Permalänk
Medlem

Koppla RJ45 uttagg i patchpanel

Hej, försöker koppla in ett RJ45 uttag enligt bilderna som ni ser nedan till en patchpanel. Både A och B koppling är testat men det fungerar inte alls. Har en sån kabeltestare från Kjell&Co men får inget som helst liv i den. Har även prövat koppla in en bärbar i andra änden men får ingen länk alls. Se bilder för hur det är kopplat.

Bild finns även på den kabel som jag använder.

Mycket tacksam för hjälp!!
Hur jag kopplat

Rubrik förtydligad /Mod
Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Kan ingenting om nätverk, men när jag läste analog programmering var stapelrådet "börja om från början ;)" efter x antal timmars felsökning.

Visa signatur

Volvo, det åker man. Saab däremot, det kör man. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Klicka här om det är Onsdag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chichin:

Hej, försöker koppla in ett RJ45 uttag enligt bilderna som ni ser nedan till en patchpanel. Både A och B koppling är testat men det fungerar inte alls. Har en sån kabeltestare från Kjell&Co men får inget som helst liv i den. Har även prövat koppla in en bärbar i andra änden men får ingen länk alls. Se bilder för hur det är kopplat.

Bild finns även på den kabel som jag använder.

Mycket tacksam för hjälp!!
Hur jag kopplat

Ser korrekt ut, hur ser det ut i andra änden? Provat att mäta och se så du har kontakt? Skala en ände och mät att den har kontakt mot stiftet!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chichin:

Hej, försöker koppla in ett RJ45 uttag enligt bilderna som ni ser nedan till en patchpanel. Både A och B koppling är testat men det fungerar inte alls. Har en sån kabeltestare från Kjell&Co men får inget som helst liv i den. Har även prövat koppla in en bärbar i andra änden men får ingen länk alls. Se bilder för hur det är kopplat.

Bild finns även på den kabel som jag använder.

Mycket tacksam för hjälp!!
Hur jag kopplat

Och du vet att kablarna du testar med i ändarna är ok? På bilderna är det svårt att bedöma om metallstiften skurit igenom plasten, kan du försöka kontrollera det?

Permalänk
Medlem

Återkommer om ett litet tag, måste fylla på med mat nu innan det blir en faling down här.

Men det ser rätt ut då antar jag, npn frågade hur det ser ut i andra änden? Tror båda bilderna visar patchpanel/uttag i andra änden.

Har även testat kablarna som jag använder och de fungerar.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Sådär, nu har jag till och med skalat kablarna innan jag stämplat dit dem, den nätverkstestare jag har (från Kjell&Co) reagerar inte ens...

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Man ska inte behöva skala ändarna.
Den kabeltestaren jag har kan kolla felkopplade kablar och så, din har inte någon sådan funktion?
Korrekt sorts kabel med solid ledare?
Samt har du använt kroneverktyg när du tryckt ner kablarna?

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Man ska inte behöva skala ändarna.
Den kabeltestaren jag har kan kolla felkopplade kablar och så, din har inte någon sådan funktion?
Korrekt sorts kabel med solid ledare?
Samt har du använt kroneverktyg när du tryckt ner kablarna?

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Japp, kroneverktyg används, solida ledare är det. Tyvärr inte kabeltestare med de funktionerna, är enklast möjliga.

Dock verkar bärbara försöka nu när jag kopplat, nätverksporten blinkar till var 15:e sekund ungefär...

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Skrivet av Chichin:

Japp, kroneverktyg används, solida ledare är det. Tyvärr inte kabeltestare med de funktionerna, är enklast möjliga.

Dock verkar bärbara försöka nu när jag kopplat, nätverksporten blinkar till var 15:e sekund ungefär...

Då är det nog så att någon av ledarna inte har kontakt ordentligt. Jag hade det problemet och då fick jag använda kronverktyget och verkligen se till att de kom ner ordentligt och fick kontakt innan det fungerade.
Kom ihåg att det kan vara både i patchpanelen eller uttaget en ledare inte har kontakt ordentligt så du inte bara stirrar dig blind på bara ena sidan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basketigge:

Då är det nog så att någon av ledarna inte har kontakt ordentligt. Jag hade det problemet och då fick jag använda kronverktyget och verkligen se till att de kom ner ordentligt och fick kontakt innan det fungerade.
Kom ihåg att det kan vara både i patchpanelen eller uttaget en ledare inte har kontakt ordentligt så du inte bara stirrar dig blind på bara ena sidan.

Ja det känns som någon ledare, har testat att stämpla om nu också utan resultat.
Och japp, även kollat patchpanelen och drar jag ut kablarna så ser de "skurna" ut.

Ska sätta upp ett till uttag också som snart är färdigt, återkommer om jag lyckas få liv i det!

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Varför gissa om det är kopplat A eller B, kan du inte kolla i andra änden?

Permalänk
Medlem

Satte upp ett till uttag och drog kabel därifrån, hoppade igång direkt efter att ha plintat kablarna och kopplat in bärbara, kopplat exakt likadant som det förra uttaget.

Plintar om det förra utaget och vips, nu funkar det också! Exakt samma konfig (B) på kablarna!!??? Man kan ju få psykbryt för mindre men kan ju vara skönt att det fungerade till slut iallafall!!
Tack för tips alla!

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080