Byta ut gammal mekansik hårddisk mot SSD

Permalänk
Medlem

Byta ut gammal mekansik hårddisk mot SSD

Hej!

Jag har dålig koll då det gäller datorer överlag. Men hursomhelst: ska bygga en dator och jag funderar på ifall den SSD som jag har köpt för ändamålet kan användas för att kopiera över det som legat på hårddisken på den gamla datorn, för att få med sig windows och hela den biten. Kan man göra så? Och räcker det med att koppla en SATA-kabel till SSD:n från gamla datorn med den gamla hårddisken. Jag har läst runt lite och från att det verkar väldigt enkelt till att det verkar krångligt.

Tacksam för tips!

Permalänk
Medlem

Även om det är jobbigare inledningsvis med att fixa in alla inställningar och program på nytt, så rekommenderar jag dig starkt att installera om systemet från grunden i stället för att klona över!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Idk123:

Hej!

Jag har dålig koll då det gäller datorer överlag. Men hursomhelst: ska bygga en dator och jag funderar på ifall den SSD som jag har köpt för ändamålet kan användas för att kopiera över det som legat på hårddisken på den gamla datorn, för att få med sig windows och hela den biten. Kan man göra så? Och räcker det med att koppla en SATA-kabel till SSD:n från gamla datorn med den gamla hårddisken. Jag har läst runt lite och från att det verkar väldigt enkelt till att det verkar krångligt.

Tacksam för tips!

Nej, du kan inte bara kopiera och klistra in på en ny disk. Alternativet i så fall är att klona vilket kräver speciella program men inte är överdrivet koomplicerat. Jag brukar också rekommendera att bara installera nytt istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Även om det är jobbigare inledningsvis med att fixa in alla inställningar och program på nytt, så rekommenderar jag dig starkt att installera om systemet från grunden i stället för att klona över!

Tack för tipset!
Men hur gör man det smartast. Har kollat på några videor där man visar hur man gör det men på de exemplen använder de SSD:n som en ytterligare hårddisk och har redan Windows och fler hårddiskar på plats.

Kan man koppla den nya SSD:n till den gamla datorn för att initiera disken på den datorn och sedan sätta in den in den nya initierade SSD:n i den nya datorn? Och kan man göra det via en SATA-sladd (då jag inte tror min gamla dator har mer utrymme för hårddiskar (Kanske..)).

För man kan väl inte koppla in den i en helt ny dator som enda hårddisk och göra det där?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Idk123:

För man kan väl inte koppla in den i en helt ny dator som enda hårddisk och göra det där?

Ska du installera ska du helst inte ha någon annan enhet fysiskt ansluten än den du ska installera på för at ha kontroll på var bootsektorn hamnar.
Du förbereder genom att först göra ett installationsmedia (minst 8 Gbyte usbminne) med "verktyget" Microsoft har gjort, det kommer att ladda ner senaste versionen av win och när minnet är färdigt så bootar du från det och installerar.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ska du installera ska du helst inte ha någon annan enhet fysiskt ansluten än den du ska installera på för at ha kontroll på var bootsektorn hamnar.
Du förbereder genom att först göra ett installationsmedia (minst 8 Gbyte usbminne) med "verktyget" Microsoft har gjort, det kommer att ladda ner senaste versionen av win och när minnet är färdigt så bootar du från det och installerar.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Stort tack! Så får det bli. Men en annan sak, funderade på den gamla mekaniska hårddisken och ifall jag skulle installera även den och använda som lite extra förvaring Kan jag koppla in den också men formatera den först när jag startat upp datorn och kört installationsmediat för SSD:n eller blir det helt crazy för datorn att hantera två hårddiskar med operativsystem på? Och om så är fallet: hur formaterar jag den innan då den är den enda hårddisken på min gamla befintliga dator? Eller kan jag vänta med att koppla in sladdarna tills att jag gjort klart SSD:n?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Idk123:

Stort tack! Så får det bli. Men en annan sak, funderade på den gamla mekaniska hårddisken och ifall jag skulle installera även den och använda som lite extra förvaring Kan jag koppla in den också men formatera den först när jag startat upp datorn och kört installationsmediat för SSD:n eller blir det helt crazy för datorn att hantera två hårddiskar med operativsystem på? Och om så är fallet: hur formaterar jag den innan då den är den enda hårddisken på min gamla befintliga dator? Eller kan jag vänta med att koppla in sladdarna tills att jag gjort klart SSD:n?

Med installera menade jag installera operativsystemet. När det är installerat kan du koppla in så många lagringsenheter du kan ansluta, vad övriga lagringsenheter innehåller för data påverkar inte på nått sätt utan de är alla lagringsenheter även om det är operativsystem på dem.
Det är bara systemenheten som har en speciell roll och inte hanteras som vilken hög med data som helst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idk123:

Stort tack! Så får det bli. Men en annan sak, funderade på den gamla mekaniska hårddisken och ifall jag skulle installera även den och använda som lite extra förvaring Kan jag koppla in den också men formatera den först när jag startat upp datorn och kört installationsmediat för SSD:n eller blir det helt crazy för datorn att hantera två hårddiskar med operativsystem på? Och om så är fallet: hur formaterar jag den innan då den är den enda hårddisken på min gamla befintliga dator? Eller kan jag vänta med att koppla in sladdarna tills att jag gjort klart SSD:n?

Knepet med Windows är att alltid se till att systemet installeras på den disk som har lägst nummer.

Om du lägger chassit/moderkortet på ett bord så du har chassigolvet på vänster sida och taket på höger sida.
Då är port 1 den port som är "i luften" på vänster sida

[1][3][5]
[2][4][6]
Moderkort

<--golv tak-->

Det är inte säkert, men vanligt på dom flesta ATX-byggen.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Med installera menade jag installera operativsystemet. När det är installerat kan du koppla in så många lagringsenheter du kan ansluta, vad övriga lagringsenheter innehåller för data påverkar inte på nått sätt utan de är alla lagringsenheter även om det är operativsystem på dem.
Det är bara systemenheten som har en speciell roll och inte hanteras som vilken hög med data som helst.

Tack så mycket!!! Och med lagringsmedia så skulle även en extern hårddisk med USB funka (om jag inte hittar någon USB-sticka hemma) - förutsatt att den är tom och formaterad och endast innehåller innehållet från Microsoft?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Idk123:

Tack så mycket!!! Och med lagringsmedia så skulle även en extern hårddisk med USB funka (om jag inte hittar någon USB-sticka hemma) - förutsatt att den är tom och formaterad och endast innehåller innehållet från Microsoft?

Jag tror det ska gå att använda en vanlig usbdisk åtminstone mjukvarumässigt, har aldrig provat en vanlig drive för det men om ditt moderkort stödjer "boot från usb hhd" så bör det gå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror det ska gå att använda en vanlig usbdisk åtminstone mjukvarumässigt, har aldrig provat en vanlig drive för det men om ditt moderkort stödjer "boot från usb hhd" så bör det gå.

Tack för tipsen! Hittade ett USB som funkade så nu är SSD:n installerad och det gick väldigt smidigt. Den gamla mekaniska tänker jag installera framöver men slö som den är: efter formatering av den, finns det då saker man ska försöka undvika att installera på den? Dvs. ska man lägga spelen på SSD:n och annat på den mekaniska?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Idk123:

Tack för tipsen! Hittade ett USB som funkade så nu är SSD:n installerad och det gick väldigt smidigt. Den gamla mekaniska tänker jag installera framöver men slö som den är: efter formatering av den, finns det då saker man ska försöka undvika att installera på den? Dvs. ska man lägga spelen på SSD:n och annat på den mekaniska?

Beror på vad "annat" är, mediafiler av alla typer är ju perfekta att ha på hdd och den kan också passa bra för program du sällan stänger av.
Och så handlar det också ganska mycket om hur mycket ram man har och om man ofta stänger av datorn hur man ska fördela saker optimalt, har man mycket ram används det i stället för sekundärlagringen när man väl startat något förstas gången och det är nått man själv måste prova ut.
Själv har jag mycket ram och datorn är på så jag upplever små skillnader mellan ssd och hdd annat än vid omstart medans andra som har lite ram och startar om ofta tycker ssd är det bästa som hänt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idk123:

Tack för tipsen! Hittade ett USB som funkade så nu är SSD:n installerad och det gick väldigt smidigt. Den gamla mekaniska tänker jag installera framöver men slö som den är: efter formatering av den, finns det då saker man ska försöka undvika att installera på den? Dvs. ska man lägga spelen på SSD:n och annat på den mekaniska?

Du ska helst ha minst 20% procent av utrymmet på din ssd fritt. Så fyll den inte.
Har du utrymme på din ssd så mår spelen bra av att ligga på den.
Många spel spelar det faktiskt ingen roll med. Typ lättare och äldre spel.

Lägg hur som alla bilder, filmer och musik på den mekaniska.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Du ska helst ha minst 20% procent av utrymmet på din ssd fritt. Så fyll den inte.
Har du utrymme på din ssd så mår spelen bra av att ligga på den.
Många spel spelar det faktiskt ingen roll med. Typ lättare och äldre spel.

Lägg hur som alla bilder, filmer och musik på den mekaniska.

Stort tack!