Permalänk
Medlem
Skrivet av Sainth:

En liten uppdate , har nu ägt min xps 17 sen i juni. För ca 2 veckor sedan har jag fått enorma problem med GPUn. Datorn kraschar då och då under hög belastning och får bluescreen, när datorn sedan startar så hittar den inte längre GPUn . Jag kommer antingen få den utbytt eller ev byte till någon annan modell , hårdvarufel helt klart.

Otroligt tröttsamt och irriterande då mycket av mitt jobb har gått förlorat pga detta, är ni i köptankar rekommenderar jag er att avvakta!

Ohh, läskigt och det är RTX 2060-versionen förmodar man? Hoppas det "bara" är fel på just Din maskin, som en lödning eller "svagt" kisel på kretsen typ. Hoppas på snabbt utbyte

(...hade annars någon slags liknande upplevelse på en MSI GS73VR med GTX 1060 som efter drygt tre år blev ledsnare och ledsnare tills den absolut inte ville starta Windows - verkar som nVidia-grafiken dödade resten av datorn, men gick att installera Ubuntu med den inbyggda grafiken och genom särskilda inställningar be den inte ens försöka fråga om GPU:n fanns där - "väck inte den björn som sover" - så den funkar fint med inbyggd Intel-grafik men tyvärr på den modellen ingen extern skärm då den döda GPU:n står för all HDMI, DisplayPort och USB-C-grafik - någon nVidia diagnos-rutin som försiktigt "probe":ar vad som kan vara trasigt har jag inte hittat heller, men skulle ju ändå vara nytt moderkort för lagning så "inte värt det"...)

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sainth:

En liten uppdate , har nu ägt min xps 17 sen i juni. För ca 2 veckor sedan har jag fått enorma problem med GPUn. Datorn kraschar då och då under hög belastning och får bluescreen, när datorn sedan startar så hittar den inte längre GPUn . Jag kommer antingen få den utbytt eller ev byte till någon annan modell , hårdvarufel helt klart.

Otroligt tröttsamt och irriterande då mycket av mitt jobb har gått förlorat pga detta, är ni i köptankar rekommenderar jag er att avvakta!

Kommer få mitt moderkort samt gpu utbytt av Dell under veckan ! Återkommer

Permalänk
Skrivet av Sainth:

Kommer få mitt moderkort samt gpu utbytt av Dell under veckan ! Återkommer

Hoppas att allt löser sig för dig och att maskinen funkar perfekt efter reparationen! Jag är sugen på att slå till, men historier som din är tyvärr väldigt vanliga när det gäller XPS 17, så jag har inte vågat öppna plånkan än...

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde_johan:

Hoppas att allt löser sig för dig och att maskinen funkar perfekt efter reparationen! Jag är sugen på att slå till, men historier som din är tyvärr väldigt vanliga när det gäller XPS 17, så jag har inte vågat öppna plånkan än...

Ikväll slutade även datorn att ladda så den är iprincip obrukbar om ca 1 timme, Dell hade bokat in en tekniker som skulle komma imorgon men fick mail att reservdelar inte fanns i lager. Jag kommer göra allt för att häva köpet , kommer aldrig någonsin köpa Dell i framtiden efter denna upplevelse.

Rekommenderar verkligen er som kolla på Dell XPS att försöka hitta något likvärdigt , katastrofal upplevelse sedan allt strul började

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sainth:

Ikväll slutade även datorn att ladda så den är iprincip obrukbar om ca 1 timme, Dell hade bokat in en tekniker som skulle komma imorgon men fick mail att reservdelar inte fanns i lager. Jag kommer göra allt för att häva köpet , kommer aldrig någonsin köpa Dell i framtiden efter denna upplevelse.

Rekommenderar verkligen er som kolla på Dell XPS att försöka hitta något likvärdigt , katastrofal upplevelse sedan allt strul började

Ohh, låter supertrist men hoppas ju det är en enskild eller begränsad grej då modellen i övrigt är närmast unik vad gäller stor skärm och kraft i kompakt format - med fungerande maskin jag lagt såpass mycket stålar på är jag förstås "fanboy", men det hade väl Du också varit om den INTE slutat funka...?

Att de inte får fram reservdelar till en ny populär modell är illa men hänger väl samman med just modellens populäritet

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikLtz:

Ohh, låter supertrist men hoppas ju det är en enskild eller begränsad grej då modellen i övrigt är närmast unik vad gäller stor skärm och kraft i kompakt format - med fungerande maskin jag lagt såpass mycket stålar på är jag förstås "fanboy", men det hade väl Du också varit om den INTE slutat funka...?

Att de inte får fram reservdelar till en ny populär modell är illa men hänger väl samman med just modellens populäritet

Jag älskade datorn fram tills den började strula, det som fått mig att tröttna är mottagandet från kundtjänst. Jag köpte ju datorn eftersom jag är i behov av den i jobbet, så varje dag jag står utan är = 0kr in i företaget.

Jag fick så många bortförklaringar ang reservdelar osv, men fick reda på idag att det kommer bli en refund med ful återbetalning eftersom dom inte har delar att reparera den med.

Kan tilläggas att datorn slutade ladda under gårdagen också, så nu är den helt obrukbar .

Hoppas innerligen att ni slipper samma strul som mig för när datorn väl fungerade så var den grym!

Permalänk
Skrivet av Sainth:

Jag älskade datorn fram tills den började strula, det som fått mig att tröttna är mottagandet från kundtjänst. Jag köpte ju datorn eftersom jag är i behov av den i jobbet, så varje dag jag står utan är = 0kr in i företaget.

Jag fick så många bortförklaringar ang reservdelar osv, men fick reda på idag att det kommer bli en refund med ful återbetalning eftersom dom inte har delar att reparera den med.

Kan tilläggas att datorn slutade ladda under gårdagen också, så nu är den helt obrukbar .

Hoppas innerligen att ni slipper samma strul som mig för när datorn väl fungerade så var den grym!

Får du häva köpet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde_johan:

Får du häva köpet?

Yes! Datorn skickades tillbaka i måndags, utbetalning sker inom 5 arbetsdagar

Permalänk
Skrivet av Sainth:

Yes! Datorn skickades tillbaka i måndags, utbetalning sker inom 5 arbetsdagar

Vad blir det istället? Jag letar för fullt efter bra alternativ som kan matcha XPS 17, fast med bättre kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde_johan:

Vad blir det istället? Jag letar för fullt efter bra alternativ som kan matcha XPS 17, fast med bättre kvalitet.

Jag går tillbaka till rötterna och köper en stationär för ca 40-50k istället, har kvar en gammal MacBook pro som får fungera som stöd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sainth:

Jag går tillbaka till rötterna och köper en stationär för ca 40-50k istället, har kvar en gammal MacBook pro som får fungera som stöd

"Levde" faktiskt med en stationär som "bärbar" i några månader tills XPS 17 kom. En hemmabyggd ITX från 2011 (Liten Lian Li i signaturen) med Core i7, uppgraderad med hygglig SSD, RTX 2060 och det kanske viktigaste: ett handtag på locket så den hyggligt enkelt kunde tas med till arbete hos kund (med skärm där) och diverse resor (också med skärm där eller med i bil). Gick hyggligt smidigt och då en bärbar maskin oavsett kvalité kan råka ut för saker är det en god idé att ha en rimlig backup-maskin om den bärbara arbetshästen dör/försvinner/slutar ladda whatever.

Och en stationär för betydligt MINDRE pengar än vad XPS 17 kostar är ändå snabbare - och 40-50 lax, well, det blir mycket kraft och/eller onödigt stort och tungt

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikLtz:

"Levde" faktiskt med en stationär som "bärbar" i några månader tills XPS 17 kom. En hemmabyggd ITX från 2011 (Liten Lian Li i signaturen) med Core i7, uppgraderad med hygglig SSD, RTX 2060 och det kanske viktigaste: ett handtag på locket så den hyggligt enkelt kunde tas med till arbete hos kund (med skärm där) och diverse resor (också med skärm där eller med i bil). Gick hyggligt smidigt och då en bärbar maskin oavsett kvalité kan råka ut för saker är det en god idé att ha en rimlig backup-maskin om den bärbara arbetshästen dör/försvinner/slutar ladda whatever.

Och en stationär för betydligt MINDRE pengar än vad XPS 17 kostar är ändå snabbare - och 40-50 lax, well, det blir mycket kraft och/eller onödigt stort och tungt

Mycket kraft kommer det bli! Kommer styra om arbete så jag arbetar mestadels hemifrån, upplevelsen med DELL avskräckte mig rejält så kommer nog aldrig lägga så mycket pengar på en laptop igen.

Permalänk
Skrivet av ErikLtz:

"Levde" faktiskt med en stationär som "bärbar" i några månader tills XPS 17 kom. En hemmabyggd ITX från 2011 (Liten Lian Li i signaturen) med Core i7, uppgraderad med hygglig SSD, RTX 2060 och det kanske viktigaste: ett handtag på locket så den hyggligt enkelt kunde tas med till arbete hos kund (med skärm där) och diverse resor (också med skärm där eller med i bil). Gick hyggligt smidigt och då en bärbar maskin oavsett kvalité kan råka ut för saker är det en god idé att ha en rimlig backup-maskin om den bärbara arbetshästen dör/försvinner/slutar ladda whatever.

Och en stationär för betydligt MINDRE pengar än vad XPS 17 kostar är ändå snabbare - och 40-50 lax, well, det blir mycket kraft och/eller onödigt stort och tungt

Har du haft några problem med din maskin sedan du köpte den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde_johan:

Har du haft några problem med din maskin sedan du köpte den?

Min har funkat bra och skriver på den nu - men haft lite svårt att säkert få den till viloläge vid transport så får stänga av "på riktigt" oftare än man borde (för att inte riskera att den går på och "bränner ut sig" i väskan). Men gillar den verkligen, fortfarande

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Skrivet av ErikLtz:

Min har funkat bra och skriver på den nu - men haft lite svårt att säkert få den till viloläge vid transport så får stänga av "på riktigt" oftare än man borde (för att inte riskera att den går på och "bränner ut sig" i väskan). Men gillar den verkligen, fortfarande

Ok. Hade du köpt den idag igen, eller hade du valt en annan modell? Jag har kollat runt, men hittar ingen jämförbar. Lenovo har en del intressanta workstations, men deras skärm verkar betydligt sämre. Razer har alltid för lite ram, Microsofts datorer är för klena o.s.v.

Samtidigt är jag orolig över kvalitetsbristerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde_johan:

Ok. Hade du köpt den idag igen, eller hade du valt en annan modell? Jag har kollat runt, men hittar ingen jämförbar. Lenovo har en del intressanta workstations, men deras skärm verkar betydligt sämre. Razer har alltid för lite ram, Microsofts datorer är för klena o.s.v.

Samtidigt är jag orolig över kvalitetsbristerna.

Jag skulle definitivt köpa XPS 17 9700 igen! De brister jag upplevt (att den inte riktigt säkert vill gå i viloläge) torde mer ha med Win10 att göra än Dell - i övrigt en klart stabilt byggd maskin (fräst aluchassi), smidigt med 2 RAM-platser (upp till 2x32 GB minneskapslar), 2 NVMe-platser (stoppade i en Samsung 970 Evo Plus på 1 TB extra som D:) under bottenplatta som är rimligt enkel att lossa.

Pekskärmen hade jag kanske valt bort men tror det är enda alternativet med 4K-skärm som jag DEFINITIVT ville ha, så...

2060 med MaxQ tuffar på bra för att vara i en bärbar.

Att "bara" ha 4 USB-C (som nyare MacBook...) och inte så mycket mer är efter lite komplettering väldigt enkelt och befriande, man jackar i ström och skärm på valfria platser längs bägge sidorna lixom. Ser man bara till ström passar samma laddare till dator, liten Mac, mobil och surfplatta...!

Nischen 17" bärbar med 4K-skärm är smal, finns någon MSI Creator att jämföra med (och jag hade en MSI GS73 innan som dog efter 3 år) men XPS:en känns väldigt stabil och välbyggd i jämförelse

Kvalitetsbrister - nja, tror alla märken råkar ut för någon felbyggd maskin och är man stora som Dell blir det mer märkbart. Men att de inte lyckats serva/laga/byta ut dessa för de som drabbats är illa - det riskerar ju sänka förtroendet för hela varumärket lixom

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikLtz:

Min har funkat bra och skriver på den nu - men haft lite svårt att säkert få den till viloläge vid transport så får stänga av "på riktigt" oftare än man borde (för att inte riskera att den går på och "bränner ut sig" i väskan). Men gillar den verkligen, fortfarande

Verkar gälla alla Dell datorer numera, dock är det inte bara deras fel utan även Microsofts med sitt förbannade Modern Standby. Något som kan hjälpa är att köra Hibernate istället samt kanske även ställa in att datorn ska gå över till Hibernate efter en viss stunds vila.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sainth:

Mycket kraft kommer det bli! Kommer styra om arbete så jag arbetar mestadels hemifrån, upplevelsen med DELL avskräckte mig rejält så kommer nog aldrig lägga så mycket pengar på en laptop igen.

Har själv trott att "mestadels hemmifrån" skulle tala för stationär men insåg snabbt att det inte fungerade i verkligheten, iaf för min del. Bara en sån sak som att kunna ta datorn från skrivbordet till TV soffan som man tar som en självklarhet men plötsligt inte kan. Men du kanske lyckas bättre

Permalänk
Medlem

Kan tipsa de som är intresserade att inte gå på Dells nuvarande bluffkampanj på dessa datorer. De rabatter dom utlovar låter bra...om man inte vet om att dom höjt grundpriserna med flera tusen innan dess. Riktigt fult och gränsfall på olagligt skulle jag tro

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har själv trott att "mestadels hemmifrån" skulle tala för stationär men insåg snabbt att det inte fungerade i verkligheten, iaf för min del. Bara en sån sak som att kunna ta datorn från skrivbordet till TV soffan som man tar som en självklarhet men plötsligt inte kan. Men du kanske lyckas bättre

Har funkat riktigt bra hittills ! Måste ändå ge Dell lite cred, hade pengarna på kontot 3dagar efter dom tog emot min retur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har själv trott att "mestadels hemmifrån" skulle tala för stationär men insåg snabbt att det inte fungerade i verkligheten, iaf för min del. Bara en sån sak som att kunna ta datorn från skrivbordet till TV soffan som man tar som en självklarhet men plötsligt inte kan. Men du kanske lyckas bättre

Lite OT men jag "rullar" hela datorn med 40"-skärmen på ett ca 4 kvadratmeter stort rullgolv med skrivbord och konstorstol från jobbhörnan av rummet till snett framför TV:n. Rullgolvet har 6 st pivothjul och bygger ca 6 cm på höjden. Kan inte byta rum på något enkelt sätt, men har stort TV-rum

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikLtz:

Lite OT men jag "rullar" hela datorn med 40"-skärmen på ett ca 4 kvadratmeter stort rullgolv med skrivbord och konstorstol från jobbhörnan av rummet till snett framför TV:n. Rullgolvet har 6 st pivothjul och bygger ca 6 cm på höjden. Kan inte byta rum på något enkelt sätt, men har stort TV-rum

Och här trodde man sig själv vara datanörd

Permalänk

Någon som vet hur Dell är gällande öppet köp om det skulle visa sig att datorn är defekt? Brukar de godta att man byter dator rakt av, eller kommer de vilja reparera den om man köper en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde_johan:

Någon som vet hur Dell är gällande öppet köp om det skulle visa sig att datorn är defekt? Brukar de godta att man byter dator rakt av, eller kommer de vilja reparera den om man köper en?

Min dator blev defekt efter ca en månad , moderkortet gick sönder på min XPS 17" . Först ville dom reparera , statusen på reparationen flyttades fram hela tiden vilket jag tröttnade på och bad om att få häva köpet vilket dom gick med på utan att ställa frågor.

Hade pengarna på kontot ca 2 dagar efter den ankomm till dom.

Tror jag hade rätt att häva köpet just pga att dom inte kunde reparera den under skälig tid, tryckte även på att jag använder den i tjänsten och varje dag datorn är trasig så innebär det 0kr in i företaget

Har du problem med din ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde_johan:

Någon som vet hur Dell är gällande öppet köp om det skulle visa sig att datorn är defekt? Brukar de godta att man byter dator rakt av, eller kommer de vilja reparera den om man köper en?

Normalfallet är naturligtvis att de vill laga datorn - inte byta till en ny bara sådär, särskilt om den rullat ett tag. Haft åtskilliga stationära Dell tidigare och någon gång gick något sönder, de byter då delen antingen på plats eller genom inskick (företag/privat/beroende på betald service-nivå och tid efter köp). Det speciella för Sainth var att Dell inte kunde få fram några reservdelar alls till denna nya mycket efterfrågade modell så då hävde de köpet. Så... skall det inte vara - well, varken att datorn går sönder, delar saknas eller köpet hävs egentligen

(min XPS 17 tuffar på fint, mycket bra jobbdator men sneglar på en Air M1 som lättviktig och medvetet annorlunda reskamrat, men men...)

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Skrivet av Sainth:

Min dator blev defekt efter ca en månad , moderkortet gick sönder på min XPS 17" . Först ville dom reparera , statusen på reparationen flyttades fram hela tiden vilket jag tröttnade på och bad om att få häva köpet vilket dom gick med på utan att ställa frågor.

Hade pengarna på kontot ca 2 dagar efter den ankomm till dom.

Tror jag hade rätt att häva köpet just pga att dom inte kunde reparera den under skälig tid, tryckte även på att jag använder den i tjänsten och varje dag datorn är trasig så innebär det 0kr in i företaget

Har du problem med din ?

Nej, jag har inte köpt någon än, men funderar på att slå till nu när en XPS 17 med 32 gb ram ligger på 31.000:-. Jag vill dock inte att de ska reparera den om den visar sig strula i början.

Permalänk
Medlem

Testar en alternativ strömadapter från Satechi märkt 100W PD för 699 kr (18% rabatt, ord pris 849):

https://www.webhallen.com/se/product/326861-Satechi-reseladda...

Den verkar funka men ger "gul varningstriangel" i Windows 10 för långsam laddare vilket var väntat då 100W < 135W som originalladdaren till XPS 17 ger. Med datorn på och lättare användning har dock batteriet laddat från 84% till 100% på drygt en timme och kör man lättare last (surf/kontorsarbete/programmering/...) och inte fullt påställ (gaming/videokodning/...) lär den räcka bra.

Rörande laddaren i övrigt är det en stabil liten klump med 2 USB-C och 1 vanligt USB-uttag i silverfärgad plast något mörkare än datorns lock. Den är kortare och något tjockare än originalladdaren men ungefär samma vikt och vanlig ojordad elkontakt (euro) mot orginalets större jordade kontakt. Dock medföljer ingen USB-C-sladd så en sådan av önskad längd och som klarar 100W får man själv komplettera med.

Ansluts något mer samtidigt (på andra USB-C eller vanliga USB-uttaget) sänks effekten och datorn får för lite ström (fler varningar för låg effekt). Vill man köra datorn och ladda luren samtidigt lär det vara bättre att ansluta luren till ett av datorns USB-C-uttag.

Laddaren blir hyggligt ljummen, men inte brännhet.

Summa summarum smidigt att ha riktiga laddaren hemma och Satechi:n i väskan med någon extra sladd så även luren kan laddas - men inte samtidigt från laddaren om datorn skall få "tillräckligt" med ström - och skall Du game:a eller koda video på heltid behövs original-laddaren för full fart.

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk

Jag slog till och köpte en XPS 17 med i7 och 32 gb ram. Riktigt välbyggd, och än så länge har den funkat felfritt. Inga problem med trackpad eller liknande.

Permalänk
Medlem

Vid start av maskinen med "lågeffektladdaren" på 100W fick man även trycka F1 för att bekräfta. Med senaste BIOS 1.6.3 fanns kryssruta för att "inte visa denna igen" så verkar den kunna starta utan F1. Windows har fortfarande gul triangel, men Satechi-laddaren verkar inte ha några problem att ge tillräckligt ström för "vanligt arbete" - har inte testat timmar av gaming ens med original-laddaren...

Hoppas nu att maskinen även blivit "bättre" på att gå ner i viloläge i Windows!?!

Skrivet av ErikLtz:

Testar en alternativ strömadapter från Satechi märkt 100W PD för 699 kr (18% rabatt, ord pris 849):

https://www.webhallen.com/se/product/326861-Satechi-reseladda...

Den verkar funka men ger "gul varningstriangel" i Windows 10 för långsam laddare vilket var väntat då 100W < 135W som originalladdaren till XPS 17 ger. Med datorn på och lättare användning har dock batteriet laddat från 84% till 100% på drygt en timme och kör man lättare last (surf/kontorsarbete/programmering/...) och inte fullt påställ (gaming/videokodning/...) lär den räcka bra.

Rörande laddaren i övrigt är det en stabil liten klump med 2 USB-C och 1 vanligt USB-uttag i silverfärgad plast något mörkare än datorns lock. Den är kortare och något tjockare än originalladdaren men ungefär samma vikt och vanlig ojordad elkontakt (euro) mot orginalets större jordade kontakt. Dock medföljer ingen USB-C-sladd så en sådan av önskad längd och som klarar 100W får man själv komplettera med.

Ansluts något mer samtidigt (på andra USB-C eller vanliga USB-uttaget) sänks effekten och datorn får för lite ström (fler varningar för låg effekt). Vill man köra datorn och ladda luren samtidigt lär det vara bättre att ansluta luren till ett av datorns USB-C-uttag.

Laddaren blir hyggligt ljummen, men inte brännhet.

Summa summarum smidigt att ha riktiga laddaren hemma och Satechi:n i väskan med någon extra sladd så även luren kan laddas - men inte samtidigt från laddaren om datorn skall få "tillräckligt" med ström - och skall Du game:a eller koda video på heltid behövs original-laddaren för full fart.

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

Någon mer som fått utskick från Dell om byte av moderkort på XPS 17? Se mer i ny tråd:

#18953679

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li