Nybörjare på HIFI, vad och var handlar jag?

Permalänk
Medlem

Det viktigaste när man lyssnar på ny/beggade saker är att använda musik som man är van att lyssna på, du skall veta hur det skall låta.

Beggat är bästa vägen att få mycket för pengarna för det är inga problem att kasta massa pengar på hifi utan att det blir bra.

Hur rummet är utformat gör extremt mycket för slutresultatet. Lite rumsakustikhjälpande åtgärder gör mer per krona än nått annat. Men är förstås inte lika sexigt...

Finns flera grupper på FB för stereoprylar med många insatta personer. Rekommenderas.

Sen kom alltid ihåg att det är musiken som är det intressanta, inte hur dyra kablarna är till din stereo.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

För er som kommit så långt att ni redan har en fantastisk anläggning och istället vill bättre på ljudet på "analogt vis"

Så vill jag tipsa som https://www.thomann.de/se/studioakustiska-element.html , Räkna en snabbis med t.ex ease focus eller mät upp rummet, beställ sedan passande akustikelement, och vips så bättras ljudet på utan att det kostade 100tkr i nya kablar!

Finns ett gäng rätt snygga absorbenter och diffusorer numera som jag tidigare använt som Dekoration, vilket gör att de inte stör så mycket för ögonen heller....

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett par hd6xx från massdrop och en schiit stack från schiit. Är väldigt nöjd med allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Lloudnessreglage är vanliga och en del enklare apparater har dem helt inbyggda så att man inte ens märker att de är där men Yamahas har en mycket bra och verkl,igen användbar funktion och de arbetar också på rätt sätt genom att sänka nivån i mellanregistret, många apparater har i stället en knapp som främst ökar basen vilket inte är en loudnesskompensation, det är nog dessutom den knapp som förstört mest ljudapparater, typ spela starkt på en fest, någon trycker in knappen, förstärkaren drivs i klipp och diskanterna brinner upp pga övertonerna.

Min Emotiva hemmabio processor har 12 stegs EQ med stort frekvensområde om man vill tweaka.

Detta är insteg modellen MC modellen men nog har man drömt om Xmc 2 med dirac stöd.

Men oavsett är man ute efter bas så är subbar rätt väg nästan rädd att starta min dubbla 18" hemma byggen med subbas element & pa steg för drivning.

Stegen

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Skönaste/bästa ljudet jag upplevt var 128kbps mp3 runt år 2001 annars är jag en Sennheiser kille fast det är lite tråkigt ljud dom gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Argon 3 är stativarna med 8" bas/mid, hitta under 8k är ett givet köp.
Grym botten och bredd som fasen.

B&w kan man aldrig mätta, va hos rotels democenter i Brighton, de körde 4st 1kw block till nautilus golvare och det kändes fortfarande som man behövde mer för att få bra släpp.

Tänkte prova en lösning först bara.
Har förstått att bladelius thor mkII ska lira bra ihop med mina pm1.
Men där tror jag att min maxbudget ligger mot dessa högtalare i förstärkarväg. Gullar kanske väl mycket med dessa. Är nog lite väl envis...

Permalänk
Medlem

Billebro är annars klart bästa stället att vända sig till (:

(nej, men googla gärna för lite kul läsning)

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raks0:

Billebro är annars klart bästa stället att vända sig till (:

(nej, men googla gärna för lite kul läsning)

Glömmer inte bort när man gick på gymnasiet & byggde sina första lådor & stoppa i billiga pyramid basar & drev med ett monosteg till varje bas.

Konerna brann & rökfyllde rummet.

Så gäller att välja bra element till syftet som tål effekten man matar.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

För er som kommit så långt att ni redan har en fantastisk anläggning och istället vill bättre på ljudet på "analogt vis"

Så vill jag tipsa som https://www.thomann.de/se/studioakustiska-element.html , Räkna en snabbis med t.ex ease focus eller mät upp rummet, beställ sedan passande akustikelement, och vips så bättras ljudet på utan att det kostade 100tkr i nya kablar!

Finns ett gäng rätt snygga absorbenter och diffusorer numera som jag tidigare använt som Dekoration, vilket gör att de inte stör så mycket för ögonen heller....

Det är ett bra tips men börja med att läsa på ordentligt om rumsakustik och vilka åtgärder som faktiskt är effektiva. Mycket av det som säljs är som med allt annat ljudrelaterat; dyrt, ineffektivt och ofta ormolja.

Permalänk
Medlem

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0248/6527/5940/files/Q10_IN...

Sida sex och sju har några enkla tips på hur man möblerar sig till bättre ljud.

Jag skulle önska att de la till: sitt inte nära några väggar.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Att ge sig på rummet i större omfattning utan att veta vad man gör slutar oftast i kaos.
Men inte sagt att man inte ska försöka

Man bör givetvis ha en grundläggande förståelse av hur rumsakustik fungerar innan man börjar.
Det behövs en mikrofon typ Umik-1 från minidsp och ett mätprogram typ REW
REW kostar gratis och är utan tvivel ett av dom vanligaste mätprogrammen idag.
Där finns massor med info att hitta hur det fungerar och vilka mätmetoder man ska använda.

Vill man sen bygga o snickra akustik själv så finns det olika guider o annat.
Här hittar ni lite olika kalkylatorer för akustikpryttlar.
http://www.mh-audio.nl/Acoustics.html#top

Om man inte vill/kan ge sig på rummet i större omfattning så finns det ett par enkla saker att göra och förstå.
Ljud (ner till schröder frekvensen, ca 250hz i ett vanligt rum) studsar som ljus i 90 grader vilket gör att man kan förutse en hel del.

Första reflexen, håll en spegel på sidoväggen (golv/tak) o flytta den längs väggen till högtalaren syns.
Där den syns från lyssningspositionen där kommer ljudet att reflektera - den kan behandlas med absorbent eller diffusering.
En takreflex kan avhjälpas med ett bord tex.

Klapptest, gå runt i rummet klappa hårt,
Finns det ställen där ekot tycks stiga i frekvens och hastighet då har du "fladder eko"
Oftast räcker det med något mjukt eller att man har en yta som bryter av ljudvågorna.
Om det Inte finns något sådant i närheten av lyssningspositionen så är det inte lika viktigt att fixa det.

Rumsresonanser,
Under schröderfrekvensen så reflekteras inte ljud som ovan, det räknas som tryckvågor istället.
Oberoende på var en högtalare står så ligger vågmönstret fast i rummet.
Flyttar man ut en högtalare från väggen så minskar basen (ett ämne för sig självt) men resonanserna ligger fortfarande kvar, dom är dock inte lika starka.

Så om du flyttar din lyssningsposition ½met fram/bak så kommer basen troligtvis förändras totalt.
https://www.hunecke.de/en/calculators/room-eigenmodes.html
Kalkylator för hur resonanser ligger i ett rum, tryck in måtten på rummet och få en bild på hur det ligger till.
Mörka delar är mycket bas, ljusa saknas det bas.

Puh..

snavfel
Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Helt ny på det här med HIFI. Kollat lite tester och hittat NAIM Uniti Atom. Även tittat på högtalare från KEF (LS50 Meta).

Någon insatt som kan säga om det här är bra saker och var man bäst handlar?

Verkar mycket billigare online än i svenska butiker. Sen är det ju det där med supporten, men den kanske inte är värd 10k i prisskillnad. Tacksam för input eller förslag på annan utrustning. Kanske lite enklare runt 10k tex bluesound powernode kan räcka för en nybörjare?

Finns en naim unity atom på hifitorget.se just nu om det känns som att det är rätt väg att gå 😊

Permalänk
Avstängd
Skrivet av osgorth:

När det kommer till hifi spelar ALLT roll, hela kedjan från källa till öron, och att försöka resonera sig fram till vad man tycker borde göra skillnad eller inte är dömt att misslyckas. Som exempel är det trivialt att visa hur en bra strömkabel kan lyfta en anläggning högst avesvärt, vilket verkar löjeväckande.

Ja det ÄR löjeväckande att diskutera kabel. Otaliga test har gjorts som visar att ingen, exat ingen hör skillnad på det mesta i kabelväg under kontrollerade test. Men vad spelar det för roll för den som tror på sina kabelgalenskaper.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

En till grej förresten, ta det försiktigt i hifi-världen, den är FULL med myter, hittepå, lurade människor som inte vet vad dom pratar om o rent ut sagt av en jäävlar massa bullshit. Lycka till!

så sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Ja det ÄR löjeväckande att diskutera kabel. Otaliga test har gjorts som visar att ingen, exat ingen hör skillnad på det mesta i kabelväv under kontrollerade test. Men vad spelar det för roll för den som tror på sina kabelgalenskaper.

Jag hör iaf när jag fått vad som antagligen är krypjord i min Onkyo Tx-NR 646 eller så snarare hör jag ingenting i Spotify Connect som bara inte vill fungera. En norsk omstart på grendose-switchen är allt som krävs..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Jag hör iaf när jag fått vad som antagligen är krypjord i min Onkyo Tx-NR 646 eller så snarare hör jag ingenting i Spotify Connect som bara inte vill fungera. En norsk omstart på grendose-switchen är allt som krävs..

Att det skulle avhjälpas med en smartare grendosa är inte omöjligt iaf

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tuomi:

Jag hör iaf när jag fått vad som antagligen är krypjord i min Onkyo Tx-NR 646 eller så snarare hör jag ingenting i Spotify Connect som bara inte vill fungera. En norsk omstart på grendose-switchen är allt som krävs..

Skrivet av tuomi:

Att det skulle avhjälpas med en smartare grendosa är inte omöjligt iaf

Underligt att citera sig själv så...
Du har ett elektriskt fel som i grunden inte har med signalkablaget att göra men det är klart att symptomen upphör om du avlägsnar kabeln men det går att åtgärda grundproblemet också.

Jag tror inte på "finkabel" men jag vet också att kablar inte är betydelselösa för signalöverföringen måste ske på ett bra sätt men det kräver inga esoteriska kablar utan att man tillämpar vanlig ellära och sund dimensionering, de allra billigaste lösningarna är ofta inte tekniskt bra men kommer man över dem så blir det inte heller bättre när det blir svindyrt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Huga vad hifi troll det finns
Jag har jobbat med ljud men lämnat det. Jag är nämligen helt fel person att sälja drömmar och myter. Det som säljer och ger pengar är ju ofta kabel, fötter, puckar.. ja trams som ofta har exakt ingen betydelse för hur det låter.. men finns tron det spelar roll och då säljer det. Man ska vara lite som en homeopat eller spåkvinna, man, för att passa i detta.
Kunna snabbt spegla andras drömmar och vanföreställningar och sälja deras egna drömmar till dom till högt pris.
Så vart börja.. läsa lite fysik, lära sig lite om hörseln, kunna lite sakligt bedömda om något har betydelse .. om det ens finns möjlighet det har betydelse. HIFI är gycklarnas marknad och audiofiler är ofta personer med en fantastik förmåga att inbilla sig saker. Så något råd? Vänd dig till personer som sysslar med ljud på riktigt, som sysslar med studioljud och sök information där. Ofta är det där något sakligt som kommer fram och mindre med myter och fabler än i audiofil forum. Börjar någon prata kabel... dra omgående för du håller på bli lurad..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mediabrus:

Huga vad hifi troll det finns
Jag har jobbat med ljud men lämnat det. Jag är nämligen helt fel person att sälja drömmar och myter. Det som säljer och ger pengar är ju ofta kabel, fötter, puckar.. ja trams som ofta har exakt ingen betydelse för hur det låter.. men tron finns det spelar roll och då säljer det. Man ska vara lite som en homeopat eller spåkvinna, man för att passa i detta. Kunna snabbt spegla andras drömmar och vanföreställningar och sälja deras egna drömmar till dom till högt pris. Så vart börja.. läsa lite fysik, lära sig lite om hörseln, kunna lite sakligt bedömda om något har betydelse .. om det ens finns möjlighet det har betydelse. HIFI är jyckarnas marknad och audiofiler är ofta personer med en fantastik förmåga att inbilla sig saker. Så något råd? Vänd dig till personer som sysslar med ljud på riktigt, som sysslar med studioljud och sök information där. Ofta är det något sakligt då som kommer fram och mindre med myter och fabler än i audiofil forum. Börjar någon prata kabel... dra omgående för du håller på bli lurad..

Men om Sladd pratar då ?
https://www.hificonsult.se/blog/sladd-har-ordet

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Ja huga... Alltså .. kan man bli rik på att sälja kabel är det väl i sak inget fel på att sälja kabel. Många går ju till religiösa byggnader och skänker pengar och tror på det så varför inte skänka pengar till dom som gör kabel. I båda fallen så .. skänker man pengar på grund av tro till någon som förstår dra nytta av tro.. lurad i båda fallen .. men man blir kanske lyckligare av sin tro..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mediabrus:

Ja det ÄR löjeväckande att diskutera kabel. Otaliga test har gjorts som visar att ingen, exat ingen hör skillnad på det mesta i kabelväv under kontrollerade test. Men vad spelar det för roll för den som tror på sina kabelgalenskaper.

Det är meningslöst att lägga massa pengar på det, men det finns definivt produkter som är inte bra designade.
T.ex. så har jag ägt Tara Labs Prism CD analoga kablar och deras syfte var att ordna bort för vass diskant, vilket jag hade med mina första Philips högtalare för typ 2k ca -97.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Underligt att citera sig själv så...
Du har ett elektriskt fel som i grunden inte har med signalkablaget att göra men det är klart att symptomen upphör om du avlägsnar kabeln men det går att åtgärda grundproblemet också.

Jag tror inte på "finkabel" men jag vet också att kablar inte är betydelselösa för signalöverföringen måste ske på ett bra sätt men det kräver inga esoteriska kablar utan att man tillämpar vanlig ellära och sund dimensionering, de allra billigaste lösningarna är ofta inte tekniskt bra men kommer man över dem så blir det inte heller bättre när det blir svindyrt.

Haha ja det var underligt, skyller på att jag inte var fokuserad och trodde att jag tryckte på redigera.

Missade väl ett /s i mitt inlägg då jag älskar att göra narr av men samtidigt förfäras av finkablar, virvlat vatten och annan pseudovetenskap.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Otaliga test har gjorts som visar att ingen, exat ingen hör skillnad på det mesta i kabelväv under kontrollerade test.

Bullshit. Som "praktiserande audiofil" i över 30 år har jag suttit med i en väldig massa blinda tester, eftersom det ansågs vara det enda seriösa sättet att testa hifi på förr i tiden. Det var skitsnack då, och det är det fortfarande. Priser, märken, utseenden och allt marknadstjafs påverkar inte mig det minsta. Jag lyssnar, och passar inte det jag hör mina öron, då går det bort direkt.

Så, åter igen: lyssna. Allt annat är oväsentligt. Upplever du förbättringar med en maskin mot en annan, eller en kabel vs en annan, ett vin vs ett annat vin - det är fine. Köp det du uppskattar och trivs med.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Hade en JVC Graphic Equalizer SEA-70 som jag moddade, böt ut alla kondingar i filtren som var lytar och keramiska till Mkt och polypropp kondingar och denna moddning gav ett bra resultat med klart mindre brus och ett upplevt klarare ljud. När man var ung så böt man ut alla motstånd i signalvägarna till metallmotstånd istället för kolmotstånd, lödkolven gick varm men det var ett onödigt arbete. Det man lärde sig att keramiska kondingar och elektrolyter i signalvägarna var det enda som förbättrade ljudet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av osgorth:

Bullshit. Som "praktiserande audiofil" i över 30 år har jag suttit med i en väldig massa blinda tester, eftersom det ansågs vara det enda seriösa sättet att testa hifi på förr i tiden. Det var skitsnack då, och det är det fortfarande. Priser, märken, utseenden och allt marknadstjafs påverkar inte mig det minsta. Jag lyssnar, och passar inte det jag hör mina öron, då går det bort direkt.

Så, åter igen: lyssna. Allt annat är oväsentligt. Upplever du förbättringar med en maskin mot en annan, eller en kabel vs en annan, ett vin vs ett annat vin - det är fine. Köp det du uppskattar och trivs med.

Men du har aldrig funderat på varför du hör skillnad om du gör det för att få förståelse för vad som händer och vad som påverkar ? Att bara lyssna utan att mäta brukar inte ge nån förståelse för vilka ev skillnader man kan höra, man behöver inte göra blindtest men man bör komplettera med mätningar så fort det inte handlar om verkligt enorma skillnader för ofta är det ju små nyansskillnader man försöker lyssna på och inte nått som om man glömt att aktivera slutsteget som driver diskanterna, vilket ibland kan vara nog så svårt att höra om en diskantkanal är mutead

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men du har aldrig funderat på varför du hör skillnad om du gör det för att få förståelse för vad som händer och vad som påverkar ? Att bara lyssna utan att mäta brukar inte ge nån förståelse för vilka ev skillnader man kan höra, man behöver inte göra blindtest men man bör komplettera med mätningar så fort det inte handlar om verkligt enorma skillnader för ofta är det ju små nyansskillnader man försöker lyssna på och inte nått som om man glömt att aktivera slutsteget som driver diskanterna, vilket ibland kan vara nog så svårt att höra om en diskantkanal är mutead

Jag har lite svårt att fatta det här med att allt ska mätas (ASR?). Det är väl skoj om något mäter bra (det som nu går att mäta). Men om något låter bra så varför inte nöja sig med det?

Jag känner ingen filmentusiast som sitter med en Dolby PRM-4200 referens CRT när de tittar på film. Men när det gäller ljud då ska det mäta perfekt och helst låta exakt så som studion spelade in.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men du har aldrig funderat på varför du hör skillnad om du gör det för att få förståelse för vad som händer och vad som påverkar ? Att bara lyssna utan att mäta brukar inte ge nån förståelse för vilka ev skillnader man kan höra, man behöver inte göra blindtest men man bör komplettera med mätningar så fort det inte handlar om verkligt enorma skillnader för ofta är det ju små nyansskillnader man försöker lyssna på och inte nått som om man glömt att aktivera slutsteget som driver diskanterna, vilket ibland kan vara nog så svårt att höra om en diskantkanal är mutead

Hehe, jodå, du har inte fel. Men jag insåg tidigt att det ger mig ingenting, att förstå tekniken. Jag må vara en bindgalen hifikonsument, men jag är tämligen ointresserad av hårdvaran. Det är musiken jag vill åt, att gräva fram så mycket som möjligt från alla mina "skatter". Allting började som skivsamlare, för mig, när jag som liten grabb sparade ihop till en singel med Kim Wilde, hehe. Året var 1981.

Utöver det kan jag säga att jag har lyssnat på en del elektronik som tydligen mäter alldeles utmärkt, men som i mina öron lät väldigt tråkigt. Det finns gott om såna exempel. Å andra sidan kan jag få rysningar av en gammal rörhäck från 40-talet, trots att den med väldigt stor sannolikhet mäter lika bra som en rostig konservburk. Just rörteknik och analog uppspelning mäter ju sällan särskilt bra, jämfört med modern teknik menar jag, men kan ofta spela väldigt engagerande och njutbart. Jag sitter däremot på modern elektronik nu, och inga rör alls.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Läste i din länk att "Har du en budget på sju tusen kronor på högtalarkablage så köp en BRA kabel för 7000kr. Inte två halvbra för 3500kr per styck.". Kanske borde stå att om du funderar på en kabel för 7000 så sök vård?

Tack för alla tips för övrigt. Ska provlyssna lite olika setups nu under våren så får vi se vad det blir. Återkommer.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av eFoppa:

Jag har lite svårt att fatta det här med att allt ska mätas (ASR?). Det är väl skoj om något mäter bra (det som nu går att mäta). Men om något låter bra så varför inte nöja sig med det?

Jag känner ingen filmentusiast som sitter med en Dolby PRM-4200 referens CRT när de tittar på film. Men när det gäller ljud då ska det mäta perfekt och helst låta exakt så som studion spelade in.

Det är ju bra om man tar mätningar för vad de är och inte som absoluta sanningar. En mätning av frekvensrespons kan absolut ge indikationer på hur en högtalare presterar i ett visst system, men samtidigt kan det finnas fel i mätningarna som är missvisande eller finnas fel i systemet som inte syns i mätningarna.

Ljud likt bild handlar inte om mätningar och just hur fysiskt alstrade ljudvågor eller ljus framställs, men sett till ren branschpraxis så är standarderna klara och tydliga för att undvika godtycklighet. Kan man följa det i en bra utsträckning så ger det oftast ett mycket gott intryck av min erfarenhet.

Just PRM-4200 är ju en LCD, och ironiskt nog använder de flesta colorister jag känner till den för SDR framför HDR fastän den var ursprungligen designad för sistnämnda. Den lär du inte hitta hos särskilt många privatpersoner iom det höga priset även på begagnatmarknaden. Jag hade gärna köpt en annars, men är också nöjd med mina BVM:er.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av eFoppa:

Jag har lite svårt att fatta det här med att allt ska mätas (ASR?). Det är väl skoj om något mäter bra (det som nu går att mäta). Men om något låter bra så varför inte nöja sig med det?

Jag känner ingen filmentusiast som sitter med en Dolby PRM-4200 referens CRT när de tittar på film. Men när det gäller ljud då ska det mäta perfekt och helst låta exakt så som studion spelade in.

Man måste ofta mäta för att förstå vad man hör och kunna säkerställa att man hör de skillnader man upplever att man hör och inget annat, tex så är vi känsliga för ljudnivån men har oerhört svårt att höra att ljudnivån förändras lite utan upplever ofta små nivåförändringar som nått annat än nivåförändringar.

Man kan tex göra blindtest där man hela tiden spelar på samma prylar och bara ändrar nivån så lite att man inte med säkerhet hör att nivån ändras säg < 0,5dB så kommer de flesta som lyssnar att uppleva att ljudet är olika men inte att nivån är olika, ibland är det möjligt att uppfatta nivåändringar på < 0,05 dB som att ljudet ändrar karaktär men det är helt omöjligt att säga att ljudnivån ändrats vid så små nivåförändringar medans det syns när man mäter.

Att "bara lyssna" är ingen bra metod pga hur hörseln och tolkningen av intrycken fungerar om det handlar om ganska små skillnader utan man bör kombinera lyssning och mätning om det inte är jättestora skillnader och då menar jag inte det hifiskribenter ibland kallar jätteskillnader.

Personligen så vill jag jag lyssna och mäta för att se om intrycken stämmer och för att förstå vad som händer och om jag verkligen hört det jag tror att jag hört eller om det märks nån skillnad på det man trott sig höra och mätningen.

Mätning och hörselintryck bör dra åt samma håll och om de skiljer bör man fundera igenom vad som händer/testmetoden och inte dra några slutsatser innan mätning och hörselintryck överensstämmer. Just nivåkalibrering är mycket viktigt vid lyssningstest och där felas det väldigt ofta och ofta upplever man även en lite ökad distorsion som att dynamiken ökar och så finns hela området med psykoakustik som är det som gör att vi inte hör hur mycket lossykomprimering av ljud plockar bort för att spara utrymme.

Man bör alltså både lyssna och mäta åtminstone om man håller på med ljudåtergivning som hobby för att bara lyssna är ingen bra metod.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.