Permalänk
Medlem

Skägg och munskydd, hur gör ni?

Som skäggbärare har jag noterat att munskydd sitter mindre bra på ansiktet. Har även glasögon vilket vara en hel problematik i sig själv också.

Skyddet åker liksom runt i ansiktet och hakar inte fast runt hakan utan hasar sig uppåt vilket ställer till det än mer med glasögonen, som redan utan det problemet immar igen. Har testat både engångs och tvättbara varianter med utbytbara filter, med den senare hittade jag något som verkade vara större storlek och fungerade bättre men inte nödvändigtvis optimalt.

Då det väl är sisådär 15 år sedan jag sist var renrakad känns inte det alternativet jättespännande såhär mitt i vintern men jag är medveten om att det är den "enklaste" lösningen.

Kommer man bli en sådan som måste ha visir på sig eller finns det kanske en superlösning någonstans där ute i etern som jag inte är medveten om?

Sist men inte minst: Vänligen ta diskussioner om huruvida munskydd fungerar eller ej i en annan tråd, jag vet att det varit uppe många gånger i den stora covidtråden och där vill de nog jättegärna prata om det. Här är jag bara ute efter en lösning som gör att jag slipper raka mig.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Skägg och munskydd är no-no. Då kan du lika gärna vara utan. Sorry...men så är det. Visir är nog lösningen i sådana fall. Såvida du inte kan tänka dig goatee modell trimmat. Det viktiga är (förstås) att skyddet sluter tätt vid kanterna

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

Skulle säga att en som bara sitter rakt framför munnen vore optimalt om skägget är för stort för att få plats i munskyddet. Undvik att fälla ut ett vanligt operationsmunskydd så borde det fungera fint.

Permalänk
Medlem

Verkar inte spela roll om man är renrakad eller har skägg. Munskydden rör sig oavsett.
Finns kanske några special-munskydd som inte gör det, men inte de jag har testat

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Skägg och munskydd är ingen vidare kombination. Speciellt inte engångsskydd.

Jag bär skägg och har jobbat i skitiga miljöer där skydds har behövts. En riktig hel- eller halvmask med filter är det bästa (de går att spänna åt). Men tyvärr så ställer skägget fortfarande till det.

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Skägg och munskydd är no-no. Då kan du lika gärna vara utan. Sorry...men så är det. Visir är nog lösningen i sådana fall. Såvida du inte kan tänka dig goatee modell trimmat. Det viktiga är (förstås) att skyddet sluter tätt vid kanterna

Helt falskt tyvärr, ett munnskydd skyddar fortfarande mot att man sprider droppar även om det inte är tättsittande. Visir är i jämförelse odugligt om du inte förväntar dig att någon hostar dig rakt i ansiktet.

Det kommer inte skydda mot partiklar, så dyra munskydd med partikelfilter är slöseri med pengar om man inte är slätrakad.

Permalänk
Sötast

Någon kanske borde uppfinna en pizza-saver liknande grej för er med stort skägg

Montera munskydd på en sådan och tryck in den i skägget (a)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Verkar inte spela roll om man är renrakad eller har skägg. Munskydden rör sig oavsett.
Finns kanske några special-munskydd som inte gör det, men inte de jag har testat

Det är skillnad på ansiktsmask (skyddar bäraren och utåt) och munskydd (skyddar främst andra men blockerar större droppar och partiklar).

Ansiktsmaskerna sitter (om de är av bra kvalitet) väldigt fixerat och rör sig ej.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Verkar inte spela roll om man är renrakad eller har skägg. Munskydden rör sig oavsett.
Finns kanske några special-munskydd som inte gör det, men inte de jag har testat

Om du snurrar banden ett varv, så dom korsar varandra på kinden, så sitter skyddet betydligt säkrare. Det finns säkert något som talar emot att göra så men jag själv har skägg och fanskapen sitter aldrig stilla. Kan inte ens prata med vårdtagaren utan den åker upp eller ner, och rör den på sig så kan man ta av den och sätta ny men men ska aldrig justera den man redan bär.

Det ses ganska dåligt men här är en bild på mig där du kanske kan utröna vad jag menar

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av flightsim18:

Skägg och munskydd är no-no. Då kan du lika gärna vara utan. Sorry...men så är det.

Är det verkligen no-no? Säker? Varför är det tillåtet inom regionerna i så fall?

https://www.vardfokus.se/yrkesroller/sjukskoterska/hipsterska...

Permalänk
Medlem

Jag tog och rakade mig. Skägget växer ut igen.
Eller var kreativa

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Är det verkligen no-no? Säker? Varför är det tillåtet inom regionerna i så fall?

https://www.vardfokus.se/yrkesroller/sjukskoterska/hipsterska...

Det är inte förbjudet, men ju tätare munskyddet sitter mot bäraren desto mindre risk att partiklar smiter in. HAr man mycket skägg så tror jag det rekommenderas att det sätts upp på något sätt. Hur det nu ska göras är mig en gåta

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Det växer ut, jag fick CPAP och skägg var inte längre ett alternativ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Om du snurrar banden ett varv, så dom korsar varandra på kinden, så sitter skyddet betydligt säkrare. Det finns säkert något som talar emot att göra så men jag själv har skägg och fanskapen sitter aldrig stilla. Kan inte ens prata med vårdtagaren utan den åker upp eller ner, och rör den på sig så kan man ta av den och sätta ny men men ska aldrig justera den man redan bär.

Det ses ganska dåligt men här är en bild på mig där du kanske kan utröna vad jag menar

https://i.imgur.com/wkL8YCm.jpg

Aha, jag förstår. Kan testa nästa gång jag ska ha på mig dom

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Är det verkligen no-no? Säker? Varför är det tillåtet inom regionerna i så fall?

https://www.vardfokus.se/yrkesroller/sjukskoterska/hipsterska...

Antar att den du citerar menade specifikt nu, med Covid osv. Att det sitter tätt är ju självklart viktigt, minsta lilla droppe med covid så kan du smitta eller bli smittad. Det är skillnad i "vanliga fall", dvs innan covid. Det enda som hjälper nu som jag kan tänka mig är just visir.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mordekai:

Det växer ut, jag fick CPAP och skägg var inte längre ett alternativ....

Inga problem med rätt mask, funkar fintfint trots ganska mycket skägg.

Vanliga engångsmunskydd går aldrig att få täta ens utan skägg, så skulle inte oroa mig för mycket för det.

Viss skillnad om man ska försöka få en riktig gasmask tät och utsätta sig för riktigt otrevliga saker...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Sen ska man inte ha skägg om du blir så sjuk att du hamnar på sjukhus och behöver syrgas. Då ska du vara slätrakad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hylve:

Skägg och munskydd är ingen vidare kombination. Speciellt inte engångsskydd.

Jag bär skägg och har jobbat i skitiga miljöer där skydds har behövts. En riktig hel- eller halvmask med filter är det bästa (de går att spänna åt). Men tyvärr så ställer skägget fortfarande till det.

Hade nån slags lite dyrare "engångsmask" från Jula när vi slipade under renoveringar förra vintern, den satt bra mycket bättre än de här flimsiga engångsgrejerna men kostade nog också i storleksordningen 10ggr mer. Den spändes runt huvudet med gummiband och kunde dras åt. Det största problemet då var att jag fick skäggansamling i munnen när jag rörde mig.

Kanske är det i den riktningen jag måste gå, kommer väl oftast inte behövas då jag inte åker kollektivtrafik men får väl se hur det blir på arbetsplatsen framgent.

Skrivet av Allexz:

Någon kanske borde uppfinna en pizza-saver liknande grej för er med stort skägg

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f9/Pizza_saver.JPG

Montera munskydd på en sådan och tryck in den i skägget (a)

Hade varit ganska episkt men då hade man nog behövt en större mask ändå och vips är vi på samma ställe som vi startade

Skrivet av HoboCop:

Om du snurrar banden ett varv, så dom korsar varandra på kinden, så sitter skyddet betydligt säkrare. Det finns säkert något som talar emot att göra så men jag själv har skägg och fanskapen sitter aldrig stilla. Kan inte ens prata med vårdtagaren utan den åker upp eller ner, och rör den på sig så kan man ta av den och sätta ny men men ska aldrig justera den man redan bär.

Det ses ganska dåligt men här är en bild på mig där du kanske kan utröna vad jag menar

https://i.imgur.com/wkL8YCm.jpg

Har provat detta då min fru tipsade om det eftersom de gör så på hennes jobb, där munskydd används hela dagarna. Tyvärr gav det inte önskad effekt utan gjorde det snarare sämre. Svårt att avgöra din skäggväxt på bilden men för mig bör du nog tänka mer ZZ Top än George Clooney, för att ge en indikation.

Skrivet av HenrikM:

Sen ska man inte ha skägg om du blir så sjuk att du hamnar på sjukhus och behöver syrgas. Då ska du vara slätrakad.

Min erfarenhet av akutsituationer på sjukhus är att när någon del av kroppen som annars är hårig behöver vara ohårig så löser de detta väldigt fort och man blir inte tillfrågad. Brukar klia fint efteråt också då de struntar i såna här saker som att mjuka upp huden och liknande. Skulle det nu vara så att t.ex. en operation krävde att skägget försvann är det ju inget snack men i den nuvarande situationen där jag eventuellt behöver ha munskydd någon enstaka gång hade en mindre radikal lösning varit uppskattad. Annars får jag väl bita i det sura äpplet och trimma ner det till en nivå som är hanterbar med munskydd, gissningsvis fungerar ett par mm bra mycket bättre än nuvarande längd.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Hedersmedlem

Vissa har väl kört såhär. Tror det dock är egengjorda och osäker om det finns att köpa.

Permalänk
Medlem

Ser ganska egenproducerat ut skulle jag säga. Fick däremot reklam för denna idag och tanken verkar inte helt dum: https://sensalve.com/products/scarfmask

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Jag gör så att jag lider. Sen lider jag lite till tills jag inte längre behöver ha det på mig.
Har dessutom briller som immar igen hur jag än gör, speciellt om jag är utomhus och det är kallt.

Permalänk
Avstängd

Dessa kanske kan vara nåt?

https://www.kickstarter.com/projects/philippegorov/blanc-mask...