Permalänk
Medlem

MX Blue - vad tycker ni om detta?

Hej,

Jag har precis införskaffat mig ett tangentbord med MX Blue-switchar och är nyfiken på vad ni andra tycker om dessa switchar?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Har inte använt Blue särskilt mycket, men jag tycker att klickljudet är överdrivet, och föredrar Brown.

Permalänk
Medlem

Blå är som bruna, men irriterande.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Efter att haft blå och gått över till röda är röda guld p.g.a. klickljudet på de blå blev för mycket tillslut.
Men blå kanske passa dig som handen i handsken, vem vet?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Vänligen använd den officiella tråden för mekaniska tangentbord.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1389823-mekaniska-tang...

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Jag använder MX blue på mitt Varmilo och jag gillar det

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Har 1 st TKL Ducky Shine 3 (smörbordet) tangentbord med blåa Cherry MX brytare men aldrig mer. Röda/Svarta är det som gäller.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Jag tycker mest att de är irriterande. Poängen med att ha klickswitchar är väl mest ljudet men jag tycker inte att de låter speciellt bra i sig. Ett välgjort tangentbord med vanliga taktila brytare eller linjära tycker jag både låter och känns bättre. Jag är mer för tack och thock-ljud snarare än klick. Sen är det ju en smaksak så klart, som allt med tangentbord. Gillar du dem och stör dig inte på ljudet så kör hårt.

Sen hade jag väl generellt tipsat om att köpa tangentbord utan switchar från just Cherry, de är sällan det bästa alternativet på marknaden längre sen de tappade sitt patent och andra kunde göra kloner på deras design. Varmilo kan låta dig beställa ett tangentbord med en drös andra typer av switchar utan att det kostar allt för mycket, så det är vad jag hade kollat på om jag hade köpt ett nytt färdigbyggt tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Efter att haft blå och gått över till röda är röda guld p.g.a. klickljudet på de blå blev för mycket tillslut.
Men blå kanske passa dig som handen i handsken, vem vet?

Provade ett begagnat tbord med röda innan jag köpte mitt varmilo med blåa.
Och jag kan inte förstå hur nån kan använda röda dom har absolut noll känsla och alldeles för lätta att trycka ner (kanske kan funka för 5åringar med extra små/lätta händer/fingrar).
Jag använde det i ca en mån dels för att jag försökte vänja mig vilket var omöjligt efter en timme så vart det inte bättre, men mest för att mitt matias mekaniska tbord börjat ge en hel del dubbelklick/missade tryck på massa tangenter (tydligen väldigt vanligt).

Spela var nästan omöjligt då jag tryckte ner tangenter hej vilt för att dom dels var för lätta men även för ingen känsla alls.
Min "skriv hastighet" gick nog ner med 80-90% då jag dubbeltryckte ofta (för noll känsla) och tryckte ner andra tangenter hela tiden (för lätta/noll känsla).

Skrivet av Icetec:

Sen hade jag väl generellt tipsat om att köpa tangentbord utan switchar från just Cherry, de är sällan det bästa alternativet på marknaden längre sen de tappade sitt patent och andra kunde göra kloner på deras design.

Nja hållbarheten så är dom om inte bäst bland dom bästa (fast med billigare pris än dom bättre) kopiorna har ofta problem med att utveckla dubbelklick/inget klick.
Känslan däremot så är cherry's ofta rätt dåliga och andra är betydligt bättre.

Sen ang ljudet på blåa!
Tycker dom är ganska tysta men då är ju jag van vid IBM's model M med buckling springs som låter lite.
Men överlag så är tbords knatter inget som bekymrar mig alls, är mer åt andra hållet att det blir en ASMR effekt från dom.
Har faktiskt letat lite om det finns några bra längre film/ljud klipp från div tbord och inget harklande/snorande/pratande/etc som tex model m men inte hittat nåt förutom rätt korta klipp.

Vet inte om jag hade varit den bästa kontorsgrannen dock.
Är nog mer att jag somnat av tbords knatter än irriterat mig!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Provade ett begagnat tbord med röda innan jag köpte mitt varmilo med blåa.
Och jag kan inte förstå hur nån kan använda röda dom har absolut noll känsla och alldeles för lätta att trycka ner (kanske kan funka för 5åringar med extra små/lätta händer/fingrar).
Jag använde det i ca en mån dels för att jag försökte vänja mig vilket var omöjligt efter en timme så vart det inte bättre, men mest för att mitt matias mekaniska tbord börjat ge en hel del dubbelklick/missade tryck på massa tangenter (tydligen väldigt vanligt).

Spela var nästan omöjligt då jag tryckte ner tangenter hej vilt för att dom dels var för lätta men även för ingen känsla alls.
Min "skriv hastighet" gick nog ner med 80-90% då jag dubbeltryckte ofta (för noll känsla) och tryckte ner andra tangenter hela tiden (för lätta/noll känsla).

Håller med, röda är verkligen vidriga. Skulle nog egentligen hellre skriva på gammalt membrantangentbord för feedbacken känns bättre.

Tycker blåa är alldeles fantastiska att skriva på, brukar köra med o-ringar då jag skriver väldigt hårt så blir ljudet lite mindre påtagligt. Finner dock att bruna är trevligare i spel men fortfarande är helt okej att skriva på så det är vad jag använder till vardags.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Nja hållbarheten så är dom om inte bäst bland dom bästa (fast med billigare pris än dom bättre) kopiorna har ofta problem med att utveckla dubbelklick/inget klick.
Känslan däremot så är cherry's ofta rätt dåliga och andra är betydligt bättre.

Pratar du specifikt om klicket i klickswitchar nu? För hållbarhet är ju annars poänglöst att prata om när man pratar om en produkt som i princip inte går sönder någonsin.

Sen är ju röda brytare linjära. De ska inte ha någon feedback, det är själva poängen. De ska bara vara väldigt mjuka, vilket så klart inte stämmer om man köper vanliga Cherry utan att göra något åt dem, men det är tanken iaf.

Permalänk

Tycker blåa kan vara relativt jobbiga med tanken på allt klickande som blir av det.
Underbart att skriva på men låter lite för mycket för mig + stör folk runtom sig och när man pratar med folk på discord som kan höra det allt knappande.

Men prova på blåa om det känns rätt för dig

Visa signatur

Ryzen 5 3600X. 32GB Ram. Gtx 1070.

Permalänk
Medlem

Kör logitech g710 med cherry mx blue, och tycker personligen att de är rätt fantastiska Som andra säger så låter de en del men den taktila feedbacken är imo värt det, och skulle folk i discord störa sig så fungerar rtx voice bra för att städa bort ljudet av tangentbordet

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Pratar du specifikt om klicket i klickswitchar nu? För hållbarhet är ju annars poänglöst att prata om när man pratar om en produkt som i princip inte går sönder någonsin.

Sen är ju röda brytare linjära. De ska inte ha någon feedback, det är själva poängen. De ska bara vara väldigt mjuka, vilket så klart inte stämmer om man köper vanliga Cherry utan att göra något åt dem, men det är tanken iaf.

Nej!
Jag pratar om hur brytarna fungerar/håller rent elektriskt, kopiorna är betydligt mer kända för att utveckla "chatter" som i princip betyder dubbel klick, men används dom mer efter dubbel klick börjat bli ett problem så går det ännu längre och man får en brytare som slutar att "hålla ett stängt läge".
Dvs om du är i ett spel så kommer du inte att gå framåt kontinuerligt med w utan mer starta/stoppa/starta/stoppa i all oändlighet.
Heller dom kan helt enkelt sluta registrera tryck.

Och ja röda är linjära och är poängen, men dom blir inte magiskt bättre bara för att man sitter och tänker på det

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Nej!
Jag pratar om hur brytarna fungerar/håller rent elektriskt, kopiorna är betydligt mer kända för att utveckla "chatter" som i princip betyder dubbel klick, men används dom mer efter dubbel klick börjat bli ett problem så går det ännu längre och man får en brytare som slutar att "hålla ett stängt läge".
Dvs om du är i ett spel så kommer du inte att gå framåt kontinuerligt med w utan mer starta/stoppa/starta/stoppa i all oändlighet.
Heller dom kan helt enkelt sluta registrera tryck.

Och ja röda är linjära och är poängen, men dom blir inte magiskt bättre bara för att man sitter och tänker på det

Det där får du gärna visa en källa på. Du är den första som påstått det och att Cherry skulle hålla högre kvalitet är knappast vedertaget, snarare tvärtom. Det är inte direkt en komplicerad konstruktion så det finns inte riktigt något som kan gå sönder i en brytare.

Det faktum att andra tillverkare nyligen kommit in och gjort egna brytare med samma design innebär snarare att deras verktyg är nyare och därmed mindre slitna och därför har tightare toleranser.

Och som sagt, jag är inte heller något jättefan av linjära brytare till vardags men att klaga på avsaknaden av feedback hos något som är designat för att inte ha feedback är ju lite goddag yxskaft

Permalänk
Medlem

Googla key chattering kailh OR gateron så hittar man en hel del om detta.
En hel del är dock nåt/några år gammalt nu så kan dom ha bättrat sig?
Visst det är möjligt!

Och visst det kan stämma att cherrys verktyg kan vara mer slitna.
Men utöver det så spelar ju även kvalitetskontroll och material val en väldigt stor roll.
Materialval är en balansgång mellan pris och funktion.
Och dessa är nog dom två första punkterna som det sparas in på när det ska tillverkas prispressade brytare.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Googla key chattering kailh OR gateron så hittar man en hel del om detta.
En hel del är dock nåt/några år gammalt nu så kan dom ha bättrat sig?
Visst det är möjligt!

Och visst det kan stämma att cherrys verktyg kan vara mer slitna.
Men utöver det så spelar ju även kvalitetskontroll och material val en väldigt stor roll.
Materialval är en balansgång mellan pris och funktion.
Och dessa är nog dom två första punkterna som det sparas in på när det ska tillverkas prispressade brytare.

Fast nu är det ju inte så att Cherry är dyrare eller billigare än andra brytare. Folk väljer inte bort Cherry för att spara pengar utan för att det finns många andra alternativ som är mycket bättre. Kailh tex gör många trevliga alternativ, tex deras samarbete med NovelKeys som mynnat ut i både Cream och Blueberry där du får leta otroligt länge innan du hittar någon som tycker att Cherry Red eller respektive Brown är bättre. De gör dessutom sina BOX-brytare som inte ens är Cherry MX-kloner utan har en annan design internt. De kostar ungefär lika mycket. Gateron gör brytare som är snarlika Cherry fast billigare och numera även bättre.

Key chattering är inte direkt något som aldrig hänt på Cherrys egna brytare heller om du googlar. Det är en "feature" i designen tyvärr.

Cherry ska ju däremot ha att de har skapat en hel marknad eftersom det i princip var Cherry Blue som skapade hela scenen men de har blivit omsprungna fullständigt numera och är sällan ett bra alternativ varken prismässigt, kvalitetsmässigt eller vad gäller känsla.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är rätt uppenbart att Kailh mfl har varit tvungna att vara mer innovativa och satsa på att bli betydligt bättre än Cherry för att kunna etablera sig och nu tycker alla att Cherry är bland de sämsta switcharna med Cherrydesign - både när det gäller känsla men även när det gäller ren kvalitet. Cherry kan leva på gamla meriter och att de redan finns precis överallt. De har ingenting att bevisa, de klarar sig ändå. De har insett att de aldrig kan konkurrera med Kailh, Zeal, Gateron mfl och satsar istället på gamingmarknaden. Och entusiasterna väljer de överlägsna "klonerna". Win-win faktiskt.

Tycker det säger allt att så fort Cherrys patent gick ut så såg vi hur andra på knappt någon tid alls förbättrade dem markant. Cherry hade all tid i världen att ta fram nya och bättre switchar men de hade somnat och blev omkörda. Nu har de blivit varvade så många gånger att det känns som de gett upp att ens försöka bli ett val för tangentbordsnördar. Tror de behöver lite nytt blod för att bli en kraft att räkna med igen.

En titt på deras instagram räcker för att se var de har sina prioriteter tycker jag https://www.instagram.com/cherrymx/
Jag mailade dem faktiskt för ett tag sedan när de lagt ut något helt sjukt som visade att de inte ens begrep skillnaden på sina egna switchar och pratade om det sköna klickljudet från Cherry Reds. Känns som ett klassiskt fall där reklamfolket tagit över företaget och ingenjörerna nu får dansa efter deras pipa istället för att de drivs av att utveckla sina produkter. Steve Jobs kan förklara vad jag menar bättre här... https://www.youtube.com/watch?v=P4VBqTViEx4