Knastrande ljud och segt skrivbord - Vega 56

Permalänk

Knastrande ljud och segt skrivbord - Vega 56

Knastrande ljud och ett väldigt segt skrivbord är vad jag stötte på när jag startade min burk idag, men spännande nog så funkade allt prima när jag drog igång Cyberpunk 2077, för att bli segt igen när jag stängde av det. I felsäkert läge så försvann problemen med ljudet och prestandan i desktop, och de gånger då jag försökte installera om drivare så märkte jag det funkade fint efter att den avinstallerat alla drivare för kortet. Efter lite GoogleFu så tipsade någon om att tvinga ner PCIE 16x slotten till en tidigare PCIE generation, och i mitt fall så försvann alla problem när jag satte ner den till PCIE Gen2 i BIOS.

Någon som har lite insikt i vad orsaken till detta plötsliga bekymmer är? Lite orolig att jag behöver skicka in någon komponent på RMA. Har fungerat felfritt i två månader innan idag.

Min burk består av:
* Ryzen 9 5900X
* Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) / 3200MHz
* ASUS ROG STRIX B550-F GAMING
* Vega 56 (den enda komponent som jag inte kunnat byta ut i mitt nya bygge)
* Seasonic FOCUS GX 750W

Tack på förhand!

Visa signatur

#include <brain.h>

Permalänk
Medlem

Har du en extra hårddisk liggandes så koppla in den & gör en clean installation så ser du om felet kvarstår eller inte!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7600 Speedster QICK 308 Black | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 980 Pro 250GB | Samsung 960 Evo 250GB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Inte haft någon möjlighet att felsöka vidare på några veckor, men här kommer en liten uppdatering!

Körde en BIOS Update från 1212 till 1216, och efter det så har det funkat felfritt med Gen4 på PCIE Express x16 slotten! Kanske detta hjälper någon i framtiden.

Visa signatur

#include <brain.h>