Permalänk
Inaktiv

Hur få RBG på z170 pro ?

så införskaffades genom dessa forum ett moderkort z-170 pro gaming och köpte en zalman fläkt för lite RBG men har inte den blekaste hur jag ska koppla dessa .

från fläkten kommer 2 kablar , 1 vanliga cpu fan samt den med 1 koppling på enligt bild .

finns även en kortare tilläggskabel som vad jag förstår är för gigabytes moderkort .

så hur får jag snurr på rgb på fläkten ? har sökt ett par timmar samt talat med webhallen support utan lycka men ids inte montera ner allt och byta fläkt

ska se om jag kan få in bilder här med bara jag kommer på hur men delarna är som följer :
Chassie phantecs 300
Fläkt zalman cnps17x
Moderkort asus z170-pro gaming/aura

kabel är då 4 pins MEN nr 2 från höger eller vänster är blockerad så hål finns då endast på nr 1-2-4 och nr 3 som sagt blockerad , tilläggskabeln passar och gör om allt till 3 håls med skriften V D G och som sagt vad jag förstår är detta en adapter för gigabytes moderkort

Permalänk
Medlem

Problemet du har är att fläkten skall kopplas till en ARGB header.
3-pins anslutningar till RGB fläktar är i regel ARGB, medan 4-pins är RGB. ARGB går på 5volt medan RGB går på 12volt, och det är ingen bra idé att med makt koppla fel!

Om jag läser rätt på ditt moderkorts specifikationer så har kortet ingen ARGB header, och enligt ASUS hemsida inte ens en vanlig RGB header.

Med andra ord, det kommer inte gå att styra RGB med ditt moderkort. Jag har däremot förstått att Asus har tillverkat em extern ARGB header, men hur den fungerar i praktiken vet jag inte, och den är rätt dyr också.

Sitter med exakt samma problem, köpte en drös ARGB fläktar på BF, men kan inte kontrollera dem, så gav upp och köpte ett nytt moderkort.

Det är en djungel detta då alla tillverkare tycks använda helt olika namn för sakerna också.

Permalänk
Inaktiv

tack , jo det verkar helknasigt detta , skulle nöjja mig med att den bara lös även om jag inte kan styra den men lite surt när man köpt en fläkt enkom för rbg och den är kolsvart ...... hoppas ngn har en lösning på detta bara för att få ngt som helst ljus från den .

med "adaptter" kabeln bör man teoretiskt kunna köra in den i ngn cpu_fan kontakt för ström/lyse eller blir det knas då ?
vågar inte riktigt prova