Permalänk
Medlem

Hur många fläktar?

Har precis beställt ett nytt chassi
(Lian li

Den kommer ju inte med några fläktar om jag förstått rätt. Jag valde att byta cpu fläkt från Cooler Master Hyper 212 EVO till NZXT Kraken Z73 360mm. köpte en fläkt (Lian Li UNI FAN SL120 RGB PWM Svart 3-pack). Cpu kyllar radiatorn kommer jag montera i taket och sen sätta x3 120m Lian li fläktarna i väggen. Nu är frågan om jag måste köpa till så jag har fläktar i golvet också eller om det räcker med nuvarande köp?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-9700K 3.6 GHz / 12 MB || Mem: 16GB Corsair vengeance 3000mhz || Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING || GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC || SSD: OCZ TR150 480GB || OS: Windows 10 || Monitor: Acer 24" Predator XB241H

Permalänk
Skrivet av sleeze:

Har precis beställt ett nytt chassi
(Lian li

Den kommer ju inte med några fläktar om jag förstått rätt. Jag valde att byta cpu fläkt från Cooler Master Hyper 212 EVO till NZXT Kraken Z73 360mm. köpte en fläkt (Lian Li UNI FAN SL120 RGB PWM Svart 3-pack). Cpu kyllar radiatorn kommer jag montera i taket och sen sätta x3 120m Lian li fläktarna i väggen. Nu är frågan om jag måste köpa till så jag har fläktar i golvet också eller om det räcker med nuvarande köp?

Om jag förstår dig rätt kommer du alltså ha 3x insug och 3x utblås (inkluderat Z73-fläktarna). Isåfall kommer det räcka utan tvekan, 6x120mm är mer än de flesta har.

Permalänk
Viking

Jag ska också bygga en liknande. Har beställt ett Lian li o11, en Z73 och har 2 st 3-pack uni fans hemma.
Så med andra ord ska jag köra med 9 fläktar.

Jag tänker nog köra z73:an i toppen av chassit som insug så processorn får kall luft. Sedan 3st fläktar som insug i botten så att grafikkortet också får lite kallare luft. Och till sist 3st fläktar som utblås på sidan/fronten.
Tänker att det borde bli bra.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jag ska också bygga en liknande. Har beställt ett Lian li o11, en Z73 och har 2 st 3-pack uni fans hemma.
Så med andra ord ska jag köra med 9 fläktar.

Jag tänker nog köra z73:an i toppen av chassit som insug så processorn får kall luft. Sedan 3st fläktar som insug i botten så att grafikkortet också får lite kallare luft. Och till sist 3st fläktar som utblås på sidan/fronten.
Tänker att det borde bli bra.

Nice!
Nu blev jag lite osäker när du skrev att z73an kör insug och 3 på sidan som också är insug och botten utsug.
Är det inte z73:an som utsug, sido fläkt insug.
Värme stiger och där av vill man väll ha utsuget på toppen. Sä den suger in från sidan och blåser ut up?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-9700K 3.6 GHz / 12 MB || Mem: 16GB Corsair vengeance 3000mhz || Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING || GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC || SSD: OCZ TR150 480GB || OS: Windows 10 || Monitor: Acer 24" Predator XB241H

Permalänk

Bättre med övertryck i lådan så en (1) mer in än ut.

Permalänk
Viking
Skrivet av sleeze:

Nice!
Nu blev jag lite osäker när du skrev att z73an kör insug och 3 på sidan som också är insug och botten utsug.
Är det inte z73:an som utsug, sido fläkt insug.
Värme stiger och där av vill man väll ha utsuget på toppen. Sä den suger in från sidan och blåser ut up?

Att värme stiger är inget man behöver bry sig om i ett chassi. Fläktarna flyttar luften betydligt mycket snabbare än hur snabbt värmen stiger.

Sedan skrev jag inte att det sidofläktarna ska vara insug. Jag tänker att topp och botten är insug, och sedan sidofläktarna som utblås.
Men ingen placering av fläktarna kan vara helt rätt. Antingen får grafikkortet varmluft eller processorn. Men det känns bäst om både GPUn och CPUn får kalluft.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Att värme stiger är inget man behöver bry sig om i ett chassi. Fläktarna flyttar luften betydligt mycket snabbare än hur snabbt värmen stiger.

Sedan skrev jag inte att det sidofläktarna ska vara insug. Jag tänker att topp och botten är insug, och sedan sidofläktarna som utblås.
Men ingen placering av fläktarna kan vara helt rätt. Antingen får grafikkortet varmluft eller processorn. Men det känns bäst om både GPUn och CPUn får kalluft.

Ah ok! Men så konstigt att de flesta sätter radiator fläkten på sidan.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-9700K 3.6 GHz / 12 MB || Mem: 16GB Corsair vengeance 3000mhz || Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING || GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC || SSD: OCZ TR150 480GB || OS: Windows 10 || Monitor: Acer 24" Predator XB241H

Permalänk
Viking
Skrivet av sleeze:

Ah ok! Men så konstigt att de flesta sätter radiator fläkten på sidan.

Ja kanske. Men det är alltid bäst för AIO-pumpen att montera radiatorn i toppen. För då finns det ingen risk för luftbubblor på fel ställen.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Värt att notera på detta chassit är att det finns ett ganska stort mellanrum mellan sidan där man monterar fläktarna och själva panelen "ut". rekommenderar inte att ha utblås i sidan eftersom du mer eller mindre kommer fylla hela baksidan av chassit med varmluft.

Lian li är ett chassi som kräver många fläktar om man vill ha det tyst, men 3 insug i botten och 3 utblås i toppen kommer räcka gott och väl. Onödigt att köpa dyra fläktar om det inte behövs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Actually_Jonas:

Värt att notera på detta chassit är att det finns ett ganska stort mellanrum mellan sidan där man monterar fläktarna och själva panelen "ut". rekommenderar inte att ha utblås i sidan eftersom du mer eller mindre kommer fylla hela baksidan av chassit med varmluft.

Lian li är ett chassi som kräver många fläktar om man vill ha det tyst, men 3 insug i botten och 3 utblås i toppen kommer räcka gott och väl. Onödigt att köpa dyra fläktar om det inte behövs

Precis. Då ska jag altså köpa 3st 120m fläktar till som jag lägger i botten. Där tänkte jag att man kan köra utan någon rgb belysning . Så radiator fläkten i taket, 3x Lian li rgb lysta/fläktar på väggen och 3x "vanliga" i golvet.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-9700K 3.6 GHz / 12 MB || Mem: 16GB Corsair vengeance 3000mhz || Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING || GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC || SSD: OCZ TR150 480GB || OS: Windows 10 || Monitor: Acer 24" Predator XB241H

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av sleeze:

Precis. Då ska jag altså köpa 3st 120m fläktar till som jag lägger i botten. Där tänkte jag att man kan köra utan någon rgb belysning . Så radiator fläkten i taket, 3x Lian li rgb lysta/fläktar på väggen och 3x "vanliga" i golvet.

Om du är ute efter det estetiska hade jag nog köpt samma fläktar. Det är en rätt stor glaspanel som kommer visa hela insidan.
Men om du inte bryr dig om det så kan du ju köra vad som

Permalänk
Medlem
Skrivet av Actually_Jonas:

Om du är ute efter det estetiska hade jag nog köpt samma fläktar. Det är en rätt stor glaspanel som kommer visa hela insidan.
Men om du inte bryr dig om det så kan du ju köra vad som

Näh sant. Men tänkte att det kanske blir overkill haha. Om man kan hitta några utan belysning som inte syns och som smälter in vore det nice. Men som du säger så kanske dem syns för mkt och då är det lika bra att kräma på med två stycken av samma.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-9700K 3.6 GHz / 12 MB || Mem: 16GB Corsair vengeance 3000mhz || Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING || GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC || SSD: OCZ TR150 480GB || OS: Windows 10 || Monitor: Acer 24" Predator XB241H

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleeze:

Ah ok! Men så konstigt att de flesta sätter radiator fläkten på sidan.

Det är helt fine att montera den på sidan dock, så länge man monterar dom rätt.

Många missförstod t.ex. Gamer Nexus video angående det. Jayztwocent "fick" ju till och med gå ut med en förklarande video för att så många missförstod den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Det är helt fine att montera den på sidan dock, så länge man monterar dom rätt.

Många missförstod t.ex. Gamer Nexus video angående det. Jayztwocent "fick" ju till och med gå ut med en förklarande video för att så många missförstod den.

Problemet med sidomontering i detta chassit är att det finns en luftficka som sträcker sig hela chassits djup. Denna är ca 10cm bred dessutom.

Skall man montera i sidan bör man försöka fylla ut hela ytan, dvs sätta både radiator och fläkt bakom panelen.

Permalänk
Medlem

Jag har samma chassi och kör 9 fläktar. Är nog ganska onödigt men för mig var det värt för utseendet. Kör botten och top som insug och sidan ut. Ville gärna ha sidofläktarna som utblås för utseendet då corsair LL120 inte är särskilt fina från baksidan.

Fläktarna i botten som blåser kall luft rakt in i gpu är ganska trevligt men vet egentligen inte hur stor skillnad det gör. Kör mina på cirkus 800-900 rpm och de är då nästan helt ljudlösa.

Fläktarna i golvet syns mycket så har du RGB på sidan hade jag kört det i botten också. Fläktarna i taket syns inte mycket dock.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

Jag har samma chassi och kör 9 fläktar. Är nog ganska onödigt men för mig var det värt för utseendet. Kör botten och top som insug och sidan ut. Ville gärna ha sidofläktarna som utblås för utseendet då corsair LL120 inte är särskilt fina från baksidan.

Fläktarna i botten som blåser kall luft rakt in i gpu är ganska trevligt men vet egentligen inte hur stor skillnad det gör. Kör mina på cirkus 800-900 rpm och de är då nästan helt ljudlösa.

Fläktarna i golvet syns mycket så har du RGB på sidan hade jag kört det i botten också. Fläktarna i taket syns inte mycket dock.

Tack för inputen! blir botten och sido fläktar med rgb.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-9700K 3.6 GHz / 12 MB || Mem: 16GB Corsair vengeance 3000mhz || Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING || GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC || SSD: OCZ TR150 480GB || OS: Windows 10 || Monitor: Acer 24" Predator XB241H

Permalänk
Medlem

Sådär, då lyckades jag beställa om.
NZXT Kraken Z73 360mm
x2 Lian Li UNI FAN SL120 RGB PWM Svart 3-pack
Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz CL15 (https://www.inet.se/produkt/5301305/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-...)

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-9700K 3.6 GHz / 12 MB || Mem: 16GB Corsair vengeance 3000mhz || Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING || GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC || SSD: OCZ TR150 480GB || OS: Windows 10 || Monitor: Acer 24" Predator XB241H

Permalänk
Medlem

Man kan förstöra en hel del genom att placera fläktar fel oavsett hur många man har.

Vill man kontrollera luftflöde och var dammet fastnar så bör man ha lite övertryck, dvs antingen fler insug eller högre rpm på insugsfläktarna ( om det är samma märke, det är luftmängden som avgör ).

Insug i toppen är sällan en bra idé, brukar vara hyfsat svårt att styra var luften tar vägen + att du kommer få en gigantisk mängd damm i filtret/chassit.

Men i det där chassit så kommer det blir svårt att styra luftflödet ändå, sidofläktarna kanske ser bra ut men är helt värdelösa i funktion...

Gamers Nexus har testat, och deras bästa resultat var med 3 insug, dvs bara förlita sig på övertryck: https://www.youtube.com/watch?v=YmYcKg0x4bw

Där ser du också skillnaden med hur placeringen kan påverka, spoiler: skiljer upp till 17 grader på CPU-tempen...

Permalänk
Viking
Skrivet av sleeze:

Sådär, då lyckades jag beställa om.
NZXT Kraken Z73 360mm
x2 Lian Li UNI FAN SL120 RGB PWM Svart 3-pack
Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz CL15 (https://www.inet.se/produkt/5301305/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-...)

Hardware Canucks har gjort ett test med 9 fläktar:
https://youtu.be/KU6vIDpNaxw
Resultatet ser man vid 6:48.

Tyvärr verkar de inte testa topp och botten insug med sido-utblås. Vilket borde prestera ganska bra för både GPU och CPU.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Hardware Canucks har gjort ett test med 9 fläktar:
https://youtu.be/KU6vIDpNaxw
Resultatet ser man vid 6:48.

Tyvärr verkar de inte testa topp och botten insug med sido-utblås. Vilket borde prestera ganska bra för både GPU och CPU.

intressant. Dum fråga kanske men man styr fläktarna med ett program på datorn va? och hur vet man vilken hastighet man ska ha? är det bara att testa sig fram tills man får sköna temp? eller löser programmet automatiskt?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-9700K 3.6 GHz / 12 MB || Mem: 16GB Corsair vengeance 3000mhz || Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING || GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC || SSD: OCZ TR150 480GB || OS: Windows 10 || Monitor: Acer 24" Predator XB241H

Permalänk
Viking
Skrivet av sleeze:

intressant. Dum fråga kanske men man styr fläktarna med ett program på datorn va? och hur vet man vilken hastighet man ska ha? är det bara att testa sig fram tills man får sköna temp? eller löser programmet automatiskt?

Fläktarna kan du nog styra i NZXTs mjukvara CAM, detsamma gäller nog för pumpen.

Men de chassifläktar du kopplar in i moderkortet styrs i moderkortets BIOS. Tror det finns andra mjukvaror också, men BIOS ska nog funka.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Fläktarna kan du nog styra i NZXTs mjukvara CAM, detsamma gäller nog för pumpen.

Men de chassifläktar du kopplar in i moderkortet styrs i moderkortets BIOS. Tror det finns andra mjukvaror också, men BIOS ska nog funka.

Ok toppen! tack.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-9700K 3.6 GHz / 12 MB || Mem: 16GB Corsair vengeance 3000mhz || Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING || GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC || SSD: OCZ TR150 480GB || OS: Windows 10 || Monitor: Acer 24" Predator XB241H

Permalänk
Medlem

Vet någon om jag måste köpa till någon kontroller för att koppla in alla fläktar till moderkortet (ASUS ROG Strix Z390-F GAMING) eller ingår det?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-9700K 3.6 GHz / 12 MB || Mem: 16GB Corsair vengeance 3000mhz || Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING || GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC || SSD: OCZ TR150 480GB || OS: Windows 10 || Monitor: Acer 24" Predator XB241H

Permalänk
Viking
Skrivet av sleeze:

Vet någon om jag måste köpa till någon kontroller för att koppla in alla fläktar till moderkortet (ASUS ROG Strix Z390-F GAMING) eller ingår det?

Det ska inte behövas tror jag. För att Uni fans kopplas ihop med varandra, så det blir bara en fläktkabel och en rgb-kabel för tre fläktar.

Och för z73:an så kopplas alla tre fläktar direkt in i pumpen med en splitter-kabel tror jag.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det ska inte behövas tror jag. För att Uni fans kopplas ihop med varandra, så det blir bara en fläktkabel och en rgb-kabel för tre fläktar.

Och för z73:an så kopplas alla tre fläktar direkt in i pumpen med en splitter-kabel tror jag.

Exakt, men totalt blir det 5st enheter med rgb lyse
Ram minne
Chassi
Gpu sladd (lian li
Fläkt
Fläkt

Jag har för mig att mitt moderkort (asuS ROG Strix Z390-F GAMING) har bara 4 utgångar. Då kanske det är en splitter som gäller?
frågan är också om alla har samma antal pin?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-9700K 3.6 GHz / 12 MB || Mem: 16GB Corsair vengeance 3000mhz || Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING || GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC || SSD: OCZ TR150 480GB || OS: Windows 10 || Monitor: Acer 24" Predator XB241H

Permalänk
Viking
Skrivet av sleeze:

Exakt, men totalt blir det 5st enheter med rgb lyse
Ram minne
Chassi
Gpu sladd (lian li
Fläkt
Fläkt

Jag har för mig att mitt moderkort (asuS ROG Strix Z390-F GAMING) har bara 4 utgångar. Då kanske det är en splitter som gäller?
frågan är också om alla har samma antal pin?

Minnena behöver ingen sladd, de de behöver du inte bry dig om.

Chassit hittar jag inte vilka kablar det använder. Men jag antar att det är en 3-pin 5v RGB-kontakt.

Jag antar också att GPU-kabeln också använder 3-pins kontakten.

Sedan använder varje rad med fläktar (3 st per rad) en 3-pin rgb kabel och en PWM fläkt-kabel.

Det som är bra är att man får med en fläkt- och RGB-kontroller till varje paket med 3st fläktar. Och varje kontroller har 4st fläktportar och 4st RGB-portar. Så eftersom allt är från Lian Li så bör du kunna koppla in chassit i en RGB-port, GPU-sladden i en och de 6st fläktarna i två. Sedan kopplar du in fläktarna i två PWM-portar också.

Kontrollern kopplas sedan in med en USB som dras till moderkortet. En 3-pin 5v RGB-kabel till den ända platsen på moderkortet. Och till sist ska kontrollern få ström från en SATA-kabel från nätagget.
Sen hoppas jag det ska funka.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Minnena behöver ingen sladd, de de behöver du inte bry dig om.

Chassit hittar jag inte vilka kablar det använder. Men jag antar att det är en 3-pin 5v RGB-kontakt.

Jag antar också att GPU-kabeln också använder 3-pins kontakten.

Sedan använder varje rad med fläktar (3 st per rad) en 3-pin rgb kabel och en PWM fläkt-kabel.

Det som är bra är att man får med en fläkt- och RGB-kontroller till varje paket med 3st fläktar. Och varje kontroller har 4st fläktportar och 4st RGB-portar. Så eftersom allt är från Lian Li så bör du kunna koppla in chassit i en RGB-port, GPU-sladden i en och de 6st fläktarna i två. Sedan kopplar du in fläktarna i två PWM-portar också.

Kontrollern kopplas sedan in med en USB som dras till moderkortet. En 3-pin 5v RGB-kabel till den ända platsen på moderkortet. Och till sist ska kontrollern få ström från en SATA-kabel från nätagget.
Sen hoppas jag det ska funka.

Ah men underbart! nu är det bara att vänta på leveransen. håller tummarna att allt kommer innan helgen! håller er uppdaterade

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-9700K 3.6 GHz / 12 MB || Mem: 16GB Corsair vengeance 3000mhz || Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING || GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC || SSD: OCZ TR150 480GB || OS: Windows 10 || Monitor: Acer 24" Predator XB241H

Permalänk
Medlem

Alla paket förutom chassit och gpu rgb kabel har kommit. Riktigt bra leveranstid hos inet denna gång! Men kablarna jag köpte (https://www.inet.se/produkt/6903550/cablemod-pro-modmesh-rt-s...)
Visade sig inte passa mitt nätagg, men jag behövde ändå ett nytt för rtx 3080 och bra grund för framtiden. Så körde 2 timmar idag och fick tag på detta som va sista på lagret (https://www.inet.se/produkt/6903699/seasonic-focus-gx-750w). Nu hoppas jag bara att inget saknas och att allt rullar på bra. Vill inte jinxa men det kan va så att chassit kommer imorn. skulle komma den 11e men nu kan jag tracka på postnord och det står 1 dag kvar.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-9700K 3.6 GHz / 12 MB || Mem: 16GB Corsair vengeance 3000mhz || Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING || GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC || SSD: OCZ TR150 480GB || OS: Windows 10 || Monitor: Acer 24" Predator XB241H