Ska sälja till grannen: vad är datorn värd?

Permalänk

Ska sälja till grannen: vad är datorn värd?

Hej,

ska sälja en ca 4 år gammal dator till grannen och funderar på vad som är ett rimligt pris. Det är en tyst och mycket fint fungerande budgetspeldator.

Grafikkort GeForce GTX 1050 ti
Moderkort ASUS Pro Gaming Z170 (LGA1151 socket)
Processor Intel Core i3-6100 (2 kärnor, 4 trådar)
Hårddiskar:
SSD
- Intel 600p Series M.2 2280 SSD 256GB
HDD
- Seagate Barracuda 7200.12 500GB
Låda: NZXT S340 Mini-ITX, MicroATX, ATX
Ström: Fractal Design Integra M 450W
Fläkt: Be Quiet! Pure Rock
Minne: Crucial Ballistix Sport DDR4 2400MHz 2x4GB

Jag värderar den enligt följande:
Nypris (ca):
grafikkort 1800 kr - nu värt 1000 kr
moderkort 1500 kr - nu värt 500 kr
Processor 1200 kr - nu värt 300 kr
SSD 1000 kr - nu värt 300 kr
HDD 500 kr - nu värt 50 kr
Låda 800 kr - nu värt 400 kr
Ström: 550 kr - nu värt 200 kr
Fläkt: 350 kr - nu värt 100 kr
RAM: 900 kr - nu värt 100 kr

Nypris ca 8600 kr. (exkl Windows). Värde nu ca 2500-3500 kr exkl Windows. Jag har nämligen licens av Windows 10 liggande som är köpta för 1290 kr, som jag tänkte lägga ovanpå datorns pris.

Permalänk
Medlem

Skulle ge max 2000:- till 2500:- för datorn sen köpa w10 på någon sida för typ 2-300:-. Ingen lust att köpa begagnat w10 för ockerpriset 1290:-

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem

Du hade säkert kunnat få 3000-4000kr för den på blocket. Jag hade nog själv sålt den för 2000-2500kr om det var någon jag kände. Jävla svårt att sälja till sådana man känner imo.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av MauseRR:

Skulle ge max 2000:- till 2500:- för datorn sen köpa w10 på någon sida för typ 2-300:-. Ingen lust att köpa begagnat w10 för ockerpriset 1290:-

Jag vet att man kan köpa nycklar från nätet för några hundralappar, men det är en oerhörd gråzon (olagligt) så jag tycker det är värt att ha en äkta Windows-licens. Tycker det är snett att köpa hårdvara för 10-20 kkr och sen inte lägga en tusenlapp på operativsystemet som ju är en fantastisk produkt. Vill inte köparen ha Windows-licensen så slipper de köpa den av mig. De är köpta på Inet för listpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias.nordgren:

Jag vet att man kan köpa nycklar från nätet för några hundralappar, men det är en oerhörd gråzon (olagligt) så jag tycker det är värt att ha en äkta Windows-licens. Tycker det är snett att köpa hårdvara för 10-20 kkr och sen inte lägga en tusenlapp på operativsystemet som ju är en fantastisk produkt. Vill inte köparen ha Windows-licensen så slipper de köpa den av mig. De är köpta på Inet för listpris.

Förstår hur du tänker och jag kan hålla med dig. MEN det är väl upp till din granne hur han vill göra med Windows-licens? Är det någon yngre som har en tight budget så hade jag inte försökt pracka på personen en Windows-licens för en tusenlapp.

Permalänk
Medlem

Jag skulle värdera enligt följande:

grafikkort 1800 kr - nu värt 600 kr
moderkort 1500 kr - nu värt 400 kr
Processor 1200 kr - nu värt 300 kr
SSD 1000 kr - nu värt 150 kr
HDD 500 kr - nu värt 100 kr
Låda 800 kr - nu värt 200 kr
Ström: 550 kr - nu värt 150 kr
Fläkt: 350 kr - nu värt 100 kr
RAM: 900 kr - nu värt 200 kr
= 2200:-

Så nånstans mellan 2000-2500:- tycker jag känns rimligt beroende på hur bra ni känner varandra

Vad gäller windows så tycker jag att du kan formatera den med nytt windows utan att aktivera med produktnyckel och förklara att det funkar lika bra utan att aktivera Windows utöver att man inte kan byta bakgrundsbild men att om de vill kan de köpa till en produktnyckel av dig för 1200:- men att det också finns att köpa på nätet för ca 200:- (detta är inte defakto olagligt) och Microsoft säger själva att om ditt Windows är aktiverat så är du good to go: https://www.youtube.com/watch?v=bm3mLBJWBhc&ab_channel=TechYE...

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Skrivet av ZeneBent:

Förstår hur du tänker och jag kan hålla med dig. MEN det är väl upp till din granne hur han vill göra med Windows-licens? Är det någon yngre som har en tight budget så hade jag inte försökt pracka på personen en Windows-licens för en tusenlapp.

Tänker på samma sätt. De får själv välja om de vill köpa den med Windows-licens eller inte.

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Så nånstans mellan 2000-2500:- tycker jag känns rimligt beroende på hur bra ni känner varandra

Låter rimligt, tack för feedback.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mattias.nordgren:

Jag vet att man kan köpa nycklar från nätet för några hundralappar, men det är en oerhörd gråzon (olagligt) så jag tycker det är värt att ha en äkta Windows-licens. Tycker det är snett att köpa hårdvara för 10-20 kkr och sen inte lägga en tusenlapp på operativsystemet som ju är en fantastisk produkt. Vill inte köparen ha Windows-licensen så slipper de köpa den av mig. De är köpta på Inet för listpris.

Det är inte olagligt. Gråzon är inte samma sak som att något är olagligt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Windows 10 Pro kostar 100kr dessutom svensk ÅF, se prisjakt.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3309596

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av M89:

Windows 10 Pro kostar 100kr dessutom svensk ÅF, se prisjakt.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3309596

Dock fortfarande samma problem som ovan, dvs gråzonsnycklar
(Dock ”kan” det ge vissa fördelar med en svensk åf)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Dock fortfarande samma problem som ovan, dvs gråzonsnycklar
(Dock ”kan” det ge vissa fördelar med en svensk åf)

Vad är egentligen riktpriset för Win 10 Pro OEM? Anmärkningsvärt är att de är på rea då ordinariepris är 549kr vilket jag tycker är rimligt för en OEM nyckel.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias.nordgren:

Jag vet att man kan köpa nycklar från nätet för några hundralappar, men det är en oerhörd gråzon (olagligt) så jag tycker det är värt att ha en äkta Windows-licens. Tycker det är snett att köpa hårdvara för 10-20 kkr och sen inte lägga en tusenlapp på operativsystemet som ju är en fantastisk produkt. Vill inte köparen ha Windows-licensen så slipper de köpa den av mig. De är köpta på Inet för listpris.

Kan hålla med dig om att det känns rimligt att lägga 1k på mjukvara när man lagt 20k på hårdvara, det är ju typ 5% av totalpriset. Inte riktigt samma sak när man köper en dator för 2k och ska lägga 1k på mjukvara, då är mjukvara 33% av totalpriset, känns orimligt i mitt huvud

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem

2500kr och ge honom Win10 på köpet.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av M89:

Vad är egentligen riktpriset för Win 10 Pro OEM? Anmärkningsvärt är att de är på rea då ordinariepris är 549kr vilket jag tycker är rimligt för en OEM nyckel.

Ingen aning. Har haft samma retailkod till Windows sen 2010

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Vad är egentligen riktpriset för Win 10 Pro OEM? Anmärkningsvärt är att de är på rea då ordinariepris är 549kr vilket jag tycker är rimligt för en OEM nyckel.

Köpt begangnat från inrego och dom tar 349:- för en pro oem licens.
Har köpt ny w10 surfplatta komplett med aktiverad home licens för 500-600:-

Ändrat tog till tar
Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.