första lägenhet - frågor om router/bredband

Permalänk
Medlem

första lägenhet - frågor om router/bredband

hej,

världens längsta titel men hoppas det är ok.
flyttar ut från föräldrarna i slutet av Mars till min första lägenhet, så förutom att jag är sjukt hype på att ha eget har jag lite ångest hur jag gör med bredband och hur jag tecknar det.

jag är helt lost, ingen aning hur jag gör.
huset har fiber och jag kan välja mellan Bredband2, Boxer, A3, och Ownit.

så mina frågor är, vilket företag är bäst? behöver bara 100/10, så viktigast för mig är att det är pålitligt, att supporten är bra om något går fel.
och, hur gör jag ens för att teckna ett bredband? jag har liksom inte skrivit på hyreskontraktet än, är det ens jag som ska fixa det? eller är det hyresvärden? och router, köper jag en själv? isåfall vilken? behöver bara en som har bra wifi och support för ethernetkabel.

som ni märker är jag helt lost på detta så jättetacksam för all hjälp c:

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

ring ownit och säg vilken datum du vill att det skall fungera, så hjälper de dig med resten

Visa signatur

en dator

Permalänk

Se till att fixa hyreskontraktet först, ta itu med bredband sen (man brukar få prylarna man behöver av de man köper bredbandet av).
Jag gissar att du kommer bli kallad till nått kontor för att skriva under kontraktet.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Jag gissar att du kommer bli kallad till nått kontor för att skriva under kontraktet.

90-talet ringde

Det räcker med att ringa och snacka med dem, möjligtvis en Bank-ID underskrift.

Permalänk
Medlem

@ItsLea Först vill jag säga grattis det är säkerligen olika men när jag flyttade in där jag bor nu så fick jag först åka till kontoret och underteckna kontrakt. Sen var jag tvungen att vänta på att dåvarande person som bodde här skulle flytta ut.
Efter det så blev det möte med fastighetsskötaren som jag fick nycklar av, först då kunde jag beställa bredband.
För mig tog det kanske tre dar innan jag fick hem min router men det är säkerligen olika om man har fiber eller inte.

Kommer aldrig glömma första kvällen, hade köpt en ny tv som underhållning men självklart skickade dom inte med batterier till fjärren så där fick man sitta med bara mobilen och en liten lampa

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av niro:

ring ownit och säg vilken datum du vill att det skall fungera, så hjälper de dig med resten

oh okay, hoppas det är så simpelt.

Skrivet av oRBIT2002:

Se till att fixa hyreskontraktet först, ta itu med bredband sen (man brukar få prylarna man behöver av de man köper bredbandet av).
Jag gissar att du kommer bli kallad till nått kontor för att skriva under kontraktet.

okej, tack, när jag kollade lite snabbt på boxer så stod det att dom inte skickar med router och så, men jag kanske kollade helt fel. men tack så mycket

Skrivet av crew seven:

@ItsLea Först vill jag säga grattis det är säkerligen olika men när jag flyttade in där jag bor nu så fick jag först åka till kontoret och underteckna kontrakt. Sen var jag tvungen att vänta på att dåvarande person som bodde här skulle flytta ut.
Efter det så blev det möte med fastighetsskötaren som jag fick nycklar av, först då kunde jag beställa bredband.
För mig tog det kanske tre dar innan jag fick hem min router men det är säkerligen olika om man har fiber eller inte.

Kommer aldrig glömma första kvällen, hade köpt en ny tv som underhållning men självklart skickade dom inte med batterier till fjärren så där fick man sitta med bara mobilen och en liten lampa

tack!! oh okay, tack för infon. personen som bor där flyttar i slutet av februari/början av mars vad jag vet.
ooh, men okej! då vet jag lite mer hur jag ska göra. lugnar mig med allt med bredband tills kontraktet är skrivet helt enkelt.

men åh gud haha hoppas jag har liiite mindre otur än vad du hade då!

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

90-talet ringde

Det räcker med att ringa och snacka med dem, möjligtvis en Bank-ID underskrift.

För hyreskontraktet är det rätt bra odds på att det är att vänligt gå till ett kontor och skriva på ett papper, många hyresvärdar är inte så digitala på dessa saker, beror mycket på storlek av hyresvärden eller deras förvaltare, många har inte ens digitala ansökningar eller köer, och ska du hämta nycklar i vilket fall är det lite "varför betala för en digital tjänst om vi ändå måste träffa dig?" Dock ganska vanligt att man får en kopia av avtalet på mail innan och ett muntligt avtal.

Källa; Jobbar med BRF och hyresförvaltning samt är ordförande för en studentbostadsstiftelse på fritiden.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ItsLea:

hej,

världens längsta titel men hoppas det är ok.
flyttar ut från föräldrarna i slutet av Mars till min första lägenhet, så förutom att jag är sjukt hype på att ha eget har jag lite ångest hur jag gör med bredband och hur jag tecknar det.

jag är helt lost, ingen aning hur jag gör.
huset har fiber och jag kan välja mellan Bredband2, Boxer, A3, och Ownit.

så mina frågor är, vilket företag är bäst? behöver bara 100/10, så viktigast för mig är att det är pålitligt, att supporten är bra om något går fel.
och, hur gör jag ens för att teckna ett bredband? jag har liksom inte skrivit på hyreskontraktet än, är det ens jag som ska fixa det? eller är det hyresvärden? och router, köper jag en själv? isåfall vilken? behöver bara en som har bra wifi och support för ethernetkabel.

som ni märker är jag helt lost på detta så jättetacksam för all hjälp c:

Fixa hyreskontraktet först. Gör det först. Gör ingenting annat innan du faktiskt har lägenheten på papper.

Kolla sen med hyresvärden eller kanske föregående hyresgäst vad som ingår. Min nuvarande lägenhet är helt nybyggd med fiber och har trådlös router redan. Jag var i samma sits som du att jag hade olika leverantörer att välja mellan, i mitt fall hade fiberleverantören väldigt tydligt på sin hemsida vilka leverantörer som fanns och i mitt fall kunde jag beställa därigenom.
Annars jämför leverantörerna som finns, bestäm dig för vilken du vill ha och så kan du beställa på deras hemsida. Du får välja från vilket datum anslutningen ska gälla när du gör beställningen.

Skrivet av during:

För hyreskontraktet är det rätt bra odds på att det är att vänligt gå till ett kontor och skriva på ett papper, många hyresvärdar är inte så digitala på dessa saker, beror mycket på storlek av hyresvärden eller deras förvaltare, många har inte ens digitala ansökningar eller köer, och ska du hämta nycklar i vilket fall är det lite "varför betala för en digital tjänst om vi ändå måste träffa dig?" Dock ganska vanligt att man får en kopia av avtalet på mail innan och ett muntligt avtal.

Källa; Jobbar med BRF och hyresförvaltning samt är ordförande för en studentbostadsstiftelse på fritiden.

Jag skrev på mitt hyresavtal digitalt.
Källa; mig själv. Vi kan bara komma överens om att det finns flera sätt att göra det på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

90-talet ringde

Det räcker med att ringa och snacka med dem, möjligtvis en Bank-ID underskrift.

Det skulle jag inte vara så säker på.
Jag blev kallad till kontoret när jag skrev på kontraktet för min nuvarande lägenhet, dryga två år sedan hos en av Stockholms större fastighetsbolag.

Men det kanske är annorlunda nu, med tanke på rådande omständigheter.

Till TS:
Se till att du har hyreskontraktet påskrivet innan du börjar teckna upp dig hos diverse företag.
Bredband el osv osv brukar vara rätt flexibelt bara man pratar med företaget i fråga.

För min del var det inga som helst problem att aktivera bredbandet några dagar tidigare när jag flyttade in, ringde in och bad de starta från den dagens datum och några minuter senare var jag uppkopplad.
Eventuellt kan du behöva köpa till något, router/switch/vadsom. Men det kan kundsupporten troligtvis informera om.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Gällande själva bredbandsdelen skulle jag rekommendera att du köper en bra egen router och tecknar ett bredband utan bindningstid.

Jag skulle aldrig vilja binda upp mig på ett abonnemang i en hyresrätt. Du vet inte hur länge du kommer bo där och inte heller om du kommer bli nöjd med tjänsten. Är man faktiskt nöjd med bredbandet så tycker inte jag det spelar någon roll om man betalar 200 kr i månaden eller 400 kr i månaden. Ska du flytta helt plötsligt? En månads uppsägningstid. Blir du missnöjd med tjänsten eller deras kundservice? En månads uppsägningstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

För hyreskontraktet är det rätt bra odds på att det är att vänligt gå till ett kontor och skriva på ett papper, många hyresvärdar är inte så digitala på dessa saker, beror mycket på storlek av hyresvärden eller deras förvaltare, många har inte ens digitala ansökningar eller köer, och ska du hämta nycklar i vilket fall är det lite "varför betala för en digital tjänst om vi ändå måste träffa dig?" Dock ganska vanligt att man får en kopia av avtalet på mail innan och ett muntligt avtal.

Källa; Jobbar med BRF och hyresförvaltning samt är ordförande för en studentbostadsstiftelse på fritiden.

Dagens ungdomar tror att man kan leva i instängd hela sitt liv framför skärmen. Det du säger stämmer bra hur det brukar gå till.

ONT: Du ringer upp de du vill teckna av tal med och förbereder därifrån men jag skulle även jag fokusera på att skriva på hyres kontraktet och andra IRL saker tex möbler mm innan du skaffar internet.
Jag själv flyttade in och kopplade in ethernet kabeln från fiber dosan direkt i datorn så kom jag till deras "portal" och där stod allt jag behövde veta.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Skriv på kontrakt är ju nummer ett som ovan säger
När du har ett inflyttningsdatum när lägenheten är din beställer du bredband, du kan välja att det ska aktiveras när du flyttat in eller nästkommande vardag.
Du kan få en router när du binder upp dig på x antal månader eller så frågar du och läser runt efter info för en router som duger för dig inom din prisklass.

Vill du ha stabilitet och bra support är det väl telia som gäller, där får du även ett mobilt bredband i reserv. det är dock dyrare om du ej köper när de har kampanj.
Bahnhof har ingen "akut-support" på kvällar/nätter men de är bäst på integritet.

När du fått din lägenhet är det första att mäta dina fönster och köper gardiner, lätt att missa den punkten och du får sova utan några gardiner, inte roligt om det är bottenplan.

Hade dock problem som tog någon dag att få ordning på där min lägenhet var registrerad på en helt annan trappuppgång, tror dock jag hade någon bas-surf innan jag fick ordning på det

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Fixa hyreskontraktet först. Gör det först. Gör ingenting annat innan du faktiskt har lägenheten på papper.

Kolla sen med hyresvärden eller kanske föregående hyresgäst vad som ingår. Min nuvarande lägenhet är helt nybyggd med fiber och har trådlös router redan. Jag var i samma sits som du att jag hade olika leverantörer att välja mellan, i mitt fall hade fiberleverantören väldigt tydligt på sin hemsida vilka leverantörer som fanns och i mitt fall kunde jag beställa därigenom.
Annars jämför leverantörerna som finns, bestäm dig för vilken du vill ha och så kan du beställa på deras hemsida. Du får välja från vilket datum anslutningen ska gälla när du gör beställningen.
Jag skrev på mitt hyresavtal digitalt.
Källa; mig själv. Vi kan bara komma överens om att det finns flera sätt att göra det på.

tack, är lite mycket nu!
men tar helt enkelt tag i allt med bredband och routrar när jag har lägenheten då.

Skrivet av Full:

Gällande själva bredbandsdelen skulle jag rekommendera att du köper en bra egen router och tecknar ett bredband utan bindningstid.

Jag skulle aldrig vilja binda upp mig på ett abonnemang i en hyresrätt. Du vet inte hur länge du kommer bo där och inte heller om du kommer bli nöjd med tjänsten. Är man faktiskt nöjd med bredbandet så tycker inte jag det spelar någon roll om man betalar 200 kr i månaden eller 400 kr i månaden. Ska du flytta helt plötsligt? En månads uppsägningstid. Blir du missnöjd med tjänsten eller deras kundservice? En månads uppsägningstid.

tänkte faktiskt inte på att undvika bidningstid, tack för påminnelsen. ska hålla mig långt borta från det!
får väl försöka kolla på en router, har ingen aning vad som är bra haha.

Skrivet av moonblase:

Skriv på kontrakt är ju nummer ett som ovan säger
När du har ett inflyttningsdatum när lägenheten är din beställer du bredband, du kan välja att det ska aktiveras när du flyttat in eller nästkommande vardag.
Du kan få en router när du binder upp dig på x antal månader eller så frågar du och läser runt efter info för en router som duger för dig inom din prisklass.

Vill du ha stabilitet och bra support är det väl telia som gäller, där får du även ett mobilt bredband i reserv. det är dock dyrare om du ej köper när de har kampanj.
Bahnhof har ingen "akut-support" på kvällar/nätter men de är bäst på integritet.

När du fått din lägenhet är det första att mäta dina fönster och köper gardiner, lätt att missa den punkten och du får sova utan några gardiner, inte roligt om det är bottenplan.

Hade dock problem som tog någon dag att få ordning på där min lägenhet var registrerad på en helt annan trappuppgång, tror dock jag hade någon bas-surf innan jag fick ordning på det

aah, det är ju supersmidigt att jag kan välja när det ska aktiveras. får kolla runt lite efter routrar då!
tror inte jag kunde välja varken telia eller bahnhof så får väl kolla runt lite på recensioner på de som jag kan ha

ohja! prio är inredning för mig just nu, som tur är är lgh på högsta våning!

bra att veta att det går att lösa på det viset om det strular!

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

Tog över en vecka sist för min del.
Då fiber var draget till källaren i fastigheten, men inte indraget till lägenheten, så det va ett väntande på att dom skulle komma och blåsa in det.
men själva aktiveringen blev mer eller mindre någon timme efter dom hade fixat.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

När jag flyttade in på min lägenhet (hyresrätt) så kopplade jag nätverksladden till stationära och kunde välja en rad olika leverantörer via hyresvärdens hemsida. Är lägenheten en "nyproduktion" eller nyare är det stor risk att det fungerar på samma sätt.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Vad du än gör, välj INTE Boxer som bredbandsleverantör!

https://se.trustpilot.com/review/www.boxer.se

Permalänk
Medlem

Lyssna inte på dom andra i tråden...

Det första du gör är självklart att du beställer ett serverrack, minst 22U.
Sedan ett par servrar, UPS, 10GB switch osv.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

hej,

världens längsta titel men hoppas det är ok.
flyttar ut från föräldrarna i slutet av Mars till min första lägenhet, så förutom att jag är sjukt hype på att ha eget har jag lite ångest hur jag gör med bredband och hur jag tecknar det.

jag är helt lost, ingen aning hur jag gör.
huset har fiber och jag kan välja mellan Bredband2, Boxer, A3, och Ownit.

så mina frågor är, vilket företag är bäst? behöver bara 100/10, så viktigast för mig är att det är pålitligt, att supporten är bra om något går fel.
och, hur gör jag ens för att teckna ett bredband? jag har liksom inte skrivit på hyreskontraktet än, är det ens jag som ska fixa det? eller är det hyresvärden? och router, köper jag en själv? isåfall vilken? behöver bara en som har bra wifi och support för ethernetkabel.

som ni märker är jag helt lost på detta så jättetacksam för all hjälp c:

Har haft Bredband2 och nu har jag A3, Bredband2 var bra under de år de fungerade för mig, rätt vad det var en dag så fungerade det inte längre och 6 dagar senare med försök att avhjälpa felet 2 gånger så tecknade jag med A3 istället som har gått som tåget sedan dess.

Du går in på deras hemsida och klickar på beställ, när du väl är inne på den sidan så kommer du ange din lägenhets adress, dina uppgifter och annat som behövs.
Du kommer då också att få ange det datum du vill att de kopplar på din tjänst.

Sedan godkänner du bara din beställning och allt är klart, tjänsten kopplas på så om du vill ha det på en Måndag så blir det Måndag kl 00:00 det går igång.

Jag kan rekommendera A3, kanske också Bredband2, för de var trogna en handfull år.
0 sekunder i bindningstid hos båda, och lågt pris är bra sockerbitar.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag skrev på mitt hyresavtal digitalt.
Källa; mig själv. Vi kan bara komma överens om att det finns flera sätt att göra det på.

Givetvis finns det flera alternativ, därav att jag skrev om odds, tyckte bara ditt inlägg lät lite för säkert på att kontraktet skulle vara digitalt eller verbalt och inte fysiskt.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Vill bara tillägga en grej om OT-spåret om att skriva på hyreskontrakt digitalt.

Det viktiga med hyreskontraktet är ju hyresvärdens åtagande gentemot dig, att du har bevis på att du bor där och att de inte kan slänga ut dig plötsligt. Det går säkert bra att du skriver på digitalt i vissa fall, men sen måste du ändå få en kopia på kontraktet med hyresvärdens påskrift. Hyreskontraktet är till för dig i första hand, mer än för hyresvärden.

Oavsett vilket så sker ju allt detta innan du flyttar in, så det påverkar inte din uptime så länge du följer råden du fått här

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Jag skulle aldrig vilja binda upp mig på ett abonnemang i en hyresrätt. Du vet inte hur länge du kommer bo där och inte heller om du kommer bli nöjd med tjänsten. Är man faktiskt nöjd med bredbandet så tycker inte jag det spelar någon roll om man betalar 200 kr i månaden eller 400 kr i månaden. Ska du flytta helt plötsligt? En månads uppsägningstid. Blir du missnöjd med tjänsten eller deras kundservice? En månads uppsägningstid.

Jag har aldrig haft problem att säga upp något med bindningstid när jag flyttat om det visats sig att dom inte kan leverera tjänsterna på det nya stället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

hej,

världens längsta titel men hoppas det är ok.
flyttar ut från föräldrarna i slutet av Mars till min första lägenhet, så förutom att jag är sjukt hype på att ha eget har jag lite ångest hur jag gör med bredband och hur jag tecknar det.

jag är helt lost, ingen aning hur jag gör.
huset har fiber och jag kan välja mellan Bredband2, Boxer, A3, och Ownit.

så mina frågor är, vilket företag är bäst? behöver bara 100/10, så viktigast för mig är att det är pålitligt, att supporten är bra om något går fel.
och, hur gör jag ens för att teckna ett bredband? jag har liksom inte skrivit på hyreskontraktet än, är det ens jag som ska fixa det? eller är det hyresvärden? och router, köper jag en själv? isåfall vilken? behöver bara en som har bra wifi och support för ethernetkabel.

som ni märker är jag helt lost på detta så jättetacksam för all hjälp c:

Det låter som du kommer ha någon form av öppen fiber/stadsnät då brukar man bara kunna stoppa in sig på uttaget i lägenheten sen komma till en tjänsteportalen. Där kan man sen välja vilket leverantör man vill ha och det brukar i regel börja fungera inom några minuter.

En router kan du absolut köpa innan den kommer du ha nytta av oavsett.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ItsLea:

tack, är lite mycket nu!
men tar helt enkelt tag i allt med bredband och routrar när jag har lägenheten då.

tänkte faktiskt inte på att undvika bidningstid, tack för påminnelsen. ska hålla mig långt borta från det!
får väl försöka kolla på en router, har ingen aning vad som är bra haha.

aah, det är ju supersmidigt att jag kan välja när det ska aktiveras. får kolla runt lite efter routrar då!
tror inte jag kunde välja varken telia eller bahnhof så får väl kolla runt lite på recensioner på de som jag kan ha

ohja! prio är inredning för mig just nu, som tur är är lgh på högsta våning!

bra att veta att det går att lösa på det viset om det strular!

Bindningstid vill du nog gärna undvika, däremot kommer du ha en uppsägningstid. Jag har själv lätt att blanda ihop de två.

Skrivet av during:

Givetvis finns det flera alternativ, därav att jag skrev om odds, tyckte bara ditt inlägg lät lite för säkert på att kontraktet skulle vara digitalt eller verbalt och inte fysiskt.

Det var inte jag som skrev det från början.

Permalänk
Medlem

Man brukar få välja startdatum. Det viktiga att ha koll på är lägenhetsnummer.
Det kan ibland vara en soppa då jag för tillfället t ex har 3 st lägenhetsnummer:

1) Folkbokföringen som räknar våning+lägenhet, t ex 1201 för första lgh från trappan (från vänster tror jag) på andra våningen
2) Ett löpnummer som dom som byggde huset satte på varje dörr
3) Ett internt lägenhetsnummer som hyresvärden har

Det visade sig att det är det interna lägenhetsnummret som även hänger ihop med numreringen av fiberanslutningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

@ItsLea Först vill jag säga grattis det är säkerligen olika men när jag flyttade in där jag bor nu så fick jag först åka till kontoret och underteckna kontrakt. Sen var jag tvungen att vänta på att dåvarande person som bodde här skulle flytta ut.
Efter det så blev det möte med fastighetsskötaren som jag fick nycklar av, först då kunde jag beställa bredband.
För mig tog det kanske tre dar innan jag fick hem min router men det är säkerligen olika om man har fiber eller inte.

Kommer aldrig glömma första kvällen, hade köpt en ny tv som underhållning men självklart skickade dom inte med batterier till fjärren så där fick man sitta med bara mobilen och en liten lampa

Du hade tur du, när jag flyttade hemifrån så fanns inget internet alls.
Efter ett år i lägenheten så fick jag låna ett 9600 modem från en kompis och världen öppnade sig när man kunde se en hemsida efter bara ett par minuter då alla jävlar hade någon rörlig liten GIF-bild som tog minst en minut att öppna.

Skrivet av ItsLea:

hej,

världens längsta titel men hoppas det är ok.
flyttar ut från föräldrarna i slutet av Mars till min första lägenhet, så förutom att jag är sjukt hype på att ha eget har jag lite ångest hur jag gör med bredband och hur jag tecknar det.

jag är helt lost, ingen aning hur jag gör.
huset har fiber och jag kan välja mellan Bredband2, Boxer, A3, och Ownit.

så mina frågor är, vilket företag är bäst? behöver bara 100/10, så viktigast för mig är att det är pålitligt, att supporten är bra om något går fel.
och, hur gör jag ens för att teckna ett bredband? jag har liksom inte skrivit på hyreskontraktet än, är det ens jag som ska fixa det? eller är det hyresvärden? och router, köper jag en själv? isåfall vilken? behöver bara en som har bra wifi och support för ethernetkabel.

som ni märker är jag helt lost på detta så jättetacksam för all hjälp c:

Det är enklast att ringa valfri leverantör och boka så nätet funkar till den dagen du flyttar in. Kolla med ägaren innan om du kan överta dennes prylar om ni nu ska ha samma leverantör.
Tänk också att det är minst lika viktigt att se till att du har en hemförsäkring på lägenheten och även elabonnemang och annat viktigt.
Lycka till i din nya lägenhet och njut nu av lugnet innan det börjar flytta in polare eller flickvänner

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Här var det bara att koppla in datorn i fiberomvandlaren, sen hamnade man på en portal där man fick välja bland alla leverantörer, valde, skrev in uppgifter och så och sen var det igång.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Här var det bara att koppla in datorn i fiberomvandlaren, sen hamnade man på en portal där man fick välja bland alla leverantörer, valde, skrev in uppgifter och så och sen var det igång.

Japp, så hade jag med i min första lägenhet. Beror på vem som äger nätet och hur de lagt upp det.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Här var det bara att koppla in datorn i fiberomvandlaren, sen hamnade man på en portal där man fick välja bland alla leverantörer, valde, skrev in uppgifter och så och sen var det igång.

Samma här! Tog inte mer än 15-20min innan allting var igång och man kunde använda internet.

Permalänk
Medlem

Kul att flytta hemifrån, kommer ihåg den känslan

Det absolut bästa du kan göra i det här läget är att kontakta din blivande hyresvärd och fråga precis alla frågor du har. De kommer berätta för dig hur det fungerar i just ditt hyreshus och vem/vilka du behöver kontakta för att komma vidare

Några tips på viktiga saker att tänka på (lite off topic, men viktigt):

1) Elavtal - Om elen inte ingår i hyran eller faktureras från hyresvärden så är det hyresgästen som själv måste teckna ett elavtal. Om man inte tecknar ett elavtal hamnar man på så kallat tillsvidare-avtal med anvisningspris. Detta kostar oftast minst 2-3ggr så mycket som ett "vanligt" elavtal och är egentligen till för att man inte ska stå utan el när man är "mellan avtal". Du kan använda dig av tjänster som elsklilng.se för att skaffa/byta elavtal, det är busenkelt.

2) Hemförsäkring - Detta är så gott som alltid obligatoriskt i ett hyreshus. Jätteviktigt att teckna en (kostar inte många kronor per år för en lägenhet). Om något händer i lägenheten (olycka, vattenläcka etc) så täcker försäkringen det mesta och framförallt skyddar den dig om grannarnas lägenheter drabbas pga en olycka i din bostad (exempelvis just vattenläcka).

3) Vid funderingar/frågor om bostaden så använd din hyresvärd som kontakt i första hand

Lycka till!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd

För övriga saker, försäkringar, elavtal och sånt, kan det vara värt att kolla om man har några rabatter via föreningar, jobbet eller liknande. Jag har fått ner en del kostnader ganska mycket på det viset. Försäkringsbolag brukar också ge ganska bra rabatter om man har alla sina försäkringar hos dem. Tyvärr verkar inte bredband vara där än riktigt utan man får ta vad som finns typ.