Intel hoppfulla om vikbara datorer under år 2021

Permalänk
Melding Plague

Intel hoppfulla om vikbara datorer under år 2021

Framtiden är nästan här, åtminstone om man definierar framtiden genom hur vikbara bärbara datorer är.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De måste väl hitta på någon bättre term? Vi har ju haft "vikbara datorer" i snart 40 år nu. Jag skriver detta på en fullständigt vikbar dator.

Trots att den inte har en flexibel skärm så är nog Surface Neo den mest intressanta implementationen med skärm på hela insidan. https://www.theverge.com/2019/10/2/20889000/microsoft-surface...
Men jag vet inte om den någonsin kommer dyka upp i handeln?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Mer som en vikbar platta?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johanandersson:

De måste väl hitta på någon bättre term? Vi har ju haft "vikbara datorer" i snart 40 år nu. Jag skriver detta på en fullständigt vikbar dator.

Jag har då aldrig kallat det vikbara datorer.

Permalänk
Hedersmedlem

Känns ju lite som en ganska smal produktgrupp. Ser dock en poäng för att ersätta en större platta.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

En surfplatta med Windows, eller missar jag något?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Snusfri

Lenovo X1 Fold har varit ute ett tag nu och de flesta som testat den gillar den riktigt mycket.
Det följer med ett tunt tangentbord med magneter som du kan "snappa" fast när du använder den halvvikt som en vanlig laptop och fäller du ihop hela X1an så får tangentbordet plats så man behöver inte en extra bag för det.

Sedan så kan du använda det som vanligt trådlöst tangentbord om du har datorn helt utfälld.

MKBHD har gjort en bra video om X1 Fold

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Varför ska man vika den? Får den plats i fickan då? 🤔

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Inaktiv

Hoppas verkligen denna vikbara trend på datorer och telefoner snabbt går över, förstår verkligen inte varför någon vill ha det

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon201296:

Hoppas verkligen denna vikbara trend på datorer och telefoner snabbt går över, förstår verkligen inte varför någon vill ha det

Nej, det kommer inte att gå över, snarare ta över, skulle jag tro.

Permalänk
Inaktiv

Är detta nya curved tv? Personligen har jag ganska svårt att se närcjag skulle välja detta framför en laptop, förutom storleken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Jag har då aldrig kallat det vikbara datorer.

Men laptops blir inte mindre vikbara bara för att du inte kallar laptops för "vikbara datorer".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Full:

Men laptops blir inte mindre vikbara bara för att du inte kallar laptops för "vikbara datorer".

Inte en poäng dock.

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande inte såld på vikbara skärmar generellt. Jag ser inga behov/fördelar.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Nej, det kommer inte att gå över, snarare ta över, skulle jag tro.

Vad får dig att tro det? Det finns ju mobiler med vikbara skärmar i handeln och intresset verkar ju vara nära noll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Inte en poäng dock.

Menar du på riktigt att du inte förstår att laptops är vikbara datorer bara för att det inte har kallats för vikbara datorer?

Permalänk
Medlem

Vad är vitsen?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Vad är vitsen?

Artikeln förde tankarna tillbaka till när mobiltelefoner kunde ha kamera som tillsats. Har svårt att se vad jag skulle vilja ha en sådan enhet till, utan tangentbord, istället för en surfplatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amerald:

Vad får dig att tro det? Det finns ju mobiler med vikbara skärmar i handeln och intresset verkar ju vara nära noll?

Folk är intresserade av konceptet. Men produkterna i handeln är ju både väldigt dyra och inte vidare bra.
Om jag kunde välja mellan bra telefon för 4000 och bra telefon som jag kunde vika ut till en liten tablet för 5000 så hade det varit intressant. Men att köpa en produkt med stora problem för 20000 är inte ett bra sätt att testa tekniken.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag är fortfarande inte såld på vikbara skärmar generellt. Jag ser inga behov/fördelar.

Vik den så den tar mindre plats, men den fördelen ser jag endast för en surfplatta, inte mobiltelefon och laptop.

Permalänk
Medlem

Så jäkla nice när man får skräp mellan skärmarna man viker ihop, älskar skrapljudet som uppstår...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Hoppas verkligen denna vikbara trend på datorer och telefoner snabbt går över, förstår verkligen inte varför någon vill ha det

Tror det kommer att bli som när BR kom till spelvärlden, det kommer inte gå snabbt över.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Så jäkla nice när man får skräp mellan skärmarna man viker ihop, älskar skrapljudet som uppstår...

Så länge du viker ihop något så kommer du väl inte skrapa skräpet. Om det inte är några väldigt konstiga gångjärn så klämmer du bara, vilket är ett synnerligen mindre problem.

Tror inte det kommer vara något problem alls, i vanliga laptoppar låter de inte tangentbordet och tillhörande smuts vila mot skärmen. Lämpligtvis kommer de ha samma utformning med ett litet gap även i dessa datorer. Längst invid vecket i skärmen kommer det nog rent av vara ett tvång på ett gap.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Amerald:

Vad får dig att tro det? Det finns ju mobiler med vikbara skärmar i handeln och intresset verkar ju vara nära noll?

Tror inte intresset är noll, bara att det är alldeles för dyrt än så länge.

Skrivet av Full:

Menar du på riktigt att du inte förstår att laptops är vikbara datorer bara för att det inte har kallats för vikbara datorer?

Du missar poängen.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är en vikbar surfplatta och inget annat, den kan ändå vara intressant.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Allt ska tydligen gå att vika nu.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem

Detta kan ju inte ersätta en vanlig laptop på fulltid. Små enheter som mobiler kan ha skärm på hela framsidan eftersom man ändå skriver med tummarna. Men om man inte har ett fysiskt tangentbord på en laptop så begränsas man ju nästan till att använda pekfingret som Karl-Bertil och Agda på 80 år. Går inte spela, går inte komma i närheten samma skrivhastighet, mycket klumpigare att använda tangentkombinationer etc. Kanske funkar till att chilla i soffan eller sängen, men inte om man faktiskt försöker göra något

Permalänk

För tjock och för tung. Fixar de till detta så visst kan det bli något. Arm med windows och solid state batterier?
Denna datormodells största fördel är att den kan vara riktigt kompakt, men då måste den bli mindre och just vara kompakt.

Skrivet av Amerald:

Vad får dig att tro det? Det finns ju mobiler med vikbara skärmar i handeln och intresset verkar ju vara nära noll?

På samma sätt som intresset var nära Noll på smartphones i 15år, platt-tv 10år, 3G mobiler i 3år etc. Detta innan de både blev bättre och billigare. Oj som teknikintresse personer sa att dessa bara var skit innan de själva fick råd.

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre se en "vanlig" laptop som fick utvikbara flärpar så att skärmen kunde bli Ultrawide.

Dvs något som Razers koncept laptop, fast en portabel/vettig variant.

När tangentbordet sitter löst och fladdrar (tex Surface ) måste man ju ha en vettigt bord, och det minskar arbeta på språng potentialen.

Permalänk
Medlem

Om man skulle kunna vika ihop en platta runt 10" som man fick med sig i jackfickan hade jag helt klart varit intresserad. Just nu känns det som att det bli för otympligt och behöver man ändå väska eller liknande för att bära med den ser jag inte riktigt vinsten.

Men tänk typ en Apple M1 ipad när man är ute och reser och sen bara docka den när man kommer hem till sin vanliga skärm. Hade helt klart räckt till allt förutom spel för min del av det jag gör på en dator. Att dessutom lätt kunna ta med det ut hade varit guld.