Luftkylning I9 9900K eller I7 10700K och uppåt

Permalänk
Medlem

Luftkylning I9 9900K eller I7 10700K och uppåt

Hej

Jag undrar bara om 9900K verkligen är så grymt svår att kyla med luftkylning som man läser på mer än ett ställe?
Har några Pure Rock 2 som skall klara ett TDP på 150W och ser jag många trådar runt om på internet som påstår att man måste ha vattenkylning eller någon dyr Noctua trots att 9900K har ett TDP på 95, känns ju som att även att även min kylare borde klara en 9900K men har ju även läst att inte ens Dark rock pro4 räcker som har en specad TDP på 200W, vad drar denna processor egentligen? är alla nya high-end Intel processorer rena värmeverk numera eller överdrivs det friskt där ute?
Jag är ingen överklockare men har förstått att nästan alla moderkort låser upp spärrarna på cpu:erna orginal men kan verkligen TDP:n öka så otroligt ur kartong så en 150W eller till och med en 200W kylare inte klarar det.

Valde att lägga tråden här i och med att det inte handlar om överklockning utan om vanligt användande av spel och program.

Permalänk
Medlem

Kanske inte är riktigt rätt svar på din fråga, men jag kyler utan större problem en 10900K med en Be Quiet Dark Rock Pro 4. Inte överklockad i dagsläget, mer än XMP på minnena. Körde nyligen Handbrake och konverterade lite filmer, då gick processorn i 100% i rätt många timmar, men kunde hålla runt 75-80 grader på CPU'n. Har 2st 140mm fläktar som insug och en 120mm ut.

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Medlem

Det är skitsnack. 9900k fick dåliga reviews till en början pga att moderkortstillverkarna la volten skyhögt.
Om du ställer volten korrekt så kommer 150w räcka för 4.7 ghz allcore i de flesta applicationer.
Min kylare är dock för liten. Har min long duration powerlimit satt till 105w med min 95w kylare och då klockar den ner sig till 4.3-4.4ghz i blender vid 80 grader.

Skulle säga att 150w är vad den drar ungefär i blender vid 4.7ghz men om du kör prime 95avx small fft så drar den över 220w+ men det är ett stresstest och inte normal användning. Ställer du in din power limit på något resonabelt för din kylare (150-200w?) Så kommer den boosta till 4.7ghz all core vid normal användning.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjenik:

Kanske inte är riktigt rätt svar på din fråga, men jag kyler utan större problem en 10900K med en Be Quiet Dark Rock Pro 4. Inte överklockad i dagsläget, mer än XMP på minnena. Körde nyligen Handbrake och konverterade lite filmer, då gick processorn i 100% i rätt många timmar, men kunde hålla runt 75-80 grader på CPU'n. Har 2st 140mm fläktar som insug och en 120mm ut.

Med Handbrake hade du väl kunnat nyttja quicksync som finns i grafikkortet i cpu:n, då hade du inte behövt pressa cpu:n och konverteringen hade nog gått mycket fortare. Har du nvidia-kort så har ju det nvenc och encoding/decoding går snabbt som tusan! Tips bara
Intel quicksync i intel uhd 630 som sitter i din cpu är kompetent också som sagt.

Slut på offtopic

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Med Handbrake hade du väl kunnat nyttja quicksync som finns i grafikkortet i cpu:n, då hade du inte behövt pressa cpu:n och konverteringen hade nog gått mycket fortare. Har du nvidia-kort så har ju det nvenc och encoding/decoding går snabbt som tusan! Tips bara
Intel quicksync i intel uhd 630 som sitter i din cpu är kompetent också som sagt.

Slut på offtopic

Jaså? Jag testade faktiskt att köra nvenc, men då blev filerna större, trots samma inställningar i övrigt? Fortare gick det ju helt klart. Men jag bestämde mig för att filstorlek gick före hastighet. Quicksync får jag läsa på om, det har jag inte koll på vad det är?

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjenik:

Jaså? Jag testade faktiskt att köra nvenc, men då blev filerna större, trots samma inställningar i övrigt? Fortare gick det ju helt klart. Men jag bestämde mig för att filstorlek gick före hastighet. Quicksync får jag läsa på om, det har jag inte koll på vad det är?

Det är Intels motsvarighet till nvenc hos nvidia.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Min 9900k är klockad till 5GHz och rullar på bra med Dark Rock Pro 4. Toppar lite över 70 degC när jag belastar alla kärnor.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare