Asus Zenbook Flip S – bärbar med Intel Tiger Lake

Permalänk
Melding Plague

Asus Zenbook Flip S – bärbar med Intel Tiger Lake

Idag gästas testlabbet av Asus Zenbook Flip S, en premiumorienterad hybrid-dator med Intel EVO-klassificering och nya arkitekturen Tiger Lake under skalet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tack för recension!

"Inkonsekvent spelprestanda" visst, men betalar man 21 papp så lär man väl ändå ta en speldator istället? Tror inte denna riktar sig riktigt ditåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Den svenska varianten av Zenbook Flip S kommer att ha samma layout men givetvis med nordisk print på tangenterna.

Så är det en sketen ANSI layout med svenskt tryck och placering eller ordentlig ISO svensk/nordisk layout? Om det är ANSI så är det rätt ruttet, tar vilken ISO layout som helst över ANSI.
Finns säkert folk som gillar ANSI men då ska det vara en standard ANSI och inte med annat tryck som flyttar runt tangenter och kommandon ytterligare

Ingen dator för mig ändå. Jag får min nya Thinkpad jobbdator denna månaden med ryzen 4700u. Går inte att komma ifrån det grymma tangentbordet även om Lenovo kör rätt kassa skärmar som vanligt. IOn är ju inte helt grym heller på modellen jag valt men den är ju 10k billigare också. Finns ju T14s med ryzen 7 pro för 20500 och x1 carbon

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Varför användes inte Geekbench 5?

Permalänk
Medlem

OT, men varför delar ni såna här artiklar i sex klickbara kapitel? För att få extra klick? Jag vill helst klicka in mig på en artikel och läsa allting på en gång, annars klickar jag bara på "Sammanfattning", såvida det inte är en produkt jag är extremt intresserad av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

OT, men varför delar ni såna här artiklar i sex klickbara kapitel? För att få extra klick? Jag vill helst klicka in mig på en artikel och läsa allting på en gång, annars klickar jag bara på "Sammanfattning", såvida det inte är en produkt jag är extremt intresserad av.

Det är väll pågrund av precis den anledning du själv nämnde

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk

Datorn är för en liten kundgrupp som just vill kunna rotera deras skärm, helt runt. För oss som ej har detta behov och aldrig någonsin kommer göra detta, mer än att visa upp datorn för andra. Så tycker jag datorn känns väldigt dyr, den kanske är prisvärd emot vad man får. Det krävs att man kollar upp priserna.

Ett problem är att Asus är förknippat med konsumentprylar, det är ett megastort märke som gör väldigt mycket. Mne välkända för företagslaptop är de ej som Lenovo och Dell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Det är väll pågrund av precis den anledning du själv nämnde

Dock innebär det att jag tränats in i ett beteende som gör att jag missar den största delen av texten, som eventuellt skulle kunna gjort mig intresserad av produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Tack för recension!

"Inkonsekvent spelprestanda" visst, men betalar man 21 papp så lär man väl ändå ta en speldator istället? Tror inte denna riktar sig riktigt ditåt.

Låter som att du inte läst recensionen. Den förväntas prestera mycket bättre med tanke på specsen i nya xe samt prestandan i syntetiska tester

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

OT, men varför delar ni såna här artiklar i sex klickbara kapitel? För att få extra klick? Jag vill helst klicka in mig på en artikel och läsa allting på en gång, annars klickar jag bara på "Sammanfattning", såvida det inte är en produkt jag är extremt intresserad av.

Och jag vill inte nöta på scrollen när jag bara vill se sammanfattningen, det är svårt nu

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anhjo:

Och jag vill inte nöta på scrollen när jag bara vill se sammanfattningen, det är svårt nu

Du kan vara lugn, scrollen är designad för att klara av årtionden av vardagligt användande.

Permalänk
Medlem

Väntar på en laptop där man kan vrida skärmen horisontalt 180 grader, så tangentbordet är bakom skärmen sen har man vanligt usb tbord med sladd i knät & laptopen på skrivbordskanten.

Har haft 2 laptops senast för ca 10 år sen en Sony Vaio med bluray läsare & en Asus EEE mini typ 10 eller 13", den var kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blobster:

Väntar på en laptop där man kan vrida skärmen horisontalt 180 grader, så tangentbordet är bakom skärmen sen har man vanligt usb tbord med sladd i knät & laptopen på skrivbordskanten.

Har haft 2 laptops senast för ca 10 år sen en Sony Vaio med bluray läsare & en Asus EEE mini typ 10 eller 13", den var kul.

HP hade för snart 10 år sedan laptops som man fällde upp som vanligt, och sen kunde vrida skärmen i sidled, är väl typ vad du efterfrågar? https://youtu.be/3P1RarnsrBQ?t=19

@Emil Hansson hur många USB-Type A portar har den, det står både en och två på flera olika ställen i texten, jag ser bara en på bilderna?

Permalänk
Skrivet av Xcorp:

HP hade för snart 10 år sedan laptops som man fällde upp som vanligt, och sen kunde vrida skärmen i sidled, är väl typ vad du efterfrågar? https://youtu.be/3P1RarnsrBQ?t=19

@Emil Hansson hur många USB-Type A portar har den, det står både en och två på flera olika ställen i texten, jag ser bara en på bilderna?

Typo. Den har endast en USB Typ-A. Ska korrigera detta i artikeln.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Låter som att du inte läst recensionen. Den förväntas prestera mycket bättre med tanke på specsen i nya xe samt prestandan i syntetiska tester

Ok missade isåfall den delen, tyckte själv den presterade helt ok för att vara integrerad grafikdel. Min laptop kan inte lira många spel det vill jag lova. Så att kunna köra typ CS i 1080p flytande är väl bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Ok missade isåfall den delen, tyckte själv den presterade helt ok för att vara integrerad grafikdel. Min laptop kan inte lira många spel det vill jag lova. Så att kunna köra typ CS i 1080p flytande är väl bra?

Javisst. Men skulle vara intressant om det kommer någon drivare som fixar prestandan då skulle prestandan vara riktigt het sett till hur mycket den drar. Framtiden kan bli intressant

Permalänk
Medlem

Är detta Intels första 10nm IRL ?

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Finns det nån laptop med stadiga gängjärn och robust chassi? Macbooks kanske?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Snygg.
Men trist med OLED att man fått gå tillbaka till enorma skärmkanter.
Borderless runt om är ju något som blivit vanliga idag och gå tillbaka till detta vore hemskt.

Permalänk

Ännu ett test där testaren testar med Geekbench 4 istället för 5an. Tror det är samma testare som ignorerade Geekbench 5 förra gången också.

Småsaker jag vet men ändå irriterande. Vem använder en så gammal version fortfarande? Ska man ta dessa tester seriöst tycker jag att man borde använda de senaste versionerna.

edit: såg nu att Sweclockers bumpat ett äldre test men frågan kvarstår.

Permalänk
Medlem

Svårt att se vilken grupp denna riktar sig till. Det är en företagsdator med dyr prislapp och dålig kvalité om man jämför med andra aktörer. Inte nödvändigtvis dålig kvalité för Asus.
Man kan få bättre på båda fronter. Visst den har flip men flip enligt min mening är något man sällan behöver. Inte stött på en enstaka gång faktiskt men det finns säkert andra som gjort. Då kan man lika gärna lägga pengar på en surface eller liknande.

Hade nog sett lägre prislapp och AMD CPU för att den skall vara attraktiv nog.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Undermåligt Cinebench R20 (Flera trådar) får bara 1400 poäng liknande bärbara får nästan 2500 MacBook m1 runt 2100 och AMD 5800u 3600 poäng, bakläxa för Asus

Permalänk
Medlem
Skrivet av uPipe:

Undermåligt Cinebench R20 (Flera trådar) får bara 1400 poäng liknande bärbara får nästan 2500 MacBook m1 runt 2100 och AMD 5800u 3600 poäng, bakläxa för Asus

Som att säga att min dator med 3060 Ti är dålig för den får inte samma Benchmarkspoäng som 3090. Bakläxa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Som att säga att min dator med 3060 Ti är dålig för den får inte samma Benchmarkspoäng som 3090. Bakläxa!

Tusen poäng för en i7-1165G7 är alldeles för mycket när det finns bättre alternativ

Permalänk
Medlem

Skippa plantan, det är inte Hemnet eller en betald annons för Asus (eller?).

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Kan man använda ett vanligt externt batteripack med USB-C för att ladda upp datorn?

Permalänk
Skrivet av Jojkenstein:

Kan man använda ett vanligt externt batteripack med USB-C för att ladda upp datorn?

Om batteripacket stödjer PD (Power Delivery).

Permalänk
Medlem

13.3 och 16:9... okey tvivlar att någon som jag känner som behöver en ultraportabel för jobbet kommer att skaffa en sådan. 16:10 eller 3:2 e vart skåpet ska sitta när det gäller ultraportabla för jobb, sicken miss.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx