www.youtube.com/watch?v=1v0nEVd3nJw
Mitt löper inte på i närheten av detta. Konstant småhackande - hela tiden i stort sett.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Har inte spelat det sedan det släpptes med tanke på hur uselt det var. Jag hoppas väl också på att det i framtiden kan bli bättre (om det inte redan är det), men när inte vettiga funktioner i kärrorna fungerar som det ska och majoriteten av knappar inte går att trycka på så får det vara. Likaså så gillar jag de få Bushtrip uppdragen som finns, men även de var så buggiga vilket gjorde att man inte kom vidare efter vissa etapper. Grafiken var okej, men även där fanns det många "kala" fläckar på marken och många av byggnaderna var ju inte speciellt vackra. Jag anser fortfarande att det var över tusen kronor som hamnade i sjön.

Ni som fortfarande flyger få gärna uppdatera mig om spelet har blivit till det bättre.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Tycker att det har blivit bättre! Första flighterna var rätt märkliga håller jag med om. A320 levde verkligen sitt egna liv men de har patchat kontinuerligt, mest fokus på de större planen som är mer komplexa. Senaste veckorna har jag kört VR-läget som är riktigt häftigt. Överlag en mer positiv upplevelse.

Men sen är det fortfarande riktigt uselt optimerat för modern hårdvara. Jag har ett 3080 och senaste snittet på CPU men det gör knappt någon skillnad ändå i FPS, och grafikkortet nyttjas sällan fullt ut ens i 1440p ultrawide. Men framtiden ser ändå ljus ut då de aktivt patchar och det kommer fler tillägg så att man kan anpassa det efter ens egna inriktning.

Kan rekommendera denna videon och kanal om ni gillar A320:
https://www.youtube.com/watch?v=mEOEwKSD9Z4

Permalänk
Medlem

Jag gjorde som du...det har legat avinstallerat sedan jag förstod efter 3:e (?) patchningen att det inte skulle bli bättre (i många fall snarare tvärtom). Men så kom VR uppdateringen och med den en lång lista på förbättringar. Nu MÅTTE dom väl ändå fått fart på pixlarna om det ens skall kunna starta i VR. Den här måste man ju testa.

Icke. Precis samma besvikelse som tidigare. För att det ens skall vara spelbart i VR så måste jag dra ner inställningar och upplösning så kopiöst så det ser ut som ett svårt pixlat spel från tidigt 90-tal. Jag är på riktigt väldigt orolig för FS2020s framtid om det fortsätter så här. Det finns inga tecken på förbättring som jag ser det och jag undrar om det inte är ett grundläggande fel i kodningen. Verkar fortfarande vara höga krav på enkelkärningt och dålig belastning på GPUn. Just like the old days...

Som jämförelse så köpte jag ORBX Innsbruck samt ORBX True Earth Netherlands till Aerofly FS2. Just nu rea på Steam. Sweet mother... helt otroligt vilken skillnad. Kan köra 1.6 i SS och maxade inställningar och det flyter på med min maskin. Det är magiskt att flyga Aerofly nu. Synd att utvecklingen mer eller mindre stannat av för dom har tveklöst den bästa plattformen sett till prestanda. Och med ORBXs texturer är det precis lika vackert som FS2020 - med 4-dubbel prestanda.

Edit: ser att Hejo ovan har lyckats bättre och det skall nog till hans burk för att få fart på det

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Hedersmedlem

Jo, Aerofly har man läst imponerande saker om vad gäller prestanda! Mindre imponerande vad gäller realism istället, vilket är varför jag inte ens testat det.

MSFS är någon av en shitshow för mig också. Testade en flight i A320 (dock med A32NX-modden) från KLAX igår och låg på 29-32 fps när jag stod stilla, c:a 24-27 under takeoff. Som värst c:a 21 fps.
Detta är 100% CPU-bundet, får exakt samma prestanda oavsett renderupplösning (720p till 5K).

I plan som Icon A5, Cessna 152 och andra helt utan glass cockpits OCH när jag håller mig borta från stora städer och flygplatser får jag helt OK prestanda, men så kan man ju inte spela. Även i 152 från stor flygplats hackar det för mycket, så jag måste verkligen undvika BÅDE tunga plan OCH flygplatser/städer.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jo, Aerofly har man läst imponerande saker om vad gäller prestanda! Mindre imponerande vad gäller realism istället, vilket är varför jag inte ens testat det.

Det finns helt klart många luckor att fylla och det är därför synd att dom inte fortsatt utveckla (vad jag vet). Tjusningen är att prestandan är så kopiöst bra så det finns väldigt mycket headroom för bättre scenery

Så här vackert såg Aeurofly ut redan 2017 (med ORBX Innsbruck). I mina ögon nästan samma nivå som MS2020s mytomspunna trailer. Visst, det saknas "liv" i Aerofly (ingen marktrafik tex) men ändå.

https://www.youtube.com/watch?v=6GY1ePuj3UE

Drömmen vore om Aerofly gick ihop med Google och streamade in data från Google Earth

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk

Första starten av spelet efter ominstallationen: Fortfarande rycker och har sig (mikrostutter) - och detta på MEDIUM inställningar. Dessutom - måste man vänta i en minut när man står på startbanan för att alla hackande ska reduceras? Kunde inte det gjorts i bakgrunden innan start kommer upp. Kör såklart SSD men verkar ju inte hjälpa.

Jo..började förresten första flygningen inverterad med. Heja!

Hur nollar jag hela spelets inställningar förresten? Default settings verkar inte hjälpa.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Kan meddela att skiten åkte ut igen.

Andra spel, även krävande - flyter på fint.

Typ inget funkar med detta spel: Laddningen tar år, GUI:et känns slött hackigt och buggigt och ja, prestandan i spelet har vi ju redan gått igenom. Hur kan något vara så här dåligt?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Hej!
Bara jag som har lite problem att förstå hur man trycker och drar i knappar som även går att vrida på?
Alltså Tex höjd knappen på autopiloten? hur gör jag för att aktivera den nya farten jag ställt in?
eller tex om jag haft en manuel hastighet eller heading och sedan vill gå tillbaka till det automatiska? hur trycker och drar jag i den "knappen"
Tacksam för svar!
Mvh
Patrik

Permalänk

Även katastrof i oktober 2021?

Hur mycket "katastrof" är FS2020 nu i oktober 2021? Vet att det tidigare varit galna prestandaproblem även om man haft grym hårdvara. Hur ser det ut idag? Tänkte komma in i matchen igen med lite ny hårdvara, men känner mig osäker då spelet ev. fortfarande är uselt optimerat? Hur långt kommer man med RTX 3060Ti och 5600X i snäppet ovanför Full HD, alltså 1440P? De flesta som lägger ut klipp från spelet verkar ju snarare ligga på 3090 och 5900X - combon, så svårt att veta tycker jag...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma