Hjälp med formel i Excel

Permalänk
Medlem

Hjälp med formel i Excel

Jag är allt annat än en expert på Excel och skulle behöva hjälp av någon kunnig!
Jag Har span på en kamera som jag tänker köpa och skulle vilja ha en Excel fil som man kan logga prisförändringar på denna kamera med.
Min tanke är att man ska fylla i priset varje dag och så räknar den ut hur mycket priset gått upp eller ner för varje dag samt sätter datum på de. Går de att göra så den kanske hämtar detta själv från webbplatsen?
Kameran som prisförändringen gäller är denna: https://store.digitalrev.com/collections/dslr/products/canon-...

Kan absolut noll och ingenting om Excel så förklara de snällt

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Grundberäkningen gör du helt enkelt att ta dagens pris - gårdagens pris och delar med gårdagens pris så får du skillnaden. Så här, se formeln i det inringade för beräkningen i cell D5.

För att sen få det i procent så får du högerklicka på talet och välj "Formatera cellen" och välj procent.

När du har skapat formeln i en cell kan du bara dra ut den nedåt genom att klicka på cellen och sen ta tag i fyrkanten nere till höger i cellen så fyller du på i fler rader.

Att ta texten från deras webbsite är lite knepigare. Jag föreslår du väntar med det tills du har koll på hur du gör det manuellt.

(Sen undrar jag om du verkligen tänkt genom vad det innebär att köpa en så fin pryl från en säljare som verkar ligga i Hong Kong och efter att Posten lagt på tull och moms kostar den lika mycket som här troligen... om jag inte missförstår något.... men det är en annan fråga. )

Permalänk
Medlem

Tjena!

Gissar att det är något sånt här du tänker dig?

Börja med att skippa översta raden, om du vill ha den som "rubrikrad" I A2 skrev jag in 01-07, den ändrade till "Jan 07" automatiskt, skrev in 01-08 sen i A3. Markera dom 2 kolumnerna, sedan om du håller pekaren längst ner i höger hörn (på den kolumnen längst ner som är markerad) så får du en annan pekare som betyder typ "Hitta trend och fortsätt med den", så kan du dra neråt så fyller den ut skälv efter trenden.

Sen fyllde jag i B1 att ha ett pris att utgå ifrån. I C2 skrev jag formeln:
=SUM(B1/B2)
alltså får du ut skillnaden i %. Samma här, markera C2, dra nere i höger hörn neråt för att repetera trenden.

Pengaikonen gjorde jag till KR (och ändrade så decimalerna togs bort) och klicka på % för att få ut det i %

Hoppas det var det som du önskade

Edit: Såklart att någon redan hade svarat när jag skickat in mitt x)

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av wahlmat:

Edit: Såklart att någon redan hade svarat när jag skickat in mitt x)

Fast ditt svar var snyggare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Grundberäkningen gör du helt enkelt att ta dagens pris - gårdagens pris och delar med gårdagens pris så får du skillnaden. Så här, se formeln i det inringade för beräkningen i cell D5.

https://i.ibb.co/sPTMkQG/Sk-rmklipp.jpg

För att sen få det i procent så får du högerklicka på talet och välj "Formatera cellen" och välj procent.

När du har skapat formeln i en cell kan du bara dra ut den nedåt genom att klicka på cellen och sen ta tag i fyrkanten nere till höger i cellen så fyller du på i fler rader.

Att ta texten från deras webbsite är lite knepigare. Jag föreslår du väntar med det tills du har koll på hur du gör det manuellt.

(Sen undrar jag om du verkligen tänkt genom vad det innebär att köpa en så fin pryl från en säljare som verkar ligga i Hong Kong och efter att Posten lagt på tull och moms kostar den lika mycket som här troligen... om jag inte missförstår något.... men det är en annan fråga. )

Tack så mycket! Då har jag nått att leka med nu

Den sidan är väldigt bra att köpa kameraprylar från. Har gjort ett antal gånger tidigare. Du köper prylen i "Hong kong" men den skickas från deras lager i UK. Ingen tull och ingen moms

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

Du köper prylen i "Hong kong" men den skickas från deras lager i UK. Ingen tull och ingen moms

Nja, har du hört talas om "Brexit"?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nja, har du hört talas om "Brexit"?

Dom fick frihandelsavtal ju

(Rättelse) Jag vet inte var jag läst den infon och kan inte hitta den igen. Ser nu att de jag trodde var rätt tyvärr var fel.
https://www.tullverket.se/sv/foretag/framtidatullhanteringoch...

Rättelse av fakta
Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

Tack så mycket! Då har jag nått att leka med nu

Den sidan är väldigt bra att köpa kameraprylar från. Har gjort ett antal gånger tidigare. Du köper prylen i "Hong kong" men den skickas från deras lager i UK. Ingen tull och ingen moms

Sen en vecka tillbaka är Storbritannien utanför EU, så nu kan paketen drabbas ändå. Se en bit ned på:

https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/forberedelser/tul...

Permalänk
Skrivet av cat_fish_1:

Dom fick frihandelsavtal ju

Det innebär att det inte är någon tull på kameror som har tillverkats i Storbritannien. Var tillverkas den där kameran? Om den tillverkas utanför Storbritannien, men skickas till EU från Storbritannien, tillkommer tull. Tullen baseras på var kameran är tillverkad, inte på var den skickas ifrån.

Moms på försändelser från Storbritannien betalas vid import till Sverige. Momsen lägger alltså Postnord på i samband med att kameran passerar gränsen. Du ska dock inte betala någon brittisk moms, men i och med att sidan verkar rikta sig till kunder i Sverige (det anges ju i SEK) antar jag att priset redan anges exklusive brittisk moms.