Nybörjarguide till Bitcoin

Permalänk

Nybörjarguide till Bitcoin

Målet med denna tråd är att:

- Förenklat förklara vad bitcoin är
- Reda ut vanliga fördomar/missförstånd
- Gå igenom vart man köper bitcoin
- Visa några modeller för prisspekulationer

——-

Vad är bitcoin
Bitcoin är en kryptovaluta. Men alla kryptovalutor är inte som bitcoin. Långt ifrån.
Bitcoin var först och är unik i dess uppbyggnad. Det kommer endast att finnas totalt 21 miljoner bitcoin någonsin. Inte en endaste mer. Detta gör bitcoin till den mest ”hårda” varianten av sound money som finns. Bitcoin har t.om. lägre inflation än vad guld har, som hittills investerats i vid skakiga tider.

Till skillnad från guld kommer nu något med samma eller bättre fundamentala uppbyggnad, fast bättre i flera aspekter då...

- Det är digitalt. Allting i vårt samhälle har under årtiondena gått från analogt/fysiskt till digitalt. Nu kommer denna trend till ”store of value”.
- Den valuta som har lägst inflation av dem alla. Blir mindre och mindre vart 4:e år tills år 2140 när inflationen slutar helt och hållet. Då har 21milj bitcoin mineats. Endast dessa kommer finnas. Helt unikt ur ”store of value” synpunkt.
- Koden är publik och kan granskas av vem som helst. Hela systemet är byggt på ett sätt att man inte behöver lita på någon människa eller myndighet. Du behöver alltså inte blint lita på att ditt guld-företag sköter sig och håller det dem lovar. Du behöver inte vara rädd för att människorna på riksbanken gör bort sig.

Bitcoin var första digitala valutan som med hjälp av kryptografi löste problemen som alla andra valutor dras med. Bitcoin kan inte förfalskas, eller ”dubbelspenderas” (!).
Du kan skicka valutan till vem som helst, i vilket land som helst eftersom det går över internet. Ett stort antal datorer (miners) fungerar som ryggraden i nätverket, eftersom de håller koll på alla transaktioner på blockedjan. Dessa miners är vad som löser kryptografiska pussel och som godkänner godartade transaktioner.
Detta är också ett sätt att mäta säkerheten på nätverket, i Hash rate. Bitcoin har det största nätverket av miners av alla kryptovalutor, och därför är bitcoin också det säkraste.
https://www.blockchain.com/charts/hash-rate

——-

Vanliga fördomar/missförstånd

Citat:

Bitcoin är så dyrt, jag har inte råd att köpa en hel”

Ingen fara. Bitcoin är delbart i decimaler, så du kan köpa en fraktion av en bitcoin. Den minsta enheten en bitcoin mäts i är 1 ”satoshi” (döpt efter skaparen/arna).
1 satoshi är en miljondel av en bitcoin. Så 1 bitcoin = 100,000,000 satoshis.
https://thenextweb.com/hardforkbasics/2019/10/16/understandin...

Citat:

”Det är en bubbla som kommer försvinna/det kommer dö ut snart”

Folk har sagt att det är en bubbla som kommer spricka, att bitcoin kommer dö ungefär vart fjärde år. Om man tittar på Bitcoins prishistorik i ett diagram så ser man att från botten till toppen så går det ungefär 4 år. Varje gång vi sätter nya prisrekord ropar skeptiker/bittra antikrypto personer att det är slutet för bitcoin. Det är det naturligtvis inte. Varje gång har en korrektion kommit, priset har gått ner och marknaden får kyla av sig. Men för varje cykel har nya rekord satts, och nu börjar faktiskt bitcoin bli en asset class stor nog för att företag och finansiella institutioner ska ge sig in i leken.

Fråga dig själv: Företag som Square, PayPal, Micro Strategy - skulle de investera hundratals miljoner/miljarder i något som vore en bubbla? Många stora hedge fonder och försäkringsbolag har nu under vintern 2020 börjat köpa bitcoin för dess store of value, tror du inte dessa har bland värdens bästa ekonomer/advokater som undersökt bitcoin med förstoringsglas?

Citat:

”Bitcoin är dyrt, jag vill köpa en billigare kryptovaluta”

Nja, det blir ganska skevt att tänka så. Priset är en sak, allt är relativt. Vad är priset idag, och vart tror du det är om 1, 5, 10 år? Du får avgöra själv efter research.

Men Bitcoin är unikt. Ingen annan kryptovaluta i dagsläget har alla dess egenskaper. Många kryptovalutor har inte ens ett begränsat antal max coins/tokens som bitcoin har, utan trycker nya hela tiden. Detta gör dem väldigt dåliga alternativ som store of value. Förutom det: Bitcoins säkerhet i nätverket, att den var först, mest utvecklare bakom. Därför är det institutionella intresset som stört i bitcoin, och inget annat!

Citat:

”Det finns ju flera tusen kryptovalutor, låter inte seriöst”

Helt rätt. Eftersom det är en fri marknad har också många tagit chansen att lura andra genom att skapa meningslösa coins/tokens. De kanske har en fin hemsida, fina videos på youtube och kanske en del följare på sociala medier. Men i slutändan är det bara luft och ett sätt för dem att lura investerare på pengar.

Bitcoin och Ethereum har visat sig vara the real deal genom åren. De har nätverkseffekt och majoriteten av utvecklare bakom sig. Gällande alla andra 8000+ använd stor försiktighet! Bara om du vet vad du gör, forskat grundligt i ett projekt och dess team, så kanske du kan hitta nåt värt att investera lite i.

Citat:

”Det är en valuta för kriminella endast”

Källa 1: https://cointelegraph.com/news/comparing-money-laundering-wit....
”Only 1.1% of the total cryptocurrency volume is deemed to be illicit.
However, pseudonymous identities, public transactions and navigating system complexities required to use Bitcoin do not currently provide a more efficient or effective alternative to launder money. As shown in Chainalysis’ report, a criminal does not want a permanent trace of illicit activities published and shared publicly.”

Cash is king när det gäller olaglig verksamhet. Varför skulle de använda sig av bitcoin som är 100% publik och spårbar? Nej, de vill de absolut inte. Polisen i Sverige har koll på dem få pundare som försöker använda det på darknet för o köpa knark. Kryptobörser avslutar sådana konton om de ser att man försöker överföra till darknet dessutom.

Hur är det med pengatvätt?
Källa 2: https://www.tap.global/fiat-used-money-laundering-800x-crypto
”While this statement may appear correct at first glance, available statistics reveals that financial crimes enabled by crypto pale in comparison by those enabled by fiat. The ratio between the fiat:crypto money laundering statistics, at the time of writing is a staggering 800:1. Meaning that for every $1 of BTC spent on the darkweb, $800 is laundered.”

——-

Vart/Hur man köper
Finns olika sätt beroende på vilken nivå man är på.

För nybörjare:
- Coinbase (hemsida/app)
- Crypto.com (app)

För dem med erfarenhet av börshandel (limit orders etc):
- Coinbase Pro (hemsida/app)
- Bitfinex (hemsida/app)
- Binance (hemsida/app)
- Kraken (hemsida/app)

Samtliga hemsidor/appar ovan erbjuder köp av krypto med betalkort. Dock brukar det vara någon % påslag för kortavgifter.
Vill man undvika kortavgifter får man göra en utlandsbetlaning (SEPA) från sin internbank till det bankkonto som du får av kryptobörsen.
Finna andra som btcx där du kan handla med swish men som har högst avgifter av dem alla. Så du tjänar på att använda någon av de andra tjänsterna ovan i första hand.

När man köpt sina bitcoin kan man med fördel föra över dem till antingen:
- Egen plånbok. Finns till dator/mobil. Se: https://bitcoin.org/sv/valj-din-planbok
- Ett konto du skapat hos ett företag som Celsius Network eller Crypto(.)com. Där tjänar du sparränta på att sätta in dina bitcoin. Detta betyder alltså att du behöver överväga risken att låta ett av dessa företag ha hand om säkerheten istället för du själv. Läs på respektive hemsida om deras säkerhetsåtgärder.

——-

Prisspekulationer
Vad sätter bitcoin pris?
I grunden handlar allt som tillgång & efterfrågan. När du köper står en säljare på andra sidan. Den aktuella kursen är där de två parterna möts. Någon tycker att priset är lagom för att köpa, någon tycker att priset är lagom för att sälja.

Sen är bitcoin lite unikt, eftersom det är främsta exemplet på fri handel. Det tradeas 24/7 alla dagar om året till skillnad från traditionella börser som kör handel måndag-fredag kontorstider.

Prismodeller
Så vart är bitcoin priset påväg? Väldigt vanlig fråga från nya. Ingen vet exakt!
Det är en öppen och fri marknad. Men vi ser ett klart och tydligt momentum upp sedan bitcoins begynnelse. Och desto äldre bitcoin blir, och desto fler institutioner som investerar så beräknas bitcoin priset sätta sig mer, och bli mindre volatilt. Varför är företag i USA, och institutioner så intresserade av bitcoin? USA’s valuta dollarn är nere på lägsta notering på 3 år och förväntas sjunka som en sten i purchasing power eftersom de trycker så ENORMA summer pengar från tomma intet under pandemin. Därför vill ingen hålla sin förmögenhet i dollar längre. Många har nu upptäckt bitcoin i sökandet på bästa ”store of value”

Intressanta modeller som hittills följts hyfsat bra:
Bitcoin rainbow chart: https://www.blockchaincenter.net/bitcoin-rainbow-chart/
Plan B S2FX modell: https://digitalik.net/btc/s2fx

Fördelen med bitcoin är att allt är publikt och väldigt mycket statistik finns tillgänglig. Därför finns det företag som publicerar information som är intressant för traders. T.ex. hur mycket bitcoin som flödar ut från börser. Detta ger en indikation på hur mycket institutioner & andra som köper för att hålla en lång period i cold storage. Istället för att behålla på börsen som daytraders gör.

Glassnode, onchan analysis: https://twitter.com/glassnode
CryptoQuant, onchain analysis: https://twitter.com/cryptoquant_com
Woonomic, kommenterar onchain analysis: https://twitter.com/woonomic
Greyscale Fund. Här kan man se historik hur mycket de handlar åt institutioner: https://www.bybt.com/Grayscale

——-

P.S. bitcoin är ingen trisslott som många nya kanske tror. Råd är att bara investera om du planerar att hålla långsiktigt (1-10år minst). Alla som hittills hållit under några år har alla gått plus. Ska du börja day tradea och inte vet vad du håller på med så är risken stor att du förlorar allt. Har man tålamod att hålla i 5-10 år så finns en intressant artikel här att tipsa om: https://medium.com/coinmonks/hyperbitcoinization-winner-takes...

Permalänk

Tips om intervjuer:

MicroStrategy’s VD på CNBC (kort): https://youtu.be/WiVh-59dN6w

Pomp podcast med Michael Saylor (längre): https://youtu.be/WrR95PFYDFQ

Mexikos näst rikaste man. Hela intervjun är bra, se timestamps. ”Bitcoin is not money?”: https://youtu.be/ggcT0xWhBFI?t=930

Permalänk
Medlem

Bra information!

En plattform som dock är värd nämna är också https://coinmetro.com/se

De har de lägsta avgifterna (maker = 0.0% & taker 0.1%) och en grym support.

Något unikt med deras plattform är även att de erbjuder ”copy trading” där man investerar i proffesionella traders med god historik där ens trades speglar den personen automatiskt (mot en avgift av vinsten endast).

Permalänk
Medlem

Hur säljer ni era kryptocoins? Jag kan inte göra en SEPA transaktion till coinbase och jag har Swedbank.
Har funderat på att använda localbitcoins.

Permalänk
Medlem

Väldigt många konstiga ord och mysko formuleringar för att vara en nybörjarguide.

Exempel:

Citat:

kryptovaluta

Vad är det för något?!

Citat:

miners

Miners, vem är det? Kan jag bli en sådan?

Citat:

Detta gör bitcoin till den mest ”hårda” varianten av sound money som finns.

Sound money, vad är det?

Citat:

Dessa miners är vad som löser kryptografiska pussel...

Pussel, vadå för pussel?

---

Och sen ingen förklaring om Bitcoins ursprung. Vem skapade det? Hur och varför blev det populärt? O.s.v.

Får frågan rätt ofta av folk som hört ordet Bitcoin, och har märkt att oavsett hur jag försöker förklara det så tittar de på mig som om jag pratar utomjordiska.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av Kanashii:

Hur säljer ni era kryptocoins? Jag kan inte göra en SEPA transaktion till coinbase och jag har Swedbank.
Har funderat på att använda localbitcoins.

Nä, Swedbank är tyvärr mest anti av alla storbanker i Sverige mot krypto. Finns 2 lösningar:
- byt bank (faktiskt inte så krångligt om man inte har några lån hos dem, görs automatiserat)
- använd en mellanbank som Revolut eller n26 som du slussar mellan.

Jag hade bytt, tycker inte Swedbank ska lägga sig i om jag vill investera i nåt eller inte.

Localbitcoins funkar bra, men de brukar va lite högre kurs för att säljaren vill göra vinst. Är ju en privatperson man swishar då.

Skrivet av PointMan:

Väldigt många konstiga ord och mysko formuleringar för att vara en nybörjarguide.

---

Och sen ingen förklaring om Bitcoins ursprung. Vem skapade det? Hur och varför blev det populärt? O.s.v.

1. Jag tror att detta kan va en hjälp i rätt riktning om man är nyfiken på bitcoin. Det absolut bästa sättet att lära sig är att utbilda sig själv.
Har man inte koll på nåt av orden så kan man med fördel googla och se vad det betyder. Eller fråga här så svarar dem som kan efter bästa förmåga!

2. Varför ska jag förklara om Nakamoto? Det är en pseudonym för en person eller grupp. Känns dumt o svamla om det som ingen vet.
Det vi vet är att tekniken funkar, att källkoden är publik och att det har ett enormt stöd.
Folk jag pratat med är mest intresserade av om det är seriöst eller inte. Om det finns pengar att göra eller inte.

Skrivet av PointMan:

Får frågan rätt ofta av folk som hört ordet Bitcoin, och har märkt att oavsett hur jag försöker förklara det så tittar de på mig som om jag pratar utomjordiska.

Hmm, kanske har med din attityd o göra?

Permalänk
Medlem

Jag tror stenhårt att Bitcoin är en spekulationsbubbla utan dess like. Med det sagt finns det fantastiska möjligheter att tjäna pengar.

Permalänk
Medlem

Såg ett litet fel om Satoshi:

Citat:

1 satoshi är en miljondel av en bitcoin. Så 1 bitcoin = 100,000,000 satoshis.

Rätt tal men fel beteckning på talet. Det ska alltså vara en hundramiljonsdel av en bitcoin.

Ska läsa resten av texten nu för den verkar bra.

Permalänk
Skrivet av thepoodles:

...
1 satoshi är en miljondel av en bitcoin. Så 1 bitcoin = 100,000,000 satoshis.
https://thenextweb.com/hardforkbasics/2019/10/16/understandin...
...

Det får jag inte till att gå ihop, en miljon som du skriver är inte = 100.000.000

Av din länk framgår det även att 1.000.000 satoshi = 0.01 bitcoin (1 bitcent)

Edit:
Borde vara:
1 satoshi är enhundradelsmiljon av en bitcoin

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepoodles:

Nä, Swedbank är tyvärr mest anti av alla storbanker i Sverige mot krypto. Finns 2 lösningar:
- byt bank (faktiskt inte så krångligt om man inte har några lån hos dem, görs automatiserat)
- använd en mellanbank som Revolut eller n26 som du slussar mellan.

Jag hade bytt, tycker inte Swedbank ska lägga sig i om jag vill investera i nåt eller inte.

Vilka storbanker i Sverige stödjer då krypto handel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepoodles:

Hmm, kanske har med din attityd o göra?

Min attityd?! Haha, det låter snarare som att DIN attityd behövs justeras lite...

Försök förklara Bitcoin för en 65-årig förälder utan datorvana och gör det så att personen FÖRSTÅR vad du pratar om. Lycka till.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanashii:

Hur säljer ni era kryptocoins? Jag kan inte göra en SEPA transaktion till coinbase och jag har Swedbank.
Har funderat på att använda localbitcoins.

Swedbank är helt värdelöst. Byt till Nordea, jag har aldrig haft problem med överföringar till och från coinbase/bitstamp.

Permalänk
Medlem

Jag har Swedbank och har börjat kolla på hur jag ska kunna få ut pengar från Coinbase i framtiden. Vad är den smidigaste lösningen?
Ser att man kan överföra kostnadsfritt till Paypal. Blir det då direkt till mitt kontokort jag har där, eller måste jag skicka dem vidare?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultima:

Jag har Swedbank och har börjat kolla på hur jag ska kunna få ut pengar från Coinbase i framtiden. Vad är den smidigaste lösningen?
Ser att man kan överföra kostnadsfritt till Paypal. Blir det då direkt till mitt kontokort jag har där, eller måste jag skicka dem vidare?

Det enklaste är nog Revolut, jag har också swedbank och går via revolut vid alla köp. Har inga planer på att sälja några bitcoin de närmaste åren men överföringar från Revolut till Swedbank lär fungera genom SEPA.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det största problemet med handel av bitcoin tycks vara att sälja och få in pengarna på bank. Jag vet att min bank inte vill ha något som helst att göra med transaktioner från utlandet (LF). Vad har man för alternativ om man skulle vilja börja? Safello? Localbitcoins? Antar att större Swish-summor kan och kommer utmynna i frågor också, en del tycks ju ha fått sitt konto på bank fryst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Jag tycker att det största problemet med handel av bitcoin tycks vara att sälja och få in pengarna på bank. Jag vet att min bank inte vill ha något som helst att göra med transaktioner från utlandet (LF). Vad har man för alternativ om man skulle vilja börja? Safello? Localbitcoins? Antar att större Swish-summor kan och kommer utmynna i frågor också, en del tycks ju ha fått sitt konto på bank fryst.

Så lär det vara tills bankerna själva utvecklat sina tjänster runt kryptovaluta och kan tjäna pengar på att du handlar med crypto. Safello går under finansinspektionens radar så dom kommer att be om ”proof of purchase” samt kan kräva att kunna köra kedjeanalys om det är större transaktioner. Krypto är uselt att spekulera i om du har för avsikt att göra något ”suspekt” och sedan ta ut pengar till vanliga bankväsendet. Gör du allt på ett sätt där du köpt dina coins av en regulerad exchange och växlar tillbaka dom utan att gå genom någon skum tjänst så kommer du kunna ta ut dom, om din nuvarande bank gnäller så finns det alltid alternativ.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Så lär det vara tills bankerna själva utvecklat sina tjänster runt kryptovaluta och kan tjäna pengar på att du handlar med crypto. Safello går under finansinspektionens radar så dom kommer att be om ”proof of purchase” samt kan kräva att kunna köra kedjeanalys om det är större transaktioner. Krypto är uselt att spekulera i om du har för avsikt att göra något ”suspekt” och sedan ta ut pengar till vanliga bankväsendet. Gör du allt på ett sätt där du köpt dina coins av en regulerad exchange och växlar tillbaka dom utan att gå genom någon skum tjänst så kommer du kunna ta ut dom, om din nuvarande bank gnäller så finns det alltid alternativ.

Tack för svar! Har inga som helst avsikter att bedriva något skumt, vill bara göra rätt för mig från start och inte skava mig med SKV eller min bank som jag är trogen kund hos. Att det alltid finns alternativ är lite det jag fiskar efter.. andra banker? Vilken bank är det då tal om? Hör bara om banker som gnäller och skickar tillbaka transaktioner till Coinbase osv. Jag tror min bank definitivt skulle gnälla om jag växlar och försöker föra över från utländsk exchange, men Safello är baserat i Sverige i alla fall?

En mardröm skulle vara att man gör stor vinst, ganska mycket pengar, men inte får ut pengarna som man dessutom tänkt använda till skatten för vinsten. Tanken ger mig magsår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Tack för svar! Har inga som helst avsikter att bedriva något skumt, vill bara göra rätt för mig från start och inte skava mig med SKV eller min bank som jag är trogen kund hos. Att det alltid finns alternativ är lite det jag fiskar efter.. andra banker? Vilken bank är det då tal om? Hör bara om banker som gnäller och skickar tillbaka transaktioner till Coinbase osv. Jag tror min bank definitivt skulle gnälla om jag växlar och försöker föra över från utländsk exchange, men Safello är baserat i Sverige i alla fall?

En mardröm skulle vara att man gör stor vinst, ganska mycket pengar, men inte får ut pengarna som man dessutom tänkt använda till skatten för vinsten. Tanken ger mig magsår.

Då undviker du localbitcoins till att börja med, av olika anledningar. Finns flertalet rapporter om personer som fått problem med köp/sälj där genom när det kommer till vanliga banker.

Safello är svenska och går under svensk lagstiftning, en överföring från dom till din svenska bank har jag inte hört några rapporter om att dom blockerats(dock finns flertalet rapporter om personer som fått påvisa var dom köpt bitcoins för att safello ska godkänna transaktionen) och finns egentligen ingen anledning för en bank att blockera en sådan transaktion eftersom det är upp till Safello att säkerställa att KYC/AML skett på ett korrekt sätt. Safello har rätt saftiga avgifter dock, så personligen hade förstavalet för mig varit Coinbase->Revolut->Svensk bank, är det större belopp så kan du dock få svara på frågor från banken om var pengarna kommer från.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Då undviker du localbitcoins till att börja med, av olika anledningar. Finns flertalet rapporter om personer som fått problem med köp/sälj där genom när det kommer till vanliga banker.

Safello är svenska och går under svensk lagstiftning, en överföring från dom till din svenska bank har jag inte hört några rapporter om att dom blockerats(dock finns flertalet rapporter om personer som fått påvisa var dom köpt bitcoins för att safello ska godkänna transaktionen) och finns egentligen ingen anledning för en bank att blockera en sådan transaktion eftersom det är upp till Safello att säkerställa att KYC/AML skett på ett korrekt sätt. Safello har rätt saftiga avgifter dock, så personligen hade förstavalet för mig varit Coinbase->Revolut->Svensk bank, är det större belopp så kan du dock få svara på frågor från banken om var pengarna kommer från.

Då skyr jag localbitcoins! Tack för hjälp! Oron kanske är obefogad då om man vill doppa fötterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Då skyr jag localbitcoins! Tack för hjälp! Oron kanske är obefogad då om man vill doppa fötterna.

Nej, din oro är inte obefogad, personligen litar jag inte för fem öre på bankväsendet och att dom skulle agera rationellt i framtiden, när internet bredde ut sig så försökte ju diverse branscher göra det svårt för utvecklingen av t.ex Voice Over IP etc. Det är absolut en risk man får ha i åtanke när man tar beslutet att investera i bitcoin idag när det fortfarande är väldigt tidigt. Jag är redo att ta den risken eftersom jag är väldigt övertygad om att det med tiden kommer att lösa sig antingen genom att jag inte är beroende av min lokala svenska bank alls eller att dom kammat till sig lite.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Skrivet av Vealgarden:

Det får jag inte till att gå ihop, en miljon som du skriver är inte = 100.000.000

Av din länk framgår det även att 1.000.000 satoshi = 0.01 bitcoin (1 bitcent)

Edit:
Borde vara:
1 satoshi är enhundradelsmiljon av en bitcoin

Så sant! Tryckfelsnisse letade sig in. Kan tyvärr inte redigera längre.

Skrivet av Kanashii:

Vilka storbanker i Sverige stödjer då krypto handel?

Alla förutom: Swedbank, Ica, Danske. Skandia funkar bara med svenska börser.

Skrivet av ultima:

Jag har Swedbank och har börjat kolla på hur jag ska kunna få ut pengar från Coinbase i framtiden. Vad är den smidigaste lösningen?
Ser att man kan överföra kostnadsfritt till Paypal. Blir det då direkt till mitt kontokort jag har där, eller måste jag skicka dem vidare?

Paypal är en lösning. Annars får du:
- byta till bättre bank
- använda en mellanbank som revolut

Skrivet av Eldarion:

Jag tycker att det största problemet med handel av bitcoin tycks vara att sälja och få in pengarna på bank. Jag vet att min bank inte vill ha något som helst att göra med transaktioner från utlandet (LF). Vad har man för alternativ om man skulle vilja börja? Safello? Localbitcoins? Antar att större Swish-summor kan och kommer utmynna i frågor också, en del tycks ju ha fått sitt konto på bank fryst.

Håller inte med. Väldigt likvid marknad, och finns många börser och på/av-ramper för olika smak och tycke.
Så länge du har en bank som är vettig och du deklarerar vinster till skv så finns inget att va rädd för.

Permalänk
Medlem

Kan man sälja bitcoins och sen köpa aktier med vinsten, och sedan bara deklarera vinsten man fått från att sälja bitcoins och inte från aktierna?

Permalänk
Skrivet av Kanashii:

Kan man sälja bitcoins och sen köpa aktier med vinsten, och sedan bara deklarera vinsten man fått från att sälja bitcoins och inte från aktierna?

Varför skulle det vara okej? 😂

”Jag behöver väl inte betala moms på den här varan? Jag har ju redan betalat skatt på min lön”

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Varför skulle det vara okej? 😂

”Jag behöver väl inte betala moms på den här varan? Jag har ju redan betalat skatt på min lön”

Menar om jag t.ex direkt efter säljning av bitcoins kan köpa aktier utan att deklarera, sen när jag gjort vinst med aktier så kan jag sälja en del av aktierna för att deklarera vinsten endast för bitcoins och aktierna dras av med schablonskatten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kanashii:

Menar om jag t.ex direkt efter säljning av bitcoins kan köpa aktier utan att deklarera, sen när jag gjort vinst med aktier så kan jag sälja en del av aktierna för att deklarera vinsten endast för bitcoins och aktierna dras av med schablonskatten.

Nej, du måste deklarera vinsten du gjort på bitcoin-affären, oavsett vad du sen gör med pengarna.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Nej, du måste deklarera vinsten du gjort på bitcoin-affären, oavsett vad du sen gör med pengarna.

Så om jag köper bitcoins för 10 000kr, sen säljer det för 20 000kr och därefter köper aktier med pengarna och säljer aktierna för 30 000kr. Deklarerar jag för 10 000kr vinsten som jag fått från bitcoins eller inkluderar det även den ytterligare 10 000kr vinsten från aktierna? Jag köper aktier i ISK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanashii:

Så om jag köper bitcoins för 10 000kr, sen säljer det för 20 000kr och därefter köper aktier med pengarna och säljer aktierna för 30 000kr. Deklarerar jag för 10 000kr vinsten som jag fått från bitcoins eller inkluderar det även den ytterligare 10 000kr vinsten från aktierna? Jag köper aktier i ISK.

Du skattar för vinsten, i ditt exempel totalt 20kkr. Beroende på var vinsten kommer kan det vara olika skattesats, avdrag etc. men du hamnar aldrig i ett läge där vinsten helt plötsligt försvinner bara för att du köpt aktier för pengarna.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv

Annars kan man göra som denna personen gjorde med 10000 bitcoin, köpa 2st pizzor.

https://www.google.com/amp/s/www.coindesk.com/bitcoin-pizza-1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultima:

Jag har Swedbank och har börjat kolla på hur jag ska kunna få ut pengar från Coinbase i framtiden. Vad är den smidigaste lösningen?
Ser att man kan överföra kostnadsfritt till Paypal. Blir det då direkt till mitt kontokort jag har där, eller måste jag skicka dem vidare?

Skaffa en bitcoin plånka som du handlar med direkt i BTC utan att växla till fiat. Ingen skatt eller nyfikna som skall lägga sig i.
Funkar ypperligt har jag hört av de som MINEar.

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Medlem

Det kan mycket väl vara en bra investering, men hur ska man göra Bitcoin till en faktiskt valuta som vanligt folk kan använda?

Kursen är allt för volatil, avgifterna är höga och det är komplicerat att handla med Bitcoin i alldagliga situationer då du blir tvungen att använda decimaler.

Bitcoin som investering på kort/medellång sikt ser ganska lovande ut, även om jag föredrar vanliga aktier... Men som valuta så tror jag inte ett dugg på det.