Hjälp med nytt hemnätverk samt WIFI system till 330kvd enplans villa

Permalänk
Medlem

Hjälp med nytt hemnätverk samt WIFI system till 330kvd enplans villa

Har precis köpt nytt boende på 330 kvadratmeter, en enplans villa ( de flesta väggarna är gips ) där jag skulle behöva ha lite hjälp med att bygga ut vårt nya hem nätverk.

Jag tänkte eventuellt köra på Ubiquiti.
Tips uppskattas även utav andra märken.

Inköpslistan för grundpaket ser alltså ut så här:

UniFi Security Gateway – USG
UniFi Switch 8-150W – US8-150W
UniFi CloudKey
2 eller 3 ST - UniFi AC AP Pro – UAP AC Pro

Eller ska man köra på ett simplare paket för att underlätta hela installationen:

https://www.webhallen.com/se/product/253447-Ubiquiti-Amplifi-...

Och en extra anten

https://www.webhallen.com/se/product/259111-Ubiquiti-Amplifi-...

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

Ingen som kan hjälpa?

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Hedersmedlem

Hur ser planlösningen huset ut?
Vad finns det för möjligheter att dra trådat nätverk till olika delar av huset?

Det är svårt att svara när man bara vet en bråkdel av förutsättningarna.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Om du kan dra trådat till varje accesspunkt från switchen så kör på ditt första förslag, annars kan du köra på amplifi där, dock så räcker det med ett system från te.x TP-link, installerade hos min bror häromdagen TP-Link Deco X60 som är på rea nu: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5277619

Inte så mycket inställningsmöjligheter men det funkar! Kan både köra mesh (vilket jag inte gillar) och ethernet backhaul

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Hur ser planlösningen huset ut?
Vad finns det för möjligheter att dra trådat nätverk till olika delar av huset?

Det är svårt att svara när man bara vet en bråkdel av förutsättningarna.

Planlösningen är så här. Kan nog dra någon kabel. Jag vill inte göra för mycket jobb när det kommer till att dra ethernet kablar tvärs över huset.

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chichin:

Om du kan dra trådat till varje accesspunkt från switchen så kör på ditt första förslag, annars kan du köra på amplifi där, dock så räcker det med ett system från te.x TP-link, installerade hos min bror häromdagen TP-Link Deco X60 som är på rea nu: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5277619

Inte så mycket inställningsmöjligheter men det funkar! Kan både köra mesh (vilket jag inte gillar) och ethernet backhaul

Detta var ju intressant. Tycler inte heller om mesh systemet men fungerar det med direkt ethernet kabel så är det ju ett plus.

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EddAa:

Planlösningen är så här. Kan nog dra någon kabel. Jag vill inte göra för mycket jobb när det kommer till att dra ethernet kablar tvärs över huset.

https://i.imgur.com/1gIFGTE.jpg

Finns det möjlighet att dra kablar på vinden behöver det inte bli speciellt svårt.

Kommer du att ha några saker som du vill köra trådat? Rekommenderar det till allt som är stationärt för att inte störa sånt som måste köras trådlöst allt för mycket.
Vart i huset kommer fibern in?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

enplan? dra kablage i innertak/på vind till APs, fixa en POE switch som försörjer med nät och ström.
Edit: såg inlägget ovan nu

Snabbt skissat

förtydligande
Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Satan, 330 kvm enplan? Är det en gammal hangar eller?:p

Absolut bäst/snabbast/enklast är ju att dra 3 kablar från mediaskåp, upp på vinden, och sedan över vind för att släppa genom tak på 3 strategiskt belägna punkter.

- 1 UAC Pro till där det står "vardagsrum" på ritning
- 1 UAC Pro kring elskåpet i allrum
- ev. en till ovan köksön för att säkra att du kan surfa medan du sitter på muggen längst ner till höger:p
- ev. en AC på fasade vid altan

Så hade jag gjort

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av EddAa:

Detta var ju intressant. Tycler inte heller om mesh systemet men fungerar det med direkt ethernet kabel så är det ju ett plus.

Japp, funkar med kabel! Man ansluter enheterna som Mesh först och ser att allt funkar, anslut sedan huvudenheten till en switch och koppla på de andra två enheterna så kör den kommunikationen via kabel istället för trådlöst.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Jag skulle använda Nano HD eller den nya LR 6 som AP, de har samma pris och prestanda.
Switch med 8 PoE portar är att ta i om du inte skall ha en massa kameror, så en UniFi Switch 8-60W med 4 PoE portar kan räcka.

Om Fibern kommer in vid elskåpet så kan man ersätta USG, Cloudkey och en AP med en Unifi Dream Machine.
Så till ungefär samma kostnad kan du få:
UDM
UniFi Switch 8-60W
2 st Nano HD/LR 6

Alla AP måste trådanslutas om de skall bli nån fart i systemet.
Vill man täckning utomhus är UniFi AP AC Mesh att föredra.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Mina tips:
1. Kör på Ubiquiti, det är smidiga och bra grejjer.
2. Hoppa över UniFi Switch 8-60W med 4 PoE - har läst mycket tveksamheter om den switchen.
3. Jag har 2st UniFi US-8-150W switchar, dessa fungerar bra men blir otroligt varma. Måste monteras stående, helst på svalare yttervägg.

4. Du skriver inte vad du har för internet (eller har tänkt ha för hastighet). Tänker du dig Gigabithastigheter eller liknande så bör du räkna bort USG:n och satsa på något kralligare. Har du plats för rackutrustning så skulle jag satsas på en Dream Machine Pro. Denna har även motsvarande inbyggd Cloud Key. Tyvärr har den inte inbyggd PoE men däremot har den switchportar. Det man gör då är bara att man ansluter de medföljande PoE-injektorerna i närheten av UDM Pro:n (som sannolikt är lite undangömd) så får man PoE ändå.

5. AC Pro vs FlexHD eller liknande - AC Pro är nog mest tänkt för ett större antal klienter (mer Enterprise-miljö). Jag har ett flertal AC Lite, AC LR och en FlexHD. Jag hade nog satt FlexHD idag. Macbooken här skeppar filer i över 70MB/s till filservern (560Mbit+) via FlexHD.

TL;DR; Jag hade satsat på UDM Pro + använt PoE-injektorerna till accesspunkterna, därmed kunnat skippa både extern switch och Cloud key.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

enplan? dra kablage i innertak/på vind till APs, fixa en POE switch som försörjer med nät och ström.
Edit: såg inlägget ovan nu

Snabbt skissat
https://i.imgur.com/66FrSSz.jpg

Menar du att han behöver 4 AP? Det borde ju räcka utmärkt med två. En i taket i allrummet och en i vardagsrummet nära köket. Innan man skruvar fast dom i taket så testar man täckningen med provisiorisk uppsättning (på käpp eller liknande).

Permalänk
Skrivet av teejee:

Menar du att han behöver 4 AP? Det borde ju räcka utmärkt med två. En i taket i allrummet och en i vardagsrummet nära köket. Innan man skruvar fast dom i taket så testar man täckningen med provisiorisk uppsättning (på käpp eller liknande).

300kvm är mycket, altanen behöver säkert en egen, glas är det sämsta för en wifisignal, vill man klara sig på 2.4 så räcker säkert 2 + 1 ute.

Konsultar åt en ftg hotel 800kvm/plan 1ap/100 kvm, och dom har ”mörka” ytor (fyrkantiga arubas, bytte från runda som blivit end-of-life) Jag satte inte upp dom.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen allihopa.

Köpte Ubiquiti paketet hoppas det räcker med 2 st AP.

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

Kan inte unifi AP Pro brygga POE så du enbart behöver dra en kabel från switch till vind?

Eller är det bara ethernet utan POE man kan brygga med dessa?