kan inte använda en av m2 diskarna i datorn

Permalänk
Medlem

kan inte använda en av m2 diskarna i datorn

tjenare har fått ett problem i en hyfsad nybyggd dator. har 2 st kingston nvme diskar i burken och nu helt plötsligt kan jag inte lägga in något i den ena (har alla spel osv i den) jag kan använda allt som ligger i disken och har inte märkt något konstigt med det men ska installera ett nytt spel nu men står bara disk write error. vad kan felet vara? den är online men hittar den inte i datorn mer än inne på enhetshanteraren

edit jag hittar båda diskarna om jag går in på visa lagringsanvändning på andra enheter. där hittar jag båda diskarna men kan bara använda en helt plötsligt

Permalänk
Medlem

Windows och hårddiskar är inte riktigt min hemmaarena men när hårddiskar strulat på min pc så har det ofta löst sig på diskhanteraren eller vad det nu heter. ”Disk manager” tror jag det engelska namnet är.

Om du öppnar det programmet (finns förinstallerat) så kanske det är något som uppenbarar sig, en liten chansning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Windows och hårddiskar är inte riktigt min hemmaarena men när hårddiskar strulat på min pc så har det ofta löst sig på diskhanteraren eller vad det nu heter. ”Disk manager” tror jag det engelska namnet är.

Om du öppnar det programmet (finns förinstallerat) så kanske det är något som uppenbarar sig, en liten chansning.

dom har kommit med något nytt system för att hitta den och gjorde det precis men båda diskarna är igång och fungerar som dom ska enligt diskhanteraren så vet inte vad som kan vara fel har funkat fram tills idag och haft datorn i 2 månader nu

Permalänk
Hedersmedlem

Hur full är disken i fråga?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Hur full är disken i fråga?

har använt 20% just nu

Permalänk
Medlem

får upp åtkomst nekad när jag försöker göra något med disken

Permalänk
Samsung Sverige

Kan du komma ihåg att du har gjort något i samband med att disken slutade fungera? Exempelvis flyttat datorn, eller varit in i bios?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Kan du komma ihåg att du har gjort något i samband med att disken slutade fungera? Exempelvis flyttat datorn, eller varit in i bios?

har tyvärr inte rört någonting med datorn den senaste månaden så vad jag vet har jag inte gjort någonting

Permalänk
Medlem

Kan du sopa den, dvs formatera?
Om ja.. testa det och se sedan om du kan skapa något.

Kan du det i efterhand så var det förmodligen något som var fuckat med rättigheterna.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

jag lyckades på något sätt få så den hittas i burken nu men jag kan inte göra någonting med den för står att jag saknar behörighet. hur kan det bli så helt plötsligt och hur ändrar man det?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av minivarg:

jag lyckades på något sätt få så den hittas i burken nu men jag kan inte göra någonting med den för står att jag saknar behörighet. hur kan det bli så helt plötsligt och hur ändrar man det?

Kan du ta en skärmdump på hur det ser ut om du går in i Administrationsverktyg - Datorhantering - Diskhantering i Windows?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Kan du ta en skärmdump på hur det ser ut om du går in i Administrationsverktyg - Datorhantering - Diskhantering i Windows?

hur bifogar jag en bild här på forumet? har inte vart här så länge

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av minivarg:

hur bifogar jag en bild här på forumet? har inte vart här så länge

Jag brukar använda Imgur.com. Ladda upp bilden där, tryck på prickarna på bilden, välj "Get share links" och kopiera koden som står i Forum (BBCode)-fältet.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av minivarg:

Det ser rätt ut så långt. Om du högerklickar på partitionen och går in i egenskaper - verktyg så finns det en knapp där för att kontrollera filsystemet. Kan du testa trycka på den?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det ser rätt ut så långt. Om du högerklickar på partitionen och går in i egenskaper - verktyg så finns det en knapp där för att kontrollera filsystemet. Kan du testa trycka på den?

finns inga fel om vad den visar

Permalänk
Medlem

Kan du testa att ladda ner Crystal Disk Info och se om disken visar några SMART-fel eller problematiska värden?

https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/

Du kan markera den problematiska disken och ladda upp en screenshot (expandera gärna fönstret så att alla värden kommer med).

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Kan du testa att ladda ner Crystal Disk Info och se om disken visar några SMART-fel eller problematiska värden?

https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/

Du kan markera den problematiska disken och ladda upp en screenshot (expandera gärna fönstret så att alla värden kommer med).

https://imgur.com/0xWr7mF

kan inte expandera fönstret mer

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av minivarg:

https://imgur.com/0xWr7mF

kan inte expandera fönstret mer

Har du testat högerklicka på enheten i utforskaren och välja egenskaper? Under säkerhetsfliken går det att ställa in åtkomsträttigheter. Det kanske har blivit något tokigt där. Kolla så att kontot du använder i Windows har rättigheter att komma åt disken. Jag såg något om att vissa antivirusprogram skulle kunna låsa disken också, så om du använder något (exempelvis McAfee eller Norton), testa avaktivera det tillfälligt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Har du testat högerklicka på enheten i utforskaren och välja egenskaper? Under säkerhetsfliken går det att ställa in åtkomsträttigheter. Det kanske har blivit något tokigt där. Kolla så att kontot du använder i Windows har rättigheter att komma åt disken. Jag såg något om att vissa antivirusprogram skulle kunna låsa disken också, så om du använder något (exempelvis McAfee eller Norton), testa avaktivera det tillfälligt.

Får kolla på detta imorgon då jag var tvungen att hoppa i sängen nu men har endast Windows eget antivirus som det är just nu. Men har för mig jag var inne där tidigare under kvällen och min profil på datorn har full åtkomst till allt om jag inte missat något

Permalänk
Medlem

Högerklicka på disken och välj "security" fliken, kolla upp om alla rättigheter för disken är i bockade.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av minivarg:

https://imgur.com/0xWr7mF

kan inte expandera fönstret mer

Ser inget som sticker ut. Då är det förhoppningsvis inget hårdvarufel som ligger bakom.

Olika tillverkare exponerar olika många SMART-attribut så listan i den undre delen av fönstret kan ibland vara scrollbar, vilket den inte var i detta fall.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/Qyu7hV7

vad jag kan förstå så har alla användare full behörighet till hårddisken men kan ändå inte lägga in eller flytta något från den men kan använda allt som finns i den. alla användare har allting i bockat så kan inte förstå vad det är

Permalänk
Medlem
Skrivet av minivarg:

https://imgur.com/Qyu7hV7

vad jag kan förstå så har alla användare full behörighet till hårddisken men kan ändå inte lägga in eller flytta något från den men kan använda allt som finns i den. alla användare har allting i bockat så kan inte förstå vad det är

Du måste kolla rättigheter för den grupp din användare tillhör. Du har markerat kontot SYSTEM.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Du måste kolla rättigheter för den grupp din användare tillhör. Du har markerat kontot SYSTEM.

Ja jag hade bara den markerad för bilden men alla är ikryssade likadant

Permalänk
Medlem
Skrivet av minivarg:

Disken är en standarddatapartition, den ska vara en primär partition annars har den med systemet att göra.

Saxat från Microsoft: länk

You can include a separate data partition to enable easier maintenance for situations where either the primary operating system is likely to be replaced, or when multiple operating systems exist on the same device, such as Windows 10 and Windows 7. When a device has multiple hard drives, a data partition may be stored on another drive.

Warning For typical single-drive configurations, we do not recommend that you use a separate data partition. There are two main reasons:

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Disken är en standarddatapartition, den ska vara en primär partition annars har den med systemet att göra.

Saxat från Microsoft: länk

You can include a separate data partition to enable easier maintenance for situations where either the primary operating system is likely to be replaced, or when multiple operating systems exist on the same device, such as Windows 10 and Windows 7. When a device has multiple hard drives, a data partition may be stored on another drive.

Warning For typical single-drive configurations, we do not recommend that you use a separate data partition. There are two main reasons:

Är på telefonen just nu och kan inte gå till datorn men hur ändrar man så den blir en primär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av minivarg:

Är på telefonen just nu och kan inte gå till datorn men hur ändrar man så den blir en primär?

Du behöver nog formatera om partitionen eller skapa om den / initiera om disken från början.

Vad får du för val i menyn om du högerklickar.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon