Whatsapp delar data med Facebook från och med februari månad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Tids nog så kommer även signal/telegram tumma på sina regler så då står massan där igen och måste byta chattprogram för att kunna diskutera sina wareztrades 😂

Förstår du alls vad öppen källkod betyder?

Förstår du skillnaden på idén med WhatsApp från början, och Signal?

Tydligen inte, eller så låtsas du bara. WhatsApp (liksom Discord) var aldrig startat som en non-profit utan är tänkt att driva in pengar vid något tillfälle i framtiden. Signal är startat med det enda målet att göra privat kommunikation möjlig, inte att drivas med vinst. Det är inte ens möjligt Open Whisper Systems att göra "en WhatsApp" med hur deras modell och upplägg ser ut.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Yasko:

Man ska ta små steg som konsument. Jag förstår också att vi inte har någon chans mot jättar men lite små action kan man ta. Tex ibland kan du välja och ta ett lite sämre och mindre konkurrent istället. Jag kör tex duckduckgo som första val, endast i fall de jag inte hittar det jag letar efter går jag efter google. Något måste vi som konsumenter göra, att lägga oss på alla fyra gör ju inte läget bättre.

Jag är livrädd för techjättarna, mer rädd av de än tex staten. Jag tror inte att folk riktigt förstått än hur de kommer att styra våra liv i framtiden. Titta nu bara på hur twitter, facebook etc. har makt att censurera tom USAs president utan vidare. Nu är jag inte nån Trump-fan men tror ni på allvar att ni har någon chans mot dessa när de utan vidare kan bestämma vem som ska höras/synas och vilka frågor som ska diskuteras och har makt nog att köra över världens mäktigaste person?

Sen ta det här med whatsappmeddellanden. Hur kul blir det när de bestämmer sig för att sälja dina medellanden till potentiella arbetsgivare eller tex försäkringsbolag? Du och polaren snackar kanske om gambling och detta säljs till nån som ska anställa dig vid kassan. Hmmm, gambler? mycket kontanter på jobbet? här ser jag en risk, du får inte ens komma till arbetsintervju. Detta är bara nån löjlig exempel, men de har nog kommit på mycket annat som de kan tjäna pengar och sälja info om dig. Kan jag ta ett små steg för att göra deras affärsmodell så tar jag gärna det steget själv...

Jag tror att den här typen av företag och staten många ggr är ungefär lika charmiga båda två när du skrapar lite på ytan. Ofta behöver du nog inte ens skrapa speciellt hårt. I vissa fall inte alls när de medvetet/omedvetet själva visar upp hur smutsiga de egentligen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

I vissa fall blir det dock lite komiskt när tex Apple försöker ställa krav på tex Facebook att de måste gå via deras interface. Jag tror knappast att Apple är bättre än något annat företag gällande vilken information de sparar om oss användare, åtminstone marginella skillnader. En del verkar dock gå på det här om att Apple skulle vara bättre än ovan nämnda drakar och gladeligen betalar 2-3 ggr så mycket pengar för mobil, bärbar och dator, de har blivit frälsta och har gått med i Apple församlingen, kosta vad det kosta kan, verkar vara skit i samma för någon som blir frälst.

Menar du att Apple ljuger?
https://www.apple.com/se/privacy/

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Jag tror att den här typen av företag och staten många ggr är ungefär lika charmiga båda två när du skrapar lite på ytan. Ofta behöver du nog inte ens skrapa speciellt hårt. I vissa fall inte alls när de medvetet/omedvetet själva visar upp hur smutsiga de egentligen är.

Jag håller med om staten och att man ska vara väääääldigt försiktig. Men företagen är ännu värre i och med att de inte ens behöver ta ansvar för det skada de åsamkar. Ett fyllo tex kommer att kosta staten en massa pengar efter det att han förstört levern, misshandlat frugan och kört bil full och dödat någon i trafiken.

Samma fyllo är bara ett plus för sprittillverkaren, de säljer skiten och tjänar sina cash, VDn för säljavdelningen får sitt bonus för X% tillväxt, sen behöver de inte ta ansvar för fyllon.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Oh nej, Halleluja, Apple ljuger aldrig.

Möjligt de har börjat strypa åt deras säkerhetspolicy nu vilket är toppen (inklusive krav på aktörer att redovisa vilket data som spåras/sparas/analyseras) men tror knappast de varit så mycket bättre än de andra drakarna ur ett historiskt perspektiv. Men visst, någon måste börja.

Det hela är dock lite komplext eftersom Apple får en enorm kontroll när de enbart släpper in aktörer som går genom just deras interface och följer deras regler. Man skulle kunna hävda att detta ökar Apples egna chanser/möjligheter att dra nytta av deras marknadssituation (vilket även gäller försäljning av reklam).

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Oh nej, Halleluja, Apple ljuger aldrig.

Möjligt de har börjat strypa åt deras säkerhetspolicy nu vilket är toppen (inklusive krav på aktörer att redovisa vilket data som spåras/sparas/analyseras) men tror knappast de varit så mycket bättre än de andra drakarna ur ett historiskt perspektiv. Men visst, någon måste börja.

Det hela är dock lite komplext eftersom Apple får en enorm kontroll när de enbart släpper in aktörer som går genom just deras interface och följer deras regler. Man skulle kunna hävda att detta ökar Apples egna chanser/möjligheter att dra nytta av deras marknadssituation (vilket även gäller försäljning av reklam).

Jag har följt Apple ett bra tag och min uppfattning är att de alltid hållit denna fana högt. Man tjänar inte sina pengar på att sälja vidare information om sina användare. Men du har kanske andra erfarenheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Jag har följt Apple ett bra tag och min uppfattning är att de alltid hållit denna fana högt. Man tjänar inte sina pengar på att sälja vidare information om sina användare. Men du har kanske andra erfarenheter?

Toppen, du har säkert (förhoppningsvis) rätt, vid tillfälle får jag läsa på mer innan jag svamlar vidare för mycket.

Peace

Men Apple har spelat sina kort väl senaste åren, verkligen, exceptionellt framgångsrika, även det här med deras ARM/RISC-V processorer är så klart intressant. Nu försöker de t.o.m. övertyga oss om att de också ligger i frontlinjen för integritetsskydd.

Det som överraskar mig mest är kanske att så många personer har råd med svindyra Apple mobiler och Apple datorer. Eller råd och råd, det kanske inte alltid folk har men de prioriterar helt enkelt svindyra Apple inköp framför annat i livet gissar jag. Några Apple mobiler och ett par Apple laptops + en Apple platta till familjen, det blir väl en 70 tusen spänn (minst) sedan behöver de väl ändå komplettera med en spelkonsoll och/eller pc för gaming då är vi uppe i 100 000, sedan en platt TV, säg 125 000 kr totalt med en livslängd på ca 3-4 år, det kostar att ligga på topp. (stackars föräldrar)

Permalänk
Hedersmedlem

*Sidospår raderat*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Yasko:

Jag håller med om staten och att man ska vara väääääldigt försiktig. Men företagen är ännu värre i och med att de inte ens behöver ta ansvar för det skada de åsamkar. Ett fyllo tex kommer att kosta staten en massa pengar efter det att han förstört levern, misshandlat frugan och kört bil full och dödat någon i trafiken.

Samma fyllo är bara ett plus för sprittillverkaren, de säljer skiten och tjänar sina cash, VDn för säljavdelningen får sitt bonus för X% tillväxt, sen behöver de inte ta ansvar för fyllon.

Frågan är hur mycket fyllot själv fyllt på statens kassa under alla år han varit alkis och handlat sin sprit. Eller hur mycket han hann fylla på den innan han blev alkis och kanske levde ett helt annat liv. När han varken hunnit gå sönder själv, slog någon eller körde på fyllan. Skulle folk helt sluta dricka och spela skulle det här landet gå i konkurs ännu snabbare än vad det redan håller på att göra.

Företag å andra sidan om de sköter sig alltför illa kommer förlora sina kunder som betalar för deras produkter. Utan kunder blir det svårt för ett företag att överleva. Där finns det ingen befolkning som står för notan via sin skatt för att täcka upp för dina mindre genomtänkta och intelligenta beslut. Som ledde fram till den situation du nu befinner dig i.

Glömde nämna en till intressant aktör i såna här sammanhang...media. Där "gememe man" väldigt många ggr utgår ifrån att det man hör eller läser är sant. Eller att det inte är vinklat på något sätt, vare sig politiskt eller på annat sätt. Där denna tilltro finns till både traditionell och öppen media. Vanligast här är nog dock att många har en lite överdrivet hög tilltro den den första kategorin. Speciellt i ett land som Sverige.

Minns en tidigare kollega som hörde till just den skaran. Som med bestämdhet alltid hävdade att man minsann kan lita på traditionell media. Åminstone i ett land som Sverige. Där jag vid ett senare tillfälle visade honom ett exempel på hur den statliga televisionen i vårt land valt att klippa bort en del i en debatt när man i efterhand publicerade den via sina streaming-tjänster. Där den bortklippta delen uppenbarligen inte var "passande". Inget man kunde göra något åt när programmet sändes live. Däremot något man valde att "justera" lite för alla tittare som inte hade möjlighet att se debatten live utan istället tillgodogjorde sig den i efterhand via deras streaming-tjänst.

När jag visade honom det här "svart på vitt" blev han ganska både tyst och överraskad. Jag hade möjlighet att göra det eftersom komiskt nog "öppen" media också hade sparat debatten. Fast i dess fullständiga form utan några "justeringar".

Så...go figure vilka du väljer att lita på och vilka som beter sig rätt/snyggt eller inte. Både när det gäller företag och stat.

Den väldigt enkla gemensamma nämnaren är nog att alla dessa drivs av människor. Oavsett om vi pratar om företag, stat, myndigheter eller andra institutioner. Där majoriteten av dessa personer oavsett vilken stol de sitter på väljer att göra saker för sin egen vinnings skull. I slutändan när det verkligen gäller. Ekonomiskt, för att behålla sin makt/position eller på annat sätt.

Känns som vi seglat iväg en bit ifrån både WhatsApp och FB nu som den här tråden ska handla om Så är nog bäst att avrunda här. Tror bara att det skulle vara väldigt hälsosamt ifall fler människor valde att "vakna upp" lite och se saker för vad de verkligen är. I väldigt många olika avseenden runt omkring oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Förstår du alls vad öppen källkod betyder?

Förstår du skillnaden på idén med WhatsApp från början, och Signal?

Tydligen inte, eller så låtsas du bara. WhatsApp (liksom Discord) var aldrig startat som en non-profit utan är tänkt att driva in pengar vid något tillfälle i framtiden. Signal är startat med det enda målet att göra privat kommunikation möjlig, inte att drivas med vinst. Det är inte ens möjligt Open Whisper Systems att göra "en WhatsApp" med hur deras modell och upplägg ser ut.

Nej jag är inte påläst om signal/telegram men någonstans står ju någonting och kostar pengar för att upprätthålla tjänsten och då brukar man kompromissa med vissa saker.

Tjänster/gentjänster, så allt fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Nej jag är inte påläst om signal/telegram men någonstans står ju någonting och kostar pengar för att upprätthålla tjänsten och då brukar man kompromissa med vissa saker.

Tjänster/gentjänster, så allt fungerar.

Wikipedia

"Signal utvecklades och drivs av en ideell stiftelse. Målet av stiftelsen är att möjliggöra fritt utbyte av information för alla människor. Därför finansieras tjänsten bara genom gåvor med förpliktelsen att inte samla innehåll-data eller metadata för kommersiellt bruk. 2018 fick stiftelsen 50 millioner US-dollar som startkapital av WhatsApp grundaren Brian Acton."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Wikipedia

"Signal utvecklades och drivs av en ideell stiftelse. Målet av stiftelsen är att möjliggöra fritt utbyte av information för alla människor. Därför finansieras tjänsten bara genom gåvor med förpliktelsen att inte samla innehåll-data eller metadata för kommersiellt bruk. 2018 fick stiftelsen 50 millioner US-dollar som startkapital av WhatsApp grundaren Brian Acton."

Ah, se där. Ja då får de som värnar lite extra om sin integritet hoppas att det håller i sig så och inte Facebook tar över i slutändan 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Ah, se där. Ja då får de som värnar lite extra om sin integritet hoppas att det håller i sig så och inte Facebook tar över i slutändan 😉

Verkligen! 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Ah, se där. Ja då får de som värnar lite extra om sin integritet hoppas att det håller i sig så och inte Facebook tar över i slutändan 😉

Det kan dom egentligen inte eftersom mjukvaran är öppen källkod och skulle omedelbart forkas om Signal Foundation fick för sig att göra något liknande.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Två funderingar angående detta. Som det har varit vid tex en konversation med en ny kontakt så står det:
Meddelanden och samtal är komplett krypterade. Ingen utanför denna chatt, inte ens WhatsApp kan läsa dem eller lyssa på dem. Tryck för att läsa mer.

Då borde det betyda att efter den 8:e februari så är det inte krypterat längre?

Andra funderingen är om inte facebook messenger redan nu suger upp all data och från instagram osv?

Permalänk
Medlem

Suck. Kan Facebook sluta köpa upp allt och göra det till skit. Blir nog byte till Telegram nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lalush:

Suck. Kan Facebook sluta köpa upp allt och göra det till skit. Blir nog byte till Telegram nu.

Ok, du litar på Pavel Durov men inte på Mark Zuckerberg.

Jag rekommenderar rökpuffar.

Skämt åsido, Signal kan vara något, ska läsa på mera om den tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Har sett en del kända hackers på youtube göra de mest konstiga saker, så jag har inga tvivel på att polisen kan installera bakdörrar utan att ha fysisk access.
En annan variant är annars att hacka din router, och installera programvara på den

Och hur tänker du att det hjälper att installera nåt i routern? Ssl-anslutningar termineras inte i routern såvida man inte kör en proxy med ssl-dekryptering men då behöver du ändå få in ett trustat cert på telefon/dator.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Läste nu lite artiklar som var intressanta. Det är lite oklart vad som kommer att vara skillnad efter den 8 feb enligt bbc artikeln.

cnn artikel var också lite intressant. men att man kunde ta bort delningen till fb fattade jag inte. Förstår inte riktigt den biten i artikeln.

Testade som sagt Telegram som jag tyckte var bra. Men känner efter denna artikel att det inte är värt det. Om jag ska byta från Whatsapp blir det Signal som gäller för mig. Ska bli spännande att se hur många användare Whatsapp kommer förlora, eller de försöker nog hemlighålla det så länge de kan.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Och hur tänker du att det hjälper att installera nåt i routern? Ssl-anslutningar termineras inte i routern såvida man inte kör en proxy med ssl-dekryptering men då behöver du ändå få in ett trustat cert på telefon/dator.

Hur jag tänker då? Det är inte jag som gjort dessa hack. Om jag inte minns fel, så var det Samy Kamkar (skaparen av det snabbast sprida viruset någonsin) som visade detta.

Sedan fanns det ju ett program som kunde installeras på användares dator som gjorde att datorn inte kopplade upp sig mot ssl, men att användaren inte märkte av detta.

edit: hittar inte den specifika videon då den är med i någon defcon video troligen.. men här är en annan av Samys saker
Den kräver dock fysisk tilgång till en dators usbport för att installeras.

https://samy.pl/poisontap/

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Hur jag tänker då? Det är inte jag som gjort dessa hack. Om jag inte minns fel, så var det Samy Kamkar (skaparen av det snabbast sprida viruset någonsin) som visade detta.

Sedan fanns det ju ett program som kunde installeras på användares dator som gjorde att datorn inte kopplade upp sig mot ssl, men att användaren inte märkte av detta.

edit: hittar inte den specifika videon då den är med i någon defcon video troligen.. men här är en annan av Samys saker
Den kräver dock fysisk tilgång till en dators usbport för att installeras.

https://samy.pl/poisontap/

Exakt, det är den fysiska datorn som attackeras och då går det givetvis att göra väldigt mycket. Sen exponerar den routern för attackeraren, troligtvis eftersom den är innanför nätverket då den kräver fysisk tillgång till datorn som ska attackeras. Och har man fysisk tillgång till datorn så kan man givetvis göra hur mycket som helst, t.ex. trolla bort ssl m.m. Det är dock inte helt lätt att lyssna av ssl-trafik utifrån och det är ju därför man använder cert på internet, just för att det inte ska gå att lyssna av lätt.
Men att bara installera programvara på en router och lyssna av all trafik går inte att göra jättelätt.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Japp detta är verkligen droppen. Jag började idag med att skifta över till Signal. Lyckades enkelt övertala sambon och har flera vänner på G. Svårare blir det med familjen, men jag hoppas att knäcka den nöten så småningom. Det börjar bra och känns bättre i maggropen iallafall!

Fattas bara att man får läsa om några månader "Signal knäckt, all data läckt ut på nätet..."

Dold text
Permalänk

Samma här.

Gått över till Signal och verkar helt OK såhär långt och redan fått över ett gäng av mina vänner när jag förklarat varför jag överger WhatsApp.

Permalänk
Medlem

Gick över till Signal och tog bort mitt konto och WhatsApp. Dags att staten kliver in mot dessa techjättar, de behandlar oss som boskap...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Inaktiv

Tog bort Facebook för mer en 5 år sedan och WhatsApp för över ett år sedan, enda jag har nu är Instagram och frågan är hur länge man ska behålla de?
SMS duger gott i min värld.

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Tog bort Facebook för mer en 5 år sedan och WhatsApp för över ett år sedan, enda jag har nu är Instagram och frågan är hur länge man ska behålla de?
SMS duger gott i min värld.

Samma här, tog bort mitt FB-konto för snart 10 år sen tror jag och har väldigt sällan saknat det. Har heller inget konto varken på Twitter eller Instagram.

Permalänk
Medlem

Fast Facebook eller Instagram, dom slangar väl lika mkt data från din enhet?
Att välja bort FB och bara köra Insta för att minska data som man delar med sig av känns inte logiskt.
Sen kan jag ju förstå att man väljer bort FB av andra skäl.

Permalänk
Medlem

Ändå lite fascinerande attityd eller trend här på Sweclockers av alla ställen kan jag tycka.

Ett stort intresse av IT men nu börjar det bli coolt att bojkotta diverse tjänster? Någon sorts enorm överdriven integritetshysteri och rädsla.

Folk går över till sms, en del verka fortfarande vara rädda för att handla via Internet etc. Folk ser spöken och tror alltid det värsta, konspirationsteorier etc. Folk verkar på allvar ringa runt till vänner, föräldrar, bekanta och uppmuntra dem att börja sms'a eller installera obskyra meddelandetjänster utvecklade i Ryssland istället? Jag skulle vilja höra dessa samtal och dialoger, vilka motiv som används.

Folk börjar bli rädda för WhatsApp, Google, Instagram, Twitter, Facebook, Microsoft och gud vet vad. Vad ska man säga, en "intressant" tendens. Vet inte om det här på något sätt är avlägset besläktat till "Fejk news" hysterin som Trump skapade men lite skumt är det hela. Att man alltid ska tro det jävligaste samt skumma konspirationsteorier, en ny sorts mentalitet.

sidospår om SVT borttaget /Mod
Permalänk

Att många här inne reagerar på sånt här kanske beror på just det, att de många ggr är lite mer informerade i såna här frågor än gemene man.

Har själv för länge sen tappat räkningen på alla ggr jag t ex haft ett samtal med någon som haft ett teknikproblem där de svarat på något meddelande som kom upp på skärmen t ex. På sin dator eller mobil. Och sen fått problem. När jag frågar vad som stod i meddelandet och vad det egentligen var de svarade på har de ingen aning...

När det gäller tillit är det naturligtvis som med det mesta, en balansgång mellan att blint tro på allt man hör och ser och att bli paranoid. Motvikten till vad du skriver här är väl ungefär det jag skrev i det här inlägget tidigare i tråden.

Sammanfattningsvis att jag tror det skulle vara väldigt hälsosamt ifall fler personer började tänka lite mer själva istället för att bara "gå med strömmen" utan att vare sig tänka eller ifrågasätta om det man gör verkligen är rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ändå lite fascinerande attityd här på just Sweclockers av alla ställen kan jag tycka.

Ett stort intresse av IT men nu börjar det bli coolt att bojkotta diverse tjänster? Någon sorts enorm överdriven integritetshysteri och rädsla.

Folk går över till sms, en del verka fortfarande vara rädda för att handla via Internet etc. Folk ser spöken och tror alltid det värsta, konspirationsteorier etc. Folk verkar på allvar ringa runt till vänner, föräldrar, bekanta och uppmuntra dem att börja sms'a eller installera obskyra meddelandetjänster utvecklade i Ryssland istället? Jag skulle vilja höra dessa samtal och dialoger, vilka motiv som används.

Folk börjar bli rädda för WhatsApp, Google, Instagram, Twitter, Facebook, Microsoft och gud vet vad. Vad ska man säga, en "intressant" tendens. Vet inte om det här på något sätt är avlägset besläktat till "Fejk news" hysterin som Trump skapade men lite skumt är det hela. Att man alltid ska tro det jävligaste samt skumma konspirationsteorier, en ny sorts mentalitet.

Finns dom som tar det till yttersta och höga nivåer av paranoida. Är väl bra att vara balanserad. Dock behöver man inte vara konspirationsteoretiker eller fejk news:are för att man visar lite skeptism. Vi har att göra med den mänskliga naturen trots allt.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed