Panasonic presenterar 2021 års OLED-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Man kan väl få drömma
Jag vet inte vad exakt dom gjorde för fel eller experimenterade med i Hobbit, eller varför vissa blev så hiskeligt missnöjda.
Jag har själv inga sådana minnen från Hobbiten. Det enda som ligger kvar i minnet är 30minuters scenen där de jonglerade med bestick, lite långrandigt...

Jag tänker att generellt så borde fler frames per sekund ge bättre flyt.

Folk blev sjösjuka/åksjuka av 48 fps.

För mig förstörde det på ett annat sätt, grynighet och lite motion blur gör att man inte märker små detaljer som man stör sig på i filmer och man fokuserar mer på ljud och story.

I spel så borde motion blur ha dött ut innan det blev en trend att trycka in i varenda spel som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Har Thomas slutat?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1618124-laxpudding-tac...

Skrivet av sonicsonic:

Va?!

Varför?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1618124-laxpudding-tac...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Folk blev sjösjuka/åksjuka av 48 fps.

För mig förstörde det på ett annat sätt, grynighet och lite motion blur gör att man inte märker små detaljer som man stör sig på i filmer och man fokuserar mer på ljud och story.

I spel så borde motion blur ha dött ut innan det blev en trend att trycka in i varenda spel som finns.

Märkligt med åksjukan. Undra vad det beror på.

I spel tycker jag nog att jag blir mer desorienterad av motionblur än utan. Skyr det som pesten.

Jag tycker det blir lite bakvänt med jakten på högre upplösning som 4k, samtidigt som man valt en framerate som kräver att bilden vid rörelse grötas till, likt ett par glasögon doppade i bregott.

Men det finns säkert fler anledningar, som det där med åksjukan då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Undra när filmer kommer i 120 hz
Hade varit kul att uppleva knivskarpa panoreringar istället för motionblurhack.

HFR är nog det sämsta jag nånsin sätt. Förstör hela film upplevelsen.
Men kan tänka mig att natur program och sånt kan vara svin nice.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

HFR är nog det sämsta jag nånsin sätt. Förstör hela film upplevelsen.
Men kan tänka mig att natur program och sånt kan vara svin nice.

Varför förstör det? Blir du åksjuk eller av vilka andra anledningar ogillar du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Varför förstör det? Blir du åksjuk eller av vilka andra anledningar ogillar du det?

Förstör film känslan.
Ser ut som det är filmad med en kamera från siba.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Undra när filmer kommer i 120 hz
Hade varit kul att uppleva knivskarpa panoreringar istället för motionblurhack.

Billy Lynn's Long Halftime Walk och Gemini Man är två filmer i 60 vad jag vet de enda långfilmer

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Såg hobbit hemma i 3d. Hade en sån filmvecka med tjejen när vi såg massa filmer i streck och hobbit var den fetaste känslan. Riktigt bra tyckte jag..

Lärde mig efteråt att de är filmad i högre framerate.. sedan dess har jag aldrig fattat varför man envisas med 24p... riktigt gammaldags.. många som säger nej till det men jag kan verkligen inte förstå varför..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Bildexpert

Om de har bättrat sitt stöd för timings utanför VESA-standarder så kan mycket väl detta blir TV:n jag köper. Har länge inte varit särskilt imponerad av vare sig LGs eller Sonys modeller vilket gjort att jag avstått helt. Panasonic har i bildväg gjort tillräckligt mycket rätt för en avvägning, men det svåra blir för sådana som mig där källorna i vissa fall är så långt ifrån vad man normalt använder apparaterna till.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Jag anmärkte på "Aldrig". Att det är långt bort är en annan femma.

Jag själv tyckte 48 var asnice. Jag förstår inte varför folk föredrar hackig panorering.

Ren och skär vana.

Jag älskar också när bilden är mer flytande, man får en bättre verklighets känsla i överlag.

Men då, enligt mig.. bör man ha riktigt bra CGI på allt i filmen, visst hobbit hade asbra CGI, men vissa saker i bakgrunden var ''vafan'' dåligt =P

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Gemini Man rekommenderas att prova. 60 FPS och en helt annat upplevelse än vanlig film.

Efter att ha tittat lite snabbt är jag nog positivt inställd. Får kanske ta och se den någon dag för att bilda en riktig uppfattning.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Billy Lynn's Long Halftime Walk och Gemini Man är två filmer i 60 vad jag vet de enda långfilmer

Intressant. Kan man få tag i ett 60fps exemplar av filmerna på något enkelt vis? Antar att de är 24 om man streamar.

Permalänk
Bildexpert

Båda finns på UHD-BD i Sverige.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av LudvigLindell:

Billy Lynn's Long Halftime Walk och Gemini Man är två filmer i 60 vad jag vet de enda långfilmer

Gemini Man spelades till och med in i 120 hz har jag för mig. Väldigt få biografer som kunde visa det dock.

Personligen är jag inte en fan. 24-30 fps skänker en overklighetskänsla som jag känner att jag behöver för att sugas in. HFR får det att se ”verkligt” ut, men på ett negativt sätt. Som om man filmat en teater. Alla skavanker, CG-effekter etc sticker ut så mycket mer. Jag blir inte längre förd bakom ljuset av filmmagin.

Sen är det förstås extremt mycket en vanesak bara.

Jag var absolut inte negativt inställd till varken Hobbit 48 fps eller Gemini Man 60 fps ur HFR-perspektivet dvs. Snarare ganska taggad till och med.

Men tyckte helt ärligt det bara såg vidrigt ut och blev besviken. Fick hela produktionen att se ut som en billig såpopera. 3d effekterna var iofs lite mer behagliga än vad de brukar vara, det var väl den enda positiva saken jag kände. Å andra sidan är jag inte förtjust i 3d trots att HFR gjorde det lite bättre.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Intressant. Kan man få tag i ett 60fps exemplar av filmerna på något enkelt vis? Antar att de är 24 om man streamar.

Yes, de finns på uhd bluray i 60 fps. Vanlig bluray är bara 24.

Skrivet av UndaC:

Gemini Man spelades till och med in i 120 hz har jag för mig. Väldigt få biografer som kunde visa det dock.

Personligen är jag inte en fan. 24-30 fps skänker en overklighetskänsla som jag känner att jag behöver för att sugas in. HFR får det att se ”verkligt” ut, men på ett negativt sätt. Som om man filmat en teater. Alla skavanker, CG-effekter etc sticker ut så mycket mer. Jag blir inte längre förd bakom ljuset av filmmagin.

Sen är det förstås extremt mycket en vanesak bara.

Jag var absolut inte negativt inställd till varken Hobbit 48 fps eller Gemini Man 60 fps ur HFR-perspektivet dvs. Snarare ganska taggad till och med.

Men tyckte helt ärligt det bara såg vidrigt ut och blev besviken. Fick hela produktionen att se ut som en billig såpopera. 3d effekterna var iofs lite mer behagliga än vad de brukar vara, det var väl den enda positiva saken jag kände. Å andra sidan är jag inte förtjust i 3d trots att HFR gjorde det lite bättre.

Jag gillar högre fps i film jag tror båda de filmerna filmades i 120

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nord93:

Hobbit i 48fps blev väl en rejäl flopp?

Inte av mig... Visst kändes det lite "video" ibland, men jag tar hellre det och skitskarpa panoreringar och actionsscener med mycket rörelse i. Om bara folk gav tekniken en chans så är jag övertygad om att den vinner i längden. Alltså, om man jämför med "verkligheten" så är det ju "oändlig" framerate så varför vill man inte ha det i film? Istället håller man kvar i gammal teknik från filmens barndom för det känns mer "film". Suck.

Man kan ju spela in i 48 Hz och om nån vill ha 24 så tar man bara varannan ruta. Saken är biff.

Permalänk
Medlem

Ogillade Hobbit i 48 på bio men däremot Gemini man hemma i 60 var klart bättre och roligare. Kanske har med att den ena var fantasy och jag tyckte weta misslyckades rejält med mycket av CGn medans Gemini är vanliga världen. Tekniken går framåt men det finns ett enormt motstånd och jag skulle inte heller vilja tappa "filmkänslan" i allt. Men gör det valbart så kan de som vill och har möjlighet få det och resten kan slippa.

Får se vad Cameron hittar på med kommande Avatar 2-4, snackades ju om att han också ville ta HFR, 3D och bioupplevelsen framåt.

Permalänk

Trist att de inte "vågar" skippa (eller i alla fall göra mer diskret) loggan på framsidan som en del andra tillverkare börjat göra på senare år, vilket jag uppskattar mycket.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Märkligt med åksjukan. Undra vad det beror på.

I spel tycker jag nog att jag blir mer desorienterad av motionblur än utan. Skyr det som pesten.

Jag tycker det blir lite bakvänt med jakten på högre upplösning som 4k, samtidigt som man valt en framerate som kräver att bilden vid rörelse grötas till, likt ett par glasögon doppade i bregott.

Men det finns säkert fler anledningar, som det där med åksjukan då.

Jag motion blur i spel är rena pesten och koleran.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Trist att de inte "vågar" skippa (eller i alla fall göra mer diskret) loggan på framsidan som en del andra tillverkare börjat göra på senare år, vilket jag uppskattar mycket.

Det skall synas att man har en Panasonic.
Lite samma som att sportbilstillverkare gärna har en lite större logga. 😊

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!