Över 200 Google-anställda grundar fackförening

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Högst personligt inställning till facket inom IT, så har jag aldrig haft behov av ett fack, facket i Sverige har för min del bara sett till att jag personligen fått det sämre utifrån min synpunkt på hur jag trivs å vill ha det som anställd. plus att jag kan verkligen förhandla när jag inte är med i ett fack. när jag varit med i Unionen så har jag inte kunnat förhandla alls, inte ens om lönen som jag velat förhandla om. lönesamtalen har varit meningslösa som fack medlem.

sen vet jag att detta sätt att ha det eller se på saken inte passar alla typer av människor och personligheter och där med så är facken ändå bra för dem som behöver dem.

Jag betalar alltid in till Unionens A-Kassa, jag är bara inte medlem i facket.

Men när de gäller Google så tror jag absolut på att de anställda behöver verkligen någon form av organisation för att orka stå emot.

Jag har inte heller haft behov av ett fack men har alltid varit med i ett bara på grund utav att det kan vara bra att vara det ifall man hamnar i konflikt med företaget. Fackföreningar som Unionen går igång på konflikter på arbetsplatsen och backar upp dig till 110% om det blir tjafs. Det räcker med att ringa dom så nappar de, de är som jakthundar som fått upp spåret. Det kanske inte händer på en stor arbetsplats som ABB eller Ericsson. Men jag har jobbat på arbetsplatser där man mass-sparkat personal och förväntat sig att dessa ska gå på dagen utan ersättning alls, dessa personer fick efter fackets inblandning riktigt fina "dealar" (vi pratar om ett företag med omsättning om 100 milj om året). Personal som blivit utfryst och sparkad och där personen efter inblandning av facket fick en "deal" för att gå. Även på större arbetsplatser finns det ett stort värde av att vara med i facket, även om man sitter på en arbetsplats som omsätter 90 milj (euro) så kan det hända mycket skit varför det är bra att ha backning av någon som vill ta fajten åt dig.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle1884:

"Söndra och härska" är ett verktyg med 600 års beprövad effektivitet.

Tror du glömde en "NOLLA"

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Vad har fack i USA med SweClockers att göra?

Inget. Google däremot..

Skrivet av Chmat76:

Nu får SweC-redaktionen f** ta och ge sig. Ni kan inte hålla på att dra upp en massa politiska artiklar (för, ärligt, fackföreningars vara eller icke-vara är en ideologisk fråga, och därmed i förlängningen politisk), och sedan varje gång folk börjar diskutera ämnet i tråden rensa den för "lol ingen politik". Nu kanske detta inte hänt i denna tråd än, men Gud vet att det är vad som kommer att hända ifall vi börjar snacka om fack här.

Sweclockers ska vara ett hård/mjukvaruforum och nyhetssite. Jag skiter fullständigt i de anställda på Google skapar fack eller pillar sig i naveln när jag är här. Det jag kommer till SweC för är att få reda på det senaste när det kommer till hård/mjuk-vara, och kringliggande information om det.

Google släpper en ny mobil? SweC-material.
Linus Torvalds säger något roligt om *IT-företag*? SweC-material
Valves undersökning om användarnas hårdvara? SweC-material
CDPR stämda för falska utlåtanden? SweC-material

Hittepå:
ASUS sponsrar Rädda Barnen? Inte SweC-matarial
EA inkluderar gratis tröja med spel? Inte SweC-material
Googles anställda bildar fackförening? Inte SweC-material.

Vill jag läsa om företagsstruktur och dyl. går jag till en ekonomitidning.

Någon som inte fått sitt kaffe idag?

Politik är inte vad den röda tråden med denna artikel utan det är att Googles anställda valt att gå ihop sig och försöka fixa vad de anser är problematisk med arbetsplatsen. Och senast jag kollade så var Google ett ledande mjukvaruföretag.

Skrivet av olle1884:

"Söndra och härska" är ett verktyg med 600 års beprövad effektivitet.

Lägg till en nolla.

Skrivet av Bengt-Arne:

Tror du glömde en "NOLLA"

Sluta sno mina repliker!?!?!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Sluta sno mina repliker!?!?!

Nej, shit... Du upptäckte det

Lovar, ska försöka göra det mer dolt nästa gång

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det är inte i närheten av samma sak. Amerikanska företag är aktiva i stoppandet av fackföreningar på ett sätt som i Sverige inte skulle kunna vara tänkbart.

Jaså? Finns gott om exempel på företag i Sverige som aktivt motarbetat/r fackanslutningar.

Stavfel
Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Högst personligt inställning till facket inom IT, så har jag aldrig haft behov av ett fack, facket i Sverige har för min del bara sett till att jag personligen fått det sämre utifrån min synpunkt på hur jag trivs å vill ha det som anställd. plus att jag kan verkligen förhandla när jag inte är med i ett fack. när jag varit med i Unionen så har jag inte kunnat förhandla alls, inte ens om lönen som jag velat förhandla om. lönesamtalen har varit meningslösa som fack medlem.

Tänk att du tagit till dig allt som arbetsgivarorganisationerna säger.

Det där är fullständigt nonsens. Du har lika stor möjlighet att förhandla om du är med i facket. Varför? Jo, din arbetsgivare har inte att göra med om du är med i facket eller inte. De har ingen rätt att veta om du är det eller inte. Hur skulle det då påverka dina möjligheter att förhandla om de inte vet att du är med?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Jaså? Finns gott om exempel på företag i Sverige som aktivt motarbetat/r fackanslutningar.

Vilka företag då? Är det inte svensk lag på att arbetstagare har rätt till att ansluta sig fackligt och organisera sig fackligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobish:

Vilka företag då? Är det inte svensk lag på att arbetstagare har rätt till att ansluta sig fackligt och organisera sig fackligt?

Det hindrar väl inte företag att motarbeta fackanslutning? Det finns gott om exempel från t.ex. restaurangbranschen men även från byggbranschen. Lidl var ett riktigt praktexemplar när de började etablera sig i Sverige för snart 20 år sedan, det stod mängder om hur de motarbetade facket i Handelstidningen t.ex.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobish:

Vilka företag då? Är det inte svensk lag på att arbetstagare har rätt till att ansluta sig fackligt och organisera sig fackligt?

Som person som jobbat inom handels facket så finns det massor av företag som motarbetar facklig verksamhet in i det sista, sen när kraven ändå går igenom efter att företagen gjort allt för att motarbeta dem så tar de åt sig all äran och går ut med meddelanden som "Ledningen vill nu visa sin välvilja mot sina anställda och höjer nu lönerna"
Hemmakväll och Lidl är sjukt jobbiga att ha att göra med.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Undra om de får hyra AI-tid hos mainframen att plocka fram strategier?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U