Permalänk
Medlem

Skoluppgift Linux

Håller på med en inlämingsuppgift inom Linux, har gjort klart allt förutom 1 fråga som jag inte hittar svar på och den lyder:

Använd valfritt pakethanteringsprogram och lös följande uppgifter:
• Vilka paket innehåller programmet pdfinfo?

Är nybörjare inom Linux så kanske är super simpelt men har haft svårt att lista ut svaret.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Victor 286 8Mhz @ 10Mhz 1MB RAM (8 Moduler) 22MB HDD 5,25" Floppy 256Kb VGA, Monoskärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av auge:

Så som svar på frågan ska jag skriva "poppler-utils"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av osn:

Så som svar på frågan ska jag skriva "poppler-utils"?

Kanske, kanske inte. Prova lek lite med någon pakethanterare för att få svaret, istället för att fråga här. Istället för att fråga efter svaret så borde du fråga efter hur man får fram svaret. "Teach a man to fish".

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Kanske, kanske inte. Prova lek lite med någon pakethanterare för att få svaret, istället för att fråga här. Istället för att fråga efter svaret så borde du fråga efter hur man får fram svaret. "Teach a man to fish".

Jo då det har jag allt gjort, har lyckats lista ut alla andra frågor på det viset, var bara denna som jag fastnade på och som man ofta gör inom IT när man fastnar så frågar man, eller googlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av osn:

Håller på med en inlämingsuppgift inom Linux, har gjort klart allt förutom 1 fråga som jag inte hittar svar på och den lyder:

Använd valfritt pakethanteringsprogram och lös följande uppgifter:
• Vilka paket innehåller programmet pdfinfo?

Är nybörjare inom Linux så kanske är super simpelt men har haft svårt att lista ut svaret.

Tack på förhand.

ja, du ska alltså skaffa en pakethanterare o använda den för att lista innehållet i paketet "pdfinfo"

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av osn:

Håller på med en inlämingsuppgift inom Linux, har gjort klart allt förutom 1 fråga som jag inte hittar svar på och den lyder:

Använd valfritt pakethanteringsprogram och lös följande uppgifter:
• Vilka paket innehåller programmet pdfinfo?

Är nybörjare inom Linux så kanske är super simpelt men har haft svårt att lista ut svaret.

Tack på förhand.

Här hittar du tips...
https://www.cyberciti.biz/faq/equivalent-of-rpm-qf-command/

Ja, du ska hitta en pakethanterare (apt, rpm o.s.v. beroende på linux-dist) och söka på vilket paket som innehåller pdfinfo

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av osn:

Så som svar på frågan ska jag skriva "poppler-utils"?

Paketet poppler-utils innehåller det du letar, pdfinfo.
APT är pakethanterare för Ubunut/Debian osv.
RPM, YUM, finns flera.

Men som ett par andra har skrivit, det är nog bäst att installera upp en VM med valfri linux-dist och lära sig just pakethanterare.
Speciellt då det är det primära sättet att hantera installation på dom flesta.

Visa signatur

Victor 286 8Mhz @ 10Mhz 1MB RAM (8 Moduler) 22MB HDD 5,25" Floppy 256Kb VGA, Monoskärm

Permalänk
Medlem

Lyckades lösa uppgiften, jag tackar för alla svar

Permalänk
Avstängd

Aha, kul att trådstarten raderades när man var nyfiken.

Nödvändigt att radera

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Aha, kul att trådstarten raderades när man var nyfiken.

Du har frågan ett par inlägg upp: #18846873

TS ville väl inte att läraren skulle råka hitta...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

I Ubuntu får man förslag på vilket paket man behöver installera om man skriver in namnet på programmet, förutsatt att programmet inte redan finns installerat på datorn:

$ apt-file Command 'apt-file' not found, but can be installed with: sudo apt install apt-file

Om du letar efter t.ex. "ls" som förstås finns installerat, skriver man någon bokstav fel så att man får upp förslag på kommandon med liknande namn:

$ lss Command 'lss' not found, did you mean: command 'lsd' from snap lsd (0.16.0) command 'ls' from deb coreutils command 'les' from deb atm-tools command 'less' from deb less command 'lsns' from deb util-linux command 'lsm' from deb lsm command 'ass' from deb irpas command 'ss' from deb iproute2 command 'lsw' from deb suckless-tools command 'gss' from deb libgss-dev command 'lsh' from deb lsh-client command 'lsc' from deb livescript command 'lvs' from deb lvm2 command 'lssu' from deb nilfs-tools command 'lrs' from deb lrslib See 'snap info <snapname>' for additional versions.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@osn: Det är inte tillåtet att förstöra trådar. Forumet existerar inte för endast din vinning utan syftet är att kunskap och interaktion ska kunna ske för mer än bara en individ.

Jag har återställt inlägget så att andra kan dra nytta av informationen och tråden. Detta är dessutom mer rättvist för de som har deltagit och hjälpt till i tråden.

/DavidtheDoom, - Moderator

Edit:

Ett kommenterande inlägg raderat enligt §1.6/§11.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Du har frågan ett par inlägg upp: #18846873

TS ville väl inte att läraren skulle råka hitta...

Skrivet av Mindfighter:

Du har frågan ett par inlägg upp: #18846873

TS ville väl inte att läraren skulle råka hitta...

Tackar, ser nu

Jag var mest nyfiken på vad för slags frågor det dyker upp i skolorna numera, det där behöver man inte kunna linux för. räcker med lite google skillz.

Nåja, however xpdfreader.com har också pdinfo, finns flera program som använder sig av pdfinfo för att extrahera metadata. Skum fråga, säkert läraren själv som kommit på den. Men svaret var iaf rätt av @auge du ville få det bekräftat. Vet inte om dom övriga behövs tas med som svar, men antar det inte skadar.

15:/usr/bin/pdfinfo libpoppler.so.105,libstdc++.so.6,libgcc_s.so.1,libc.so.6

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Tackar, ser nu

Jag var mest nyfiken på vad för slags frågor det dyker upp i skolorna numera, det där behöver man inte kunna linux för. räcker med lite google skillz.

Nåja, however xpdfreader.com har också pdinfo, finns flera program som använder sig av pdfinfo för att extrahera metadata. Skum fråga, säkert läraren själv som kommit på den. Men svaret var iaf rätt av @auge du ville få det bekräftat. Vet inte om dom övriga behövs tas med som svar, men antar det inte skadar.

15:/usr/bin/pdfinfo libpoppler.so.105,libstdc++.so.6,libgcc_s.so.1,libc.so.6

Svaret läraren letar efter är inte specifikt vilket paket den finns i utan hur man söker rätt på vilket paket som innehåller det med hjälp av valfri pakethanterare (alltså beroende på dist). Antar jag i alla fall. D.v.s. apt search o.s.v.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Svaret läraren letar efter är inte specifikt vilket paket den finns i utan hur man söker rätt på vilket paket som innehåller det med hjälp av valfri pakethanterare (alltså beroende på dist).

Så tolkar jag det också. För Debian-baserade distar såsom Ubuntu är apt-file rätt verktyg för jobbet.

Citat:

apt-file is a command line tool for searching files in packages for the APT package management system.

Denna information och lite sökande i Debians manpages eller wiki bör vara tillräckligt för att en student ska kunna lösa den sista biten själv.