Råd om bättre FPS i Fortnite

Permalänk

Råd om bättre FPS i Fortnite

Hej,

Min son fick en "speldator" förra julen. Det var en uppfräschad stationär Lenovo från Inrego.se. Det har funkat okej att spela Fortnite och annat på den. Nu har gossen förstås fått mersmak och vill ha "högre FPS". Det är inte helt klart vilken FPS han får idag när han spelar Fortnite, men runt 60 säger han, med låga inställningar på graphics quiality. Han tror att han vill ha runt 120.

Så, givet specen nedan, vad tror ni vi behöver uppgradera på hans dator? Min gissning är att ett nytt grafikkort är det som påverkar mest, men hur är det med CPU, minne och hårddisken (han har ingen SSD idag)? Vi kikar lite på begagnade GeForce 1070-kort med 8 GB minne just nu, de verkar gå för mellan 1500 och 2000 kr, vilket skulle vara överkomligt (exempel: https://www.tradera.com/item/341372/437994253/msi-geforce-gtx.... Han har även köpt en ny skärm från MSI på rean som skall klara upp till 144 Hz.

Detta är den spec jag lyckats suga ur hans nuvarande dator och som jag tror är relevant:

OS: Microsoft Windows 10 Pro
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-3470 CPU @ 3.20GHz, 3201 Mhz, 4 Core(s), 4 Logical Processor(s):
BIOS Version/Date: LENOVO 9SKT75AUS, 2013-09-17:
SMBIOS Version: 2.7:
BIOS Mode: Legacy
BaseBoard Manufacturer: LENOVO:
BaseBoard Product: MAHOBAY:
RAM: 8 GB

Grafikkortet:

I/O Port 0x000003C0-0x000003DF NVIDIA GeForce GT 1030
I/O Port 0x000003C0-0x000003DF PCI-to-PCI Bridge

Vad tror ni? Kan man veta att grafikkortet passar givet ovanstående? Vi har inte tillgång till datorn just nu och kan inte kolla fysiskt, men vi kan komma åt den via RDP och extrahera mer information om det behövs.

Tack!

/Mathias

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om ett 1070 får plats i en OEM burk, det kan också bli svårt med den extra strömmen som 1070 behöver. Så ni behöver nog ta en titt både på vad lådan klarar men också om PSU har extra ström till Pci-e.

Permalänk
Skrivet av evirob:

Frågan är ju om ett 1070 får plats i en OEM burk, det kan också bli svårt med den extra strömmen som 1070 behöver. Så ni behöver nog ta en titt både på vad lådan klarar men också om PSU har extra ström till Pci-e.

Tack för bra kommentarer! Det var precis sånt vi behöver Vi fick en bild på datorn nu och det är en Lenovo Thinkcentre m92p. Vi tror att det är samma låda som en m83 som finns att köpa på Inrego:

https://shop.inrego.se/stationara/lenovo-thinkcentre-m83-8

Om bredden stämmer (17,5) så kan det vara tajt. De 1070 som vi kollat på på Tradera har en höjd på 14 cm, så frågan är hur mycket som tar upp av fluff i lådan, moderkortets tjocklek om inte annat. Vi får öppna och mäta vid tillfälle helt enkelt.

Det verkar som att datorn såldes med två olika nätagg en gång, ett på 250 W och ett på 450 W. Det senare tror vi kan klara av att driva ett 1070-kort, men kanske är det bäst att skaffa ett lite större. 250 W låter tom lite för det kort som redan sitter i.

Spelar RAM och hårddisk/SSD någon större roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av brakjoller:

Tack för bra kommentarer! Det var precis sånt vi behöver Vi fick en bild på datorn nu och det är en Lenovo Thinkcentre m92p. Vi tror att det är samma låda som en m83 som finns att köpa på Inrego:

https://shop.inrego.se/stationara/lenovo-thinkcentre-m83-8

Om bredden stämmer (17,5) så kan det vara tajt. De 1070 som vi kollat på på Tradera har en höjd på 14 cm, så frågan är hur mycket som tar upp av fluff i lådan, moderkortets tjocklek om inte annat. Vi får öppna och mäta vid tillfälle helt enkelt.

Det verkar som att datorn såldes med två olika nätagg en gång, ett på 250 W och ett på 450 W. Det senare tror vi kan klara av att driva ett 1070-kort, men kanske är det bäst att skaffa ett lite större. 250 W låter tom lite för det kort som redan sitter i.

Spelar RAM och hårddisk/SSD någon större roll?

Problemet med strömmen brukar vara att OEM helt saknar extra Pci-e ström. Så kraftigare GPUer (än typ 1050) är helt att glömma om kortet ska drivas från sloten.

Utöver det så verkar fortnite tycka bättre om en snabb CPU framför flera kärnor. Det bästa sättet att hitta det som håller datorn tillbaka är att öppna aktivitetshanteraren eller liknande mjukvara, spela en stund och se om något jobbar extra hårt. Ligger CPU eller GPU användning högt så har ni hittat vad som behövs bytas först och främst.

Permalänk
Medlem

En billig lösning om man mest vill ha hög fps, men inte snyggaste grafiken är att där man väljer DirectX 11 eller 12 (i settingsmenyn för grafiken, nästan längst ner bland raderna), tar det 3:e alternativet som är nytt i Fortnite, kallad "Performance mode".

snabb check på youtube visade en bra bit över 100fps med gt1030 med performance mode, så bara att testa

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Min son kör Fortnite ganska bra på ett GTX 1060 6 GB.
Upplösning vanlig FullHD.

Gammal burk annars, OC i7 2600K@4.3 GHz, 16 GB ram, SSD.
Vet dock inte fps, men han har inte problem med att klara sig i strider.

Har inte mekat med inställningar i Fortnite, allt är standard.

Permalänk
Skrivet av evirob:

Problemet med strömmen brukar vara att OEM helt saknar extra Pci-e ström. Så kraftigare GPUer (än typ 1050) är helt att glömma om kortet ska drivas från sloten.

I morgon skall vi kolla upp hur datorn ser ut inuti och försöka förstå ovanstående, och annat.

Skrivet av evirob:

Utöver det så verkar fortnite tycka bättre om en snabb CPU framför flera kärnor. Det bästa sättet att hitta det som håller datorn tillbaka är att öppna aktivitetshanteraren eller liknande mjukvara, spela en stund och se om något jobbar extra hårt. Ligger CPU eller GPU användning högt så har ni hittat vad som behövs bytas först och främst.

Bra tips, skall också testas i morgon.

Permalänk
Medlem

Du behöver en ny cpu för att nå 120 utan stutters, hade en 3570k till grabben som klarade det men med mycket stutters.
Tror en 3770 skulle vara en bättre uppgradering än ett 1070, kanske tom ett 980 plus en 3770 förutsatt att ditt moderkort klarar en.

Permalänk
Skrivet av Zyller:

Du behöver en ny cpu för att nå 120 utan stutters, hade en 3570k till grabben som klarade det men med mycket stutters.
Tror en 3770 skulle vara en bättre uppgradering än ett 1070, kanske tom ett 980 plus en 3770 förutsatt att ditt moderkort klarar en.

Det tål att funderas på, tack!

Fick lite bilder inifrån datorn häromdagen. Jag var rädd för att nätagget skulle vara lite klent, vilket var fallet (280 W som det verkar). Inte jättedyrt att byta förstås.

Bilderna:

Om länkarna till bilderna inte funkar att visa direkt här (URL:en har ingen filändelse) finns de att se här:

https://photos.app.goo.gl/FwTJ1LudccCdMi1k7

Det ser lite tajt ut att få in ett störe grafikkort i lådan, men kanske kan man fixa till kablarna till höger så att det får plats.

Vidare ser jag inte hur man kan veta om en snabbare CPU, som den du nämner, skulle funka eller inte.

Några spontana kommentarer från er här efter att ha sett bilderna? (mer än "Släng allt, köp nytt" )

Permalänk
Medlem

Det går nog inte att byta nätaggregat utan en adapter till moderkortet, 2x4 pin och 1x4 eller vad det nu är som sitter under nätaggregatet.

Du kan nog på sin höjd stoppa i ett 1050/ti som inte behöver extern ström. Tveksamt också om en 3770 kommer fungera, kolla om det finns bios stöd innan.

Eventuellt fungerar kanske även ett 1650 också.

Permalänk
Medlem

https://www.lenovo.com/us/en/desktops/thinkcentre/m-series-to... antar att det är denna du ni har? Om det är och man kollar tech specs så finns den ju med 3770 iaf så det går nog att byta ut cpu'n till en sådan iaf.

Permalänk
Skrivet av Zyller:

https://www.lenovo.com/us/en/desktops/thinkcentre/m-series-to... antar att det är denna du ni har? Om det är och man kollar tech specs så finns den ju med 3770 iaf så det går nog att byta ut cpu'n till en sådan iaf.

Jag tror det är denna:

https://www.lenovo.com/us/en/desktops/thinkcentre/m-series-to...

Men den klarar ju också en 3770.

Tack!

Permalänk
Permalänk
Medlem

@brakjoller vad har du för budget? har en i7 4770 (ej k men ett Z mobo), 16G ram (2x8 1600), 1060 (3GB), SSD och 2TB disk över snart. Sitter i ett Fractal Define R2 atx chassi, ett corsair CX600M. Allt är standard saker som du sen kan uppgradera.

Så kan du sälja vidare det ni har nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brakjoller:

Hej,

Min son fick en "speldator" förra julen. Det var en uppfräschad stationär Lenovo från Inrego.se. Det har funkat okej att spela Fortnite och annat på den. Nu har gossen förstås fått mersmak och vill ha "högre FPS". Det är inte helt klart vilken FPS han får idag när han spelar Fortnite, men runt 60 säger han, med låga inställningar på graphics quiality. Han tror att han vill ha runt 120.

Så, givet specen nedan, vad tror ni vi behöver uppgradera på hans dator? Min gissning är att ett nytt grafikkort är det som påverkar mest, men hur är det med CPU, minne och hårddisken (han har ingen SSD idag)? Vi kikar lite på begagnade GeForce 1070-kort med 8 GB minne just nu, de verkar gå för mellan 1500 och 2000 kr, vilket skulle vara överkomligt (exempel: https://www.tradera.com/item/341372/437994253/msi-geforce-gtx.... Han har även köpt en ny skärm från MSI på rean som skall klara upp till 144 Hz.

Detta är den spec jag lyckats suga ur hans nuvarande dator och som jag tror är relevant:

OS: Microsoft Windows 10 Pro
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-3470 CPU @ 3.20GHz, 3201 Mhz, 4 Core(s), 4 Logical Processor(s):
BIOS Version/Date: LENOVO 9SKT75AUS, 2013-09-17:
SMBIOS Version: 2.7:
BIOS Mode: Legacy
BaseBoard Manufacturer: LENOVO:
BaseBoard Product: MAHOBAY:
RAM: 8 GB

Grafikkortet:

I/O Port 0x000003C0-0x000003DF NVIDIA GeForce GT 1030
I/O Port 0x000003C0-0x000003DF PCI-to-PCI Bridge

Vad tror ni? Kan man veta att grafikkortet passar givet ovanstående? Vi har inte tillgång till datorn just nu och kan inte kolla fysiskt, men vi kan komma åt den via RDP och extrahera mer information om det behövs.

Tack!

/Mathias

Hej Mathias

Förlåt jag kommer sent med detta, men jag har tänkt på att den dator du har köpt för din son nog i verkligheten inte ämnar sig bra för spel.

Det är sådan at stora företag som Lenovo gör kontorsdatorer, där allt har sparats ner, så det inte finns mycket möjlighet för att uppdatera dem.
Moderkortet och CPU är ganska enkelt för begränsad.

Ett exempel:
Min vän köpte en helt ny, kontors-fokuserad , Acer hos Mediamarkt.
Den var inte helt snabb nog för hans spel, så han köpte en bättre GPU och satte i.
Men konstigt nog fick han inte den extra prestanda kan hade hoppets på.

Jag försökte kolla om det fanns något annat vi kunde uppgradera på.
Till slut upptäckte jag att man kunde inte ens köra dual channel minne, det hade de också sparat bort.. 😞

Mitt råd till honom blev att sälja den, och hitta en begagnad speldator med prestandafokuserade delar i.

Det gjorde han, och vi hittade en dator som han lyckades använda till VR, för att den var så mycket snabbare, trots att delarna var äldre.
Och den var billigare än vad han hade betalt för den annan och mycket slöare kontorsdator.

Så mitt råd är nog att försöka hitta en begagnad egentlig dedikerad speldator, som är byggd för detta.
Att försöka uppgradera den dator ni har nu är lite som att försöka få en EPA traktor köra snabbt. 😕

Permalänk

Hej Henrik! Det ligger nog en hel del i det du skriver, och vi kollar nu på lite olika begagnade alternativ.

Vi tror att följande är prisvärt:

https://www.blocket.se/annons/goteborg/gamingdator___ryzen___...

Beskrivning för er som inte vill eller orkar klicka på länken:

"Kompakt gamingdator i helt nytt mini-ATX chassi med lagom mycket RGB. Ny kylpasta på både cpu och gpu.

Spec:
Ryzen 2200G
GTX 970 Gainward FTW
8gb ram
256gb SSD Kingston
500gb HDD WD blue
500w Fractal PSU

Nyinstallerat Windows 10 (oaktiverat)."

Kommentarer?

Tack!

/Mathias

Permalänk
Permalänk
Medlem

Den första är ju mycket lättare att uppgradera. Nackdelen är bara 8gb ram.

En 2500k lär ge stutter i dom flesta titlar idag och DDR3 ram märks också av i många spel om man jagar FPS.

Permalänk
Medlem

Jag håller med, den första med Ryzen är nog den bästa av de två och kan uppgraderas.

Permalänk

Hoppsan! Nu har vi inte köpt den med Intel CPU än, men vi har sagt att vi vill ha den. Det vore ju olyckligt om den inte klarar det sonen vill (100+ FPS i Fortnite)...

Permalänk
Skrivet av Henrik S:

Jag håller med, den första med Ryzen är nog den bästa av de två och kan uppgraderas.

Är det nyare prylar i den första, eller vad är främsta anledningen till att den är mer uppgraderingsbar?

Själv tänkte jag att den mindre formfaktorn skulle vara begränsande, till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brakjoller:

Är det nyare prylar i den första, eller vad är främsta anledningen till att den är mer uppgraderingsbar?

Själv tänkte jag att den mindre formfaktorn skulle vara begränsande, till exempel.

Ifall det bara är dessa två alterantiv så är förmodligen Ryzen paket något bättre då 2200G är bättre än i5 2500K men Intel paket har mervärde i form av bättre kylare och ljudkort.

Problemet är väl att inget av alternativ är jättebra faktum är att man för runt 1500 kr extra så kommer undan med en en ny dator förutom GPU med bättre prestanda. Ett begagnat GTX 970 bör kosta runt 800 kr

Går också att pressa priset med ca 600 kr genom att välja mindre SSD och ta bort CPU kylaren och använda Intel stock kylare.

Minus är att i3 10100F inte finns i lager just nu.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

Hmm... Bra inlägg... Kanske skall peppa gossen att spara ett litet tag till...

Permalänk

Han gick med på att spara lite till... Samtidigt som vi håller utkik efter "kap"...

Detta kanske:

https://www.blocket.se/annons/goteborg/gamingdator___i5___gtx...

?

Stort tack för listan med tips på delar till en ny. Jag skulle kunna bygga ihop den själv men är dåligt uppdaterad på vad man skall ha idag, och vad som "räcker".

Permalänk
Medlem
Skrivet av brakjoller:

Han gick med på att spara lite till... Samtidigt som vi håller utkik efter "kap"...

Detta kanske:

https://www.blocket.se/annons/goteborg/gamingdator___i5___gtx...

?

Stort tack för listan med tips på delar till en ny. Jag skulle kunna bygga ihop den själv men är dåligt uppdaterad på vad man skall ha idag, och vad som "räcker".

Allt under 6000 serien är kvar på DDR3 och det ger avsevärt lägre FPS i spel och är även dyrt att uppgradera sett till prestandan man får då man måste köpa en begagnad och överprisad i7a. Ryzen ger mycket bättre uppgraderingsmöjligheter, vissa b450 kort kommer tex stödja 5000 serien, men alla moderkort stödjer i princip 3000 serien vilket ger många alternativ för uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brakjoller:

Han gick med på att spara lite till... Samtidigt som vi håller utkik efter "kap"...

Detta kanske:

https://www.blocket.se/annons/goteborg/gamingdator___i5___gtx...

?

Stort tack för listan med tips på delar till en ny. Jag skulle kunna bygga ihop den själv men är dåligt uppdaterad på vad man skall ha idag, och vad som "räcker".

Varför kollar du på blocket när sweclockers har en egen marknad?
Sätt in en annons på vad du behöver och vad det får kosta.

Vi är hjälper dig gärna med vad som är en bra deal.

https://www.sweclockers.com/marknad

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Varför kollar du på blocket när sweclockers har en egen marknad?
Sätt in en annons på vad du behöver och vad det får kosta.

Vi är hjälper dig gärna med vad som är en bra deal.

https://www.sweclockers.com/marknad

Hehe, okunskap och vana bara Vi skall kolla där framöver, lovar!

Tack!

Permalänk
Medlem

En möjlighet, om ni kan leva med äldre CPU/MB/minne, då finns det denna:
https://www.sweclockers.com/marknad/194558-komplett-dator-479...

Citat:

0ld stuff; funkar prima!
4790k
Asus Z97-A
EVGA 980 FTW SC
16GB DDR3 1600
NH-D14 kylare

Helt nytt;
Seasonic Focus 550w
Chassi; Kolink Stronghold
Samsung 860evo 1TB

Okej CPU och GPU för sin ålder. Och kvalitetskomponenter.
Tillräckligt med minne för en början, och förnuftig storlek SSD.
SSD betyder mycket, det är bl.a. därför min sons gamla burk fortfarande kan följa med.

Den kan nog inte uppgraderas mycket, annat än större GPU och mer minne i framtiden.
Men det kan kanske också vara nog för en tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Varför kollar du på blocket när sweclockers har en egen marknad?
Sätt in en annons på vad du behöver och vad det får kosta.

Vi är hjälper dig gärna med vad som är en bra deal.

https://www.sweclockers.com/marknad

Skrivet av brakjoller:

Hehe, okunskap och vana bara Vi skall kolla där framöver, lovar!

Tack!

Förresten, sluta inte kolla på Blocket.
Ibland kan man faktisk göra en kapp där också, eller handla priset ned så det blir rimligt.

Använd Sweclockers marknad för att hitta en riktlinje om vad saker är värda, så går du inte helt fel.

Permalänk

Denna verkar prisvärd, håller ni med?

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/gamingdator/93884679

ASUS GeForce STRIX GTX 970 4GB
ASUS B150M Pro Gaming, Socket-1151
Kingston Value DDR4 2133MHz 16GB
CORSAIR RM750x 750W PSU
Intel Core i5-6500 Skylake
ASUS DVD Writer, DRW-24F1MT
Samsung 750 EVO 120GB Bulk
WD® Desktop Black 1TB
Fractal Design Define R5 Vit