SweClockers byter till smartare nyckellås

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Märklig lösning. Jag hade helt klart konstruerat det så att det får ström via låsblecket i dörrkarmen. Antingen med en liten väggspänningsdosa på dörrkarmen som omvandlar till nåt lämpligt ut till låset, eller nåt i stil med USB-laddare i vägguttag och sen en fast kabel upp till dörrkarmen och låsblecket.
Så när dörren är stängd kan två fjäderbelastade kontakter slutas mellan låset och låsblecket och ladda dörrdelen, som då har ett laddningsbart, och utbytbart, batteri.

Bra idé, men kanske inte jätteenkel installation för medelsvensson som beställer hem produkten via nätet...

———
Själv undrar jag hur integrationen är. Det jag blir frustrerad på är att det inte finns nån övergripande standard.

Går det t ex att koppla detta lås mot larmsystem? Dvs att larmet blir ”medvetet” om att dörren är låst/upplåst eller försöker forceras?

Permalänk
Medlem

Tänkte att det kanske vore kul, sedan läste jag recensioner. Nej tack.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av skippy_pewpew:

Dörren är ju utgång för en tjuv. In kommer man genom ett fönster. Hos geeks krossa rutan på sidan och lås upp. Men allt som försvårar är såklart bra!

Det är ju därför man har ett lås som man kan stänga av vredet på när man är borta. Då måste tjuven antingen dyrka eller forcera, alternativt klättra in och ut genom ett fönster med glasskärvor (med stöldgodset).

Permalänk
Medlem

Ny ytterdörr ligger i garaget och väntar på installation så fort dom släppt V3 på Yale.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Kör sånt här, betydligt coolare. Genererar ström självt genom nyckelvridningen.
https://www.iloq.com/sv/produkter/iloq-10-sv/

skall vara betydligt säkrare förövrigt än mycket annat på marknaden. Har använt det nu i 2 år. Makalöst smidigt att göra egna nycklar samt administrera.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av backfeed:

Eller en utfällbar liten vev. Ingen dum idé faktiskt.

Det är inte ofta jag springer runt med ett 9V-batteri i fickan, så själv skulle jag förbli utlåst en ganska bra stund om batterierna i låset gav upp. Det är faktiskt en av anledningarna till att jag skippat Yale Doorman (den största är att jag personligen inte litar på säkerheten).

Skrivet av sesese:

Dessa system är bra men kom-ihåg att alltid ha batteri hemma ink 9v nödbatteri. Har dessa lås men är tveksam till denna lösning då det går åt en hel del batteri. Skulle inte valt denna lösning idag.

Som kontorslösningar så tror jag det är en mycket dålig Idé då ingen kommer vilja byta batteri innan dessa är så dåliga så man inte kommer in utan att använda ett 9v batteri.

Låset varnar i got tid när batterierna börjar ta slut. Om man sätter det i system att byta en gång per år tillsammans med brandvarnarna så ska det inte vara något problem. Säkerheten har jag inte sett några riktiga nackdelar om än så länge, visst det finns såklart lösningar men går att säga om alla lås. När vi inte är där har vi ytterligare säkerhetsåtgärder, och vi skulle märka om någon bara kliver in helt plötsligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Bra idé, men kanske inte jätteenkel installation för medelsvensson som beställer hem produkten via nätet...

———
Själv undrar jag hur integrationen är. Det jag blir frustrerad på är att det inte finns nån övergripande standard.

Går det t ex att koppla detta lås mot larmsystem? Dvs att larmet blir ”medvetet” om att dörren är låst/upplåst eller försöker forceras?

Jag har via en liten dosa som man kopplar in i dörren till mitt Verisure larm. Då är det integrerat i appen i telefonen och kan låsa/låsa upp och se händelser och lägga till tillfälliga koder och användare i mobilen. Vart jag än är.

Tror dosan kostade ca 600:-

https://www.verisure.se/hemlarm/produkter--tjanster/digitalt-dorrlas.html

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk

Undra vad det sitter för hårdvara i den, menar för oss som är intresserade av hårdvara.

Permalänk
Skrivet av Xerbee:

Har varit sugen på ett smart lås men orkar inte ta diskussionen med BRF. Ser ut som ett mer passande lås för lägenheter är Yale Linus som lanseras snart, det verkar lovande!

Förövrigt förstår jag inte syftet med ett nästan 6min långt videoklipp, jag lärde mig att man ska läsa manualen och att de i framtiden får se om det har krånglat...
Vore mer intressant om det fanns lite substans i klippet.

Kolla vad som står i BRF stadgarna. I vår förening står det tydligt att boende har ansvar för lägenhetslåset så jag frågade inte ens utan installerade direkt. Sen är det många grannar som är nyfikna och frågar hur den fungerar som man får svara på.

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Det går inte att uppfinna en som typ i nödfall kan laddas av att man vrider på handtaget några gånger, haha

Det finns men inte för konsumenter. Det finns varianter där låset för ström när man för in nyckeln i låset med, det är i te heller för konsumenter utan större installationer där man har en kombinerad lås och digital nyckel.

Permalänk

Kör Yale hemma ihopkopplat med larmet (som aldrig är på för att någon alltid är hemma) bytte nyss batterier så ungefär 18mån klarade dom sig. Sjukt smidigt för grabben som är nyckellös. Kör 6-siffrigt så bruteforce är ju ”kört”

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Kör 6-siffrigt så bruteforce är ju ”kört”

Jag har fått fram koden hos en kompis portkodslås genom att andas på knappsatsen och se var det blev kondens. Från tio siffror till 3-4 gjorde det enkelt att knäcka en fyrställig kod på några få försök. Sex siffror är svårare, men ändå enklare än att ha alla att välja på.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av gagamelll:

Det finns men inte för konsumenter. Det finns varianter där låset för ström när man för in nyckeln i låset med, det är i te heller för konsumenter utan större installationer där man har en kombinerad lås och digital nyckel.

Iloq heter systemet där strömmen alstras av att man kör in nyckeln i låset. Funkar alldeles utmärkt även för privat bruk. Finsk ingenjörsteknik.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Bra idé, men kanske inte jätteenkel installation för medelsvensson som beställer hem produkten via nätet...

———
Själv undrar jag hur integrationen är. Det jag blir frustrerad på är att det inte finns nån övergripande standard.

Går det t ex att koppla detta lås mot larmsystem? Dvs att larmet blir ”medvetet” om att dörren är låst/upplåst eller försöker forceras?

Jag har integrationen med ett vanligt verisure larm, vet inte hur den mer fristående enheten beter sig. Den kostar ca 600kr per lås.

Låset(dörren) får så vitt jag vet inte manipulationslarm med verisure integrationen. Det får en vanlig dörr detektor fortsätta sköta.

Men du får notifieringar om batteri, om autolåset inte lyckas låsa dörren m.m.
Du kan även styra låset med larmappen och
Höra vissa inställningar och scheman.

Med integrationen ersätts de interna användarna i låset med användare från larmet/appen. Jag tycker det är ett smidigare sätt att hantera koder och användare istället för att klicka på dörren.

Den "bästa" funktionen för mig är integrationen åt andra hållet. Att jag kan larma på/av från alla dörrar och inte bara från verisures huvudenhet, eller appen.

Det sparar tid när man står med 2 matkassar frysvaror som ska till källaren att slippa dra upp mobilen, ta av handskarna osv. Bara klick klick på dörren sen är man inne.
Autolåset är även bra, men det får man ju även utan larmintegration.

skärmdump från verisure appen
Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag har fått fram koden hos en kompis portkodslås genom att andas på knappsatsen och se var det blev kondens. Från tio siffror till 3-4 gjorde det enkelt att knäcka en fyrställig kod på några få försök. Sex siffror är svårare, men ändå enklare än att ha alla att välja på.

Man får se till att alla familjemedlemmae har varsin kod med ej överlappande siffror

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Jag har fått fram koden hos en kompis portkodslås genom att andas på knappsatsen och se var det blev kondens. Från tio siffror till 3-4 gjorde det enkelt att knäcka en fyrställig kod på några få försök. Sex siffror är svårare, men ändå enklare än att ha alla att välja på.

Klassiker, ska testa hur abloy knapparna är.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Man får se till att alla familjemedlemmae har varsin kod med ej överlappande siffror

Det kombinerat med att låset låser sig efter ett par misslyckade försök skulle jag säga gör brute-force osannolikt, tror även man blir notifierad via verisure larmet i ett sådant scenario.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Det kombinerat med att låset låser sig efter ett par misslyckade försök skulle jag säga gör brute-force osannolikt, tror även man blir notifierad via verisure larmet i ett sådant scenario.

Hmm, det låter som ett bra recept för grannungar att busa med. Bara att gå dit och trycka in koder tills det låser sig, så sabbar man för den som använder det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragnvlad:

Iloq heter systemet där strömmen alstras av att man kör in nyckeln i låset. Funkar alldeles utmärkt även för privat bruk. Finsk ingenjörsteknik.

Sånt har vi lägenhetsbyggnaderna där jag bor. Dock råkade det komma in smuts i mitt lås en gång som gjorde att jag ej kunde låsa dörren en gång (tur att det ej var tvärtom). Sedan dess har jag tyvärr blivit rätt anti elektromagnetiska lås av detta slag.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Märklig lösning. Jag hade helt klart konstruerat det så att det får ström via låsblecket i dörrkarmen. Antingen med en liten väggspänningsdosa på dörrkarmen som omvandlar till nåt lämpligt ut till låset, eller nåt i stil med USB-laddare i vägguttag och sen en fast kabel upp till dörrkarmen och låsblecket.
Så när dörren är stängd kan två fjäderbelastade kontakter slutas mellan låset och låsblecket och ladda dörrdelen, som då har ett laddningsbart, och utbytbart, batteri.

Jag behövde byta batterierna ca 2 gånger om året så ingen big deal.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

LockPickingLawyer here, today we enter the offices of Sweclockers with only the use of a tube of Kalles Kaviar.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Självklart är det så, men av gemene man hur många tror du vet det? Och merparten av dom utländska stöldligorna vi har i Sverige är oavsätt inte så pass kompetenta. Utan för att riskera att bli utsatt för någon dyrkar upp ens dörr eller lyckas ta sig förbi ens digitala lås så är man förmodligen specifikt utvald av en anledning. Och då får man lite skylla sig själv om man inte anpassat sitt hem efter ens inkomst och de man har hemma

Jag är helt med på vad du menar, och tveklöst är det så att de allra flesta låscylindrar är enkla att dyrka upp.

Så länge som det inte uppdagas något väldigt enkelt utnyttjat säkerhetshål i Yale Doorman (utöver Bluetooth-hacket som någon länkade till, som dock verkade kräva att man först avlyssnar en legitim upplåsning), så är det med hög sannolikhet ett klart säkrare alternativ än en genomsnittlig låscylinder.

Personligen föredrar jag dyrksäkra(de) mekaniska låscylindrar, om inte annat pga KISS-principen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

LockPickingLawyer here, today we enter the offices of Sweclockers with only the use of a tube of Kalles Kaviar.

Hahahaha, ja, det hade varit helt underbart. LPL är kungligt skicklig!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Låset varnar i got tid när batterierna börjar ta slut. Om man sätter det i system att byta en gång per år tillsammans med brandvarnarna så ska det inte vara något problem.

Batteribiten är inget stort problem i praktiken, helt klart, men trots allt en irriterande nackdel som jag personligen gärna slipper. En inbyggd dynamo som drivs av handtaget (som föreslogs tidigare i tråden) som laddar upp ett batteri vore t.ex. en mycket smidigare lösning (men förstås mer komplex och dyrare).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Jag behövde byta batterierna ca 2 gånger om året så ingen big deal.

Ok. Om förbrukningen är så låg skulle man nog kunna ha en liten solcellspanel på utsidan för att avlasta batterierna. Hade förmodligen kunnat dubblera batteritiden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av backfeed:

Batteribiten är inget stort problem i praktiken, helt klart, men trots allt en irriterande nackdel som jag personligen gärna slipper. En inbyggd dynamo som drivs av handtaget (som föreslogs tidigare i tråden) som laddar upp ett batteri vore t.ex. en mycket smidigare lösning (men förstås mer komplex och dyrare).

Jo, det vore trevligt att skippa batterier så man inte behöver oroa sig över det. Dom ska klara sig ganska länge så får se om det faktiskt stämmer här när många går in och ut här (vanligtvis).

Permalänk
Medlem

Hur ofta är det egentligen som själva låset forceras? Brukar väl oftast vara vid typ fönster och liknande som tjuvar bryter upp med bräckjärn och det tar ju ett par sekunder? Aldrig haft inbrott så har ingen aning egentligen.

Jag är fortsatt skeptiskt till sånt här. Det känns som säkerheten på mekaniska lås är bättre än elektroniska, framförallt över tid. Bara en tidsfråga innan det hittas något säkerhetshål i protokollet medan ett bra mekaniskt kräver mer skicklighet och tid för att öppna. Sen tycker jag inte att en nyckel är så pass stor att den blir besvärande att bära med sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Man får se till att alla familjemedlemmae har varsin kod med ej överlappande siffror

Precis så har vi. Förutom att jag då och då sveper över alla knappar så har jag och sambon varsin kod och svärfäräldrarna/gäster har en egen. Utan att veta exakt vad sambon har för kod så är alla knappar flitigt använda

Vi har haft ett Yale Doorman v2n i 1,5 år ungefär. Efter ett år började låset säga till att det ville ha nya batterier. Enkelt att byta.

Några fördelar:
* Lätt att installera om man kan följa instruktioner.
* Behöver aldrig ta med sig husnyckel eller tagg (om man inte vill).
* När dörren stängs så låser sig dörren automatiskt (om man vill) - något som visade sig sjukt användbart när dottern precis blivit lång nog att dra ner handtaget själv.
* Åker vi bort så kan vi byta läge och inaktivera öppning inifrån huset.
* Logg på vem som kommit och gått och när
* Kommer elektrikern eller budbilen när du är på promenad så kan du låsa upp via telefonen åt dem (kombinera med en dörrklocka så att du ser vem som ringer på).

Några nackdelar:
* Ovana besökare har svårt att förstå att man bara behöver "dutta" med låsvredet när man ska ut och försöker istället vrida runt det med all kraft.
* När det är lägre temperaturer ute så måste man trycka ner handtaget hela vägen för att låskroken ska fällas in. Ovana besökare gör som vanligt och smäller igen dörren, vilket gör att kroken slår i karmen. Varje gång.
* Av säkerhetsskäl är den inte jättelätt att integrera. Det hade varit supernice om jag kunde låsa upp direkt från Ring-appen när någon trycker på dörrklockan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ok. Om förbrukningen är så låg skulle man nog kunna ha en liten solcellspanel på utsidan för att avlasta batterierna. Hade förmodligen kunnat dubblera batteritiden.

absolut, men då hade du behövt byta till laddningsbara (som ofta har lägre kapacitet) samt lägga på en laddkrets mm. Jag håller dock med om att bygga produkter som förlitar sig på engångsbatterier är lite sådär.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hallå, det är 2021. Ni behöver ett Yale Doorhen.

Alternativa förslag:
Doorthem
Doorthey

they/them är vanliga pronomen för engelsktalande ickebinära personer.
Kan även användas när det handlar om en eller flera personer när man inte vet deras könsidentitet.

hen är höna på engelska. Har inte sett engelsktalande använda höna (hen) som könsneutralt pronomen.
Har inte heller sett företag blanda engelska och svenska i produktnamn.