Börjar tröttna totalt på vibrationerna från chassit

Permalänk

Börjar tröttna totalt på vibrationerna från chassit

Har ett Fractal Design R5 med en m2 ssd och tre hårddiskar. En är nyköpt Enterprise disk från WD och de andra är äldre modeller av Green serien från WD. Alla dessa hamnar på något sätt varandra i resonans så att hela chassit vibrerar och ger ifrån sig ett jobbigt ljud.

Alla hårddiskar sitter åtskruvade ordentligt i sina hårddisk inhängnader men precis lagom hårt så kuddarna gör någon nytta.

Jag har funderat på ha dem i externa chassin men vilka chassin skulle fungera bäst? Jag sitter på ett äldre Haswell-E system så ingen USB 3.1 eller Thunderbolt här inte.

Permalänk
Medlem

Klistrar in ett äldre inlägg från mig om detta.

Skrivet av grizzly666:

Är det hd som gör detta (vilka jag haft/sett en del i fractal chassin) så kan det hjälpa med det fractal redan sagt MEN det finns en sak till.
Detta är vaggorna i sig som kan vara mer heller mindre lösa i hårdiskburarna dvs dom kan ligga och vibrera lite heller dom kan i vissa fall glappa rejält 2-3mm har jag sett.
Du löser detta genom att vinkla/bryta ut sidorna lite så att vaggan blir bredare så att säga (går rätt lätt att göra med händerna) ta det bara lugnt och lite i taget och prova tills det blir lite lagom motstånd när du för in vaggorna.
Och detta "fel" kan ge oljud ifrån sig även om man tycker att vaggorna inte glappar då jag fått bort vibrationer från ett par vaggor som kändes ok men bröt ut dom lite till och vips var vibrationerna borta.

Och se till att både fram och bak på vaggorna är "utbrytna" lika mycket.

Jag gissar på att detta är en kombination av att bockningen av vaggorna inte har en 100% precision samt att hårddiskburarna kanske inte är 100% lika och det kan skilja nån mm (bockningen av vaggorna är nog det stora problemet dock).

Sen till fractal detta är ett problem som ni har haft under många år, R2 var det första fractal chassi som jag byggde i och en heller två vaggor i det var lite små glappa.
Efter det så ar det blivit två arc chassin 3 define mini, 1 R4, 1 XL som jag har ägt/byggt i och inte ett enda har varit skonat från detta värst var ett mini och xl där 4-5 vaggor var så glappa att dom skramlade när man tippade chassit/hdburen (men fixades med en utbrytning).
Några vaggor (2-3st) var glappa i fram heller bak kant men inte i andra änden dvs bockningen var inte likadan mellan fram o bak hur fabriken nu lyckades med det.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag har hårddiskar av olika slag, av följande fabrikat och sort:

WD Green

WD Black

Nån Seagate

En Maxtor (från innan de köptes av Seagate)

Samsung F1

Utav dem väsnas Maxtorn värst, men jag tror Samsung har en del dova ringanden som den gör, med någon sekunds mellanrum av tystnad.
Så har de alltid varit sen de var nya.
Dessa två är jättekonstiga diskar eftersom de fungerar jättebra men alltid låtit som om de sjunger på sista versen.

Den som varit närmst ett haveri är WD Green, men den har alltid varit hyfsat tyst.

Att mitt gamla Fractal Design R3 är ganska välisolerat hjälper föga, ljuden är så dova att de rymmer ut i alla fall.

I övrigt är WD Black mer ljudlig än WD Green.
Jag köpte WD Black för jag hoppas att den ska högre MTBF, men det verkar ju som att om man vill ha "pålitlig lagring" om nåt sånt nu finns så borde man köra RAID eller zRAID, med eller utan ECC och jag har aldrig litat på att det var värt investeringen.
Och förövrigt kanske en NAS, färdigköpt eller hembyggd vore bäst.

En del rekommenderar Cloudlagring, varför inte? Jag är ju bara lite av en foliehatt när det gäller att lägga min data på någon annans diskar.
Det känns ju inte riktigt som att datan är hos mig längre om allt ligger i molnet, det ligger på på "nätet" istället.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

så borde man köra RAID eller zRAID, med eller utan ECC och jag har aldrig litat på att det var värt investeringen.
Och förövrigt kanske en NAS, färdigköpt eller hembyggd vore bäst.

En del rekommenderar Cloudlagring, varför inte? Jag är ju bara lite av en foliehatt när det gäller att lägga min data på någon annans diskar.
Det känns ju inte riktigt som att datan är hos mig längre om allt ligger i molnet, det ligger på på "nätet" istället.

Kan bara hålla med om cloudlagring.
Man kan aldrig vara säker på att ingen sitter o gluttar på mina filer heller att dom finns där när man behöver dom.
Tex en konkurs o allt är borta på nolltid, är ganska stor risk för samma sak vid ett uppköp av företaget/osv.
Ändrade lagringsmängder/typ som får lagras/osv är ju även det nåt som ändras ofta.
Nån klåpare gräver av fibern nånstans som är den som jag är beroende av för internet.

Kan tipsa om Unraid för billigare lagring än o bygga nåt med vanlig (z)RAID om du ej hört om det tidigare.
Unraid så kan man blanda storlekar på hd utan att förlora utrymme vilket man ej kan göra med (z)RAID enda man bör tänka på är att ha den eller en av dom största diskarna som paritetsdisk då det är den som sätter max storleken på alla övriga diskar.

Ett ytterligare plus är att enbart den disk man läser ifrån behöver snurra och om det skrivs så den disk man skriver till plus paritets disken.
Detta gör ju att diskarna kommer hålla längre då dom som i mitt fall ibland inte snurrat på 2-3 månader men drar ju även mindre el och ger ut mindre värme och framförallt mindre ljud.

Nackdelen är att en tex RAID5 är snabbare än unraids lösning.
Finns en tråd om unraid https://www.sweclockers.com/forum/trad/1471939-unraid-traden

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Kan bara hålla med om cloudlagring.
Man kan aldrig vara säker på att ingen sitter o gluttar på mina filer heller att dom finns där när man behöver dom.
Tex en konkurs o allt är borta på nolltid, är ganska stor risk för samma sak vid ett uppköp av företaget/osv.
Ändrade lagringsmängder/typ som får lagras/osv är ju även det nåt som ändras ofta.
Nån klåpare gräver av fibern nånstans som är den som jag är beroende av för internet.

Kan tipsa om Unraid för billigare lagring än o bygga nåt med vanlig (z)RAID om du ej hört om det tidigare.
Unraid så kan man blanda storlekar på hd utan att förlora utrymme vilket man ej kan göra med (z)RAID enda man bör tänka på är att ha den eller en av dom största diskarna som paritetsdisk då det är den som sätter max storleken på alla övriga diskar.

Ett ytterligare plus är att enbart den disk man läser ifrån behöver snurra och om det skrivs så den disk man skriver till plus paritets disken.
Detta gör ju att diskarna kommer hålla längre då dom som i mitt fall ibland inte snurrat på 2-3 månader men drar ju även mindre el och ger ut mindre värme och framförallt mindre ljud.

Nackdelen är att en tex RAID5 är snabbare än unraids lösning.
Finns en tråd om unraid https://www.sweclockers.com/forum/trad/1471939-unraid-traden

Låter ju fint! Jag behöver inte nån snabb lösning, om man kör raid privat så är det väl främst för att säkra datan tänker jag.
Och det finns kanske inte nåt som heter zRaid, det heter visst Raid-Z men är man insatt så hajar man

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk

@Dinkefing
Hur låter det om du drar ut dammfiltret i botten?
Sen jag köpte min 4TB HGST från Proshop för över 4 år sedan så har jag nästan dagligen fått pillra på filtret för att datorn börjar surra, funkar bäst om man drar ut den en bit

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

dammfiltret

Jepp kan låta lite det med om det glappar.
Bygdge ihop en unraid burk med fractals designs node 804 som om jag mins rätt tre olika filter.
Alla tre var lösa med 1-3mm så att dom väldigt enkelt kunde skapa missljud.
Enkelt fixxat genom att klämma/lätt hammra ihop plåt kanalerna (ta det bara sakta och lite åt gången och prova filtret mellan varje gång) som dom sitter/löper i dvs så att dom nyper åt filtret lite på höjden.

Och ett av dom hade en skum/konstig form vid handtaget på filtret så när det satt i med kanalerna fixxade så låg handtaget typ 0,3mm ifrån chassi plåten.
Inget var böjt heller så utan är helt enkelt en design miss enligt mig.
Och vid något mer än den lättaste beröring av chassit så skallrade det till ganska högt.

Provade med eltejp/papper/etc vilket fick det ok men tejp som sitter där man behöver dra nånting kommer ju att släppa och papper/etc som man behöver kila i kommer ju försvinna/glömmas bort osv.
Efter ett tags pillande/tänkande (o ganska kraftig bränd lukt i lgh) så kom jag på en nästan perfekt lösning.
Vänd filtret upp o ner då trycker handtaget mot plåten men fick dock öppna upp kanalerna i handtags änden lite för att få i filtret hela vägen.
Sen var det bara o bygga färdigt o lyssna på inget chassi ljud alls.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Bygger en del PC till mig själv samt släkt och vänner. Använder enbart gummiupphängda noctua PWM fläktar, noctua cpu fläkt samt ssd diskar. Dessa dator blir i princip knäpptysta och kan stå på 24/7.

Vill någon ha mera lagring rekomenderar jag en synology NAS till dom, enkla att sköta och med cloud sync och allt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av grizzly666:

Kan bara hålla med om cloudlagring.
Man kan aldrig vara säker på att ingen sitter o gluttar på mina filer heller att dom finns där när man behöver dom.
Tex en konkurs o allt är borta på nolltid, är ganska stor risk för samma sak vid ett uppköp av företaget/osv.
Ändrade lagringsmängder/typ som får lagras/osv är ju även det nåt som ändras ofta.
Nån klåpare gräver av fibern nånstans som är den som jag är beroende av för internet.

Jag vill gärna ha mina filer på mina egna diskar i min egen bostad av många skäl, men just dataintegritet som argument mot molnlagring köper jag inte. Jag tror att Google och Microsoft är mycket bättre på att hålla mina filer i säkert förvar än jag själv någonsin kommer kunna vara.

Eller och heller är olika ord för övrigt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Klistrar in ett äldre inlägg från mig om detta.

Skrivet av Luminous:

Jag har hårddiskar av olika slag, av följande fabrikat och sort:

WD Green

WD Black

Nån Seagate

En Maxtor (från innan de köptes av Seagate)

Samsung F1

Utav dem väsnas Maxtorn värst, men jag tror Samsung har en del dova ringanden som den gör, med någon sekunds mellanrum av tystnad.
Så har de alltid varit sen de var nya.
Dessa två är jättekonstiga diskar eftersom de fungerar jättebra men alltid låtit som om de sjunger på sista versen.

Den som varit närmst ett haveri är WD Green, men den har alltid varit hyfsat tyst.

Att mitt gamla Fractal Design R3 är ganska välisolerat hjälper föga, ljuden är så dova att de rymmer ut i alla fall.

I övrigt är WD Black mer ljudlig än WD Green.
Jag köpte WD Black för jag hoppas att den ska högre MTBF, men det verkar ju som att om man vill ha "pålitlig lagring" om nåt sånt nu finns så borde man köra RAID eller zRAID, med eller utan ECC och jag har aldrig litat på att det var värt investeringen.
Och förövrigt kanske en NAS, färdigköpt eller hembyggd vore bäst.

En del rekommenderar Cloudlagring, varför inte? Jag är ju bara lite av en foliehatt när det gäller att lägga min data på någon annans diskar.
Det känns ju inte riktigt som att datan är hos mig längre om allt ligger i molnet, det ligger på på "nätet" istället.

Nej cloudlagning går bort helt och hållet! Jag måste ha dessa saker på som ligger på HDD på blixtsnabbt. Min nya WD Enterprise är väldigt snabb men jag vet att t om USB 3.1 kommer begränsa disken om jag flyttar ut den utanför chassiet extern. Kanske skulle nämnt det i första inlägget att cloudlagning är uteslutet.

Skrivet av grizzly666:

Kan bara hålla med om cloudlagring.
Man kan aldrig vara säker på att ingen sitter o gluttar på mina filer heller att dom finns där när man behöver dom.
Tex en konkurs o allt är borta på nolltid, är ganska stor risk för samma sak vid ett uppköp av företaget/osv.
Ändrade lagringsmängder/typ som får lagras/osv är ju även det nåt som ändras ofta.
Nån klåpare gräver av fibern nånstans som är den som jag är beroende av för internet.

Kan tipsa om Unraid för billigare lagring än o bygga nåt med vanlig (z)RAID om du ej hört om det tidigare.
Unraid så kan man blanda storlekar på hd utan att förlora utrymme vilket man ej kan göra med (z)RAID enda man bör tänka på är att ha den eller en av dom största diskarna som paritetsdisk då det är den som sätter max storleken på alla övriga diskar.

Ett ytterligare plus är att enbart den disk man läser ifrån behöver snurra och om det skrivs så den disk man skriver till plus paritets disken.
Detta gör ju att diskarna kommer hålla längre då dom som i mitt fall ibland inte snurrat på 2-3 månader men drar ju även mindre el och ger ut mindre värme och framförallt mindre ljud.

Nackdelen är att en tex RAID5 är snabbare än unraids lösning.
Finns en tråd om unraid https://www.sweclockers.com/forum/trad/1471939-unraid-traden

Unraid hade varit intressant om jag hade haft samma Enterprise disk i olika storlekar men som det är nu vill inte jag inte blanda in dessa speciellt en slö Green disk i någon form av RAID. Den kommer söla ner hela raiden. Dessutom mår en HDD som bäst när den ständigt får vara på utan att stängas av och på, det sliter med på disken.

Skrivet av Luminous:

Låter ju fint! Jag behöver inte nån snabb lösning, om man kör raid privat så är det väl främst för att säkra datan tänker jag.
Och det finns kanske inte nåt som heter zRaid, det heter visst Raid-Z men är man insatt så hajar man

Skrivet av Punnisher:

@Dinkefing
Hur låter det om du drar ut dammfiltret i botten?
Sen jag köpte min 4TB HGST från Proshop för över 4 år sedan så har jag nästan dagligen fått pillra på filtret för att datorn börjar surra, funkar bäst om man drar ut den en bit

Har ej kollat! Men sist jag kollade var dammfiltret snett. Blir aldrig en Mer Fractal Design för mig. Dessutom har jag ett passivt nätagg som inte passat i ATX hålen på chassit. Fractal Design ignorerade mig totalt när jag pratade med support.

Permalänk

Jag måste ännu en gång lyfta upp denna tråd. Jag stör mig något enormt på mitt Fractal Design R5. Det vibrerar som bara den pga hårddiskarna. Vet ej om det är pga en hårddisk eller flera, har tre st hdd's i chassit.

Är det ett konstruktionsfel som Fractal har gjort eller vad? Jag har aldrig haft detta problem förut.

Vilket chassi kan ni rekommendera för att slippa denna resonans? Det låter ungefär som när man sitter i kabinen i ett flygplan.

Permalänk
Medlem

Vet faktiskt inte om det säljs chassin idag som är särskilt anpassade för att ta bort alla vibrationer.

Förra datorn hade ett Antec Solo II chassi och där (kunde) diskarna hängdas upp i gummiband i 5.1/4 platserna.

Det var alltså två gummiband som man korsade och förde in hårddiskarna i. Detta isolerade helt vibrationerna från chassit.

Slädarna fanns också och hade silikon distanser som också isolerade från vibrationer men så valet var fritt.

Så om du hittar någon from av lämplig gummiband och hänger upp diskarna i ditt chassi så kanske det löser ditt problem.

Du vill ju inte flytta på chassit när du har det monterat på detta sättet men du ska nog slippa allt vad vibrationer heter från diskarna till chassit.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Hjälpsam

Back in the days när man hade en del 3.5" diskar hände det att jag monterade dem med hjälp av cykelslang i 5.25" platser.

Cykelslang, sax och buntband så kan du säkert vara kreativ

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Gustav-P:

Vet faktiskt inte om det säljs chassin idag som är särskilt anpassade för att ta bort alla vibrationer.

Förra datorn hade ett Antec Solo II chassi och där (kunde) diskarna hängdas upp i gummiband i 5.1/4 platserna.

Det var alltså två gummiband som man korsade och förde in hårddiskarna i. Detta isolerade helt vibrationerna från chassit.

Slädarna fanns också och hade silikon distanser som också isolerade från vibrationer men så valet var fritt.

Så om du hittar någon from av lämplig gummiband och hänger upp diskarna i ditt chassi så kanske det löser ditt problem.

Du vill ju inte flytta på chassit när du har det monterat på detta sättet men du ska nog slippa allt vad vibrationer heter från diskarna till chassit.

Det ironiska är att jag har ett Antec Solo II men det är alldeles för antikt och litet idag så det går bort tyvärr. Hänga upp diskarna vill jag inte. De är väldigt känsliga och jag tror inte gummiband gör bättre för hårddiskens hälsa när det vajar så mycket när läsarmarna flyttar sig hela tiden.

Skrivet av Fluf:

Back in the days när man hade en del 3.5" diskar hände det att jag monterade dem med hjälp av cykelslang i 5.25" platser.

Cykelslang, sax och buntband så kan du säkert vara kreativ

Se svaret ovan. Det går tyvärr bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det ironiska är att jag har ett Antec Solo II men det är alldeles för antikt och litet idag så det går bort tyvärr. Hänga upp diskarna vill jag inte. De är väldigt känsliga och jag tror inte gummiband gör bättre för hårddiskens hälsa när det vajar så mycket när läsarmarna flyttar sig hela tiden.

Ok då är enda valet för dig att leta efter chassi med diskvaggor som har silikon distanser som man sätter skruvarna i för att hålla fast diskarna.

Tror att IcyDock hade någon modell också som skulle tysta ner diskarna.

Kan inte ge dig mer tips än så, kör full SSD i datorn och sedan masslagringen i NAS:en.
Både NAS och dator står i ett annat rum och så drar jag kablarna genom väggen till skivbordet och det funkar för mig.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Jag sålde mitt Fractal Design Define R5 just på grund av att hårddiskvaggorna var så dåliga. Blev att byta till ett lite äldre Antec-chassi. Snart har jag dock bytt utballa diskar mot SSD:er.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av Gustav-P:

Ok då är enda valet för dig att leta efter chassi med diskvaggor som har silikon distanser som man sätter skruvarna i för att hålla fast diskarna.

Tror att IcyDock hade någon modell också som skulle tysta ner diskarna.

Kan inte ge dig mer tips än så, kör full SSD i datorn och sedan masslagringen i NAS:en.
Både NAS och dator står i ett annat rum och så drar jag kablarna genom väggen till skivbordet och det funkar för mig.

IcyDock är så tredjeparts finns det något mer professionellt märke där de tillverkar chassi där man kan flytta ut diskarna från datorn?

Skrivet av blunden:

Jag sålde mitt Fractal Design Define R5 just på grund av att hårddiskvaggorna var så dåliga. Blev att byta till ett lite äldre Antec-chassi. Snart har jag dock bytt utballa diskar mot SSD:er.

Ja det stör mig fortfarande väldigt mycket. Hela chassit vibrerar så det har inget med fläktfiltren att göra såsom några påpekade längre upp.

Jag börjar bli galen! Det är ett massa surrande resonans från chassit. Kan man flytta ut diskarna från chassit? Tyvärr har inte mitt moderkort stöd för varken e-sata eller usb 3.1 eller något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag börjar bli galen! Det är ett massa surrande resonans från chassit. Kan man flytta ut diskarna från chassit? Tyvärr har inte mitt moderkort stöd för varken e-sata eller usb 3.1 eller något liknande.

Dags för en NAS låter det som.
Vad gäller diskar och vibrationer så är det bara tur eller otur om man råkar få en som vibrerar mer än andra.

Permalänk
Medlem

Hotswap var populärt ett tag, hade det på mitt thermaltake,dum fråga men har du kollat om du har en specifik syndare? Flyttat runt diskarna i olika fack?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dinkefing:

IcyDock är så tredjeparts finns det något mer professionellt märke där de tillverkar chassi där man kan flytta ut diskarna från datorn?

Ja det stör mig fortfarande väldigt mycket. Hela chassit vibrerar så det har inget med fläktfiltren att göra såsom några påpekade längre upp.

Jag börjar bli galen! Det är ett massa surrande resonans från chassit. Kan man flytta ut diskarna från chassit? Tyvärr har inte mitt moderkort stöd för varken e-sata eller usb 3.1 eller något liknande.

Montera bitumenmattor på alla större fria ytor och använd bra dämpfötter på lådan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Kan bara hålla med om cloudlagring.
Man kan aldrig vara säker på att ingen sitter o gluttar på mina filer heller att dom finns där när man behöver dom.
Tex en konkurs o allt är borta på nolltid, är ganska stor risk för samma sak vid ett uppköp av företaget/osv.
Ändrade lagringsmängder/typ som får lagras/osv är ju även det nåt som ändras ofta.
Nån klåpare gräver av fibern nånstans som är den som jag är beroende av för internet.

Kan tipsa om Unraid för billigare lagring än o bygga nåt med vanlig (z)RAID om du ej hört om det tidigare.
Unraid så kan man blanda storlekar på hd utan att förlora utrymme vilket man ej kan göra med (z)RAID enda man bör tänka på är att ha den eller en av dom största diskarna som paritetsdisk då det är den som sätter max storleken på alla övriga diskar.

Ett ytterligare plus är att enbart den disk man läser ifrån behöver snurra och om det skrivs så den disk man skriver till plus paritets disken.
Detta gör ju att diskarna kommer hålla längre då dom som i mitt fall ibland inte snurrat på 2-3 månader men drar ju även mindre el och ger ut mindre värme och framförallt mindre ljud.

Nackdelen är att en tex RAID5 är snabbare än unraids lösning.
Finns en tråd om unraid https://www.sweclockers.com/forum/trad/1471939-unraid-traden

Är unraid bra? Hur mycket man en unraid?

Skrivet av mrqaffe:

Montera bitumenmattor på alla större fria ytor och använd bra dämpfötter på lådan.

Det skulle funka men det går ändå bort för att det är helt omöjligt att få bort kvarlämnat klister från bitummenmattor i den händelse att man skulle sälja chassit vidare sen.

Jag har gjort det en gång men aldrig mer.