Facebook meddelar kunder att de kommer följa Apples IOS-krav

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Jo men med åldern börjar jag inse att det inte är värt ändlösa timmars sökande för att försöka övertala nån på ett forum.
Timmar som är helt bortkastade för mig.
Ska sluta posta tafatta utlägg.
Är tyvärr inte det lättaste att hitta saker på detta ämne med enkel sökhjälp, av förståeliga själ.

Jag kan lägga väldigt mycket tid på något när jag vill veta exakt hur det ligger till. Det här med spårning var ett sådant men för något år sen. Har även för mig någon större sida tog upp det då, typ The Verge, som jag inte ens kan hitta nu.

Jag brukar inte komma ihåg vilka och vart jag läst allt ifrån och skriver inte ner i nått lexikon jag har.
Kommer bara ihåg slutsatsen av saker vilket räcker för mig och beslut jag tar.

Men som sagt, orkar inte och ger mig i frågan. Ska använda min tid på mer värdefulla saker.

Att skriva på forum behöver inte vara så dramatiskt Oftast skriver man inte för att övertala någon, utan för att ta del av andra perspektiv, utbyta kunskap och få en förståelse över hur andra ser och tänker inom olika områden. Det är väldigt sällan att någon har "rätt" eller "fel", utan man har istället gjort olika prioriteringar utifrån ens egna behov. Just my 5 cents

Permalänk
Medlem

Kolla upp vad Apple, Google och Facebook tjänar pengar på så förstår man ganska snart vilka som lever på att samla in information om dig. Follow the money. En bra tumregel är att om ett företag erbjuder en gratis tjänst så är det du som använder tjänsten som är produkten, dvs företaget tjänar pengar på dig på annat håll.

Permalänk
Medlem

Det är opt-in till de som klagar på att de får dåliga annonser och vill göra sin fantastiska annonsupplevelse trevligare.

Tomma påståenden hör inte hemma någonstans, det bara urvattnar en potentiellt bra diskussion.

———————

För att avsluta det tycker jag att detta är grymt, vi konsumenter får bättre möjlighet att styra över vår egen data. Jag misstror inte Apple med några konspirationsteorier att de bakom ridån skulle använda datat själva för att tjäna pengar där facebook och andra tidigare verkat. Kommer det hjälpa oss mot CIA, FBI eller NSA...? förmodligen inte.

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Medlem

Känns som att jag gjort helt rätt val som nyligen lämnat både Windows (Microsoft) och Android (Google) till förmån för macOS/iOS (Apple) samt GNU/Linux.

Litar inte ett dugg på Facebook, Google eller Microsoft längre.

Edit: Kan tillägga att jag varit medlem på Facebook sedan 2007. Igår raderade jag nära 400 "intressen" som Facebook ansåg att jag hade.

Permalänk
Medlem

Youtube är det enda Google kontrollerade media man använder nuförtiden men mest på grund av saknaden av bättre alternativ (finns mindre aktörer) för att slippa censur, fejan spionerar på allt deras användare gör vilket är deras affärside från start, om du använder dom så ger du tillåtelse samla och sälja informationen till företag vars dessa aktörers servrar i Sverige staten mer eller mindre bjuder på energin dom förbrukar på din bekostnad.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det här är en vinst för oss alla, och inte för Apple. Nu är ju frågan om det blir samma i Android eller om man måste gå över till Iphone för att slippa bli kartlagd?

Snackade lite om detta i förra tråden, istället för att skriva om allt så kommer några lata citat från min sida.
Tråden i fråga: Länk till tråd

Skrivet av SleeZy:

Mjo men du kan alltid flasha om android.

Här är ett väldigt förenklat klipp.
https://www.youtube.com/watch?v=UXLo15l2i4c

Men det finns långt fler roms (os) att installera.
Gräver du ännu djupare så kan du göra än fler ändringar.

Som sagt klippet ovan är för newbs mer eller mindre.

-

Skrivet av SleeZy:

Saken här är att du kan granska all kod. Och det finns väldigt många som aktivt arbetar för att få ett OS som är fritt från spårande.
Det har funnits sedan runt 2010, på swedroid kan du läsa mer om du är intreserad av att läsa mer inom ämnet.
Swedroid är samma som sweclockers bara att de är fokuserade inom telefoni.

Så i alla fourm där, så kan du prata med kunniga när det gäller allt. Allrahelst när det gäller att flasha om telefonen.

Att "degoogla" telefonen har varit en stor grej i många år. Bland annat därför androidanvändare har så länge sagt att android är bättre än apple.
För du har friheten att göra vad du vill. Är du kunnig nog så kan du själv kompilera android utan alla dess krussiduller.

Med det sagt som även tas upp i klippet, så arbetar google för att hindra denna utveckling.
Då de gör sig beroende på olika appar eller system. Så vill man få t.ex att youtube fungera så kräver google att få tillgång till grundsystemet. Dvs /root.
De vill kräva att få läsa in data om position, tid, datum. Med mera. Men har du gett tillåtelse till detta så får de även läsa av din webbhistorik.

Vilket i sin tur gör att de kan lättare ge reklam till dig. Men många uppskattar inte att samlar in överdrivet mycket information om dig. Därav så finns det många system som gör allt för att hindra detta.
Så som även nämns i klippet, versionen han pratar om är grunden till android. Inget mer. Du kan inte ansluta till wifi osv. Du måste själv installera drivrutinen för det, i det här fallet.
Dvs installationen är fri från allt mer eller mindre. Du måste själv välja vad som ska installeras.
Som sagt detta är endast för de som är ny inom detta område.
Går du än djupare så måste du installera allt så som om det vore linux, i en terminal. Koden du väljer att installera finns även som öppen källkod. Du kan därav granska koden innan du väljer att installera något.

Men såklart för många vanliga användare så är detta överkurs.

Min poäng här var att visa att vi har möjligheten att göra vad vi vill med våra telefoner.
Iphone så krävs det jailbreak. Men trots det så får du inte tillgång till samma funktioner som vi alltid haft i android. Du kan heller inte flasha om iphone. Eller ptja du kan men du kommer med 99% bricka den.

Edit: samt: https://forum.xda-developers.com/
Där jag först ens lärde mig hur android fungerar.
Här finner du alla möjliga olika operativsystem.
Ett enkelt exempel är om du har en telefon som endast stödjer android 9 och får därmed inga uppdateringar.
Här kan du hitta android 10 som fungerar på din telefon trots att den inte "stödjer" android 10.

Men men utöver detta, det har länge gått att blockera trackers m.m på android.
Bland annat iom att folk som avskyr sådant då väljer att utveckla för android då det är så pass öppet.

Men att blocka trackers m.m är en ganska liten grej jämfört med att blockera google / fb m.m totalt. Dvs klippet ovan handlar om. Degoogla kan du göra lätt.

Men säg att du stödjer google av någon anledning, så finns det ännu appar som hindrar trackers. Ptja de flesta browsers gör det t.o.m. Brave / firefox / duckduckgo browser mf.
Vill du göra ännu bättre så anslut endast via wifi via Pi-hole.

Sedan vill du göra än bättre så äre degoogla som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Youtube är det enda Google kontrollerade media man använder nuförtiden men mest på grund av saknaden av bättre alternativ (finns mindre aktörer) för att slippa censur, fejan spionerar på allt deras användare gör vilket är deras affärside från start, om du använder dom så ger du tillåtelse samla och sälja informationen till företag vars dessa aktörers servrar i Sverige staten mer eller mindre bjuder på energin dom förbrukar på din bekostnad.

Det fetade, det är något jag har stört mig på länge. De får mer eller mindre gratis el här i sverige. Då de skulle ge mer jobb, sas det. Men det blev väl ca 5-10? om ens det. Som tar hand om serverhallen.

Medans de får i stort sett gratis el från oss. PGA regeringen tyckte det var en bra idé.
Aja lämnar här annars blir det offtopic och politik som inte är så uppskattat här på forumet.

Permalänk

Tror vi att Android kommer följa detta spår också?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joulester:

Tror vi att Android kommer följa detta spår också?

Google har vad jag kunnat se inte yppat ett ord om Apples initiativ, så jag skulle inte tro det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joulester:

Tror vi att Android kommer följa detta spår också?

Utmaningen med Android är att plattformen i sig är så pass öppen, så det är upp till varje leverantör att sätta dessa begränsningarna. Även om Google skulle pressa Facebook till viss anpassning, så har många operatörer sina egna app-butiker idag.

Men om man idag använder Android från exempelvis Samsung, Xiaomi och Huawei, så är nog spårningen i Facebook det minsta problemet man har.

Bryr man sig om säkerhet, så bör man istället köra CalyxOS eller GraphineOS. Tyvärr verkar även många bootloaders vara låsta idag, så detta kanske inte ens är ett alternativ för många?

Jag körde själv fram tills för några dagar sedan en hårt tweakad Xiaomi-telefon, där jag blockat allt jag kunnat mha root. Tyvärr verkar Google vara väldigt anti-root idag, så min telefon blev mer eller mindre obrukbar för vanliga appar.

Nu med iOS 14 på iPhone, så känns det som att jag inte längre kommer att sakna Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Känns som att jag gjort helt rätt val som nyligen lämnat både Windows (Microsoft) och Android (Google) till förmån för macOS/iOS (Apple) samt GNU/Linux.

Litar inte ett dugg på Facebook, Google eller Microsoft längre.

Edit: Kan tillägga att jag varit medlem på Facebook sedan 2007. Igår raderade jag nära 400 "intressen" som Facebook ansåg att jag hade.

Tycker Microsoft har rätt bra upplysande om tracking precis som Apple. Ser ingen större skillnad där?

Facebook använder jag dock i princip inte (mer än messenger ibland).

Att Google lever på annonsspårning och att samla data om sina användare, borde vara ett varnande finger för alla.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra av Apple. Litar mest på dem av alla de stora när det gäller att värna om användarnas data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Låter som du vet att Facebook och Google "spionerar på allt vi gör" men inte att Apple gör det?
Orkar inte sätta mig ner i jäkla sökande på nätet här på jobbet men har gjorts rejäla genomgångar av vilken info dom sparar om oss.
Slutsatsen var oftast ganska lika, alla är i princip lika dåliga med Apple i spetsen. Har för mig att det var platsinfo som Apple var något "värre" på än andra.

Känns som folk hurrar över hur bra Apple är som inte låter Facebook samla info. Men i själva verket samlas det lika mycket info ändå bara att det går till enbart Apple istället.

Den stora skillnaden mellan Apple/Microsoft och Facebook/Google är att de förra hvudsakligen lever på att sälja produkter/tjänster, medans de senare huvudsakligen lever på att sälja din personliga data till sina riktiga kunder (de som vill köpa datan om dig och riktad reklam).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

EDIT: Och det är inte direkt så jag väljer nån sida. Alla är i princip lika "dåliga" när det gäller detta,

Nej. Det finns, som det mesta i livet, en stor skala av skillnader mellan hur bra och dåliga olika företag och människor är på olika saker. Det du håller på med är att relativisera och trivialisera de stora skurkarna, och försöker försvara de genom att (felaktigt) påstå "så gör alla precis lika mycket".

Klassiskt retoriskt grepp ofta använt av politiker, men som inte fungerar lika bra på SweC.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Relativisering

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Kolla upp vad Apple, Google och Facebook tjänar pengar på så förstår man ganska snart vilka som lever på att samla in information om dig. Follow the money. En bra tumregel är att om ett företag erbjuder en gratis tjänst så är det du som använder tjänsten som är produkten, dvs företaget tjänar pengar på dig på annat håll.

Exakt.

Skrivet av Joulester:

Tror vi att Android kommer följa detta spår också?

Det vet man aldrig 100%, men jag misstänker att begränsa insamling av data från sina användare går helt emot Googles hela affärsmodell och DNA.

Det gynnar nämligen inte Googles verkliga kunder (som inte är oss användare).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tycker Microsoft har rätt bra upplysande om tracking precis som Apple. Ser ingen större skillnad där?

Du har nog delvis rätt! Men hur Bing numera är en påtvingad del i allt från Notepad och Task Manager till File Explorer och Edge gillar jag inte.

Då känns Safari med DuckDuckGo betydligt trevligare.

Men i övrigt är jag nog mer insyltad i Apples ekosystem, så jag välkomnar iCloud med öppna armar (och är lite i en smekmånadsperiod). I Windows är jag mer skeptisk mot alla funktioner som Microsoft smyger in i systemet. Speciellt genom Outlook som gärna loggar in mig i Skype och motsvarande utan min tillåtelse. Skype är numera blockat i min router

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Mycket reklam på facebook är extremt dålig. Som reklam där det står:
Bankerna vill att du ej ska veta detta, men du kan enkelt tjäna 5 miljarder dollar i veckan på att endast lämna ut alla dina uppgifter och ge oss fullkontroll över din bankid etc.

Så på sätt och vis gillar jag bättre riktad reklam än den skiten som jag har fått. Om de ska ge mig samma mängd reklam, föredrar jag heller reklam för något vettigt.

Problemen är ju inte riktad reklam i sig, som helt klart är att föredra än exemplet du ger beskriver. Problemet är hur FB och andra sidor tillskansar sig informationen om vilken reklam du potentiellt är intresserad av. Är det någon som skulle vilja ha en representant från näringslivet hemma 24/7 som antecknar allt du gör och alla dina intressen bara för att reklamen du ser omkring dig ska ha så stor chans som möjligt at få dig att köpa något? Det är ju i princip vad vi har idag, men representanten är inte en människa utan din dator och mobil.

Nej tack, jag föredrar reklam i traditionell modell som låter dig behålla din integritet, där ett företag betalar för att marknadsföra sig, och där kostnaden för det är dyrare än vad den är idag så man slipper de mest uppenbara bedrägerierna.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Hedersmedlem

Det här, och andra incidenter i närtid, visar med all tydlighet att Apple har alldeles för stor kontroll över vilka appar deras kunders telefoner får köra. Om någon verkligen vill använda Facebook på sin egen telefon som hen själv använder tycker jag faktiskt inte att Apple ska kunna 100%-stoppa detta.

Däremot är det ju så klart okej för Apple kan välja att ta bort Facebook från sin appbutik, det är så klart deras butik och deras val vad de ska sälja och marknadsföra. Problemet jag ser är att Facebook inte har något alternativ för att låta deras användare fortsätta använda Facebook-appen, utan att gå genom Apples butik.

Man ska inte få ha sin kaka och äta den samtidigt. Om de vill ha järnkontroll över sin egen appbutik så måste de öppna upp för alternativa vägar att ladda appar, och om de istället vill ha järnkoll över varifrån deras användare hämtar appar, måste de vara mer öppna med vilka appar som tillåts. Allt annat är att förvägra telefonens ägare (den som köpt telefonen) rätten att förfoga över sin egen telefon. (Antingen det, eller så får Apple sluta påstå att de säljer telefoner och bara hyra ut dem...)

Kan till slut tillägga att jag inte är Apple-kund för tillfället, och inte heller använder Facebook mer än väldigt perifiert via Whatsapp, så jag har inte en "häst" i det här racet. Anledningen till att jag inte använder Facebook och Apple själv är just för att jag inte gillar den datainsamling Facebook sysslar med, och att jag inte gillar den inlåsning Apple sysslar med, och som tur är finns det mindre dåliga alternativ.

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår så kommer det att gå utmärkt att fortsätta använda Facebook i Safari eller annan webbläsare

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så förstår jag inte vad problemet är hos vissa personer i detta forum.

Du som användare får mer information kring vilken typ av data som varje enskild app samlar in. Därefter kan du ta ställning till om du tycker det är okej eller inte... klart.

Visa signatur

All your base are belong to us