Intel hoppfulla om vikbara datorer under år 2021

Permalänk
Medlem

Kollade videoklippen, läste kommentarerna här och och på youtube. Försöker verkligen komma på någon gång en sån skulle vara bättre för mig än en bärbar dator eller surfplatta men kan inte komma på något, varken hemma eller på jobbet.
Vissa telefoner kan jag ha förståelse även om jag inte har behovet. Men den här???

(Den här kommentaren är skriven i soffan liggande på rygg, vilket jag inte skulle kunna göra på en sån. Nej jag skulle inte kunnat göra det med det tillhörande tangent bordet för det skulle vara glömt på kontoret.)

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Inaktiv

Jag köper ingen vikbar skit där det sitter en plastfolie över skärmen. Innan de får bort den nackdelen är allt vikbart 1000% ointressant för mig. Och en bärbar dator utan hårdvarutangentbord är ju närmast skrattretande. Blir ju som en stor iPad bara. Vafan ska jag med det till? lol

En vikbar dator utan plastfilm är fortfarande cirka 99% ointressant för mig, då den ju kommer bli väldigt fet jämfört med en traditionell bärbar när man viker den. Den går då inte in i facket på min dator-ryggsäck med mera. Det går liksom inte att fuska bort volym, om man inte ska skala bort en massa batteri då förstås, men det får ju också konsekvenser...

Permalänk
Skrivet av mikgus:

Kollade videoklippen, läste kommentarerna här och och på youtube. Försöker verkligen komma på någon gång en sån skulle vara bättre för mig än en bärbar dator eller surfplatta men kan inte komma på något, varken hemma eller på jobbet.
Vissa telefoner kan jag ha förståelse även om jag inte har behovet. Men den här???

(Den här kommentaren är skriven i soffan liggande på rygg, vilket jag inte skulle kunna göra på en sån. Nej jag skulle inte kunnat göra det med det tillhörande tangent bordet för det skulle vara glömt på kontoret.)

Låt oss anta du är en snygg tjej i 18års åldern. Du sitter ensam på krogen och spanar in några killar. Med en sådan här vikbar laptop så...
Skämt åsido så länge de inte får ner tjockleken rejält så har jag svårt att se poängen förutom att imponera på andra med dessa laptops. Lösningen på att få ner storleken heter Arm + Solid State batterier.

Permalänk
Medlem

Bara för att man kan tillverka vikbara paneler så behöver man inte göra det, det finns andra användningsområden att tillämpa dem i.
Dessa vikbara enheter känns mer som en demonstration av man kan göra än en produkt till massorna.
Jag tror iaf inte på det, ni som gör det får gärna göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Bara för att man kan tillverka vikbara paneler så behöver man inte göra det, det finns andra användningsområden att tillämpa dem i.
Dessa vikbara enheter känns mer som en demonstration av man kan göra än en produkt till massorna.
Jag tror iaf inte på det, ni som gör det får gärna göra det.

Ja, verkligen. som de böjda teveapparaterna.. coolt, men inte praktiskt. Att vika en mobilskärm eller dataskärm är 100% coolt och 0% användbart. Men som du säger, inom helt andra användningsområden så "är det bra att tekniken finns"... exakt vad det nu skulle vara kommer jag inte riktigt att tänka på... att tidningen (alltså den i pappersform) för 15 år sedan skulle bli digital så att sidorna uppdaterade sig själva löste ju sig med smartphone/surfplatta.. annars hade vikbara digitala "tidningar" kunnat vara nått

Permalänk
Medlem

För att vara ett teknikforum så finns det väldigt många bakåtsträvare. Trodde folk här skulle tycka ny teknik var spännande.

Är ju helt klart ett koncept, och konceptet vikbara är här för att stanna. Den som inte ser någon fördel alls med vikbara måste ju blunda. Marknaden har gått mot mindre laptops senaste tjugo åren. Så för att få mindre så måste man helt enkelt vika.

Men som sagt var, mer en koncept produkt för att lära sig tekniken. Först när de blir tunnare kommer de börja sälja.

PS, folk som klagar på avsaknad av fysiskt tangentbord låter som gamla gubbar som inte kan ta till sig ny input-teknik

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jonthe83:

Ja, verkligen. som de böjda teveapparaterna.. coolt, men inte praktiskt. Att vika en mobilskärm eller dataskärm är 100% coolt och 0% användbart. Men som du säger, inom helt andra användningsområden så "är det bra att tekniken finns"... exakt vad det nu skulle vara kommer jag inte riktigt att tänka på... att tidningen (alltså den i pappersform) för 15 år sedan skulle bli digital så att sidorna uppdaterade sig själva löste ju sig med smartphone/surfplatta.. annars hade vikbara digitala "tidningar" kunnat vara nått

E papper finns men de flesta läser på skärmar trotts det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Nej, det kommer inte att gå över, snarare ta över, skulle jag tro.

Du menar som när surfplattorna skulle ta över och Microsoft optimerade hela användargränssnittet i Windows 8 för att passa det nya formatet, till stor bekostnad av användarvänligheten för vanliga laptop- och desktopanvändare?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pepsin:

Du menar som när surfplattorna skulle ta över och Microsoft optimerade hela användargränssnittet i Windows 8 för att passa det nya formatet, till stor bekostnad av användarvänligheten för vanliga laptop- och desktopanvändare?

Microsoft är väl knappast kända för att vara bra på den biten? Windows 8, Windows Phone osv.
Så det var ett väldigt dåligt exempel av dig faktiskt.

Permalänk
Medlem

Det är ganska uppenbart att vikbara skärmar är svaret på en fråga som ingen riktigt har ställt och nu letar man febrilt efter en fråga som passar svaret. Teknikhistorien är full med den här typen av produkter, och i regel så brukar dessa försvinna från marknaden eller tillämpas i väldigt begränsade nischer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Microsoft är väl knappast kända för att vara bra på den biten? Windows 8, Windows Phone osv.
Så det var ett väldigt dåligt exempel av dig faktiskt.

Jag har haft en win8 platta och det var faktiskt kanon! Min polare hade en windows phone, en nokia nånting, och den var också grym. De failade inte pga dåliga operativ. De hade bara så liten marknadsandel, så det fattades en del viktiga appar

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cad_edis:

Det är ganska uppenbart att vikbara skärmar är svaret på en fråga som ingen riktigt har ställt och nu letar man febrilt efter en fråga som passar svaret. Teknikhistorien är full med den här typen av produkter, och i regel så brukar dessa försvinna från marknaden eller tillämpas i väldigt begränsade nischer.

Telefoner med vikbar skärm tror jag kommer bli en grej. Datorer, inte lika mycket kanske.

Permalänk
Medlem

Tänk om det fanns vikbara datorer fast istället för en bredare skärm så fanns ett fullstort tangentbord inbyggt, hade varit otroligt praktiskt och säkert gått att tillämpa på allt från vanlig användning till kontorsarbete.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av talonmas:

För att vara ett teknikforum så finns det väldigt många bakåtsträvare. Trodde folk här skulle tycka ny teknik var spännande.

Ny teknik måste ju ändå uppfylla något slags vettigt syfte i jösse namn. Annars, ska man hoppa på vad för slags stolligheter som helst bara för att det är nytt, typ? Du köpte 20 stycken Nintendo Virtual Boy när det begav sig, förmodar jag? Den var ju trots allt ny teknik gubevars! Du är väl ingen torris?!

Citat:

PS, folk som klagar på avsaknad av fysiskt tangentbord låter som gamla gubbar som inte kan ta till sig ny input-teknik

Har du provat att skriva något längre textstycke än ett twitterinlägg på ett skärm-tangentbord? Skitkass precision och ergonomi. Dessutom ockuperar ju skärmtangentbordet en stor del av skärmen, så vad ska man då med en vikbar dator till?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RaZman:

Tänk om det fanns vikbara datorer fast istället för en bredare skärm så fanns ett fullstort tangentbord inbyggt, hade varit otroligt praktiskt och säkert gått att tillämpa på allt från vanlig användning till kontorsarbete.

Typ ett tangentbord som expanderar när du viker upp laptopen, som på en IBM ThinkPad 701 ? Har visserligen inte en numerisk del.

Tangentbordet blev så kultförklarat att det har tillverkats skalmodeller av den datorn. Men ett expanderande stort tangentbord skulle nog sabba "tunnheten idag också och så säljer det inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Cad_edis:

Det är ganska uppenbart att vikbara skärmar är svaret på en fråga som ingen riktigt har ställt och nu letar man febrilt efter en fråga som passar svaret. Teknikhistorien är full med den här typen av produkter, och i regel så brukar dessa försvinna från marknaden eller tillämpas i väldigt begränsade nischer.

Ja listan går göra lång, plattv, smartsphones, digitalkamera etc.
Väldigt många har problem med att interface på deras mobil är för litet. Jag pratar allt ifrån prousers till äldre personer.

Däremot datorn som Thinkpad X1 Fold så är den endast intressant för en väldigt liten skara användare. Den måste bli betydligt tunnare, typ likatunn som en vanlig surfplatta utvikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Har du provat att skriva något längre textstycke än ett twitterinlägg på ett skärm-tangentbord? Skitkass precision och ergonomi. Dessutom ockuperar ju skärmtangentbordet en stor del av skärmen, så vad ska man då med en vikbar dator till?

Själv skulle jag aldrig lämna tangentbord men syrrans tonåringar skriver uppsats på touchskärm. De dikterar mycket också som datorn omvandlar till text. Sen använder de olika swipe-varianter för att skriva. De klickar sällan (som vi )

PS, hade en virtual boy. Var ju ascoolt när det kom!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja listan går göra lång, plattv, smartsphones, digitalkamera etc.
Väldigt många har problem med att interface på deras mobil är för litet. Jag pratar allt ifrån prousers till äldre personer.

Däremot datorn som Thinkpad X1 Fold så är den endast intressant för en väldigt liten skara användare. Den måste bli betydligt tunnare, typ likatunn som en vanlig surfplatta utvikt.

Varför måste min tv ta så stor plats och väga ett ton? = platt tv.
Varför måste jag vänta en vecka på att få mina bilder och varför kostar dom 5Kr styck? = digitalkamera.
Varför måste jag bära med mig en kamera, telefon, MP3 spelare och bärbar dator när jag ska ut? = smartphone.

.....................................................................................................................? = Thinkpad X1

Ursäkta kunde inte låta bli

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Skrivet av mikgus:

Varför måste min tv ta så stor plats och väga ett ton? = platt tv.
Varför måste jag vänta en vecka på att få mina bilder och varför kostar dom 5Kr styck? = digitalkamera.
Varför måste jag bära med mig en kamera, telefon, MP3 spelare och bärbar dator när jag ska ut? = smartphone.

.....................................................................................................................? = Thinkpad X1

Ursäkta kunde inte låta bli

Och inlägget du citerade tog just upp att Thinkpad X1 bara var för en väldigt liten skara användare när den var så tjock. Om det hade varit smal som en surfplatta så hade den ihopvikt kunnat bli en dator som får plats i handskfacket på en bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Du missar poängen.

Kan du inte förklara "poängen" som du tjatar om då? För den enda poängen jag ser med ditt inlägg är att du vill argumentera emot att "vikbar dator" är en dålig term och att ditt enda argument är att du aldrig kallat laptops för "vikbar dator".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Full:

Kan du inte förklara "poängen" som du tjatar om då? För den enda poängen jag ser med ditt inlägg är att du vill argumentera emot att "vikbar dator" är en dålig term och att ditt enda argument är att du aldrig kallat laptops för "vikbar dator".

Finns ingen som kallar en laptop för en vikbar dator, därför är det en gångbar term.