[GUIDE] Deklarera Kinapaket själv och slipp Postnords avgift

Permalänk
Medlem

[GUIDE] Deklarera Kinapaket själv och slipp Postnords avgift

Som många här är bekanta med så krävs det att man betalar moms för sina "kinapaket" något som Postnord
erbjuder sig att göra åt en för en avgift om 75kr. Det går däremot utmärkt att deklarera sina paket själv
vilket i synnerhet kan vara värt vid köp av någon billig produkt där Postnords avgift äter upp en stor del
av kostnaden eller t.o.m är högre än varans pris inkl. moms.

Processen är något omständlig då den kräver att du besöker en av Tullverkets tullklareringsexpeditioner för att betala momsen, det finns ingen onlinetjänst för detta utan i så fall får du använda Postnord som ombud eller beställa från Wish som deklarerar momsen åt dig.

Guiden utgår från Tullverkets beskrivning av processen som återfinns här.

Det guiden nedan tillför är en mer detaljerad beskrivning av hur du ska fylla i de olika fälten i blanketten
som lämnas in till tullverket.

1 - Ange att du deklarerar själv till Postnord

Efter att du mottagit brevet från Postnord som uppmanar dig till att betala in moms + deras avgift på 75kr
för att deklarera paketet behöver du kontakta Postnords kundtjänst för att uppge att du avser att deklarera
paketet själv. Du behöver även begära att Postnord förser dig med information gällande:

  1. Innehållet på CN22/23-etiketten

  2. En kod (tre tecken) som anger på vilket lager paketet ligger

Innehållet på CN22/23-etiketten fås som fotografier på paketet från terminalen, dessa brukar vara
av relativt låg upplösning men har för mig gått att läsa hittills.

2 - Fyll i deklareringsblanketten

Dokumentet finner du här.

Tullverkets beskrivning av hur dokumentet ska fyllas i vid ett "standardförfarande" samt detaljerade beskrivningar av de olika fälten hittar du här.

Endast sida 1 ska fyllas i. Vid deklarering av flera varor ska ett tilläggsblad fyllas i, har inte hittat
detta på Tullverkets hemsida och har hittils endast haft en vara per paket så någon får gärna upplysa mig
så kan jag komplettera guiden. Mer info finns i Tullverkets beskrivning (se ovan) under "3 Blanketter".

Min beskrivning nedan visar hur du fyller i blanketten för ett Kinapaket innehållandes en vara och har vissa tillägg jämfört med Tullverkets beskrivning utefter vad jag fått höra när Tullverket läst mina blanketter.
Vid deklarering av flera varor eller andra omständigheter än mitt standardscenario nedan se Tullverkets beskrivning.

Format:
Kommentarer till fält ges inom parenteser "()".
Värden inom krokodilmunnar "<" och ">" är beroende av dig och din försändelse och ska ej anges med dessa tecken.
Se exemplet i slutet av inlägget om du är osäker.

1 Deklaration
Delfält 1: IM (Import utanför Europeiska länder)
Delfält 2: A (Standarddeklaration)

2 Avsändare/Exportör
<Namn>
<Adress>
<Postnr>
<Landkod> (ex CN för Kina eller HK för Hong Kong)

Detta är inte jättenoga, fyll i så gott det går med info från paketspårningen och ex. säljarens namn på ebay.

5 Varuposter
Skriv 1 här

6 Antal kollin
Skriv 1 här

8 Mottagare
<Ditt personnr> (format: SEÅÅMMDDXXXX)
<Ditt fullständiga namn och din adress>

14 Deklarant/Ombud
Under "Nr" <Ditt personnr> (format: SEÅÅMMDDXXXX)
[1] <Fullständigt namn och adress> ([1] anger att uppgifterna avser deklaranten (du))
<Ditt namn och telefonnr>

15a Avsändnings-/Exportland kod
CN (eller HK etc.)

19 Container
Skriv 0 här

22 Valuta och fakturerat belopp

Delfält 1: <valutakod> (Den valuta du betalade i, t.ex. USD, GBP, EUR)

24 Transaktionens art
Delfält 1: Skriv 1 här

25 Transportsätt vid gränsen
Skriv 5 här

26 Transportsätt inrikes
Skriv 5 här

30 Godsets förvaringsplats
<kod> (Koden på tre tecken från Postnord)

31 Kolli och varubeskrivning; Märken och nummer — Containernummer — Antal och slag
Antal Kolli=1
<förpackningskod> (CT för kartong, EC för plastpåse, fler koder finns här)
<Beskrivning> (ex. "Datorkomponent, kontrollerkort")
<Postnords försändelse-ID> (Finns på brevet från Postnord)

33 Varukod
Delfält 1: <Första åtta siffrorna av varukoden>
Delfält 2: <Resterande två siffror>

Varukoder kan man söka här.
Datorer och datorkomponenter finner man under kap. 84 så t.ex. ett kontrollerkort har koden 8471 80 00 00.

34a Ursprungslandets kod
CN (Eller HK etc., brukar stå på CN22/23-etiketten)

35 Bruttovikt (kg)
<vikt> (Se CN22/23-etiketten, ska stå utan enheten kg ex 0,250)

36 Förmåner
Skriv 100 här

37 Förfarande
Delfält 1: Skriv 4000 här

38 Nettovikt (kg)
<vikt> (Se CN22/23-etiketten, ska stå utan enheten kg ex 0,210)

41 Extra mängdenheter
<enhet> (Beror på koden i 33, står till höger om koden i söktjänsten, ex 8471 80 00 00 har extra mängdenhet "styck" och då ska det stå "1" i fältet)

42 Varans pris
<Tullvärde> (Den totala kostnaden du blivit fakturerad för varan d.v.s. inkl. frakt men ej ex. växlingskostnader. Ska anges i samma valuta du angett i 22 men utan kod ex 10)

44 Särskilda upplysningar...
PRIVA (Anger att du är privatperson)

46 Statistiskt värde
<Tullvärde SEK> (Det fakturerade beloppet i SEK i heltal ex 87)

47 Avgiftsberäkningar
Nedan exempel berör som sagt en vara från Kina, denna är inte belagd med tullavgift (A00), endast moms (B00)
vilket är 25% av tullvärdet i SEK.
Slag Beskattningsgrund Tullsats Belopp
A00 <värdet i 46> 0% 0
B00 <värdet i 46> 25% <värde> (stryk örena)

"Total": <värde>

48 Anstånd om betalning
Skriv Kontant här

54 Ort och datum; Deklarantens/ombudets underskrift och namn
Fyll i vad som begärs i rubriken, originalunderskrift krävs samt namnförtydligande

3 - Besök tullklareringsexpedition och betala momsen
Ta med den utskrivna och ifyllda blanketten, en utskriven kopia av kvittot för köpet samt bilderna på
CN22/23-etiketten till närmaste tullklareringsexpedition (se här).
Tullverket skriver att man måste ha skrivit ut bilderna på CN22/23-etiketterna men senaste gången gick det bra att ha bilderna i mobilen vilket underlättar då upplösningen på bilderna är låg.

Momsen kan betalas kontant (ta med jämna i så fall) alternativt med kort (ej American Express och Diners enl Tullverkets hemsida).

4 - Skicka utlämningssedeln till Postnord
När momsen är betald på tullklareringsexpeditionen får du en utlämningssedel som du fotograferar och mailar till Postnord (du bör ha fått mailadressen när du fick bilderna på CN22/23-etiketterna samt info var paketet är lagrat).

5 - Postnord skickar ut paketet till dig
Antingen får du paketet direkt i brevlådan eller en avi via brev.

Exempel på ifyllnad av deklareringsblankett

Permalänk
Medlem

Lite som att deklarera på 80-talet

Permalänk

Har du testat att göra det där själv? När det infördes att man kunde deklarera själv, sades det att man skulle få betala avgiften på 75 kr till Postnord även om man deklarerade själv.

Permalänk
Medlem

Helt otroligt att det inte finns en enkel digital tjänst för detta i Sverige, här sitter jag i Finland och har deklarerat paket själv i närmare 15 år. Det enda fysiska man behöver göra är att hämta paketet från närmaste postkontor om brevlådan är för liten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Har du testat att göra det där själv? När det infördes att man kunde deklarera själv, sades det att man skulle få betala avgiften på 75 kr till Postnord även om man deklarerade själv.

Ja, skrev det i TS men det blev ju lite "wall of text" så det kanske inte framgick så tydligt. Har inte hört talas om det och det stämmer inte, det enda jag fått betala är momsen.

Skrivet av Navicula:

Helt otroligt att det inte finns en enkel digital tjänst för detta i Sverige, här sitter jag i Finland och har deklarerat paket själv i närmare 15 år. Det enda fysiska man behöver göra är att hämta paketet från närmaste postkontor om brevlådan är för liten

Har du deklarerat online i 15 år alltså? Som du säger, helt otroligt att vi inte har någon sådan tjänst här, blir ju problematiskt ifall man inte har någon tullklareringsexpedition nära sig och även då tenderar dessa att ligga inte vidare centralt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mackey:

19 Container
Skriv 0 här

25 Transportsätt vid gränsen
Skriv 5 här

26 Transportsätt inrikes
Skriv 5 här

36 Förmåner
Skriv 100 här

37 Förfarande
Delfält 1: Skriv 4000 här

Vad syftar dessa poster på och varför är just värdet som du skrivit in det som valts att matas in? Finns det andra värden att mata in som har annan betydelse?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kollade lite på tullen sida och de skriver:
Kommer det att komma en digital tjänst för de som vill deklarera själva?

Vi tittar på möjligheten att ta fram en tjänst för privatpersoner, men det är ett arbete som måste synkroniseras med det arbete som görs inom EU i den här frågan.

Så 2050 kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Kollade lite på tullen sida och de skriver:
Kommer det att komma en digital tjänst för de som vill deklarera själva?

Vi tittar på möjligheten att ta fram en tjänst för privatpersoner, men det är ett arbete som måste synkroniseras med det arbete som görs inom EU i den här frågan.

Så 2050 kanske?

Jag tror att det kommer betydligt tidigare. Möjligen i samband med EU:s allmänna storändring av tullregelverket som träder i kraft den 1 juni i år. Dessutom bör den här ändringen (läs mer här och här) minimera Postnords tullhantering väsentligt då det verkar som att många företag då får i uppgift att samla moms/tull vid själva köpet av en vara, i ett upplägg som liknar Wish-avtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vad syftar dessa poster på och varför är just värdet som du skrivit in det som valts att matas in? Finns det andra värden att mata in som har annan betydelse?

Skrev guiden utifrån ett "TLDR"-perspektiv så ifall man ville ha mer detaljer skulle kunde man läsa de tråkiga beskrivningarna på tullverkets hemsida nedan. Ska förtydliga detta i TS.
https://www.tullverket.se/sv/foretag/importeravaror/deklarera...

Ger ett kort svar här dock. 19 anger antal containrar som ska importeras. 25 och 26 anger att försändelsen kom via post och att du inte importerat dessa med egna medel eller via någon transportfirma. 36 berör förmåner vid import, dessa är relevanta vid t.ex. vidareförsäljning på kommersiell nivå, 100 anger att man inte yrkar på några förmåner. 37 är också endast relevant för liknande ändamål som 36 samt ifall varan gått igenom en annan tullmyndighet tidigare.

Permalänk
Medlem

Yay bara 22mil till närmsta ställe att momsa själv i
Men man har ju tur som inte bor i tex Östersund

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Mycket intressant att se hur mycket som skall fyllas i men nej tack, det får posten fortsätta göra åt mig. 75 kr täcker inte resan på långa vägar, trots att jag bor strax utanför Göteborg. Om sen posten bara kunde göra det de skall vara bäst på, dvs leverera paket, så vore allt frid och fröjd.

Skrivet av grizzly666:

Yay bara 22mil till närmsta ställe att momsa själv i
Men man har ju tur som inte bor i tex Östersund

Östersund - Storlien är bara 16 mil, värre då för de som bor längs Bottenhavskusten där det inte finns några kontor mellan Arlanda och Haparanda...

Edit: Och kontoret i Haparanda tar inte ens emot den här typen av ärenden så man får antingen åka till huvudstaden eller till Storlien eller Tärnaby. Det är fan under all kritik att det inte finns en digital tjänst för detta år 2021!

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Östersund - Storlien är bara 16 mil, bättre då för de som bor längs kusten där det inte finns några kontor mellan Arlanda och Haparanda...

Observera dock att tullkontoret i Haparanda inte hanterar den här typen av ärenden. Bor du i Haparanda får du istället åka 49 mil till Bjørnfjell eller något liknande till Junkerdal.

Permalänk
Medlem

skulle aldrig orka göra det jobbet för 75kr även att jag beställer väldigt mycket paket, kommer dock vara väldigt mycket mindre negativ till att betala avgiften efter sett denna guide.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Observera dock att tullkontoret i Haparanda inte hanterar den här typen av ärenden. Bor du i Haparanda får du istället åka 49 mil till Bjørnfjell eller något liknande till Junkerdal.

Japp, läste just det och skrev en edit samtidigt som du postade detta.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Edit: Och kontoret i Haparanda tar inte ens emot den här typen av ärenden så man får antingen åka till huvudstaden eller till Storlien eller Tärnaby. Det är fan under all kritik att det inte finns en digital tjänst för detta år 2021!

Sverige och Norge samarbetar med förtullningen längs svensk-norska gränsen så du bör även kunna åka till något av de norska tullkontoren längs gränsen. Med undantag för de två viktigaste vägarna (E 6 Göteborg-Oslo och E 18 Stockholm-Karlstad-Oslo) har Sverige och Norge gemensamma tullkontor på endera sidan av gränsen.

Permalänk
Medlem

Min spontana reaktion efter att ha skummat igenom hur man kan göra, är att det i jämförelse faktiskt känns som ett relativt billigt och smidigt alternativ att bara betala de där 75 kr till Postnord för att sköta det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackey:

Ja, skrev det i TS men det blev ju lite "wall of text" så det kanske inte framgick så tydligt. Har inte hört talas om det och det stämmer inte, det enda jag fått betala är momsen.

Har du deklarerat online i 15 år alltså? Som du säger, helt otroligt att vi inte har någon sådan tjänst här, blir ju problematiskt ifall man inte har någon tullklareringsexpedition nära sig och även då tenderar dessa att ligga inte vidare centralt.

Man har kunnat göra viss export/tullklarering elektroniskt i många år i Sverige. Men det var några år sedan jag var inblandad. Men jag har bara erfarenhet av exportklarering. Importklarering verkar inte fungera på samma sätt? Förr kostade det en slant att vara ansluten till det elektroniska tulldatasystemet.
Sverige är dåliga på elektroniska system inom myndigheter, både på detta och effektivitet hos myndigheter tycker jag har försämrats/halkat efter mycket de sista åren.

Permalänk

Skulle vara trevligt om någon som är kunnig skapade en webtjänst där man endast fyller i nödvändig data och sedan får en ifylld pdf som man kan skriva ut och gå till tullkontoret med. Detta skulle underlätta för flera och om fler börjar importklarera själv kanske det driver på en förändring av systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlfrode:

Skulle vara trevligt om någon som är kunnig skapade en webtjänst där man endast fyller i nödvändig data och sedan får en ifylld pdf som man kan skriva ut och gå till tullkontoret med. Detta skulle underlätta för flera och om fler börjar importklarera själv kanske det driver på en förändring av systemet.

Det stora hindret är knappast att fylla i blanketten, utan att behöva ta sig till ett tullkontor.

Vänta er inget framsteg på detta området, för det kämpas ganska hårt från många håll för att minska eller helt strypa privatpersoners köp av varor från utanför EU i allmänhet och Kina i synnerhet. Att underlätta för det skulle vara kontraproduktivt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det stora hindret är knappast att fylla i blanketten, utan att behöva ta sig till ett tullkontor.

Vänta er inget framsteg på detta området, för det kämpas ganska hårt från många håll för att minska eller helt strypa privatpersoners köp av varor från utanför EU i allmänhet och Kina i synnerhet. Att underlätta för det skulle vara kontraproduktivt.

Det har du helt rätt i - och jag misstänker att det ännu inte är tillräckligt med privatpersoner som vill betala tull/moms själva för att Tullverket ska fixa en onlineplattform för det hela.

Däremot är jag helt säker på att det är momsen man vill få in - inte nödvändigtvis att man vill strypa e-handeln utifrån EU. Varför skulle man göra det om man nu faktiskt får momsintäkterna? Då borde det väl snarare vara kontraproduktivt att ta bort den inkomstkällan?

Glömde en mening
Permalänk
Medlem
Skrivet av kablammo:

Däremot är jag helt säker på att det är momsen man vill få in - inte nödvändigtvis att man vill strypa e-handeln utifrån EU. Varför skulle man göra det om man nu faktiskt får momsintäkterna? Då borde det väl snarare vara kontraproduktivt att ta bort den inkomstkällan?

En del protektionism, en del handlar om att man anser att det är farligt skräp därifrån. Det har klagats mycket på bristande märkning, bristande elsäkerhet och farliga kemikalier.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Det stora hindret är knappast att fylla i blanketten, utan att behöva ta sig till ett tullkontor.

Blanketten lär man sig väl att fylla i efter att man gjort det några gånger. Jag har mindre än en mil till närmaste tullkontor, men har ändå dragit mig för att deklarera själv eftersom jag tycker att det är för mycket besvär att ta sig till tullkontoret. Avgiften på 75 kr är egentligen inte så farlig. Det är ungefär som två bussbiljetter: en bussbiljett för resan till tullkontoret och en bussbiljett för resan från tullkontoret. Om man har en hel drös med försändelser som ska förtullas samtidigt kanske det är värt besväret.

Skrivet av cyklonen:

En del protektionism, en del handlar om att man anser att det är farligt skräp därifrån. Det har klagats mycket på bristande märkning, bristande elsäkerhet och farliga kemikalier.

Tanken är väl att Tullverket ska stoppa elektronikförsändelser om elektroniken inte är CE-märkt? Jag uppfattar det dock som att detta sällan sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Har du testat att göra det där själv? När det infördes att man kunde deklarera själv, sades det att man skulle få betala avgiften på 75 kr till Postnord även om man deklarerade själv.

Precis, Postnord har gått ut med att man ändå måste betala för den här avgiften, eftersom dom redan hanterat försändelsen.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Precis, Postnord har gått ut med att man ändå måste betala för den här avgiften, eftersom dom redan hanterat försändelsen.

Men då har man ju som mottagare inget val? Jag tror inte att de får lov att göra så. Det är ju inte Postnord som fraktat försändelsen till Sverige. Deras ansvar börjar när försändelsen lämnar tullen. Innan det ska de ge fan i paketen.

Detta borde nån verkligen ta till domstol, så PN får skit för detta på riktigt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Precis, Postnord har gått ut med att man ändå måste betala för den här avgiften, eftersom dom redan hanterat försändelsen.

Skrivet av cyklonen:

Men då har man ju som mottagare inget val? Jag tror inte att de får lov att göra så. Det är ju inte Postnord som fraktat försändelsen till Sverige. Deras ansvar börjar när försändelsen lämnar tullen. Innan det ska de ge fan i paketen.

Detta borde nån verkligen ta till domstol, så PN får skit för detta på riktigt.

Som sagt tidigare i tråden så stämmer inte detta, jag har endast behövt betala moms till Tullverket.

Permalänk

Tips!

Jättebra guide! Tackar och bockar!

Några "tips" till andra som tog mig en maaaaassa telefontimmar med både Tullverket och PostNord att lista ut:

  1. PostNord kommer att påstå en rad olika saker som går ut på att du "måste" betala deras 75 kr. Jag har vid olika tillfällen fått dessa utläggningar:

    • "De 75 kr ska täcka vår hantering och lagring av försändelserna tills dess att förtullning är klar. Även om du deklarerar själv måste du betala vår avgift"

    • "Jag är ny. Jag ser ingen 3-bokstavskod. Nu har jag pratat med min coach och hon säger att det inte finns en sån kod"

    • "Den koden generaras först efter du har betalt, den existerar alltså inte ännu så du kan inte få den"

    Alla dessa är felaktiga så det gäller att stå på sig och tydligt förklara att du:
    "begär att själv hantera deklaration och inbetalning av moms till Tullverket"
    Helt plötsligt säger dom:
    "jag pratade just med Kollega B som kommer att mail:a ut alla instruktioner + koden. Det är aaaaldrig någon som efterfrågar detta så jag hade ingen aaaaning".
    Ditt mål är att få detta mail! Så be bara att få prata med högra instanser eller ring igen och hoppas på någon annan.

  2. Bokstavs-koden som ska stå i fält 30 är det förvirring om. Jag var på tullklareringsexpeditionen i Frihamnen i Stockholm efter att att ha pratat med Tullverkets kundtjänst som sa att "det räcker nog om du säger att paketet ligger i Rosersberg, dom hjälper dig på klareringsexpeditionen". Det gjorde dom inte. I Frihamnen sa dom istället att denna kod 'inte syftar på ett lager, utan är unik för varje försändelse'. Detta är fel. Det är också fel som PostNord försökte hävda att koden skulle genereras efter betalning. I mailet jag slutligen fick visade det sig att "Dina försändelser lagerhålls på Postnords terminal i Rosersberg, plats-ID för enheten är BJL" (3 försändelser hade samma plats-ID i detta fall).

  3. Bilderna finns tillgängliga på länken där man kan betala till PostNord, precis under total-summan finns länken "Visa bild på försändelsen". Alltså via https://portal.postnord.com/betalamoms/search

Jag kan intyga nedstående:

Skrivet av Mackey:

Som sagt tidigare i tråden så stämmer inte detta, jag har endast behövt betala moms till Tullverket.

I mailet skriver PostNord:
"När du deklarerat, betalat och fått din utlämningssedel (punkt 6 & 7 i tullverkets instruktion) ska du uppvisa utlämningssedeln för oss.
Detta gör du genom att scanna eller fotografera utlämningssedeln och mejla den till kundservice.secondline.se@postnord.com senast 14 dagar efter mottaget mejl. Vi kommer efter det stämma av uppgifterna och därefter släppa din försändelse för vidare distribution till dig."

formatering
Permalänk

Crowd-source:ad lista på plats-IDn

Skrivet av anon40045:

Postnords terminal i Rosersberg, plats-ID för enheten är BJL

Jag vill uppmuntra andra att skriva in de plats-IDn de får ut, så vi kan bygga en lista...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Man har kunnat göra viss export/tullklarering elektroniskt i många år i Sverige. Men det var några år sedan jag var inblandad. Men jag har bara erfarenhet av exportklarering. Importklarering verkar inte fungera på samma sätt? Förr kostade det en slant att vara ansluten till det elektroniska tulldatasystemet.
Sverige är dåliga på elektroniska system inom myndigheter, både på detta och effektivitet hos myndigheter tycker jag har försämrats/halkat efter mycket de sista åren.

Jag tulldeklarerar på tullverkets hemsida när jag importerar varor till min firma. Sedan får jag en tullräkning elektroniskt och betalar. Det enda som inte sker elektroniskt är att jag måste skicka en kopia på inköpshandlingarna via snigelpost. Jag väntar fortfarande på att kunna skanna in och skicka in dessa elektroniskt. Detta kostar mig inga pengar.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Lite som att deklarera på 80-talet

Jäpp!
Just under 1980-talet hade jag ett företag som importerade saker "från utomlands". På den tiden var Sverige inte ens med i EU, så "allt" skulle genom tullen. Med tillhörande krångel. Då gick det att förenkla lite genom att ha ett konto hos Tullverket, och skicka in en "tulldeklaration" i månaden/kvartalet. Kan jämföras lite med all post "man får" där det står "Port Payee" istället för ett riktigt frimärke.

På paketen stod det ett liknande nummer som det gör på "frimärkslösa brev", om ni fattar vad jag menar.
Men för sådan "lättare hantering", krävdes det att man hade företag. Vill minnas att jag beställde en CPU (Win-Chip) från USA cirka 1997. Glömde att jag hade företag, beställde det (felaktigt) privat. Posten försinkade frakten med cirka en månad. "Den måste förtullas, den är fast på Arlanda!". Suck!

Kostade 1200 kronor "extra" i avgifter för min fadäs. Alltså att jag råkade beställa chippet som privatperson i stället som företagare. (Lök på laxen så var chippet rätt kasst!)

Edit: Länk till Winchip: https://en.wikipedia.org/wiki/WinChip
Slö CPU!

WinChip
Permalänk
Skrivet av Bläckman:

...jag måste skicka en kopia på inköpshandlingarna...

Har någon nånsin blivit ombedd när de låter postnord sköta deklarationen att skicka in iköpshandlingar? Det verkar som att tullen godkänner deras deklarationer utan, men kräver när man gör det själv! Är statistik på det en offentlig uppgift man kan begära ut?