AMD går om Intel i Passmark för första gången sedan år 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av NuZ:

Haha minns hur SweC var när man sa att man gillade AMD för några år sedan. Man fick så mycket skit. Galet många Intel fanboys på forumet, vart e de nu? Omvända?

Det är väl så enkelt att AMD:s produkter (på CPU-sidan) under lång tid innan Ryzen-lanseringen var direkt usla. Det fanns inget rimligt skäl att köpa ett AMD-baserat system under FX-eran. Nu däremot....

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Ozzed:

Ehm... Inte för att vara den som är den, men det är gaaanska långt kvar på Q1. Tittade man på siffrorna 1:a Januari när endast en dags tester gjorts så hade Intel i så fall 99% marknadsandel eller något sådant. Att en så stor tech-publicist kan begå ett så grovt misstag är olyckligt. Vart AMD och intel faktiskt låg Q1 vet vi först när Q1 är slut, då Passmarks data fluktuerar under hela kvartalet. Särskilt de första dagarna på ett kvartal.

Det är ingen som påstått att siffrorna är för hela första kvartalet. Det är bara ett konstaterande att AMD momentant hade en större andel av uppladdade resultat för första gången sedan 2006. Siffrorna från Techspot var för den 4 januari och hade redan ändrats till tiden vi publicerade nyheten, vilket även nämns i nyheten.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivet av smurfb:

Sålde också för några veckor sedan, för att jag helt enkelt tror att amd är övervärderat. Det betyder inte att jag inte tror på deras produkter.

Hur kom du fram till att AMD är övervärderat? På vilka grunder?

Ni båda tänker ju helt omvänt. Microsoft är åratal från några riktiga släpp av deras variant och Apple ständigt stängda ekosystem där bara deras variant får skina ut.

Jag tror ni båda gjorde fel och saknar kunskap i ämnet. Tråkigt för er!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur kom du fram till att AMD är övervärderat? På vilka grunder?

Ni båda tänker ju helt omvänt. Microsoft är åratal från några riktiga släpp av deras variant och Apple ständigt stängda ekosystem där bara deras variant får skina ut.

Jag tror ni båda gjorde fel och saknar kunskap i ämnet. Tråkigt för er!

Jag tror att all framgång redan syns i aktiekursen, vilket betyder att få att fortsätta ordentlig uppgång behövs det något rejält. Nya grafikkorten ser lovande ut, men inte tillräckligt lovande för en uppgång. Om AMD bara fortsätter som nu så kommer vi se en minskning. Till det så har AMD även ingen utdelning vilket gör att aktiekursen måste öka runt 5-6% minst varje år för att ens vara någon mening alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kanske ska man omformulera frågan: vilka egenskaper har en bra benchmark?

Absolut viktigast är att testet måste vara reproducerbart, alla tre uppfyller detta!

Det måste framgå vad man faktiskt testar, Geekbench 4/5 är betydligt bättre än de andra två på att beskriva vad som faktiskt testar, Cinebench är OK då det är rätt uppenbart vad man testar. Passmark är faktiskt rätt värdelöst på denna punkt (eller så är min google-fu bristande).

Om målet är att ge någon form av "typisk" prestanda måste testet har en lämplig bredd av saker som testas med lämplig "working-set", Cinebench är direkt värdelöst på denna punkt då det testar en enda sak som också är en allt större nisch (då arbetslasten flyttas allt mer till GPGPU), Geekbench 5 är lysande på denna punkt då man testar flest fall och man testar med "verkliga" bibliotek/program, Passmark verkar väl flyttalstung men man testar nio olika moment (GB5 är åter igen föregångare här då man fattat hur mycket viktigare heltalsprestanda är, GB5 viktar därför flyttal 30 %, heltal 65 % och krypto 5 % dessa viktas från >20 deltester).

Vilket use-case testar man? GB5 är värdelöst för att testa hur systemet klarar tung last under längre tid, detta då man specifikt designat testet för race-to-sleep. Cinebench är det omvända mot GB5 medan Passmark är lite mellanmjölk och därför är den sämsta på denna punkt.

Påverkar inte testet i sig en hel del också? Minns när jag skrev saker i Visual Basic för Windows 98/XP (nu är väl varken Windows 98/XP eller VB optimalt antar jag) och när man gjorde visa saker och anropade en "bar" som visade hur långt man hade kommit så kunde vissa saker ta 10x till 100x mer tid än att bara göra saken "osynligt", kunde ta flera minuter extra tid om man anropade den.

Kommer ihåg när jag testade att räkna ut personrummets sista siffra och visade i steg varje siffra man hade hanterat. Tog man bort anropet till baren så sänktes tiden från 30 sekunder till <1 sekund.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av smurfb:

Jag tror att all framgång redan syns i aktiekursen, vilket betyder att få att fortsätta ordentlig uppgång behövs det något rejält. Nya grafikkorten ser lovande ut, men inte tillräckligt lovande för en uppgång. Om AMD bara fortsätter som nu så kommer vi se en minskning. Till det så har AMD även ingen utdelning vilket gör att aktiekursen måste öka runt 5-6% minst varje år för att ens vara någon mening alls.

Din analys är ju helt om bakfoten. På lång sikt kommer AMD växa de närmaste åren. Att deras aktie plösligt kommer sjunka nu är ju helt befängt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Din analys är ju helt om bakfoten. På lång sikt kommer AMD växa de närmaste åren. Att deras aktie plösligt kommer sjunka nu är ju helt befängt.

Hoppas du får rätt. Jag klev av 25 kakor rikare så är nöjd hur som helst. Lycka till.

Permalänk
Skrivet av smurfb:

Hoppas du får rätt. Jag klev av 25 kakor rikare så är nöjd hur som helst. Lycka till.

Okej! Visst inget fel att sälja av om man vill omplacera. Jag själv gjorde det tex med Zoom Video som jag ej tror på längre då den är hyperövervärderad och den har kraftigt gått ner de senaste månaderna. Lyckades inte plocka hem pengarna i tid men jag sålde iallafall på plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Det är ingen som påstått att siffrorna är för hela första kvartalet. Det är bara ett konstaterande att AMD momentant hade en större andel av uppladdade resultat för första gången sedan 2006. Siffrorna från Techspot var för den 4 januari och hade redan ändrats till tiden vi publicerade nyheten, vilket även nämns i nyheten.

1:a Januari hade Intel i så fall en ledning på 97%, något som "aldrig tidigare hänt", och som borde ha större nyhetsvärde om man ska dra några växlar på ofärdig statistik, och AMD har för den delen varit om Intel flertalet gånger första dagarna under ett kvartal enligt Passmark, men det är det ingen som skrivit om, så tycker att orginalnyheten egentligen är en ickenyhet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Trodde faktisk AMD skulle ha mer i detta test. Passmark förknippar jag ett testprogram som framförallt ungdomar använder på deras nyinköpta speldator. Och just nu så har AMD bra processorer så de säljer mycket.
Marknadsandel totalt vid försäljning är intressant, vad den nu kan vara.

Mer är inte alltid bättre. Det är inte antalet modeller som är viktigt utan att man har rätt modeller.

Passmark-testerna kan man se här: https://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

Intel kommer nu på 15:e plats i topplistan.

Permalänk
Skrivet av ehsnils:

Mer är inte alltid bättre. Det är inte antalet modeller som är viktigt utan att man har rätt modeller.

Passmark-testerna kan man se här: https://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

Intel kommer nu på 15:e plats i topplistan.

Jag vet inte riktigt om vi misstolkar varandra.
Det handlar i slutändan om att tjäna mest pengar, detta kan man göra på flera olika sätt. AMD går väl nu bra för datorer som främst säljer till ungdomar som spelar. Även om väldigt många andra också köper dessa hårdvaror.
Den totala marknaden består dock av väldigt många personer och det är bra för en tillverkare att även ha hög andel bland andra grupper om det är en vinstaffär. Jag tänker främst på laptops men även enklare stationära.
Där min tolkning av marknaden nu är att stationära desktops datorer framförallt säljs till gamers. Väldigt få företag köper in dessa till deras anställda och väldigt få andra konsumenter köper annat än laptops.

Så kanske kan man använda denna statistik på benchmark för att få en uppfattning och hur det ser ut på desktops?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Sålde för en månad sedan? Visst om du behövde pengarna för husköp eller liknande men du gjorde fel. De kommer fortsätta gå uppåt. Var alltid långtgående i ett företag som växer långsiktigt. Det har de iallafall sedan de släppte Ryzen.

Varför skulle Passmark vara sämre än Geekbench och Cinebench?

Med tanke på att jag redan är 32% plus på mina nya, bla Nio och LI auto så får jag se det som otroligt bra tidsval ändå. Det är alltid en gamble och chansning när man plockar ut vinster, ibland lyckas man och ibland inte

Går ifrån tech till EV då den största bommen verkar ligga där ett tag nu, framförallt i Asien.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället