TV-guiden – genomgång av spel-TV

Permalänk
Medlem

Ett varningens finger!
Sonys XH90 tycks inte klara av att visa 4K i 120Hz om jag förstått det rätt. Åtminstone inte 4:4:4(?). Har inte lyslyssnat jättenoga utan minns bara att jag spolade igenom den här videon lite snabbt för några dagar sen när den dök upp.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Karate Taco:

Ser ingen prata om VRR gamma shift-problemet i denna tråd eller att det omnämns i artikeln.

Vissa spel fullkomligt blinkar mellan olika gråskalor i diverse miljöer, bäst exempel i menyn på RDR2 på min LG CX. Kanske är så på andra OLED också men är man känslig för flimmer är det bra att ha i åtanke.

Saxat från avsnitt 2 i artikeln:

För adaptiv synk med VRR är det kanske än mer tydligt att TV-apparaterna inte är redo ännu. Få modeller har funktionen och det varierar med hur bra det faktiskt fungerar. Till kända problem för 2020-modeller är sådant som varierande gamma där bildens kontrastkaraktär kan förändras med frekvensen.

Permalänk

Fantastiskt. Som jag sagt förut, det här är ett ämne som täcks väldigt dåligt i övrig techmedia, den här artikeln är typ mer än allt som hittills har gjorts sammanlagt av alla andra.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Något jag tycker ofta missas helt, om lite extra specifikt/nichat. Är huruvida även Dolby Atmos får plats i bandbredden ihop med HDR.

Rättare sagt. Det jag önskar få reda på är huruvida följande funkar: 4K@120, RGB@10/12bit (Nvidia tillåter ibland inte 10bit), med Dolby Atmos.

Artikeln säger att alltihop (utan atmos) klarar sig med 40gbps. Men det hade varit nice o få det bekräftat ifall atmos får plats i dom resterande 8gbps.

Om någon har lyxen och möjligheten att prova detta scenario, hade jag blivit tacksam för en bekräftelse 🙏

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Karate Taco:

Nu blev det pinsamt! Ber ödmjukast om ursäkt. Hur som helst lite oväntat att den diskussionen inte tagits upp mer i tillhörande tråden då det är ett så pass allvarligt problem.

Ingen fara – det är kanske inte helt lätt att upptäcka alla gånger att det finns ett avsnitt två.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av probain:

Något jag tycker ofta missas helt, om lite extra specifikt/nichat. Är huruvida även Dolby Atmos får plats i bandbredden ihop med HDR.

Rättare sagt. Det jag önskar få reda på är huruvida följande funkar: 4K@120, RGB@10/12bit (Nvidia tillåter ibland inte 10bit), med Dolby Atmos.

Artikeln säger att alltihop (utan atmos) klarar sig med 40gbps. Men det hade varit nice o få det bekräftat ifall atmos får plats i dom resterande 8gbps.

Om någon har lyxen och möjligheten att prova detta scenario, hade jag blivit tacksam för en bekräftelse 🙏

Är lite fascinerad att den här frågan kommer tillbaka. Det finns så många frågor/problemställningar som egentligen är icke-frågor men ofta missuppfattas som ett problem. Svårt att skriva en artikel och ta upp sådana saker för det blir snabbt mer "de-bunking" än själva artikeln. Här är det ju enkel matematik som är svaret.

Jag tror att Dolby True HD ligger på runt 10 megabit och en googling säger att det är typiskt 6 och som mest 18 megabit. Ljudet utgör därför knappt en halv promille av bandbredden hos en 4K/120-signal med 10-bitars HDR. Ljudet har i praktiken ingen effekt på bandbredden.

FRL kör en fix hastighet, därav namnet, över fyra kanaler med 6, 8, 10 eller 12 gigabit per kanal. Exakt hur många gigabit 4K/120/10bit/RGB-bilden kräver har jag inte sett siffror på, men normalt varierar det med TV:n och hur de exakt begär sin timing av signalen. Men 0,018 Gbps för ljudet är nog inte en problemmarginal i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Är lite fascinerad att den här frågan kommer tillbaka. Det finns så många frågor/problemställningar som egentligen är icke-frågor men ofta missuppfattas som ett problem. Svårt att skriva en artikel och ta upp sådana saker för det blir snabbt mer "de-bunking" än själva artikeln. Här är det ju enkel matematik som är svaret.

Jag tror att Dolby True HD ligger på runt 10 megabit och en googling säger att det är typiskt 6 och som mest 18 megabit. Ljudet utgör därför knappt en halv promille av bandbredden hos en 4K/120-signal med 10-bitars HDR. Ljudet har i praktiken ingen effekt på bandbredden.

FRL kör en fix hastighet, därav namnet, över fyra kanaler med 6, 8, 10 eller 12 gigabit per kanal. Exakt hur många gigabit 4K/120/10bit/RGB-bilden kräver har jag inte sett siffror på, men normalt varierar det med TV:n och hur de exakt begär sin timing av signalen. Men 0,018 Gbps för ljudet är nog inte en problemmarginal i alla fall.

Då jag har åkt på en nitlott med liknande upplägg tidigare, tycker jag fortfarande att min fråga är vettig. För så som jag har det hemma i nuläget, visserligen HDMI2.0, så blir atmos halmstrået som knäcker metaforiska kamelen (4:2:2). För jag är medveten om teorin och siffror där giga är större än mega. Men önskade och hoppades på att någon skulle kunna bekräfta det scenariot praktiskt. Bara för att något "borde funka", betyder det inte alltid att det faktiskt gör det.

Observera även att Nvidia inte alltid tillåter att man sätter 10bit. Utan jag är så tvungen till att sätta 12bit. Dom ytterligare 2 är jag väl medveten om, gör ingen praktisk nytta. Men det är p.g.a. Nvidia. Det skulle dock möjligen kunna förklara vissa bandbreddsbekymmer i mitt nuvarande utförande?

Men jag tackar dock för att du tog dig tiden att skriva ett mer utförligt svar än "LOL, RTFM" :D.

Edit:
Vissa förtydliganden. Säkert ofullständiga/otillräckliga ändå.

God fortsättning.

Vissa förtydliganden. Säkert ofullständiga/otillräckliga ändå.
Permalänk
Medlem
Skrivet av probain:

Då jag har åkt på en nitlott med liknande upplägg tidigare, tycker jag fortfarande att min fråga är vettig. För så som jag har det hemma i nuläget, visserligen HDMI2.0, så blir atmos halmstrået som knäcker metaforiska kamelen (4:2:2). För jag är medveten om teorin och siffror där giga är större än mega. Men önskade och hoppades på att någon skulle kunna bekräfta det scenariot praktiskt. Bara för att något "borde funka", betyder det inte alltid att det faktiskt gör det.

Observera även att Nvidia inte alltid tillåter att man sätter 10bit. Utan jag är så tvungen till att sätta 12bit. Dom ytterligare 2 är jag väl medveten om, gör ingen praktisk nytta. Men det är p.g.a. Nvidia. Det skulle dock möjligen kunna förklara vissa bandbreddsbekymmer i mitt nuvarande utförande?

Men jag tackar dock för att du tog dig tiden att skriva ett mer utförligt svar än "LOL, RTFM" :D.

Edit:
Vissa förtydliganden. Säkert ofullständiga/otillräckliga ändå.

God fortsättning.

10 vs 12 bitar eller subsampling ger ju skillnad i tiotalet procentenheter i bandbreddskrav, ljudet som du pratar om är inte ens en hundradel av ett sådant steg. Det känns snarare som du har problem för att något steg i kedjan inte stödjer funktionen som du efterfrågar. Bandbredden ska inte kunna vara den avgörande faktorn här helt enkelt, snarare på begränsningar i produkterna du använder och deras begränsningar när det kommer till funktioner och kombinationer av dessa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karate Taco:

Nu blev det pinsamt! Ber ödmjukast om ursäkt. Hur som helst lite oväntat att den diskussionen inte tagits upp mer i tillhörande tråden då det är ett så pass allvarligt problem.

Äger du en tv med stöd för vrr? Det gör jag och efter att ha spelat igenom rdr 2 och control måste jag säga att det är en fantastisk upplevelse. Visst, svärtan blir sämre ibland, men inte på sådana nivåer det förtar spelglädjen. Kan inte vi som äger en lg cx eller c9 föra en nykter diskussion kring detta?

Om man läser denna artikel kan man få uppfattningen att lg cx har dålig bildkvalitet för film och spel. Det är fel. Mellanklass-tv:n har en av marknadens absolut bästa bild. Endast hz2000 har bättre, men för den lilla förbättringen(min kompis har tv:n, så jag har rätt att uttala mig) får man betala 20000 kr till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anna_jo86:

Äger du en tv med stöd för vrr? Det gör jag och efter att ha spelat igenom rdr 2 och control måste jag säga att det är en fantastisk upplevelse. Visst, svärtan blir sämre ibland, men inte på sådana nivåer det förtar spelglädjen. Kan inte vi som äger en lg cx eller c9 föra en nykter diskussion kring detta?

Om man läser denna artikel kan man få uppfattningen att lg cx har dålig bildkvalitet för film och spel. Det är fel. Mellanklass-tv:n har en av marknadens absolut bästa bild. Endast hz2000 har bättre, men för den lilla förbättringen(min kompis har tv:n, så jag har rätt att uttala mig) får man betala 20000 kr till.

Ja jag har en LG CX och spelar igenom mina spel ånyo och det är som en helt ny upplevelse. Supergrym bild och jag är som ett barn igen! HDR ger spelen helt nytt liv, i de som man kan få till det bra i dvs. och som har stöd för det. Om det ändå vore lika enkelt som med Dolby Vision även i spel ... Men kanske med tiden om HGIG får fäste, eller om något bättre som gör processen automagisk kommer istället. Men VRR-gammaändringen händer till och från och tar en ur upplevelsen helt och hållet och för att man inte riktigt kan fokusera på spelet när det är blinkar i spelet. Jag stör mig väldigt lätt på såna saker så jag börjar istället leta efter felen överallt så det förstör upplevelsen när det väl inträffar.

Där jag märkte det först och som mest distinkt var i RDR2 menyn, som är i stort sett helt svart och den börjar således blinka mellan grått och svart. Svärtan blir inte sämre ”ibland” utan du har ett flimmer mellan grått och svart om FPSen skiftar snabbt. VRR-overlayen bekräftar att det sammanfaller med en frekvensändring så där beror det tydligt på VRR. I just detta fall stod FPS still men frekvensen hoppade ändå, så förvisso ett extremfall. Har inte hänt igen i samma meny och spel så det var något tillfälligt. De vanliga tillfällena kan man antagligen minska det med optimerade inställningar. Jag har inte haft TVn så länge så det finns säkert mycket mer man kan peta på. Jag är t.ex. ännu inte helt säker på om jag hellre har BFI, instant game response eller ens ”game”-läget på, jagar fortfarande den perfekta balansen mellan bildkvalitet och input lag. Bara HDR-inställningar i sig är en hel vetenskap 😑

Flimret ser jag i stort sett bara i väldigt mörka spel. Och Control är ju ett sådant och det är faktiskt det som står på tur att spela för mig. Har medvetet sparat DLC2 till ny GPU och TV för att kunna spela det med ray tracing. Det har dock ingen HDR samt stabil FPS med DLSS så där blir det kanske inte ett lika framträdande problem. Att stänga av VRR är ju inte hela världen heller, om man som jag stör sig så mycket på det.

Edit: När jag läser om detta problem dvs. "vrr-gamma shift" verkar det helt enkelt som att man förlorar lite svärta helt och hållet, och inte upplever detta flimmer som jag gör?

Edit2: Nej, var tydligen inne på rätt spår, det är detta jag syftar på: https://www.youtube.com/watch?v=56D4UTC7xGI

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av probain:

Då jag har åkt på en nitlott med liknande upplägg tidigare, tycker jag fortfarande att min fråga är vettig. För så som jag har det hemma i nuläget, visserligen HDMI2.0, så blir atmos halmstrået som knäcker metaforiska kamelen (4:2:2). För jag är medveten om teorin och siffror där giga är större än mega. Men önskade och hoppades på att någon skulle kunna bekräfta det scenariot praktiskt. Bara för att något "borde funka", betyder det inte alltid att det faktiskt gör det.

Observera även att Nvidia inte alltid tillåter att man sätter 10bit. Utan jag är så tvungen till att sätta 12bit. Dom ytterligare 2 är jag väl medveten om, gör ingen praktisk nytta. Men det är p.g.a. Nvidia. Det skulle dock möjligen kunna förklara vissa bandbreddsbekymmer i mitt nuvarande utförande?

Men jag tackar dock för att du tog dig tiden att skriva ett mer utförligt svar än "LOL, RTFM" :D.

Edit:
Vissa förtydliganden. Säkert ofullständiga/otillräckliga ändå.

God fortsättning.

Med HDMI 2.0 och 18 Gbps som mest är ljudet ändå inte mer än 1 promille av den totala bandbredden. Från 10 till 12 bit är en ökning med 20 procent av den totala bandbredden och det är en ökning som blir tusenfaldigt större än bandbreddskravet för Dolby Atmos via TrueHD.

De problem du upplever är mer hur dator fungerar som källa. Finns en del nyckfullheter där som inte uppstår någon annanstans än med just grafikkort och dator som källa.

Permalänk
Medlem

Det är synd att datorskärmarna ligger så pinsamt långt efter TV-apparaterna. 4K/120Hz OLED i vettig storlek för skrivbordet skulle ju sitta fint annars.

Permalänk
Medlem

Fortfarande en sjuk Djungel trots den grymma tabellen och genomgången!
vill hitta den bästa tvn för film och spel för 20lax

Permalänk
Medlem

Hur känner SweC:are gällande monitor-motsvarigheterna till dessa Spel-TVs?

Det finns ju skärmar så som:
ASUS 43" ROG Swift PG43UQ,
Philips 55" Momentum 558M1RY,
Acer 43" Predator CG437KP.

Har ingen aning om huruvida de är bra eller inte, men med tanke på att de ligger i samma prisklass som LG och Samsung så kan man hoppas att de ligger nära i prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beardedpear:

Fortfarande en sjuk Djungel trots den grymma tabellen och genomgången!
vill hitta den bästa tvn för film och spel för 20lax

Budgeten borde begränsa om du bestämmer dig för en storlek.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Läste nyss på Windowscentral att Sony tagit bort att vrr samt allm ska komma i en fw update till xh90, så kan vara så att TVn blir utan. Surt för dom som köpte den modellen på BF

https://www.windowscentral.com/sony-scrubs-vrr-and-allm-upgra...

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Läste nyss på Windowscentral att Sony tagit bort att vrr samt allm ska komma i en fw update till xh90, så kan vara så att TVn blir utan. Surt för dom som köpte den modellen på BF

https://www.windowscentral.com/sony-scrubs-vrr-and-allm-upgra...

Är det trasigt? Annars är det väl bara att skippa uppdateringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är det trasigt? Annars är det väl bara att skippa uppdateringen?

Trasigt? VRR support finns inte och tycks aldrig komma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beardedpear:

Fortfarande en sjuk Djungel trots den grymma tabellen och genomgången!
vill hitta den bästa tvn för film och spel för 20lax

Enkelt LG OLED 65CX, den är ofta nedsatt till 20k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är det trasigt? Annars är det väl bara att skippa uppdateringen?

nej men denna TV har aldrig haft VRR eller ALLM men Sony har skrivit att det ska komma i en framtida fw uppgradering. Men nu har Sony tagit bort informationen om att TV ska få detta.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Trasigt? VRR support finns inte och tycks aldrig komma.

Skrivet av issue:

nej men denna TV har aldrig haft VRR eller ALLM men Sony har skrivit att det ska komma i en framtida fw uppgradering. Men nu har Sony tagit bort informationen om att TV ska få detta.

Jaha, trodde det var tvärt om...

Inte bra när de lovar något som sen ändras

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är synd att datorskärmarna ligger så pinsamt långt efter TV-apparaterna. 4K/120Hz OLED i vettig storlek för skrivbordet skulle ju sitta fint annars.

42" och 20"-30" OLEDs är på G från LG Display.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

42" och 20"-30" OLEDs är på G från LG Display.

42" är förvisso gigantiskt på skrivbordet, men 30" skulle sitta fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

42" är förvisso gigantiskt på skrivbordet, men 30" skulle sitta fint.

Ja men finns ju de som kör 48" så allt är ju relativt.

Den/De mindre tycks dock vara en bit bort tyvärr men najs att det är på gång iaf.

Permalänk
Medlem

Hur är det med OLED planelerna? Verkar som att LGs CX serie lider av banding. Är det samma med Sonys och Philips?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Hur är det med OLED planelerna? Verkar som att LGs CX serie lider av banding. Är det samma med Sonys och Philips?

Alla paneler i de formaten tillverkas av LG och bör vara ganska likvärdiga

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Alla paneler i de formaten tillverkas av LG och bör vara ganska likvärdiga

Så mycket har jag förstått. Läste dock på minhembio en kommentar som säger att Sony har mindre problem vad gäller bandning -> undrar då om Sony har färre problem med det. Svårt att söka sig till sådan information.

https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=340712#en...

Citat:

Jag personligen skulle inte slå till på en stor 83”+ LG Oled pg risken för Banding. Är allergisk mot det fenomenet, däremot om Sony implementerar sin 14 bitars bildbehandling som finns på fjolårets XH9505 i årets Oled paneler som verkar eliminera Banding så blir dessa intressanta.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Bildexpert 📺

Skulle säga att det i hög grad är ett resultat av diskussionen. LG:s modeller är populära och tack vare dess funktionsutbud extra populära. Särskilt bland användare som är så pass intresserade att de läser på forum och läser om problem likt bandning. Så de kollar sina exemplar och postar inlägg om problem de med. Så redan innan man köper TV:n är LG offer för sin egen framgång. Samma historia med LG:s 27GL850 om kontrast och glow och ojämna paneler på Asus storsäljande PG279Q. Mycket populära skärmmodeller som köps av en kräsen skara användare som letar efter fel och gärna diskuterar felen vilket gör fler uppmärksamma på dem.

Sonys eller Philips OLED är inte lika populära bland den typen av köpare eftersom de inte bockar av samma lista av finesser som LG:s OLED. Det blir inte samma feedback-loop av diskussioner.

Med det sagt har jag också sett mindre av problemen med just bandning på Sonys OLED-modeller. Men jag har också sett LG OLED:s med problemfria paneler. Och jag granskar väl kanske fler exemplar än den genomsnittliga användaren. Men det är fortfarande bara ett antal anekdoter bland alla andra anekdoter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Skulle säga att det i hög grad är ett resultat av diskussionen. LG:s modeller är populära och tack vare dess funktionsutbud extra populära. Särskilt bland användare som är så pass intresserade att de läser på forum och läser om problem likt bandning. Så de kollar sina exemplar och postar inlägg om problem de med. Så redan innan man köper TV:n är LG offer för sin egen framgång. Samma historia med LG:s 27GL850 om kontrast och glow och ojämna paneler på Asus storsäljande PG279Q. Mycket populära skärmmodeller som köps av en kräsen skara användare som letar efter fel och gärna diskuterar felen vilket gör fler uppmärksamma på dem.

Sonys eller Philips OLED är inte lika populära bland den typen av köpare eftersom de inte bockar av samma lista av finesser som LG:s OLED. Det blir inte samma feedback-loop av diskussioner.

Med det sagt har jag också sett mindre av problemen med just bandning på Sonys OLED-modeller. Men jag har också sett LG OLED:s med problemfria paneler. Och jag granskar väl kanske fler exemplar än den genomsnittliga användaren. Men det är fortfarande bara ett antal anekdoter bland alla andra anekdoter.

Tack för utförligt svar!

Sitter just på en Sony LED från 2017 och planerar på att uppdatera till en OLED. Som jag förstår det är alla paneler gjorda av LG men sen kan de olika tillverkarna få ut olika "prestanda"/"kvalitet" från dessa. Efter dagars googling så verkar det som att Panasonic har bäst kvalitet (framförallt deras HZ2000), sen Sony, LG och sist Philips.

Å andra sidan verkar LG ha bäst "spelprestanda" (VRR, ALLM, 120@4K) och att de andra är 1 år efter LG på denna punkten.

Står nu och funderar på en CX (har en Xbox Series X) eller ifall jag ska vänta på BF2021 och satsa på en G1 med den nya ljusstarkare panelen, alternativt ifall Panasonic/Sony då kommer ifatt LG vad gäller spelfunktionerna.

Spännande tider hur som och tack återigen för inlägget!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!