Permalänk
Medlem

Tips på kvalitets lurar

Hej! Jag har fått så bra hjälp här förut så tänkte att jag gör en tråd i ljud för ljud hjälp.

Jag gillar att dra på mig ett gammalt headset och korka upp en flaska vin och lyssna på Musik. Visst att ljudet blir bättre när innehållet i flaskan sjunker men jag vill ha ett par bra lurar för att få ut mer av upplevelsen.

Jag spelar även spel, så jag undrar om det är bättre att köpa ett par kvalitets hörlurar för musik, istället för ett par gaming lurar. Jag lyssnar enbart från datorn. Behövs det någon kringutrustning när plånboken redan är öppen?

Några förslag på bra hörlurar och kringutrustning för att göra mina kvällar ännu bättre?

Budgeten är lurar för runt 4000kr.

MVH
Weur

Permalänk
Medlem

Sennheiser hd6xx

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigfish:

Sennheiser hd6xx

Håller med!
Alt hd 599 + dac för hålla budget.
Då Hd6xx serien är mer tungdrivna, så tycker jag att dac är måste för en bra upplevelse.

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14530

2700 nu, finns inget i den prisklassen som är i närheten, satsa på en amp/dac för resten

Permalänk

Kan starkt rekommendera HD599. Är extremt nöjd med mina. Min far har HD600 och jag upplever ingen större skillnad i ljudkvalitet mellan dom och HD599. Däremot tycker jag HD600 är något mer bekväma.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

HD 600 verkar ha ny modell.

Permalänk
Medlem

Även jag kan rekommendera både HD600 och 650. Dock kräver dessa en bra amp, 300 ohm-lurar har den tendensen. De skalar dock upp väldigt bra. 650 är nog min favoritlur för att testa amps.

För vin och musik vill jag slå ett slag för Audioquest Nighthawk

https://ebay.us/XtKuY3 (Själv köpt härifrån och funkade klockrent)

De är också lättdrivna (25 ohm) så du kan köra dem direkt från telefonen (även om en amp är att föredra).

Ljudsignaturen är lite speciell. Imo ingen distortion, smooth och otroligt trevliga att bara lyssna på i en fåtölj med ett glas vin
En bonus är att komforten är A+++++
Inga lurar att sitta och analysera musik med men för ren avkoppling är de svårslagna.
Dessutom exceptionellt bra till spel.

Tyvärr har Audioquest slutat tillverka lurar men som sagt går att köpa på eBay nya för en bråkdel av vad de kostade när de släpptes (700 usd ?)

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Skrivet av Weur:

Hej! Jag har fått så bra hjälp här förut så tänkte att jag gör en tråd i ljud för ljud hjälp.

Jag gillar att dra på mig ett gammalt headset och korka upp en flaska vin och lyssna på Musik. Visst att ljudet blir bättre när innehållet i flaskan sjunker men jag vill ha ett par bra lurar för att få ut mer av upplevelsen.

Jag spelar även spel, så jag undrar om det är bättre att köpa ett par kvalitets hörlurar för musik, istället för ett par gaming lurar. Jag lyssnar enbart från datorn. Behövs det någon kringutrustning när plånboken redan är öppen?

Några förslag på bra hörlurar och kringutrustning för att göra mina kvällar ännu bättre?

Budgeten är lurar för runt 4000kr.

MVH
Weur

Frågan är vad för typ utav sound du gillar. Många kommer skriva sennheiser. De är extremt tråkiga om man gillar mer än mellanregister.

Även tror jag sennheiser är populära för de är enkla att få tag på i butik. Övriga märken är lite mer hifi butiker eller studio butiker som säljer.

Utrustning beror på vilken modell och så liknande du väljer. De som gör fina till hyfaste priser är HEED Audio

Själv är jag mer för Audio Technica.

Du har AKG, Beyerdynamic, Denon, HIFI Man, Grado, Audio Technica, Technics, Sony och Onkyo som har fina lurar. Googla lite på de.

Mitt förslag om det skall vara något fint och bra,
Audio Technica ATH-AD900X
HEED Audio Canamp
Musical Fidelity V90-DAC

Permalänk
Medlem

Av det jag luskat fram på webben så ska AKG K712 Pro samt Beyerdynamic DT 990 Pro vara bland det bättre när man ska spela.

Kör själv med AKG K712 Pro sedan några år och är väldigt nöjd. Men kommer nog att plocka ett par DT990 Pro så småningom.

https://www.djservice.se/artikel/akg-k712-pro

https://www.djservice.se/artikel/beyerdynamic-dt-990-pro-250-...

EDIT
Kan vara klokt att även skaffa en DAC i samma veva för att driva lurarna, typ nånting sånt här.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2805346

EDIT2

Här är en trevlig tråd på Head-Fi forumet som tittar på "riktiga" lurar i gamingsyfte.
https://www.head-fi.org/threads/mad-lust-envys-headphone-gami...

Permalänk
Medlem

Dessa har fått bra kritik lite här och var
https://www.amazon.se/X2HR-00-Over-Ear-H%C3%B6rlurar-H%C3%B6g...

Går ned till 99 euro ibland på reor runt europa. (september/oktober på spanska amazon t.ex. )

Permalänk
Medlem

Tacksam för alla svar!

Jag har suttit hela dagen och försökt att avgöra vilka jag vill köpa. Jag har fastnat för Beyerdynamic DT 990 de verkar vara riktigt bra lurar. Blir ett köp av dessa med en DAC. Dock finns lurarna ej i lager någonstans på nätet vad jag kunde se. Får vänta på leverans. De var ju väldigt mycket under min budget med. Vilket var ett plus.

skulle en Focusrite Scarlett Solo 3rd Gen DAC passa bra till Beyerdynamic DT 990?

https://www.uppsalamusikverkstad.se/produkt/focusrite-scarlet...

MVH
Weur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weur:

Tacksam för alla svar!

Jag har suttit hela dagen och försökt att avgöra vilka jag vill köpa. Jag har fastnat för Beyerdynamic DT 990 de verkar vara riktigt bra lurar. Blir ett köp av dessa med en DAC. Dock finns lurarna ej i lager någonstans på nätet vad jag kunde se. Får vänta på leverans. De var ju väldigt mycket under min budget med. Vilket var ett plus.

skulle en Focusrite Scarlett Solo 3rd Gen DAC passa bra till Beyerdynamic DT 990?

https://www.uppsalamusikverkstad.se/produkt/focusrite-scarlet...

MVH
Weur

Jag står och pendlar mellan DT770/880/990 (Pro eller Edition) och vilken Ohm man ska köra på... försöker också jämföra dessa med Audeze Penrose då bluetooth hade varit en välkommen feature. En djungel detta!!

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
99:e percentilen

Har förvisso inte överdrivet mycket att jämföra med, men jag är väldigt förtjust i mina HD 6XX, både för musik och spel. Kallar dem Livets lurar. Finns på Drop just nu.

Skrivet av infocus:

Då Hd6xx serien är mer tungdrivna, så tycker jag att dac är måste för en bra upplevelse.

Snarare förstärkare då?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weur:

Tacksam för alla svar!

Jag har suttit hela dagen och försökt att avgöra vilka jag vill köpa. Jag har fastnat för Beyerdynamic DT 990 de verkar vara riktigt bra lurar. Blir ett köp av dessa med en DAC. Dock finns lurarna ej i lager någonstans på nätet vad jag kunde se. Får vänta på leverans. De var ju väldigt mycket under min budget med. Vilket var ett plus.

skulle en Focusrite Scarlett Solo 3rd Gen DAC passa bra till Beyerdynamic DT 990?

https://www.uppsalamusikverkstad.se/produkt/focusrite-scarlet...

MVH
Weur

Funkar säkert. Polaren har en Focusrite, inte säker på version. Tyckte den lät rätt trist om du ska ha den som amp för avkoppling osv. Verkar va bra om man pysslar lite med att göra egen musik osv.

Ifi Zen Dac?
Den driver 250 Ohm utan problem. Rekommenderar dock 80 Ohm-versionen av 990 ifall det va vin och musik som fortfarande va aktuellt. Tycker de låter varmare och mindre av den där öronpiercande diskanten hos 990 (Hey, min åsikt iaf)

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weur:

Tacksam för alla svar!

Jag har suttit hela dagen och försökt att avgöra vilka jag vill köpa. Jag har fastnat för Beyerdynamic DT 990 de verkar vara riktigt bra lurar. Blir ett köp av dessa med en DAC. Dock finns lurarna ej i lager någonstans på nätet vad jag kunde se. Får vänta på leverans. De var ju väldigt mycket under min budget med. Vilket var ett plus.

skulle en Focusrite Scarlett Solo 3rd Gen DAC passa bra till Beyerdynamic DT 990?

https://www.uppsalamusikverkstad.se/produkt/focusrite-scarlet...

MVH
Weur

Den lär funka fint för lurarna. Vet att Focusrite hade lite problem med windows drivrutiner för några år sedan men tror det är löst i dagsläget. Funderar själv på att plocka en sån för att ersätta min fiio e10k när jag får feeling

Och som eFoppa skrev, beroende på vad du vill använda de till mest så spelar det lite roll vilken ohm då väljer, 250 ohm är de som ska lämpa sig bäst för spel, men kanske inte musik då. Även om de inte lär vara dåliga på något sätt. Ljud är ju som bekant väldigt subjektivt.

Ser ut som komplett ska få in lurarna i lager snart, men med osäkert datum.
https://www.komplett.se/product/798758/tv-ljud-bild/horlurar/...

Skrivet av eFoppa:

Funkar säkert. Polaren har en Focusrite, inte säker på version. Tyckte den lät rätt trist om du ska ha den som amp för avkoppling osv. Verkar va bra om man pysslar lite med att göra egen musik osv.

Ifi Zen Dac?
Den driver 250 Ohm utan problem. Rekommenderar dock 80 Ohm-versionen av 990 ifall det va vin och musik som fortfarande va aktuellt. Tycker de låter varmare och mindre av den där öronpiercande diskanten hos 990 (Hey, min åsikt iaf)

Permalänk

Sennheiser-lurarna som folk redan nämnt är klockrena men vill även nämna Philips Fidelio X2 och X3. Väljer dom varje dag över mina AKG 712 pro.

Permalänk
Medlem

Va och lyssnade på Sennheiser 560/660 samt Penrose. Fick även hem mina Philips X3 lurar.

Inledningsvis kan man säga såhär, köp ALDRIG gamingheadset 😂 Det va enorm skillnad på ljudlandskap, fyllighet, klarhet ja det va på helt olika nivåer. Även om Steelseries 9X uppfyllde sitt syfte på mitt gamla Xbox så är det oerhört stor skillnad!

Skillnaden mellan 560/660 är tydligt att 660 är strået vassare, uppfattades av mig som nybörjare som mer öppna (känns som att ljudet har större rymd i lurarna) och ljudmässigt är dom klockrena. Dock tyckte jag mer om 560, vet inte exakt vad men ljudbilden tilltalade mig mer.

Penrose va riktigt schyssta också men lurarna va på gränsen till för små, dvs de täckte precis mina öron. De är dessutom slutna vilket jag förmodligen aldrig mer kommer att köpa (iaf inte för gaming) nu när jag provat öppna lurar. Penrose är långt mycket bättre än de gamingheadset jag provat men dom faller ändå efter samtliga 4 andra hörlurar här tyckte jag. Kristallklart ljud helt klart!

Philips Fidelio X3, fantastiska hörlurar. Oerhört sköna att ha på sig, något klumpiga jämfört med Sennheiser men komforten är världsklass. Spelade länge med dom igår utan minsta tendens till att tröttna. Ljudet är grymt, spelar väldigt klart och fint, ingen mullrig bas och i spel va dom helt outstanding.

Jag förstår nu vad folk menar med att man ska skita i att simulera 7.1 ljud, jag körde ett antal tester med X3an på olika klipp på youtube etc med stereo kontra 7.1 och man får för det första ett mycket större ljudlandskap med dessa öppna lurar, det låter verkligen som att ljuden kommer långt bort ifrån och närmar sig. Stereo va helt överlägset! Fantastiskt enkelt att lokalisera ljudkällan.

Jag beställde hem 560 nu för att kunna jämföra X3 med 560 i lugn och ro hemma. Men helt klart att det blir någon av dessa.

Däremot fick jag problem i Call of Duty med att ljudet strulade. Det lät som att volymen gick upp och ner beroende på hur man tittade i spelet. Ex när man satt i en bil tillsammans med någon som körde kom inget motorljud förrän jag vände mig mot den som körde, vilket blev helt fel. Var även ett par tillfällen då jag inte hörde alls att det kom skott bakifrån. Allt detta skyller jag dock på spelet och inte lurarna.

Så summa summarum, om inte blåtand är det viktigaste (eller konsolspel) så rekommenderar jag ett par öppna lurar med Antlion Modmic USB (kristallklart ljud från den mic:en). X3 eller 560 piskar alla headset på marknaden, ingen tvekan om den saken.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Update:

Fick hem Sennheiser lurarna idag och efter att ha lyssnat och jämfört bestämde jag mig för att skicka tillbaka X3.

Jag gillar ljudbilden mer på Sennheiser HD 560S och de är betydligt mer minimalistiska (dock mer "plastiga" än X3), inte riktigt lika komfortabla men de väger knappt något så det går jämnt ut i långa sessioner. De läcker mer ljud så de är verkligen öppna, vilket jag föredrar då jag sitter i en tyst miljö. Fördelen är att man knappt behöver ha sidetone på mikrofonen för du hör dig själv prata. De låter betydligt mer rent volymmässigt också jämfört med X3, jag tror man bör ha en amp/dac till X3 för att få ut det mesta ur dom. Jag kör alltså direkt mot mitt moderkort Asus Rog B550-i gaming. För spelande känns 560S helt klart bättre, sen gillar jag att de har lite vassare bas för musik.

Så jag kan inte lämna någon direkt rekommendation på ena eller andra utan jag tycker att man bör jämföra dom, jag fastnade helt enkelt för 560S ljudbild.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop