Sony visar upp OLED-TV i serien Bravia XR

Permalänk
Melding Plague

Sony visar upp OLED-TV i serien Bravia XR

Nya modeller utrustas med "kognitiv intelligens", högre ljusstyrka och HDMI 2.1 i 2021 års uppställning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Denna ska i sin tur dela upp bilden i ett antal zoner för att därefter hitta scenens "fokuspunkt" – en punkt i scenen människor undermedvetet fokuserar på, samtidigt som parallell analys av flera datakällor tillåts.

Jag vet var denna Ai kommer fokusera att förbättra bilden när det gäller människor i bild.

Permalänk

Har AOC köpt reklamplats inuti en nyhet om Sony? eller varför e det en AOC skärm runt ett youtube klipp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Denna ska i sin tur dela upp bilden i ett antal zoner för att därefter hitta scenens "fokuspunkt" – en punkt i scenen människor undermedvetet fokuserar på, samtidigt som parallell analys av flera datakällor tillåts.

Jag vet var denna Ai kommer fokusera att förbättra bilden när det gäller människor i bild.

Är det bara jag eller kan detta användas för att visa mer riktad reklam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sʍǝɔןoɔʞǝɹs:

Har AOC köpt reklamplats inuti en nyhet om Sony? eller varför e det en AOC skärm runt ett youtube klipp?

Ja, men inte bara för denna. Utan alla artiklar med tillhörande video. Detta är inget nytt.

Permalänk
Medlem

Personlig uppskattning av priset för 77":

99 999:- exkl moms

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Ja, men inte bara för denna. Utan alla artiklar med tillhörande video. Detta är inget nytt.

Aha ok tack, jag e för ny här för o uppmärksammat detta på andra nyheter.

Permalänk
Medlem

Problemet med OLED (för mig) är att det är alldeles för dyrt för dom storlekar jag vill ha.
Har idag en 75", nästa uppgradering behöver vara 90"+. Tror inte ens det finns en OLED i dom storlekarna?

Sonys 100" LCD vet jag inte heller om det är intressant, jämfört med Samsungs Neo QLED (vet dock inte vilka storlekar dom kommer komma i). En annan stor nackdel är att Sony kör Google TV. Avskyr allt med Google att göra och försöker göra mig av med allt Google-relaterat.

XR processorn känns också väldigt... gimicky, speciellt för gamers. Post-processering i skärmen är sällan något man vill ha för spel, mest troligt kommer det slås av automatiskt när man byter till spelläge. Och även för film så är jag osäker - hur vet den var jag vill titta? Jag kanske inte fokuserar på personen i bilden utan omgivningen? Men time will tell antar jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Problemet med OLED (för mig) är att det är alldeles för dyrt för dom storlekar jag vill ha.
Har idag en 75", nästa uppgradering behöver vara 90"+. Tror inte ens det finns en OLED i dom storlekarna?

När behöver man en 90"+? Hur långt ifrån TV:n sitter du?

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

När behöver man en 90"+? Hur långt ifrån TV:n sitter du?

När man vill uppgradera sin 75-tummare. Ha ha...

Personligen sitter jag tre meter framför en 105-tumsduk när jag kollar film. Hade gärna haft en mycket större, men börjar få slut på vägg. Bigger is always better!

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Problemet med OLED (för mig) är att det är alldeles för dyrt för dom storlekar jag vill ha.
Har idag en 75", nästa uppgradering behöver vara 90"+. Tror inte ens det finns en OLED i dom storlekarna?

Sonys 100" LCD vet jag inte heller om det är intressant, jämfört med Samsungs Neo QLED (vet dock inte vilka storlekar dom kommer komma i). En annan stor nackdel är att Sony kör Google TV. Avskyr allt med Google att göra och försöker göra mig av med allt Google-relaterat.

XR processorn känns också väldigt... gimicky, speciellt för gamers. Post-processering i skärmen är sällan något man vill ha för spel, mest troligt kommer det slås av automatiskt när man byter till spelläge. Och även för film så är jag osäker - hur vet den var jag vill titta? Jag kanske inte fokuserar på personen i bilden utan omgivningen? Men time will tell antar jag!

Största OLED just nu är 88", de kostar dock runt 300 000. Så största vettiga prissatta är ju 77" och jag håller med, hade gärna gått upp på iaf 85". Nu finns det tyvärr inga OLED alls mellan 77" och 88"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

När behöver man en 90"+? Hur långt ifrån TV:n sitter du?

Följer man TXH eller SMPTE rekommendationer för 90" hamnar man mellan 2.7-3.7m ifrån tvn.
LTT har testat i en video

Länk till att räkna ut själv
https://www.inchcalculator.com/tv-size-viewing-distance-calcu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Nu finns det tyvärr inga OLED alls mellan 77" och 88"

Inte nu, men snart så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

När behöver man en 90"+? Hur långt ifrån TV:n sitter du?

Det är väl upp till mig, eller?
Du fick många svar redan men jag sitter ca 3m från TVn. Hade inte haft något emot att ha en 130" duk om jag haft möjlighet men osäker på om jag verkligen vill ge mig in i projektor-"träsket" samt att jag inte har möjlighet till bra mörkläggning, TV blir då valet för mig. Så ja, 90-100" hade varit perfekt. Som någon annan sa, bigger is better i detta fall!

Permalänk

Torraste presentationen någonsin?

Permalänk
Medlem

55 alt 65" av A90 ja tack 😍

Visa signatur

Asus B450 PRO Max / MSI Z-170 S-02 / ASUS M5A97 2.0
AMD Ryzen 5 3600 @ stock / Intel I5 6600k @ 4.3 GHz @ 1.395V / AMD FX 6350 @ 4.4GHz @ 1.4125V
MSI Radeon RX 5700 8GB / Asus GTX 1060 6GB / Saphire Radeon R9 280 3GB,
Corsair Vengance DDR4 16GB 3200Mhz / Corsair vengeance LPX DDR4 4GBx2 / Crucial Balistic DDR3 4Gbx2
Fractal Design integra M 700W / Corsair CX 500W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Problemet med OLED (för mig) är att det är alldeles för dyrt för dom storlekar jag vill ha.
Har idag en 75", nästa uppgradering behöver vara 90"+. Tror inte ens det finns en OLED i dom storlekarna?

Vill du upp i >100"-klassen finns ju numer 110" micro-LED i 4k som ett (bättre?) alternativ till OLED. Tyvärr är de ännu ofantligt dyra, i samma prisklass som ett mindre studentrum i Stockholm.

Permalänk
Medlem

Jag undrar när tillverkarna ska börja med 2:1 aspektkvot? Filmvänligare, och TV-serier börjar alltmer anamma formatet. Bra mycket intressantare än manipulering av bildsignal i TVn. Jag förstår ärligt talat inte poängen med XR. Filmskaparna vet väl hur de vill att bilden ska se ut, var fokus ska ligga etc? Det var inte vidare tydligt förklarat.

Permalänk

Äntligen! Men varför envisas med att ha högtalare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eisenhart73:

Äntligen! Men varför envisas med att ha högtalare?

För att media oftast kommer med ljud och enligt SCB så köper bara 23% av befolkningen separata ljudsystem till sin TV.

Dessutom kommer dessa modeller med baslåda och 3D-ljud, så man behöver inte ens den billiga limpan längre.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

För att media oftast kommer med ljud och enligt SCB så köper bara 23% av befolkningen separata ljudsystem till sin TV.

Dessutom kommer dessa modeller med baslåda och 3D-ljud, så man behöver inte ens den billiga limpan längre.

Vilken prisgrupp är då inräknad i den statistiken? De som köper en TV för 20k+ använder knappast de inbyggda högtalarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Vill du upp i >100"-klassen finns ju numer 110" micro-LED i 4k som ett (bättre?) alternativ till OLED. Tyvärr är de ännu ofantligt dyra, i samma prisklass som ett mindre studentrum i Stockholm.

micro-LED ser absolut intressant ut! Antagligen kommer dessa kunna gå ner under OLED priser pga tillverkningsoptimeringar. Om/När det händer så är ju det definitivt framtiden En 100" micro-LED för under 40k, jo tack! Men kommer antagligen dröja flera år innan det händer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

micro-LED ser absolut intressant ut! Antagligen kommer dessa kunna gå ner under OLED priser pga tillverkningsoptimeringar. Om/När det händer så är ju det definitivt framtiden En 100" micro-LED för under 40k, jo tack! Men kommer antagligen dröja flera år innan det händer!

Även optimistisk med en halvering av tillverkningskostnaden vartannat år så är det tyvärr 10 år bort 😕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Antagligen kommer dessa kunna gå ner under OLED priser pga tillverkningsoptimeringar.

MicroLED, såsom tekniken ser ut idag, kommer aldrig ens gå ner till Oleds tillverkningspriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eisenhart73:

Äntligen! Men varför envisas med att ha högtalare?

Var hittar du högtalarna på OLED modellerna?
Acustic surface är väl det smartaste i ljudväg som någonsin hänt i tv branschen, sedan att hängivna kör externa ljudsystem är väl en annan femma.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Mer krystad och sämre presentation får man ju leta länge efter "cringe deluxe".

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

MicroLED, såsom tekniken ser ut idag, kommer aldrig ens gå ner till Oleds tillverkningspriser.

Det är nog svårt att sia om, men det kommer troligtvis ta många många år tills dess i alla fall.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det är nog svårt att sia om,

Nja, inte direkt, inte så länge varje subpixel kan ses som inviduella "chip" som därefter måste överföras till ett bakplan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av luiga:

När man vill uppgradera sin 75-tummare. Ha ha...

Personligen sitter jag tre meter framför en 105-tumsduk när jag kollar film. Hade gärna haft en mycket större, men börjar få slut på vägg. Bigger is always better!

Har aldrig hört något mer överdrivet...

Kanske dags att besöka optikern?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Har aldrig hört något mer överdrivet...

Kanske dags att besöka optikern?

Antar att du aldrig sett på IMAX då. Avstånd till skärmen är helt och hållet upp till var och en. En del gillar att sitta längst bak i bion, själv föredrar jag så nära mitten som möjligt, men hellre längre fram än längre bak.

Btw, jag är ngt översynt så har inget med synen att göra alls för då borde jag suttit långt bak. Handlar om personlig referens vad som ger inlevelse.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt