RX 6000 kort som slutat fungera vid montering av vattenblock

Permalänk
Medlem

RX 6000 kort som slutat fungera vid montering av vattenblock

Halloj allesammans!

Skaffade nyss mig själv ett Bykski vattenblock till mitt RX 6800 XT då det var det enda som inte kostade 2000kr eller mer. Fick hem det för drygt en vecka sen så jag monterade på det och körde igång. Märkte direkt att temperaturen var näst intill identisk med hur den var på referenskylaren så jag kontaktade tillverkaren. De sa direkt att jag skulle ta bort alla kylkuddar från framsidan av kretskortet förrutom de markerade i grå (se bild) så jag tog bort de jag satt över alla chokes då alla mina tidigare block haft kuddar på dessa. Men till min besvikelse gick kortet aldrig igång efter detta, trots att allt jag ändrade var att ta bort två kuddar.

Under de närmaste två dagarna satte jag mig ner och gjorde en utförlig felsökning av kortet. Vad jag har kollat igenom är följande:

- Inga brända kretsar eller komponenter.
- Inget spår av kortslutning eller spillt vatten.
- Inget fel på strömkablarna, nätdel eller PCIe-slot på modertkortet.
- Ingen överhettning efter att jag tog bort kuddarna då kortet inte startade ö.h.t.
- Ingen smuts eller damm på kretskortet, har rengjorts utförligt två gånger.
- Inga sprickor eller andra tecken på skada på kretskort, minnen eller kärna.

Frågan återstår vad man kan göra åt detta eller om det är bye bye grafikkort. Det fungerade som sagt finfint innan jag följde tillverkarens instruktioner och rullade på felfritt men varmare än vad jag hade önskat och jag kunde heller inte ha sidopanelen på chassit med stockkylaren på. Säljaren har läst mina meddelanden på Aliexpress där kortet är köpt men har inte sagt något till mig. Har skickat in en anmälan till Aliexpress samt en begäran om pengarna tillbaka för produkten.

Visa signatur

Yggdrasil | Intel i7 13700KF direct die | RTX 4090 iChill | Z790 MEG Ace | 2x16 6600C34 | 4TB Gen 4

TrueNAS | Ryzen 5 2600X | 5x4TB Ironwolf Pro Raid

Permalänk
Medlem

Vet inte vart du har kikat på andra vattenblock. EKWBs kostar inte 2000kr. Dock så skiljer det sig vart de säger man ska ha thermal pads. Kanske du kan prova applicera även på dessa ställen(se manualen längst ner på denna länk.) Det kan ju vara någon komponent som överhettar direkt, och då stänger kortet ned för att inte ta skada(Gissning)

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Vet inte vart du har kikat på andra vattenblock. EKWBs kostar inte 2000kr. Dock så skiljer det sig vart de säger man ska ha thermal pads. Kanske du kan prova applicera även på dessa ställen(se manualen längst ner på denna länk.) Det kan ju vara någon komponent som överhettar direkt, och då stänger kortet ned för att inte ta skada(Gissning)

Tack för tipset men kortet är heldött, kör med stockkylaren nu och där är samma problem

Visa signatur

Yggdrasil | Intel i7 13700KF direct die | RTX 4090 iChill | Z790 MEG Ace | 2x16 6600C34 | 4TB Gen 4

TrueNAS | Ryzen 5 2600X | 5x4TB Ironwolf Pro Raid

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att det har med dit byte av kylare. troligen fel på kortet. Men frågan är hur lång tid du kommer få vänta för att få ett nytt på garanti?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Tvivlar på att det har med dit byte av kylare. troligen fel på kortet. Men frågan är hur lång tid du kommer få vänta för att få ett nytt på garanti?

Försvinner inte garantin om du börjar byta kylare osv just av den anledningen att det är så lätt att det går sönder?

Har för mig att bara xfx "godkände" byte kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Försvinner inte garantin om du börjar byta kylare osv just av den anledningen att det är så lätt att det går sönder?

Har för mig att bara xfx "godkände" byte kylare?

Evga får man också byta kylare, rätt idiotiskt att man inte skulle få göra det.
vad lagom förbannad när jag fick mitt 3090 strix ifrån asus med dåligt monterad kylare och inte fick montera om den.
fick köra fläkten på 100% för att inte gå över 85c. Dom kunde inte heller svara på när jag skulle få ett ersättnings kort.
Kylpastan och thermal pads har ocskå ett bäst före datum så det är riktigt idiotisk att man inte får ta av kylaren.

i usa har dom rätt att reparera sina saker, något som dom gillar att använda som slag trä mot rutna företag som Apple, MSI mm

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

Evga får man också byta kylare, rätt idiotiskt att man inte skulle få göra det.
vad lagom förbannad när jag fick mitt 3090 strix ifrån asus med dåligt monterad kylare och inte fick montera om den.
fick köra fläkten på 100% för att inte gå över 85c. Dom kunde inte heller svara på när jag skulle få ett ersättnings kort.
Kylpastan och thermal pads har ocskå ett bäst före datum så det är riktigt idiotisk att man inte får ta av kylaren.

i usa har dom rätt att reparera sina saker, något som dom gillar att använda som slag trä mot rutna företag som Apple, MSI mm

MSI tillåter byte av kylare/kylpasta dock, detta svar fick jag från dem för ett tag sedan när jag undersökte:

"The cooler can be changed to a different one.
As long as the original cooler is put back on the card in original and undamaged condition for warranty claim."

Gigabyte sa rakt nej, tråkigt då deras kylare ofta har värdelös kylpasta.

EVGA/XFX är väl kända för att vara vettiga när det gäller såna här saker, resten har jag ingen koll på.

Gällande topic: kan ju ha kommit åt någon komponent om du t.ex. rengjort GPU, finns flera ytkomponenter som lätt lossnar om man inte är försiktig.

Generellt så dör inte kort av felaktigt monterade kylare, oftast throttlar de som satan och sedan stängs av helt.

Se bara på Asus Strix 5700XT, kylaren har upp till 4 mm mellanrum mellan kylare/kort i värsta fall och det "fungerade".

Bykski verkar generellt hålla god kvalité och har flera block till custom AIB än t.ex. EKWB så finns inte så många alternativ, skulle det vara dålig kvalité så skulle det vara mer snack om det från flera år tillbaka.

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant om du kan hålla oss uppdaterade om hur lång tid det tar tills du får ditt utbyteskort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Har läst alla era svar samt kollat över mina alternativ gällande garanti osv. Uppdaterar tråden så fort ny info finns

Visa signatur

Yggdrasil | Intel i7 13700KF direct die | RTX 4090 iChill | Z790 MEG Ace | 2x16 6600C34 | 4TB Gen 4

TrueNAS | Ryzen 5 2600X | 5x4TB Ironwolf Pro Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

Evga får man också byta kylare, rätt idiotiskt att man inte skulle få göra det.
vad lagom förbannad när jag fick mitt 3090 strix ifrån asus med dåligt monterad kylare och inte fick montera om den.
fick köra fläkten på 100% för att inte gå över 85c. Dom kunde inte heller svara på när jag skulle få ett ersättnings kort.
Kylpastan och thermal pads har ocskå ett bäst före datum så det är riktigt idiotisk att man inte får ta av kylaren.

i usa har dom rätt att reparera sina saker, något som dom gillar att använda som slag trä mot rutna företag som Apple, MSI mm

Vi har fortfarande reklamationsrätten och under de första 6 månaderna måste tillverkarna bevisa att konsumenten orsakat skadan.

Permalänk
Medlem

Reklamationsrätt lär man ju ha även om man tar monterar bort kylaren, gissar tillverkaren inte helt kan avtala bort det så. (sen hur försäljarna hanterar det i prakten vet jag inte).

Permalänk
Medlem

Tycker titeln är missvisande, det finns inget som tyder på att problemen med ditt kort har med vattenblockets utformning eller tillverkare att göra

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Tycker titeln är missvisande, det finns inget som tyder på att problemen med ditt kort har med vattenblockets utformning eller tillverkare att göra

Kanske inte, men då det la av under bytet av kuddar och fungerade annars innan detta finns det inte något annat att gå på. Hjälper ju inte precis att jag väntat på ett svar från dem trots att de läst mina klagomål.

Visa signatur

Yggdrasil | Intel i7 13700KF direct die | RTX 4090 iChill | Z790 MEG Ace | 2x16 6600C34 | 4TB Gen 4

TrueNAS | Ryzen 5 2600X | 5x4TB Ironwolf Pro Raid

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Tråd flyttad och rubrik ändrad. "Varning för" trådar drar lätt iväg i onödan.
Lycka till med grafikkortet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tråd flyttad och rubrik ändrad. "Varning för" trådar drar lätt iväg i onödan.
Lycka till med grafikkortet.

Tackar och bockar!

Visa signatur

Yggdrasil | Intel i7 13700KF direct die | RTX 4090 iChill | Z790 MEG Ace | 2x16 6600C34 | 4TB Gen 4

TrueNAS | Ryzen 5 2600X | 5x4TB Ironwolf Pro Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Försvinner inte garantin om du börjar byta kylare osv just av den anledningen att det är så lätt att det går sönder?

Har för mig att bara xfx "godkände" byte kylare?

Nej

"Omöjligt" för de att kolla också. Men nej tror det endast är extrem kort där du inte har strömbudget som saknar garanti. (naturligt då det är tävlingskort inte något som man spelar MS röj på)

Men skicka in kortet så fort som möjligt då det troligen kommer ta lång tid innan du får ditt utbytes kort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Tbh det bästa du kan göra är att propert, med alla thermal pads du tog bort eller ändrade, återställ kortet till originalskicket med referenskylaren och skapa ett RMA ärende med MSI, du behöver inte specifiera mer än att kortet inte fungerar. Kan MSI bevisa att du fysiskt förstörde kortet så fantastiskt, du vet du vart skadan är iaf.

Vem vet, kan likaväl varit dålig BGA som lossnat från PCBn eller GPU-kretsen pga monteringstryck orsakad av felaktig montering av vattenblocket etc.

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Kortet är nu inlämnat där det är köpt, förhoppningsvis så går det igenom men det vet man aldrig.

Visa signatur

Yggdrasil | Intel i7 13700KF direct die | RTX 4090 iChill | Z790 MEG Ace | 2x16 6600C34 | 4TB Gen 4

TrueNAS | Ryzen 5 2600X | 5x4TB Ironwolf Pro Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av BettyBoo42:

Uppdatering: Kortet är nu inlämnat där det är köpt, förhoppningsvis så går det igenom men det vet man aldrig.

hur har det gått?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090