Brittiska myndigheter inleder utredning av Nvidias ARM-förvärv

Permalänk
Melding Plague

Brittiska myndigheter inleder utredning av Nvidias ARM-förvärv

Konkurrensmyndigheten Competition and Markets Authority bjuder in externa parter för att dela med sig av sina synpunkter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Där ser man, ska bli intressant att se vad de kommer ram till.
Extra näs är att ni publicerade nyheten 13:37.

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

idag 13:37

Väl vald publiceringstid!

Permalänk
Medlem

Väntat. Britterna har haft fullt upp med Brexit-förberedelser, och har inte riktigt kunnat bestämma sig för hur de skall behandla frågan innan utträdet är klart, men de är klart att de skall utreda. De (=Dominic Cummings) ville ha haft möjligheten att ge stats-stöd till specifika företag för att bygga upp lokala kluster, något EU motsatte sig. Nu är spelreglerna klara, så då inleder de utredningen.

Jag tror, som jag sagt tidigare, att det är Kina som är det stora hindret för den här affären, men britterna kan jag stoppa den på egen hand, naturligtvis.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Jag hoppas affären går igenom. Nvidia skulle ha mycket att vinna på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag hoppas affären går igenom. Nvidia skulle ha mycket att vinna på det.

Du ska ju inte bry dig om att Nvidia kan tjäna på det. Du ska ju bry dig om vad de blir för oss konsumenter.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag hoppas affären går igenom. Nvidia skulle ha mycket att vinna på det.

Och?

Permalänk
Medlem

6%? har de inside information eller vad?

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Skrivet av Daark:

Du ska ju inte bry dig om att Nvidia kan tjäna på det. Du ska ju bry dig om vad de blir för oss konsumenter.

Tjänar Nvidia på det tjänar jag på det. Du behöver inte oroa dig ARM kommer fortsätta vara som det alltid varit även efter uppköpet.

Permalänk
Medlem

Gillar inte tanken på att Usa ska äga fler teknikföretag som sedan kan användas i utpressningssyfte genom något presidentdekret, vi i Europa bör hålla fast i allt som finns kvar och gärna påbörja bygga fler företag speciellt när det gäller halvledarkretsar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Du ska ju inte bry dig om att Nvidia kan tjäna på det. Du ska ju bry dig om vad de blir för oss konsumenter.

Vi kan bara förlora på det om man titta på Nvidia’s track record.
Eller kan någon nämna sista gången Nvidia har köpt upp nåt annan bolag och det har blivit nåt bra av det?

Skrivet av Dinkefing:

Tjänar Nvidia på det tjänar jag på det. Du behöver inte oroa dig ARM kommer fortsätta vara som det alltid varit även efter uppköpet.

Förslå att du kolla upp hur det har gått för alla andra bolag Nvidia har köpt upp genom tiden.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Inte oväntat. Vi får se vad de kommer säga i slutändan. Nvidia har inte saken helt i hamn ännu.

Brittiska myndigheter har säkert även färskt i minnet hur cirkusen runt Imagination Tech sett ut. Där gick de även in i år och stoppade något om jag inte minns fel.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av bobbeyblade:

6%? har de inside information eller vad?

Snarare oväntat att aktiekursen skulle påverkas av det alls, det kan inte ha varit speciellt oväntat att affären skulle utredas. Sedan hände en del annat i USA igår också som lär ha spelat in, varför jag var noga att påpeka att Techpowerup gjorde kopplingen.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Dinkefing:

Du behöver inte oroa dig ARM kommer fortsätta vara som det alltid varit även efter uppköpet.

Puh, tack och lov att du gav denna garantin. Tack!
Bör skicka den till utredningen så kan de bara skippa den helt.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Puh, tack och lov att du gav denna garantin. Tack!
Bör skicka den till utredningen så kan de bara skippa den helt.

Finns mer än bara ARM. Även om AMD nu återupptagit ARM projekt så kan mycket hända när även Intel vill vara med på kakan. Det kan ta ett antal år innan vi är där. ARM kommer vara en i mängden av olika arkitekturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Finns mer än bara ARM. Även om AMD nu återupptagit ARM projekt så kan mycket hända när även Intel vill vara med på kakan. Det kan ta ett antal år innan vi är där. ARM kommer vara en i mängden av olika arkitekturer.

ARM är inte en arkitektur, det är en ISA. Cortex eller vad de heter är arkitekturer a som implementerar ARM. Därför har detta långt mycket mer påverkan än om nvidia bara köpt ett bolag som designat ARM-CPUer.

Edit: ja, ISA står för instruction set architecture. Men det är inte att förväxla med en CPU-arkitektur.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anton studs:

Gillar inte tanken på att Usa ska äga fler teknikföretag som sedan kan användas i utpressningssyfte genom något presidentdekret, vi i Europa bör hålla fast i allt som finns kvar och gärna påbörja bygga fler företag speciellt när det gäller halvledarkretsar

Ställer mig också tveksam till att dels Nvidia skulle köpa men också att företaget "försvinner" från Europa. Men med tanke på Brexit så är det lite skit samma kan jag tycka. Hade gärna sett det villkorats att man helt enkelt forkar ARM och all IP så att andra kan utveckla vidare medans Nvidia köper rättigheterna och varumärken till det "klassiska" ARM.

Nu äger jag Nvidia-aktier (utdelning nyligen, lite drygt 1kr/per aktie... wooohoooo) men ser ändå att det vore bättre för alla, kanske till och med Nvidia, om ARM kan förvaltas av flera företag. Ser inte värdet att man likt x86 låser sig till en enda tillverkare. Inte för att det fattas alternativ till arkitekturer, men arkitekturer som är inarbetade och kan användas till något vettigt har vi inte lika mycket till alternativ.

Och innan någon nämner RISC V och annat så kan inte genomsnittlig konsument ta sig till närmaste ellada, köpa hem en dator baserad på denna arkitektur och börja använda sin mjukvara likt tidigare.

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

ARM är inte en arkitektur, det är en ISA. Cortex eller vad de heter är arkitekturer a som implementerar ARM. Därför har detta långt mycket mer påverkan än om nvidia bara köpt ett bolag som designat ARM-CPUer.

Edit: ja, ISA står för instruction set architecture. Men det är inte att förväxla med en CPU-arkitektur.

Okej där lärde jag mig något nytt. Men jag gissar att ARM är RISC medan x86 är CISC?

Skrivet av anon5930:

Ställer mig också tveksam till att dels Nvidia skulle köpa men också att företaget "försvinner" från Europa. Men med tanke på Brexit så är det lite skit samma kan jag tycka. Hade gärna sett det villkorats att man helt enkelt forkar ARM och all IP så att andra kan utveckla vidare medans Nvidia köper rättigheterna och varumärken till det "klassiska" ARM.

Nu äger jag Nvidia-aktier (utdelning nyligen, lite drygt 1kr/per aktie... wooohoooo) men ser ändå att det vore bättre för alla, kanske till och med Nvidia, om ARM kan förvaltas av flera företag. Ser inte värdet att man likt x86 låser sig till en enda tillverkare. Inte för att det fattas alternativ till arkitekturer, men arkitekturer som är inarbetade och kan användas till något vettigt har vi inte lika mycket till alternativ.

Och innan någon nämner RISC V och annat så kan inte genomsnittlig konsument ta sig till närmaste ellada, köpa hem en dator baserad på denna arkitektur och börja använda sin mjukvara likt tidigare.

Äger också Nvidia aktier men inte har jag fått någon utdelning? När kom den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Okej där lärde jag mig något nytt. Men jag gissar att ARM är RISC medan x86 är CISC?

Äger också Nvidia aktier men inte har jag fått någon utdelning? När kom den?

Ja, ARM är RISC. Hurvida x86 räknas som CISC är jag så insatt i, men det jag hört är att det började som CISC men har med tiden mer blivit en blandning av RISC och CISC.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

Okej där lärde jag mig något nytt. Men jag gissar att ARM är RISC medan x86 är CISC?

Äger också Nvidia aktier men inte har jag fått någon utdelning? När kom den?

Utdelningen var 29 december, lite osäker exakt när jag fick in mina pengar men var antingen på nyårsafton eller helgen efter. Reagerade på att det var just en helgdag de dök upp.

Handlade du mellan 2020-12-03 och 2020-12-29 så fick du ingen utdelning vid senaste utdelningen, men har du haft de längre än så borde du fått. Avanza meddelar när man får utdelning, osäker på hur andra meddelar, om de ens gör det. Kanske ligger ett litet belopp redo att använda.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Utdelningen var 29 december, lite osäker exakt när jag fick in mina pengar men var antingen på nyårsafton eller helgen efter. Reagerade på att det var just en helgdag de dök upp.

Handlade du mellan 2020-12-03 och 2020-12-29 så fick du ingen utdelning vid senaste utdelningen, men har du haft de längre än så borde du fått. Avanza meddelar när man får utdelning, osäker på hur andra meddelar, om de ens gör det. Kanske ligger ett litet belopp redo att använda.

Aj jag sålde Nvidia aktierna förra månaden då de låg på ett AF konto. Men det hade inte blivit många kronor då jag bara ägde 5st.

Permalänk
Medlem

"Konkurrensmyndigheten Competition and Markets Authority bjuder in externa parter för att dela med sig av sina synpunkter."

Är det samma sak som att AMD och Intel får gråta lite?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

"Konkurrensmyndigheten Competition and Markets Authority bjuder in externa parter för att dela med sig av sina synpunkter."

Är det samma sak som att AMD och Intel får gråta lite?

Jag tror snarare att det är tillverkare som använder ARM i sina produkter som avses än X86_64 chip tillverkare.
Jag tror att många oroar sig för att ett företag baserat i USA får kontroll över ARM, vi har redan sett hur USA försökt kontrollera vilka som får använda ARM hårdvara utan att ARM varit ägt av amerikanska intressen.
Även om jag hoppas att ett ägarbyte leder till fler risc-v baserade produkter så finner jag en oro att IP kan användas även mot risc-v.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu är det för sent för mig.
Rubriken jag ser är:
Mytiska brittigheter utleder inredning av Nvidias ARM-fördärv

Godnatt

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled