Lagg pga skärm#2 - trots monsterdator och lättdrivet spel (Tibia)

Permalänk
Medlem

Lagg pga skärm#2 - trots monsterdator och lättdrivet spel (Tibia)

Tja!

Jag började spela Tibia när jag var en liten unge, och har nu fått lite nostalgifeeling och spelar spel från barndomen.
Så jag började spela lite Tibia igen.

Jag har dock ett otroligt störigt problem.
När jag spelar på min huvudskärm och har t.ex. Youtube eller Twitch igång på min andra skärm så laggar jag något otroligt i Tibia.
Det är inga FPS-drops, utan det laggar fast att jag ligger på stabila 160fps (Jag har cappat fps'en på 160 ingame).
Spelet är ju otroligt lättdrivet, och inte alls krävande, och jag har en grym dator, så jag förstår inte var problemet ligger.

Är det någon här som vet vad det kan bero på, och hur jag fixar det?

PS. Jag vet att Tibia är ett skitspel i mångas ögon, men för mig är det ren och skär nostalgi

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K - ASUS PRIME Z370-A II - 16GB - RTX 2070 - 32" Samsung G7
* ⌨️ Ducky One 2 Mini 60% | 🖱️ Corsair Scimitar | 🎧 HyperX Cloud II
* 📱 iPhone 12 Mini | ⌚ Apple Watch SE 44mm

Permalänk
Keeper of the Bamse

Har du dålig uppkoppling kanske? Twitch och Youtube kanske drar för mycket bandbredd så att din spelande blir lidande. Går det inte att visa serverlatens i Tibia nu för tiden? Har inte spelat på en massa år

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Är din huvudskärm i hög hz och din andra skärm typ 60hz?

Har haft problem förut när jag spelat på en 144hz skärm och haft något som rörde sig på min andra skärm som var 60hz. Spelet kördes i 60hz då. Så fort man pausar innehållet på den andra skärmen så flöt det på i 144hz som vanligt.

Är det 60hz "hackandet" du menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Har du dålig uppkoppling kanske? Twitch och Youtube kanske drar för mycket bandbredd så att din spelande blir lidande. Går det inte att visa serverlatens i Tibia nu för tiden? Har inte spelat på en massa år

Jag har en 500/100mb-lina, och ms-mätaren ingame visar att jag ligger på 60-70ms stabilt. Vilket är en bra ping för Tibia :/

Skrivet av Kablash:

Är din huvudskärm i hög hz och din andra skärm typ 60hz?

Har haft problem förut när jag spelat på en 144hz skärm och haft något som rörde sig på min andra skärm som var 60hz. Spelet kördes i 60hz då. Så fort man pausar innehållet på den andra skärmen så flöt det på i 144hz som vanligt.

Är det 60hz "hackandet" du menar?

Min huvudskärm har 240hz och min andra skärm har bara 60hz.
FPS-mätaren i Tibia, Nvidia overlay, MSIAfterburner, och Rainmeter visar alla 160fps på huvudskärmen när jag spelar Tibia. (Jag kör naturligtvis inte alla dessa program samtidigt)
Borde inte dessa visa 60hz-fps om huvudskärmen dras ner till 60hz?
Jag testade att sänka ner min 240hz-skärm till 60hz utan att ha något annat på datorn igång, och ja, man kan jämföra det med 60hz-hackandet.
Det hackar lite mer på 240hz-skärmen med twitch/youtube igång än 60hz-hacket gjorde.
Hittade du någon lösning på problemet?

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K - ASUS PRIME Z370-A II - 16GB - RTX 2070 - 32" Samsung G7
* ⌨️ Ducky One 2 Mini 60% | 🖱️ Corsair Scimitar | 🎧 HyperX Cloud II
* 📱 iPhone 12 Mini | ⌚ Apple Watch SE 44mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiffler:

Jag har en 500/100mb-lina, och ms-mätaren ingame visar att jag ligger på 60-70ms stabilt. Vilket är en bra ping för Tibia :/

Min huvudskärm har 240hz och min andra skärm har bara 60hz.
FPS-mätaren i Tibia, Nvidia overlay, MSIAfterburner, och Rainmeter visar alla 160fps på huvudskärmen när jag spelar Tibia. (Jag kör naturligtvis inte alla dessa program samtidigt)
Borde inte dessa visa 60hz-fps om huvudskärmen dras ner till 60hz?
Jag testade att sänka ner min 240hz-skärm till 60hz utan att ha något annat på datorn igång, och ja, man kan jämföra det med 60hz-hackandet.
Det hackar lite mer på 240hz-skärmen med twitch/youtube igång än 60hz-hacket gjorde.
Hittade du någon lösning på problemet?

Fps mätaren visar inte vilken Hz skärmen körs i.

Vad händer om du pausar allt på din andra skärm, flyter det på bra på huvudskärmen då?

Hittade aldrig någon lösning på problemet tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Fps mätaren visar inte vilken Hz skärmen körs i.

Vad händer om du pausar allt på din andra skärm, flyter det på bra på huvudskärmen då?

Hittade aldrig någon lösning på problemet tyvärr.

Nej det hjälper inte att pausa det.
Det hjälper inte heller att starta om webbläsaren.
Jag måste oftast starta om datorn och spela utan twitch/Youtube för att spelet ska flyta på :/

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K - ASUS PRIME Z370-A II - 16GB - RTX 2070 - 32" Samsung G7
* ⌨️ Ducky One 2 Mini 60% | 🖱️ Corsair Scimitar | 🎧 HyperX Cloud II
* 📱 iPhone 12 Mini | ⌚ Apple Watch SE 44mm

Permalänk

Vet att du skrev monsterdator men vad är det för CPU & GPU? nåt flaskar väl

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Ingen "fix" men när jag hade liknande problem kollade jag twitch-streams genom ett program som heter "Streamlink Twitch GUI".
Då kommer streamen i VLC istället som är bättre optimerat än webbspelarna, skulle jag tro.
Men låter inte exakt som ditt problem.

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Vet att du skrev monsterdator men vad är det för CPU & GPU? nåt flaskar väl

En 9900k och ett 2080ti, så hårdvaran klarar långt över Tibia och samtidig streaming

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K - ASUS PRIME Z370-A II - 16GB - RTX 2070 - 32" Samsung G7
* ⌨️ Ducky One 2 Mini 60% | 🖱️ Corsair Scimitar | 🎧 HyperX Cloud II
* 📱 iPhone 12 Mini | ⌚ Apple Watch SE 44mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av nawidek:

Ingen "fix" men när jag hade liknande problem kollade jag twitch-streams genom ett program som heter "Streamlink Twitch GUI".
Då kommer streamen i VLC istället som är bättre optimerat än webbspelarna, skulle jag tro.
Men låter inte exakt som ditt problem.

Ah okej! Ska testa detta när jag kommer hem och se hur det fungerar.
Även om det fungerar vill jag veta vad grundproblemet beror på så att jag kan lösa det. 🙂

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K - ASUS PRIME Z370-A II - 16GB - RTX 2070 - 32" Samsung G7
* ⌨️ Ducky One 2 Mini 60% | 🖱️ Corsair Scimitar | 🎧 HyperX Cloud II
* 📱 iPhone 12 Mini | ⌚ Apple Watch SE 44mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiffler:

Ah okej! Ska testa detta när jag kommer hem och se hur det fungerar.
Även om det fungerar vill jag veta vad grundproblemet beror på så att jag kan lösa det. 🙂

Låter som ett problem man brukar få när skärmarna körs i olika Hz. Så fokusera på att hitta lösningar för det.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Finns ens möjlighet att köra Tibia i Borderless så prova att skifta mellan de lägena. Ibland har ffa LoL betett sig hackigt trots stabil hög FPS, men att skifta renderingsläge fungerar då iallafall. Provat annan webläsare?