Ratt totalvägrar funka, trasiga drivrutiner?

Permalänk
Medlem

Ratt totalvägrar funka, trasiga drivrutiner?

Köpte en thrustmaster t500 rs + TH8A växelspak för några år sen, då funkade allt som det skulle.

Nu några år och en ny dator senare blev jag sugen på att köra lite ets2 igen, så jag plockade fram allt och kopplade in. Växelspaken funkade fint men konfigen på ratten kändes konstig, men jag testade att starta spelet ändå. Det funkade inte alls, fick bara lite utslag på ratten och inget på pedalerna. Stängde av och insåg snabbt att jag behövde thrustmasters program.

Laddade ner och installerade, men sen var ratten borta! Fanns inte alls bland spelenheter, bara växelspaken. Tror den kom tillbaka efter avinstallation av thrustmaster, men då gick den ju inte att konfigurera riktigt. Efter mer googling såg jag att man inte ska koppla in den förrän programmet ber om det under installationen, men jag testade det och det gick inte heller.

Plockade även fram den gamla datorn där den användes senast, där funkade det som det skulle. Passade även på att uppdatera firmware där ifall det var problemet.

Nånstans mitt i allt krångel och ominstallationer blev nåt konstigt, och nu har den gul varningssymbol i både enhetshanteraren och enheter och skrivare-menyn. I enheter och skrivare står det drivrutinsfel, men det går inte att uppdatera drivrutinen, och det hjälper inte att installera om thrustmasters program heller.

Testade även att installera ratten på laptopen ifall att det inte funkade med windows 10 (gamla datorn hade windows 7), men det var inga problem där.

Det känns som att det antingen ligger nåt gammalt skräp kvar efter alla installationsförsök, eller så har nån del av nån drivrutin försvunnit. Hur kan man fixa detta?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Kan vara något i registret som ligger kvar och spökar.
Googlar man thrustmaster t500 rs win 10 så ser man fler har haft problem.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Lyckades lösa det, den kom igång när jag bytte usb-port. Konstigt för jag hade testat en annan port tidigare... Jaja, nu funkar det iaf!

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S