Nvidia bekräftar mobila RTX 3000-serien i centrum under CES 2021

Permalänk
Melding Plague

Nvidia bekräftar mobila RTX 3000-serien i centrum under CES 2021

Om några dagar presenterar Nvidia nyheter och med en kort videosnutt förtydligar de vad som komma skall.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

3080 ti är nog vad jag är mest intresserad av.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

3080 ti är nog vad jag är mest intresserad av.

Stadigt lager vore nog faktiskt ännu trevligare 🤪 Minnet är inte en kritisk faktor i de allra flesta fallen, sen finns det förstås undantag som alltid.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

3080 ti är nog vad jag är mest intresserad av.

Detta är mobila grafikkort men jag antar att du var sarkastisk.

Jag får ofta uppfattnignen att mobila grafikkort i prestandasegmentet sitter i överdesignade taiwanesiska släpbara men jag kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Ja dethär blir synnerligen intressant med tanke på hur strömhungriga 3000-serien är. 1500mhz på kärnan vid spelande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Ja dethär blir synnerligen intressant med tanke på hur strömhungriga 3000-serien är. 1500mhz på kärnan vid spelande?

Tror det tisslades om 1125mhz core om jag minns rätt.

pratades det inte om typ 2080TI prestanda som bäst?

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Lego Master

JAAA, lansera FLER varianter av samma kärna utan att kunna fylla efterfrågan av de redan lanserade modellerna. Perfekt för att göra kunderna nöjda, har jag hört.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellscreame:

Tror det tisslades om 1125mhz core om jag minns rätt.

pratades det inte om typ 2080TI prestanda som bäst?

Tror det är en glädjekalkyl. 3070 med samma GPU (dock något nedskuren) på 200W+ klarar ju knappt den nivån. Nu ska korten ned under 150W (om det inte är MaxQ), det borde betyda lägre prestanda än så. I alla fall när kylningen inte väger några kilo (desktop replacments/släpbara)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Ja dethär blir synnerligen intressant med tanke på hur strömhungriga 3000-serien är. 1500mhz på kärnan vid spelande?

Tänkte samma, Samsungs 8nm (10nm) verkar inte vara så bra på strömeffektivitet iaf på desktop frekvenser. Få se hur Ampere kretsen fungerar då i lägre mobila frekvenser. Det får absolut inte vara i närheten av desktop wattförbrukning iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Stadigt lager vore nog faktiskt ännu trevligare 🤪 Minnet är inte en kritisk faktor i de allra flesta fallen, sen finns det förstås undantag som alltid.

Kan inget annat än att hålla med. Hade logistiken fungerat för 3080/90 så hade man varit mer taggad. Inte ens 3060/70 finns i hos handlarna. Med tanke på hur efterfrågan på 80Ti kort varit tidigare så kan man väl bara säga lycka till.

Permalänk
Medlem

Har ju viskats om att mobila 3000-serien kan vara 50% eller högre långsammare än stationära. Att kalla dem samma namn när de inte är samma chip (olika många cuda cores osv) är rätt vilseledande. Speciellt när de för 2000-serien slog på stora trumman just för at "från och med nu är mobila och stationära samma chip, framtiden är här!"

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Har ju viskats om att mobila 3000-serien kan vara 50% eller högre långsammare än stationära. Att kalla dem samma namn när de inte är samma chip (olika många cuda cores osv) är rätt vilseledande. Speciellt när de för 2000-serien slog på stora trumman just för at "från och med nu är mobila och stationära samma chip, framtiden är här!"

Det har tyvärr inte hänt så mycket sen Nvidia lyckades trycka i fullstora 1070 och 1080 i sina laptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Detta är mobila grafikkort men jag antar att du var sarkastisk.

Jag får ofta uppfattnignen att mobila grafikkort i prestandasegmentet sitter i överdesignade taiwanesiska släpbara men jag kan ha fel.

Det verkar sannolikt att Nvidia kan presentera både mobila och stationära grafiklösningar på sitt event.

Hade du läst nyheten så stod det bl.a. detta:
"Sedan lanseringen av Geforce RTX 3000-serien sipprar uppgifter kring RTX 3060 och RTX 3080 med 20 GB grafikminne fram med jämna mellanrum – två möjliga kandidater för Nvidias utannonserade sändning."

Den citerade texten rör alltså dedikerade grafikkort för stationär datorer.

"det gröna laget* håller hov den 12 januari klockan 18:00 svensk tid."
* Gröna laget = Nvidia

Så vi får helt enkelt vänta och se vad Nvidia presenterar imorgon.