Mikrofon+arm värt att köpa?!

Permalänk

Mikrofon+arm värt att köpa?!

Har gått och blivit sugen på en bättre mikrofon med tillhörande arm.. men kan ingenting om mikrofoner. Tänkte att nån här kanske vet något. Min budget är en aning begränsad (är jag dumsnål?)

Här är två alternativ som verkar bra:

Trust Gxt 252+
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_trust-gxt-252-emita-plu...

Svive Hydra Streaming Kit
https://www.komplett.se/product/1127412/datorutrustning/kring...

Eller ska jag göra det lätt för mig och köpa en hyperx quadcast som alla andra?

Permalänk
Inaktiv

Vad ska det användas till? Vad har du idag?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hetsallad:

ska jag göra det lätt för mig och köpa en hyperx quadcast som alla andra?

Som alla andra ? Jag har ju en Blue... Och trodde det var svenssonmodellen.
Det är inga jätteskillnader i ljud mellan de enklare usbmikrofonerna om man ska ha dem för tal.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Trust varianten är lite bättre jag har svive:n och två jag känner har trust:en. När vi jämnfört kvalitén så är deras lite bättre plus att kablen är integrerad i armen. Medans svive:ns kabel är lös. Så var tvungen att "buntbanda" fast den på armen.

Permalänk
Skrivet av anon295122:

Vad ska det användas till? Vad har du idag?

Det är bara för tal när jag spelar huvudsakligen, kanske lite skype osv... Har nu en enklare Sennheiser headset där man får med en massa störande andningsljud..

Skrivet av mrqaffe:

Som alla andra ? Jag har ju en Blue... Och trodde det var svenssonmodellen.
Det är inga jätteskillnader i ljud mellan de enklare usbmikrofonerna om man ska ha dem för tal.

Jag har tittat en del på Blue oxo den verkar helt ok?

Kan väl oxo tillägga att jag sitter i en väldigt lyhörd lägenhet så jag vill inte gärna prata för högt så det vore bra om mikrofonen kunde plocka upp tal i de lärgre oktaverna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hetsallad:

Det är bara för tal när jag spelar huvudsakligen, kanske lite skype osv... Har nu en enklare Sennheiser headset där man får med en massa störande andningsljud..

Jag har tittat en del på Blue oxo den verkar helt ok?

Kan väl oxo tillägga att jag sitter i en väldigt lyhörd lägenhet så jag vill inte gärna prata för högt så det vore bra om mikrofonen kunde plocka upp tal i de lärgre oktaverna.

Jag skaffade ett Yeticaster kit förra Black friday och det funkar bra, jag har redan ett par vanliga mikrofoner och mixrar men det är väldigt bekvämt med en usbmikrofon som man kan dedikera till datorn för kommunikation. För att undvika andningsljud får du sluta andas men menar du blåsljud i mikrofonen så är det en bra ide att skaffa puffskydd om du har den väldigt nära munnen och det är också vettigt att ha den placerad vid sidan av munnen så du inte blåser rakt in i den för det blir alltid lite oljud av turbulensen om du blåser genom skyddsgallren som sitter på alla normala mikrofoner, puffskydd både difakterar luftflödet och ser till att du inte kan komma så nära mikrofonen som när man inte har det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hetsallad:

Har nu en enklare Sennheiser headset där man får med en massa störande andningsljud..

Hsr du modellnamn? Har du tänkt använda samma headset med mikrofonen?

Har du testat att ändra nivået gain osv. i ljudinställningar? Låter som att du har en känslig mikrofon. Ditt problem kan eventuellt lösas mha ändrad gain.

Permalänk
Samsung Sverige

Andningsljuden du får med nu, är det under streaming eller exempelvis när du pratar på Discord? I streamingsammanhang hjälper det ofta att läsa en guide kring hur du ska ställa "noise gates" för att undvika att få med när du bara andas, eller omgivningsljud. Då plockas inte ljudet upp till streamen förrän lägstanivån är uppnådd, och den bör rimligen då vara ställd så att det bara är när du pratar som den nivån uppnås.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung