Hur bra är operatören Hallon?

Permalänk
Medlem

Hallon har ingen telefonsupport, men tycker dom har en bra e support, sällan väntat mer än 10 min. Och alltid varit behjälpliga och duktiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Så länge jag inte flyttar till Norrland kommer jag aldrig mer skaffa Telias jävla skräpnät.

Ganska ovanligt ändå att Telia är sämst där man bor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Trodde Telia va bäst i norrland, där funkar ju inte hallon alltid. Inte på tåglinjerna upp ivarjefall. Men säkert bra i städerna.
Men har ingen personlig erfarenhet.

Permalänk
Inaktiv

Om Telia har bra täckning där man bor (Vilket nästan alltid stämmer) samt att man ej har behovet av VoLTE (4g samtidigt som man pratar i telefon) - så kör på Fello. Särskilt om man är student, helt klart bäst pris. Tips är även att försöka skaffa det under något typ av erbjudande, t.ex. under black week så fick man ännu mer surf för samma pris vilket gäller för alltid

Permalänk
Skrivet av anon265474:

Om Telia har bra täckning där man bor (Vilket nästan alltid stämmer) samt att man ej har behovet av VoLTE (4g samtidigt som man pratar i telefon) - så kör på Fello. Särskilt om man är student, helt klart bäst pris. Tips är även att försöka skaffa det under något typ av erbjudande, t.ex. under black week så fick man ännu mer surf för samma pris vilket gäller för alltid

Håller med.

Har haft Hallon, Vimla, Tele2 och har nu Fello.

Pris / prestandan är helt klart bäst med Fello.

Hallon har ingen support per telefon men de ringde mig i något år efter och försökte få mig att byta tillbaka. Jobbiga som fan.

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se är fello dyrare än hallon, jag är toppnöjd med hallon sen 6 år tillbaka. Så pris/prestanda är enligt mig hallon bäst.
Hur ofta behöver man support? och deras chatt funkar utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Ganska ovanligt ändå att Telia är sämst där man bor.

(Hade) problem med Telia här hemma med, vilket kändes konstigt när dom gör reklam för att ha bäst täckning ute i skogen, jag bor ute på landet. Har Vimla nu, som då kör Telenor/Tele2's nät, och har inga problem alls med täckningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

(Hade) problem med Telia här hemma med, vilket kändes konstigt när dom gör reklam för att ha bäst täckning ute i skogen, jag bor ute på landet. Har Vimla nu, som då kör Telenor/Tele2's nät, och har inga problem alls med täckningen.

Givetvis är det olika beroende på vart man bor, på många platser är andra operatörer bättre. Min poäng var bara att det är ovanligt att Telia är sämst, oftast om de inte är bäst så brukar de ligga på andra eller tredje plats.

Sen är det inte helt sant att Telenor och Tele2 har samma nät. De använder visserligen en stor del av nätet genom samriskföretaget Net4Mobility, men de har också egna nät som den ena operatören inte har tillgång till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Hade först Tre och nu Hallon, totalt över 10 år. Rör mig mest i Skåne. Har bara bra saker att säga om Halllon. Det enda som saknas är flerpartssamtal och 5G, men inte av mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Givetvis är det olika beroende på vart man bor, på många platser är andra operatörer bättre. Min poäng var bara att det är ovanligt att Telia är sämst, oftast om de inte är bäst så brukar de ligga på andra eller tredje plats.

Sen är det inte helt sant att Telenor och Tele2 har samma nät. De använder visserligen en stor del av nätet genom samriskföretaget Net4Mobility, men de har också egna nät som den ena operatören inte har tillgång till.

De har inget eget nät. Telenor och Tele2 delar alla sina nät med någon annan operatör. Telenor delar sitt 3G nät med Hi3G (Tre) och Tele2 delar sitt 3G nät med Telia (Tele2 har bara 3G på 2100 bandet). Edit: Telenor och Tre har i 3 största städerna samt Karlskrona eget 3G 2100 bandet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

De har inget eget nät. Telenor och Tele2 delar alla sina nät med någon annan operatör. Telenor delar sitt 3G nät med Hi3G (Tre) och Tele2 delar sitt 3G nät med Telia (Tele2 har bara 3G på 2100 bandet).

Är du säker på detta? Har läst artiklar om att Tele2 byggt eget 4g-nät i storstäderna. Det var ett tag sen dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Är du säker på detta? Har läst artiklar om att Tele2 byggt eget 4g-nät i storstäderna. Det var ett tag sen dock.

Ja. Tele2 har inget eget 4G nät alls och likaså har inte Telenor det. Ah! Nu vet jag vad du pratar om. Det är Telenor och Tre som har gjort det i de 3 största städerna samt Karlskrona på 3G 2100 bandet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Givetvis är det olika beroende på vart man bor, på många platser är andra operatörer bättre. Min poäng var bara att det är ovanligt att Telia är sämst, oftast om de inte är bäst så brukar de ligga på andra eller tredje plats.

Sen är det inte helt sant att Telenor och Tele2 har samma nät. De använder visserligen en stor del av nätet genom samriskföretaget Net4Mobility, men de har också egna nät som den ena operatören inte har tillgång till.

Jag har inte jämfört så mycket men jag har Hallon och Telia i samma telefon och Telia har i princip alltid sämre täckning. Självklart beror det på vart man rör sig, men i Göteborg, längs västkusten och Skåne så har det varit så för mig i alla fall. Jag har försökt byta över datatrafiken till Telia-kortet ett antal gånger eftersom det är mitt jobb-abonnemang, inte har pott och dessutom har 10GB per månad när jag bara har 4 på mitt. Det brukar funka ett tag, om man är mitt i stan eller så, men täckningen är ofta så dålig att webbsidor timear ut och liknande så jag brukar bli tvungen att byta tillbaka inom någon timme. Enda undantaget jag kan minnas var när jag var långt ute i skogen innan jul och Hallon inte hade någon täckning, där funkade Telia bra.