Bygge av dator - utifrån ASUS TUF GeForce RTX 3070 8GB Gaming OC

Permalänk
Medlem

Bygge av dator - utifrån ASUS TUF GeForce RTX 3070 8GB Gaming OC

Hej alla duktiga byggare!

Har fått tag på ett ASUS TUF GeForce RTX 3070 8GB Gaming OC grafikkort. Skulle vilja ha hjälp med vilka delar man ska bygga datorn med utifrån detta kort.

Det jag vill använda datorn för är främst gaming ( League of legends, cs;go, wow), men även mer krävande spel. Utövar detta hade jag tänkt börja streama och börja redigera videos för en youtubekanal jag tänkt starta.

Efter att ha köpt grafikkortet så har jag en budget på 10/15 tusen. o vill ha med en 144hz/165hz skärm, o om det finns pengar över så gärna ett tangentbord.

Ser helst att det blir närmare 10 tusen än 15, men finns det delar som är väldigt prisvärda är jag beredd att gå upp mot 15 gränsen.

Tacksam för all hjälp, MVH Skyan!

Permalänk
Medlem

Mitt förslag:

Vill du gå ner i pris kan du ju byta ut SSD:n mot ex. 860 EVO, och skärmen mot ex. AOC 24G2U, men jag anser att steget upp till 280 Hz är prisvärt.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Viking

Eftersom du tänkt spela CS så kanske du ska ha en 240/280Hz skärm? Känns det onödigt kanske du ska överväga en 1440p 144Hz? Här är valet helt upp till dig, så svårt att rekommendera något specifikt.

Men tycker i alla fall då ska köpa något likt detta:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Mitt förslag:

https://komponentkoll.se/bild/AmvLo.png

Vill du gå ner i pris kan du ju byta ut SSD:n mot ex. 860 EVO, och skärmen mot ex. AOC 24G2U, men jag anser att steget upp till 280 Hz är prisvärt.

[quote postid="18858222" userid="291331" name="Donnerstal"]
Eftersom du tänkt spela CS så kanske du ska ha en 240/280Hz skärm?

Tack för era förslag!

Jag spelar mest LoL, men spelar de andra spelen lite casual med vänner så tror nog att att en 144hz skärm räcker långt. Men ska ha ska skärmarna ni länkat i åtanke när jag plockar ihop vad jag ska ha. Tack till er båda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Eftersom du tänkt spela CS så kanske du ska ha en 240/280Hz skärm? Känns det onödigt kanske du ska överväga en 1440p 144Hz? Här är valet helt upp till dig, så svårt att rekommendera något specifikt.

Men tycker i alla fall då ska köpa något likt detta:
https://komponentkoll.se/bild/GdhVI.png

Skrivet av Skyan:

[quote postid="18858222" userid="291331" name="Donnerstal"]
Eftersom du tänkt spela CS så kanske du ska ha en 240/280Hz skärm?

Tack för era förslag!

Jag spelar mest LoL, men spelar de andra spelen lite casual med vänner så tror nog att att en 144hz skärm räcker långt. Men ska ha ska skärmarna ni länkat i åtanke när jag plockar ihop vad jag ska ha. Tack till er båda!

Väcker denna tråd igen!

Har klart allt nu så ska beställa delar imorrn.
Tänkte bara fråga, funkar dessa moderkort med ryzen 5 5600 utan att man behöver uppdatera bios? Eller ska man leta andra kort som redan compitabla?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det finns kort just nu där det går att garantera att du slipper uppdatera bios. Asus rog strix b550-f har bios-flashback vilket underlättar en hel del. Det finns gott om guider som visar hur man gör så jag tycker inte att en eventuell uppdatering av bios ska behöva påverka ditt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lifeisgood:

Jag tror inte att det finns kort just nu där det går att garantera att du slipper uppdatera bios. Asus rog strix b550-f har bios-flashback vilket underlättar en hel del. Det finns gott om guider som visar hur man gör så jag tycker inte att en eventuell uppdatering av bios ska behöva påverka ditt val.

Okej, är ganska oteknisk men har många duktoga vänner jag kan ta hjälp av i slutändan. Tack för svar!