Permalänk
Medlem

Går det få stabil ping med 4g

Hej!

Nu är det så att jag har haft svårigheter med internet sen jag flyttade till där jag bor nu, delar internet med hyresvärden där dem använder Google mesh wifi. Har kört med en billig extender samt billig wireless adapter till datorn. Tanken är ju att jag ska få en stabil ping.

Jag tänkte mig därför att använda mitt obegränsade 4g mobila bredband. Jag har testat det och förväntade mig en ostabil internet med hög hastighet vilket stämde. Men det användes bara med hotspot eller delning via USB.

Nu är ju frågan, om jag skulle köpa en 4g router där jag kopplar en ethernet kabel till datorn, kommer det att ge mig stabil uppkoppling när jag använder nätverket.

Alla svar uppskattas.

Mvh
Mit

Permalänk

Nej

Edit: Baserar detta på att jag var tvungen att använda skiten i 2 år i nya huset.
Provade olika routers, vanliga antenner och riktantenner. Visst det blev lite bättre, men BRA kunde man aldrig kalla det.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem

Förhållandevis stabil, VÄLDIGT värt att köpa en vettig router dock.
har provat mängder, och även lånat lite mer "pro" varianter.
MR600 har utan tvekan presterat bäst, framförallt vad gäller stabilitet.

jag bor egentligen utanför bra 4g täckning, men gjorde stor skillnad mellan MR400 och MR600 som har 4g+ i hastighet trots detta.
duglig ping och någorlunda stabilt, är du ensam bör det gå att spela på om mottagningen är ok.
Men beror ju givetvis på andra faktorer med, mast, avstånd samt hur många andra som är anslutna till den.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Beror väl lite på hur bra täckning du har? jag pingar mellan 35-50ms på 4g där jag bor och bor väl cirka 5 km från närmaste 4g masten på landsbygden därav ganska lite belastning på just denna masten och får ut runt 50mbit.

https://www.inet.se/produkt/5402298/poynting-xpol-2-mimo-9-db...

finns ju sådana här produkter som kan hjälpa dig med.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitler:

Har kört med en billig extender samt billig wireless adapter till datorn. Tanken är ju att jag ska få en stabil ping.

Feltänk! Ju fler prylar du trycker in, i synnerhet trådlösa, desto mer ostabilt kommer det bli. I ditt fall kan det ju hoppa t.ex. internet -> router -> en meshpunkt -> en annan meshpunkt -> din billiga extender -> ditt billiga nätverkskort till datorn.
6 st punkter där ett enda fel innebär att det blir ostabilt i slutet. Om du har dålig täckning där du är bör du försöka dra dit en kabel, eller worst case åtminstone sätta en till meshpunkt närmre dig så du slipper extendern.

Citat:

Nu är ju frågan, om jag skulle köpa en 4g router där jag kopplar en ethernet kabel till datorn, kommer det att ge mig stabil uppkoppling när jag använder nätverket.

Jag bytte från hotspot till en riktig 4g-router i stugan och det blev natt och dag på stabiliteten. Hastigheten var ungefär samma men den pendlade mycket mindre och svarstiderna gick ned enormt.
Skulle jag kalla det stabilt? Ja
Skulle jag spela på det? Absolut inte

Permalänk
Medlem

Jag körde telia mobilt bredband mellan maj-december 2020, och det går absolut, jag kunde köra både apex o bf utan några större problem. Det kan dock vara värt att skaffa en extern antenn, för den var rätt känslig för var den var placerad i huset, 2m var skillnaden mellan bra upplevelse till helt ospelbart.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Jag har varit fast med 4G i snart två år nu i väntan på fiber och kapad kopparkabel.
Har extern antenn och en till synes hyffsad router. Kommer upp i 3 Mbit/s sena nätter, svarstider till samma server hoppar mellan 40 och ~800ms från en sekund till en annan.

Svaret blir väl, baserat på övriga svar i tråden: Det går, men det beror väldigt mycket på dina övriga förutsättningar.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Förhållandevis stabil, VÄLDIGT värt att köpa en vettig router dock.
har provat mängder, och även lånat lite mer "pro" varianter.
MR600 har utan tvekan presterat bäst, framförallt vad gäller stabilitet.

jag bor egentligen utanför bra 4g täckning, men gjorde stor skillnad mellan MR400 och MR600 som har 4g+ i hastighet trots detta.
duglig ping och någorlunda stabilt, är du ensam bör det gå att spela på om mottagningen är ok.
Men beror ju givetvis på andra faktorer med, mast, avstånd samt hur många andra som är anslutna till den.

Kör ensam bor centralt i en stor stad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Jag har varit fast med 4G i snart två år nu i väntan på fiber och kapad kopparkabel.
Har extern antenn och en till synes hyffsad router. Kommer upp i 3 Mbit/s sena nätter, svarstider till samma server hoppar mellan 40 och ~800ms från en sekund till en annan.

Svaret blir väl, baserat på övriga svar i tråden: Det går, men det beror väldigt mycket på dina övriga förutsättningar.

Har 80/40 mestadels just med 4g där den är kopplad från telefon till datorn med usb, dock är ju stabiliteten dålig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Feltänk! Ju fler prylar du trycker in, i synnerhet trådlösa, desto mer ostabilt kommer det bli. I ditt fall kan det ju hoppa t.ex. internet -> router -> en meshpunkt -> en annan meshpunkt -> din billiga extender -> ditt billiga nätverkskort till datorn.
6 st punkter där ett enda fel innebär att det blir ostabilt i slutet. Om du har dålig täckning där du är bör du försöka dra dit en kabel, eller worst case åtminstone sätta en till meshpunkt närmre dig så du slipper extendern.

Jag bytte från hotspot till en riktig 4g-router i stugan och det blev natt och dag på stabiliteten. Hastigheten var ungefär samma men den pendlade mycket mindre och svarstiderna gick ned enormt.
Skulle jag kalla det stabilt? Ja
Skulle jag spela på det? Absolut inte

Ska jag skaffa mig då en bra wireless adapter där jag kör direkt från hyresvärdens router?

Vill just ha en stabil spel upplevelse.

Permalänk
Medlem

Tanken är ju om jag ska skaffa en 4g router, den kommer vara precis vid datorn. Inte en meter ifrån.

Felskrivet
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitler:

Tanken är ju om jag ska skaffa en 4g router, den kommer vara precis vid datorn. Inte en meter ifrån.

Nja. Om det är bästa prestandan du är ute efter så finns det en risk att routern kommer hamna en bit bort från datorn.

Jag körde med 4G ett drygt år med en router från Asus. Jag hade bra hastighet och riktigt bra ping. Körde mycket cs:go samt iRacing och det var ofta som mina motståndare hade märkbart sämre ping än vad jag hade.

Först jade jag dock routern bredvid datorn i ett hörn av huset och prestandan var godkänd men inte mer. Jag testade att ställa routern vid några olika fönster och det var en ganska märkbar skillnad. Så det slutade med att routern fick stå i andra ändan av huset och en powerline mellan router och dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Nja. Om det är bästa prestandan du är ute efter så finns det en risk att routern kommer hamna en bit bort från datorn.

Jag körde med 4G ett drygt år med en router från Asus. Jag hade bra hastighet och riktigt bra ping. Körde mycket cs:go samt iRacing och det var ofta som mina motståndare hade märkbart sämre ping än vad jag hade.

Först jade jag dock routern bredvid datorn i ett hörn av huset och prestandan var godkänd men inte mer. Jag testade att ställa routern vid några olika fönster och det var en ganska märkbar skillnad. Så det slutade med att routern fick stå i andra ändan av huset och en powerline mellan router och dator.

Fick du någon package loss när du körde cs? Vilken Asus router använde du?

Permalänk
Medlem

Du vill köra CSGO med 4G, ingen bra idé.

Det fungerar för surf och ladda ner som inte är så beroende av konstant låg svarstid.

Vi har över 30 siter med 4G på jobbet, det är ok som bäst, i värsta fall är det en IT-avdelnings värsta mardröm.

Då har vi routrar för 5k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitler:

Fick du någon package loss när du körde cs? Vilken Asus router använde du?

Ingenting som jag märkte av i alla fall. Men jag gjorde inte heller några mätningar så jag lovar ingenting. Jag hade i alla fall aldrig problem att spela och jag fick aldrig höra att mina gubbe/bil laggade eller dyl.

Tämligen säker att jag hade en Asus 4G-AC55U men inte heller det törs jag lova.

Ska kanske nämna att jag bor mitt i ingenstans så jag har inte många grannar som konkurrerar med signalen. Å andra sidan har jag skog runt nästan tre fjärdedelar av tomten och det kanske är värre än grannar, vad vet jag.

Skrivet av GuuFi:

Du vill köra CSGO med 4G, ingen bra idé.

Det fungerar för surf och ladda ner som inte är så beroende av konstant låg svarstid.

Som jag nämnde fungerade det utmärkt för mig. Nu är jag visserligen inget proffs men med 400+ timmar är jag inte heller en novis. Jag var precis lika dålig på cs med 4G som med fiber och med alla ryska svordomar jag fick skriket i örat på mig så var det ingen som nämnde något om dålig uppkoppling.

Edit: Jag kom på en sak. När det var mycket blåsigt och/eller regnigt så var uppkopplingen svajig och absolut inget som skulle gå att spela cs eller iRacing med. Men det skulle vara nästintill storm för att det skulle bli så dåligt, sånt där väder man kanske har ett dussintal dagar på ett år här på nästan-västkusten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Du vill köra CSGO med 4G, ingen bra idé.

Det fungerar för surf och ladda ner som inte är så beroende av konstant låg svarstid.

Vi har över 30 siter med 4G på jobbet, det är ok som bäst, i värsta fall är det en IT-avdelnings värsta mardröm.

Då har vi routrar för 5k.

Hur skulle du lösa problemet, går inte få en till Google mesh från hyresvärden samt ingen kabel är möjlig från deras router. För min del spelar det ingen roll om hastigheten är låg, vill bara ha en stabil ping utan lagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Ingenting som jag märkte av i alla fall. Men jag gjorde inte heller några mätningar så jag lovar ingenting. Jag hade i alla fall aldrig problem att spela och jag fick aldrig höra att mina gubbe/bil laggade eller dyl.

Tämligen säker att jag hade en Asus 4G-AC55U men inte heller det törs jag lova.

Ska kanske nämna att jag bor mitt i ingenstans så jag har inte många grannar som konkurrerar med signalen. Å andra sidan har jag skog runt nästan tre fjärdedelar av tomten och det kanske är värre än grannar, vad vet jag.

Som jag nämnde fungerade det utmärkt för mig. Nu är jag visserligen inget proffs men med 400+ timmar är jag inte heller en novis. Jag var precis lika dålig på cs med 4G som med fiber och med alla ryska svordomar jag fick skriket i örat på mig så var det ingen som nämnde något om dålig uppkoppling.

Edit: Jag kom på en sak. När det var mycket blåsigt och/eller regnigt så var uppkopplingen svajig och absolut inget som skulle gå att spela cs eller iRacing med. Men det skulle vara nästintill storm för att det skulle bli så dåligt, sånt där väder man kanske har ett dussintal dagar på ett år här på nästan-västkusten.

Låter just nu som att det är värt ett försök, dock avvaktar för att få flera lösningar om det så finns.

Tack!

Permalänk
Medlem

Här ute på landet där jag bor fungerar det utmärkt, har på bredbandskollen ca 16-25ms , 150Mbit ner och ca 25-30Mbit upp.
Har köpt två riktantenner som gjorde att hastigheten dubblades. Telia som operatör.

kan tillägga vi har hue lampor, dammsugare och flera trådlösa enheter och det märks aldrig några dippar eller liknande när jag spelar. Fri sikt till mast och ca 2km iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nillas85:

Här ute på landet där jag bor fungerar det utmärkt, har på bredbandskollen ca 16-25ms , 150Mbit ner och ca 25-30Mbit upp.
Har köpt två riktantenner som gjorde att hastigheten dubblades. Telia som operatör.

kan tillägga vi har hue lampor, dammsugare och flera trådlösa enheter och det märks aldrig några dippar eller liknande när jag spelar. Fri sikt till mast och ca 2km iväg.

Har du spelat något spel som är känslig för hög ping? Kände du några störningar? Jag har både telia och Telenor. Telenor ger mig full signal där jag bor medans Telia är snäppet under när det gäller just signal. Vad har du för router?

Permalänk
Medlem

Samt har jag hört varför mobilt bredband är ostabil är eftersom att den kan skifta från olika 4g torn nära dig. Blir det då värre för mig som bor ganska centralt i en stor stad? Kanske mer ostabil än den som använder 4g i skogen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitler:

Samt har jag hört varför mobilt bredband är ostabil är eftersom att den kan skifta från olika 4g torn nära dig. Blir det då värre för mig som bor ganska centralt i en stor stad? Kanske mer ostabil än den som använder 4g i skogen?

Ja, betydligt fler användare i en stad, ju fler desto sämre blir de.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag har haft mobilt bredband i lite mer än fyra år då Telia klippte kopparledningen och tyckte att "Framtidens nät" skulle duga som ersättare. De första 2-3 åren var inte roligt med begränsad surfmängd men numera är det obegränsat. Jag kör TP-Link Archer mr600 med två i mimo externa riktade antenner från yagi, på taknocken. Hyfsade hastigheter, 80-100 mbps ner/10-15 mbps upp, 20 ms på bredbandskollen och speedtest. Ständigt låst på band 3,3. Cirka 40-60 ms i ping i spel. Har klämt åtminstone 1100 timmar i PUBG enbart på mobilt bredband så det har ju funkat bra. 2km till närmsta mast, ej fri sikt.

MEN
Under hösten/vintern har jag haft stora ping-variationer samt några mikro-disconnects som jag inte får ordning på. Nätet går ner och återkopplas på kanske 5-10 sekunder. Kort tid, men tillräckligt för att jag ska kastas ut ur samtliga multiplayerspel. Oerhört frustrerande. Fler har liknande problem med mr600 om man kollar forum, men jag misstänker att felet ligger bortom min kontroll (Telia). Jag har provat mina föräldrars modem (Nåt Huawei från Telia) med samma fel. Jag ska höra med supporten men jag förväntar mig inga underverk baserat på tidigare erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Jag har Tele2 mobilt bredband med mr600 och riktantenn. Kör varje dag Battlefield och är väldigt ofta första plats på servern, så ja det går att spela. Får en ping på 50 ms. Men som det har skrivits tidigare det kan variera väldigt mycket på belastning av masten, avståndet eller andra faktorer. Jag använder det bara just nu tills vi får fiber. Har också redan händ flera gånger, att jag blev kickad pga hög ping i några sekunder.

@blame_me
Hade exakt samma problem som du har. Lösningen för mig var att installera beta firmware, där du kan begränsa routern till ett lte band. Kanske har du redan provad det, men det blev i alla fall bättre för mig. Men det händer fortfarande då och då som jag skrev ovan så det kan ju vara så att man ej får bort det.

Permalänk
Medlem

Är det inte enklare att dra en kabel? Det är ändå samma bostad vi talar om om du hyr rum i en lägenhet, villa eller radhus. Är det tjafs om vem som ska göra jobbet kan du anställa elektriker/installatör som tar på sig arbetet.

Alternativt ber du hyresvärden om tillåtelse att installera en dedikerad trådlös länk, en enhet som du kopplar in med kabel i hyresvärdens router och en enhet som du kör i rummet/lägenheten. Sen kör du en egen WiFi-router om du behöver trådlös anslutning. Det här sista alternativet behöver inte vara billigast av de två, utrustningen kan kosta allt från 600 - 5000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är det inte enklare att dra en kabel? Det är ändå samma bostad vi talar om om du hyr rum i en lägenhet, villa eller radhus. Är det tjafs om vem som ska göra jobbet kan du anställa elektriker/installatör som tar på sig arbetet.

Alternativt ber du hyresvärden om tillåtelse att installera en dedikerad trådlös länk, en enhet som du kopplar in med kabel i hyresvärdens router och en enhet som du kör i rummet/lägenheten. Sen kör du en egen WiFi-router om du behöver trådlös anslutning. Det här sista alternativet behöver inte vara billigast av de två, utrustningen kan kosta allt från 600 - 5000 kr.

Min dator ligger c.a 10 meter ifrån routern samt mellan två väggar. Dra någon kabel eller begära från hyresvärden blir väldigt väldigt svårt. Lite svårt att förklara omständigheterna, men går det inte att köpa då en stark adapter till datorn som kopplar sig direkt till wifin och inte extender?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitler:

Min dator ligger c.a 10 meter ifrån routern samt mellan två väggar. Dra någon kabel eller begära från hyresvärden blir väldigt väldigt svårt. Lite svårt att förklara omständigheterna, men går det inte att köpa då en stark adapter till datorn som kopplar sig direkt till wifin och inte extender?

Kommer inte fungera bra utan dedikerad (egen) länk. Ansluter du till hyresvärdens WiFi så kommer du alltid konkurrera om signalen.

Du skulle kunna testa egen router med en "förstärkare" som nätverkskort (använda som en slags brygga) som du kopplar till WAN på din egna router. Då skulle bryggan kunna ligga på en annan kanal än din egna routers WiFi, problemet där är dock att Google WiFi inte kör någon fast kanal. Är det enda lösningen skulle jag också säga att det är dags att flytta.

Edit: Även om du skulle koppla till WAN så har du säkert inte publik IP och får köra routern i accesspunktläge om du vill undvika dubbel-nat.

Permalänk
Medlem

Kort: beroende på förutsättningar, men inget du ska räkna med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djayy:

Jag har Tele2 mobilt bredband med mr600 och riktantenn. Kör varje dag Battlefield och är väldigt ofta första plats på servern, så ja det går att spela. Får en ping på 50 ms. Men som det har skrivits tidigare det kan variera väldigt mycket på belastning av masten, avståndet eller andra faktorer. Jag använder det bara just nu tills vi får fiber. Har också redan händ flera gånger, att jag blev kickad pga hög ping i några sekunder.

@blame_me
Hade exakt samma problem som du har. Lösningen för mig var att installera beta firmware, där du kan begränsa routern till ett lte band. Kanske har du redan provad det, men det blev i alla fall bättre för mig. Men det händer fortfarande då och då som jag skrev ovan så det kan ju vara så att man ej får bort det.

Tack för tipset, men jag provade beta-firmwaren. Osäker på hur du menar med att låsa på ett band, men när jag hade betan låste jag på 3,3 vilket det oftast låg på med officella firmwaren. Jag kan även låsa på 20,3 med sämre hastighet. Ska man prova 20,NONE?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blame_me:

Tack för tipset, men jag provade beta-firmwaren. Osäker på hur du menar med att låsa på ett band, men när jag hade betan låste jag på 3,3 vilket det oftast låg på med officella firmwaren. Jag kan även låsa på 20,3 med sämre hastighet. Ska man prova 20,NONE?

Om du vill låsa till ett visst band behöver du ange värde samma på båda ställen. Annars använder routern carrier aggregation, vilket kan vara en fördel beroende på önskat resultat. Om du bara vill låsa till ett visst band så gäller det samma värde på båda ställen t.ex. 20,20.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djayy:

Om du vill låsa till ett visst band behöver du ange värde samma på båda ställen. Annars använder routern carrier aggregation, vilket kan vara en fördel beroende på önskat resultat. Om du bara vill låsa till ett visst band så gäller det samma värde på båda ställen t.ex. 20,20.

Jag slängde in beta-firmwaren igen nu och ska testa. Det brukar aldrig vara några problem under dagen och en bit in på kvällen, men mellan kl 21-23 så ballar det ur ett par gånger. Jag har haft modemet på auto reboot och jag läste på något forum att man måste gå in och låsa banden igen efter reboot för att det verkligen ska ta (det är ju beta trots allt). Så jag hoppas på det bästa.

Det är skumt att det inte står något i loggen att den disconnectar för att den hoppar mellan olika band (står bara lte disconnected..), men jag hoppas att det är det som är felet.