Windows OEM prishöjningar (s.k ”grånycklar)

Permalänk
Avstängd

Windows OEM prishöjningar (s.k ”grånycklar)

För ca 1 år sedan kostade en Windows 10 PRO oem nyckel 100kr. Nu kostar den 300kr. Varför en sådan kraftig prishöjning på så kort tid?

Rubrik redigerad /mod
Permalänk
Medlem

En Windows 10 OEM kostar mellan 1200 till ca 1700 beroende på Home eller Pro. Du pratar om pirat nycklar.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

En Windows 10 OEM kostar mellan 1200 till ca 1700 beroende på Home eller Pro. Du pratar om pirat nycklar.

Nja, jag har verifierat med Windows och den jag kollade på är helt legitim.

De köper tydligen stora mängder och/eller till jobbsyfte, därav den reducerade kostnaden.

Permalänk
Medlem

På cdkey.se kostar win10 pro just nu 105:-
https://cdkey.se/microsoft-windows-10-pro-mui-oem-esd

Visa signatur

AMD 5600X | Gigabyte Aorus Pro (v2) | Asus 970 Strix | G-skill Trident Z 2x8GB @ 3600Mhz | Corsair RM750x | Corsair MP510 480GB | O11 Dynamic (PCMR) | AOC G2460PG | Intel NUC i5 (5th Gen) | Intel NUC i3 (8th Gen) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Nja, jag har verifierat med Windows och den jag kollade på är helt legitim.

De köper tydligen stora mängder och/eller till jobbsyfte, därav den reducerade kostnaden.

Du har verifierat med Windows ? Okej det är ju bra, har du verifierat med Microsoft att dessa nycklar inte är MAK eller OEM eller Retail som kommer ifrån ett Visual Studio Konto som någon har betalat 25k per år för , eller någon som snott VL nycklar ifrån ett företagskonto? Ingen av dem får man sälja vidare och det fins inga riktiga Windows nycklar som du kan köpa ifrån icke auktoriserade försäljare för så billigt.

Juste, det var det du skrev precis att det är, och de får inte säljas vidare.

Förstår fortarande inte detta, folk köper en dator för 20 K men vägrar betala MS för en legit key... Men folk piratar ju fort spel så är inte förvånad iof

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

För ca 1 år sedan kostade en Windows 10 PRO oem nyckel 100kr. Nu kostar den 300kr. Varför en sådan kraftig prishöjning på så kort tid?

Det är äkta nycklar som säljs men det är inte legitima återförsäljare. nycklarna kommer oftast från överblivna masslicenser hos företag.
De äkta nycklarna som får säljas till privatperson kostar från 1000kr.
Anledningen till att de nycklarna du kollar på är dyrare är för att de kan...

Ska du köpa en skitnyckel, gör det direkt från kina, kostar under 10:- från utvalda sidor. Det är exakt samma nyckel du får, lika laglig och du slipper stötta gråmarknaden

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Att använda någon activator för att generera en licens knuten till moderkortet("lurar" MS serverar att man uppgraderar från w7 till likvärdig w10 man har installerat, vilket man också kan göra manuellt men det är ju bara jobbigt) är gratis och stödjer ingen marknad alls

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Att använda någon activator för att generera en licens knuten till moderkortet("lurar" MS serverar att man uppgraderar från w7 till likvärdig w10 man har installerat, vilket man också kan göra manuellt men det är ju bara jobbigt) är gratis och stödjer ingen marknad alls

Eller bara använder windows 10 utan att aktivera det, några funktioner som inte finns, men 90% fungerar och går att använda utan problem

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bort:

Nja, jag har verifierat med Windows och den jag kollade på är helt legitim.

De köper tydligen stora mängder och/eller till jobbsyfte, därav den reducerade kostnaden.

Nja, du har en nyckel som går att aktivera men du har ingen licens att använda den. Du har inte gjort något olagligt, men någon annan har sannolikt gjort det för att du ska kunna köpa den till det priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Eller bara använder windows 10 utan att aktivera det, några funktioner som inte finns, men 90% fungerar och går att använda utan problem

Man har hela tiden en stor textblaffa i nedre högra hörnet. De övriga begränsningarna står nog många ut med, men den texten som alltid syns, nja...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moonblase:

Det är äkta nycklar som säljs men det är inte legitima återförsäljare. nycklarna kommer oftast från överblivna masslicenser hos företag.
De äkta nycklarna som får säljas till privatperson kostar från 1000kr.
Anledningen till att de nycklarna du kollar på är dyrare är för att de kan...

Ska du köpa en skitnyckel, gör det direkt från kina, kostar under 10:- från utvalda sidor. Det är exakt samma nyckel du får, lika laglig och du slipper stötta gråmarknaden

För 80kr får man iallafall någon typ av garanti ändå, men du har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

För 80kr får man iallafall någon typ av garanti ändå, men du har rätt.

En legitim nyckel från en legitim återförsäljare funkar 100% av gångerna och då skall du inte behöva en garanti. Köper du från ett ställe som erbjuder garanti på sina nycklar så är det en bra indikation på att nycklarna kanske inte är helt legitima (även om de funkar) rakt igenom.

Permalänk
Skrivet av moonblase:

Det är äkta nycklar som säljs men det är inte legitima återförsäljare. nycklarna kommer oftast från överblivna masslicenser hos företag.
De äkta nycklarna som får säljas till privatperson kostar från 1000kr.
Anledningen till att de nycklarna du kollar på är dyrare är för att de kan...

Ska du köpa en skitnyckel, gör det direkt från kina, kostar under 10:- från utvalda sidor. Det är exakt samma nyckel du får, lika laglig och du slipper stötta gråmarknaden

Det heter volymlicenser. Och om det är volymlicenser så är det så att större företag köper inte köper enstaka licenser för alla datorer utan ofta köper för att få ha ett visst antal. Är de utvecklare så handlar det om att bli partner och sedan få msdn nycklar. Väldigt många personer på företagen har tillgång till att hämta ut dessa licenser när de vill. Och vissa passa då på att hämta ut så många som de vågar och sedan säljer dessa vidare.
Det är alltså stöld ifrån företaget och förutom det så får licenserna inte användas på andra datorer än företagets för då är det licensbrott och företaget i fråga kan få böta av Microsoft om det upptäcks.

Men nycklar kan säljas av andra anledningar, jag beskrev bara hur det var om fallet var som ovanför. och det finns alltid folk som gör fynd. När jag var ute och vandrade igår och stötte jag på en person som sålde 5st opöppnade macbook Arm M1 för 500kr, han hade gjort ett impulsköp i fyllan som han nu ångrade. Så visst kan man göra fynd, det behöver inte vara något olagligt bara för att det är extremt billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag när jag var ute i går och vandrade stötte jag på en person som sålde 5st opöppnade macbook Arm M1 för 500kr, han hade gjort ett impulsköp i fyllan som han nu ångrade , jag slog till direkt. Så visst kan man göra fynd, det behöver inte vara något olagligt bara för att det är extremt billigt.

Eh, wut?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Jag var ironisk. För även om man gör ett felköp så tar man det priset som man kan för sina saker.
En programvara som ny kostar runt 2000kr och sälja den begagnad för 100kr osar lite skumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag var ironisk. För även om man gör ett felköp så tar man det priset som man kan för sina saker.
En programvara som ny kostar runt 2000kr och sälja den begagnad för 100kr osar lite skumt.

Ja, jag anade att det var menat så, men det var inte så tydligt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Om ingen annan redigerat trådrubriken så är ju TS tydligt redan på någon nivå ändå medveten om att det inte är legitima nycklar, så hela diskussionen verkar lite meningslös.

Hela poängen med fenomenet är ju att:
Ja, det är rent tekniskt giltiga nycklar, och de godkänns därmed förstås av aktiveringsprocessen, men det är nycklar som är hårt knutna till specifika organisationer eller personer och enbart giltiga för dessa.
Själva glappet som utnyttjas är att det inte finns någon del i den tekniska lösningen som verifierar vem du är; det finns ett underliggande antagande att nycklar inte kommer på vift (vilket ju helt uppenbart inte är sant).

Om det är så att prisnivån på dessa "grå"nycklar förändrats så vet jag ju inte vad det faktiskt beror på, men jag skulle ju förmoda att antingen har Microsoft gjort något som begränsat tillgången i något avseende eller så har väl bara försäljarna konstaterat att de utan problem kan höja priset.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hur stor kan andelen Windows 10-installationer vara på privata datorer som inte är fabriks/butiksbyggda (där OS brukar ingå i paketpris)? Kanske är den andelen så försvinnande liten av det totala antalet, där de flesta är företagslicenser av olika slag plus OEM-licenser som följer med färdiga datorer (alltid bärbara, oftast stationära), att Microsoft inte bryr sig tillräckligt för att göra nåt åt gråmarknaden?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om ingen annan redigerat trådrubriken så är ju TS tydligt redan på någon nivå ändå medveten om att det inte är legitima nycklar, så hela diskussionen verkar lite meningslös.

Hela poängen med fenomenet är ju att:
Ja, det är rent tekniskt giltiga nycklar, och de godkänns därmed förstås av aktiveringsprocessen, men det är nycklar som är hårt knutna till specifika organisationer eller personer och enbart giltiga för dessa.
Själva glappet som utnyttjas är att det inte finns någon del i den tekniska lösningen som verifierar vem du är; det finns ett underliggande antagande att nycklar inte kommer på vift (vilket ju helt uppenbart inte är sant).

Om det är så att prisnivån på dessa "grå"nycklar förändrats så vet jag ju inte vad det faktiskt beror på, men jag skulle ju förmoda att antingen har Microsoft gjort något som begränsat tillgången i något avseende eller så har väl bara försäljarna konstaterat att de utan problem kan höja priset.

Om man ska göra en liknelse så är väl något som är ganska så likt att som 20-åring köpa pensionärsbiljett och hävda att det är helt legitimt eftersom biljettautomaten godkänner det.

Biljetten i sig är ju giltig men den är inte giltig *för dig*, och att automaten inte säger ifrån styrker inte ditt påstående att det är okej.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hur stor kan andelen Windows 10-installationer vara på privata datorer som inte är fabriks/butiksbyggda (där OS brukar ingå i paketpris)? Kanske är den andelen så försvinnande liten av det totala antalet, där de flesta är företagslicenser av olika slag plus OEM-licenser som följer med färdiga datorer (alltid bärbara, oftast stationära), att Microsoft inte bryr sig tillräckligt för att göra nåt åt gråmarknaden?

Så är det nog, det skulle kosta mer än det smakar att försöka komma tillrätta med problemet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Du har verifierat med Windows ? Okej det är ju bra, har du verifierat med Microsoft att dessa nycklar inte är MAK eller OEM eller Retail som kommer ifrån ett Visual Studio Konto som någon har betalat 25k per år för , eller någon som snott VL nycklar ifrån ett företagskonto? Ingen av dem får man sälja vidare och det fins inga riktiga Windows nycklar som du kan köpa ifrån icke auktoriserade försäljare för så billigt.

Juste, det var det du skrev precis att det är, och de får inte säljas vidare.

Förstår fortarande inte detta, folk köper en dator för 20 K men vägrar betala MS för en legit key... Men folk piratar ju fort spel så är inte förvånad iof

Själv tycker jag det är komiskt att folk betalar för Windows 2021.

Microsoft kunde inte bry sig mindre vad du fått tag i din nyckel ifrån. De är bara glada att de kan suga ut din användarinformation. Det är därför det går använda Windows utan aktivering nu för tiden.

Du tror väl inte att det är försäljning av nycklar de går runt på? Nej det är information likt Facebook.

Hade man däremot kunnat betala några tusen och därmed sluppit dela med sig av sin information. Ja då hade jag definitivt betalat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Själv tycker jag det är komiskt att folk betalar för Windows 2021.

Microsoft kunde inte bry sig mindre vad du fått tag i din nyckel ifrån. De är bara glada att de kan suga ut din användarinformation. Det är därför det går använda Windows utan aktivering nu för tiden.

Du tror väl inte att det är försäljning av nycklar de går runt på? Nej det är information likt Facebook.

Hade man däremot kunnat betala några tusen och därmed sluppit dela med sig av sin information. Ja då hade jag definitivt betalat.

Nu blir jag nyfiken, på riktigt!
Kör du med ett windows som du inte aktiverat?
Eller har du hittat någon "smidig" mjukvara som har löst det åt dig?
Nu finns det kanske legit mjukvara för detta, men risken är stor att det bakats in någon skit som kan ge någon tredjepart tilgångar och möjligheter?

Fast jag hoppas att jag bara förstått det hela fel och du använder tex linux och där av ser ner på de som betalar för sitt operativsystem.

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Själv tycker jag det är komiskt att folk betalar för Windows 2021.

Microsoft kunde inte bry sig mindre vad du fått tag i din nyckel ifrån. De är bara glada att de kan suga ut din användarinformation. Det är därför det går använda Windows utan aktivering nu för tiden.

Du tror väl inte att det är försäljning av nycklar de går runt på? Nej det är information likt Facebook.

Hade man däremot kunnat betala några tusen och därmed sluppit dela med sig av sin information. Ja då hade jag definitivt betalat.

Skulle snarare säga att det är tjänster (Office 365, Azure, osv) och mjukvara till företag som de går runt på i första hand.
Det där andra känns mest som något som folk intalat först sig själva och sedan sin omgivning för att det känns bra.

Om man nu ska förespråka att inte betala för Windows så är väl det rimligaste att då föreslå lösningen att inte öht använda Windows, snarare än att det är okej för att någon på internet tyckte att det kändes rimligt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

En annan anledning till att MS ligger lågt med detta är nog att de inom kort gör om W10 till en betaltjänst, precis som med allt annat. 4-5 dollar i månaden kanske. En 50-lapp i månaden i Sverige. Då försvinner licenser i den vanliga bemärkelsen, plus att man tvingar alla att använda ett MS-konto, med alla nackdelar (för användaren) det innebär.

Jag gissar på lansering 2022.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Finns fortfarande för 30-40 kronor på eBay som det alltid gjort. Gäller bara att ha koll på vart man köper sina fulnycklar.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av fluxor:

Nu blir jag nyfiken, på riktigt!
Kör du med ett windows som du inte aktiverat?
Eller har du hittat någon "smidig" mjukvara som har löst det åt dig?
Nu finns det kanske legit mjukvara för detta, men risken är stor att det bakats in någon skit som kan ge någon tredjepart tilgångar och möjligheter?

Fast jag hoppas att jag bara förstått det hela fel och du använder tex linux och där av ser ner på de som betalar för sitt operativsystem.

Jag använder en oaktiverad version av Windows som jag plockat från deras hemsida.

Det finns vissa begränsningar men de är endast kosmetiska.

Skrivet av evil penguin:

Skulle snarare säga att det är tjänster (Office 365, Azure, osv) och mjukvara till företag som de går runt på i första hand.
Det där andra känns mest som något som folk intalat först sig själva och sedan sin omgivning för att det känns bra.

Om man nu ska förespråka att inte betala för Windows så är väl det rimligaste att då föreslå lösningen att inte öht använda Windows, snarare än att det är okej för att någon på internet tyckte att det kändes rimligt.

Office och molntjänster var deras bästa kassakor.

Med faktum kvarstår att de tillåter att man kör utan aktivering nu för tiden. Något de inte gjorde förut. Samtidigt som de infört reklam och ökat hur mycket data de samlar in.

Data som beviserligen är väldigt väldigt värdefull i dagens samhälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jag använder en oaktiverad version av Windows som jag plockat från deras hemsida.

Det finns vissa begränsningar men de är endast kosmetiska.

Office och molntjänster var deras bästa kassakor.

Med faktum kvarstår att de tillåter att man kör utan aktivering nu för tiden. Något de inte gjorde förut. Samtidigt som de infört reklam och ökat hur mycket data de samlar in.

Data som beviserligen är väldigt väldigt värdefull i dagens samhälle.

"Tillåter" känns som rent önsketänkande. De har ingen begränsning som gör att mjukvaran slutar fungera, den bara påpekar att du inte aktiverat med den licens som krävs för att du faktiskt ska ha rätt att använda mjukvaran. Typ Winrar-modellen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

"Tillåter" känns som rent önsketänkande. De har ingen begränsning som gör att mjukvaran slutar fungera, den bara påpekar att du inte aktiverat med den licens som krävs för att du faktiskt ska ha rätt att använda mjukvaran. Typ Winrar-modellen.

Det skulle inte vara speciellt svårt för Microsoft att ändra koden för att tvinga folk att betala för en nyckel.

Vad anser du är orsaken till att de inte har en sådan spärr?

Permalänk
Medlem

det är skillnad på att köpa en win-nyckel som inte går att aktivera i aktiveringsfältet och kräver att man manuellt aktiverar dem det dära telefon sättet mot att den aktiveras direkt i aktiverings fönstret.

köpte några win nycklar på ebay förr och det funkade utan problem för ca 35-50kr, nu verkar alla vara knepiga och kräva att man aktiverar dem "telefon" sättet vilket jag vägrar och krävt pengarna tillbaka.

Nycklarna som kostat mer dvs 100ing och uppåt på cdkey sidorna å dylikt funkar ju perfa direkt i aktiverings fönstret och är 100% legalt enligt MS.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det skulle inte vara speciellt svårt för Microsoft att ändra koden för att tvinga folk att betala för en nyckel.

Vad anser du är orsaken till att de inte har en sådan spärr?

De har väl valt en modell som snarast satsar på att försöka få ärliga kunder att fortsätta vara ärliga, genom tydliga påminnelser om att Windows inte är aktiverat (vattenstämpel som är synlig 100% av tiden, vissa icke-nödvändiga funktioner som är blockerade, osv).

Du frågar dig varför de inte ger sig tillbaka in i en katt-och-råtta-lek för att till varje pris se till att Windows vägrar och/eller typ självförstör sig om det anser att det inte är korrekt aktiverat?

Jag vet inte hur Microsoft resonerat, men jag kan tänka mig några anledningar med en gång:

  • Det skapar onödiga begränsningar även för ärliga kunder, t.ex. om det inte ens går att ta sig igenom installationen utan en nyckel

  • Det skapar en risk för en fruktansvärt dålig situation om något går fel för en ärlig kund och de helt låses ute pga misstag

  • De som inte tänkt betala för Windows kommer för alltid hitta nya vägar runt begränsningarna i mjukvaran, katt-och-råtta-leken kommer aldrig ta slut

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304