AMD Ryzen 5000 "Vermeer" – samlingstråd

Permalänk
Medlem

Nån som vet vad jag kan testa tweaka gällande PBO 2 med curver optimizer ?

Fungerar jättebra i Cinebench och alla användning men kan få random omstart av datorn efter nån timme.

"Ett allvarligt maskinvarufel har uppstått.

WHEA-logger händelse 18
Rapporterat av komponent: Processorkärna
Felkälla: Machine Check Exception
Feltyp: Bus/Interconnect Error
Processor APIC-ID: 15"

ASUS B550 F-gaming
Ryzen 5800x
Senaste bios: 1602

-20 på kärnorna men -15 på de starkaste 2 kärnorna
+200 boost
scalar: auto
limit: Motherboard

Läste att man kan antingen ändra scalar eller tweaka vcore offset? Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakabaka:

Nån som vet vad jag kan testa tweaka gällande PBO 2 med curver optimizer ?

Fungerar jättebra i Cinebench men kan få random omstart av datorn efter nån timme.

"Ett allvarligt maskinvarufel har uppstått.

WHEA-logger händelse 18
Rapporterat av komponent: Processorkärna
Felkälla: Machine Check Exception
Feltyp: Bus/Interconnect Error
Processor APIC-ID: 15"

ASUS B550 F-gaming
Ryzen 5800x
Senaste bios: 1602

-20 på kärnorna men -15 på de starkaste 2 kärnorna
+200 boost
scalar: auto
limit: Motherboard

Läste att man kan antingen ändra scalar eller tweaka vcore offset? Tacksam för hjälp

Kraftig scalar med mycket CO = sudden reboot. Sänk till +50-100MHz och minska CO till 0 till -10 istället. Dom som postar med extremt låga värden på CO gör det för att sätta snygga benchsiffror, sudden reboot i idle är baksidan av det hela.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakabaka:

Nån som vet vad jag kan testa tweaka gällande PBO 2 med curver optimizer ?

Fungerar jättebra i Cinebench och alla användning men kan få random omstart av datorn efter nån timme.

"Ett allvarligt maskinvarufel har uppstått.

WHEA-logger händelse 18
Rapporterat av komponent: Processorkärna
Felkälla: Machine Check Exception
Feltyp: Bus/Interconnect Error
Processor APIC-ID: 15"

ASUS B550 F-gaming
Ryzen 5800x
Senaste bios: 1602

-20 på kärnorna men -15 på de starkaste 2 kärnorna
+200 boost
scalar: auto
limit: Motherboard

Läste att man kan antingen ändra scalar eller tweaka vcore offset? Tacksam för hjälp

Antagligen kör du för hög (-). De är ett ganska vanligt fel när datorn bootar om i mindre belastning. Jag kan inte ens sätta -3 på min sämsta kärna.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Tackar !

Permalänk
Medlem

Av någon underlig anledning har många fått för sig att sämre boostande kärnor kan ges större negativ offset i curve optimizer och jag kan inte begripa varför, de kärnor i den CCD med bäst kvalité kan av naturliga skäl undervoltas/frekvens ökas mer än den med sämre kvalité.

Det är extremt vanligt att CCD0 kan klockas sådär 2-300MHz högre än CCD1 vid samma spänning, för curve optimizer är det samma sak, du kan ge den bästa ccd'n större offset än den sämsta, kombinerar du med ökad fmax så kommer du öka frekvens under last med så mycket som 400MHz vilket inte nödvändigtvis kommer vara stabilt. 5950x som redan har höga frekvenser i stock har betydligt mindre utrymme till frekvens ökning medan lägre modeller har mer/större utrymme.

Sen lär man tänka på att Curve optimizer inte kan stabilitetstestas som normal OC då det är en icke linjär kurva man pillar på och då lär man tekniskt testa alla lägen längs kurvan, det verkar dessutom som att det är absoluta botten och toppen som orsakar instabilitet, alltså extremt lätt last eller ingen alls. Att bara testa full load säger ingenting om stabilitet med curve optimizer

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Själv börjar jag bli så jävla less på Curve Optimizer. Jag behöver antagligen börja om helt, de enda jag vet är att all core -2 är stabilt.
Så löjligt egentligen och jaga siffror, men de är något som jag tycker är kul. Bygga datorn, sen överklocka den. Och de känns surt som fan och dra en nitlott i silikonlotteriet, när man har kylning för antagligen 8000kr för hela datorn. Samtidigt som man finpolerar minnet och benchmarkresultatet sjunker.

Senaste BIOS har dessutom börjat orsaka att jag tappar internet ibland när en BSOD whea fel uppstår. Sitter just nu på wifi. Ville gärna testa Gigabyte, eftersom EKWB erbjöd chipset vattenblock till endast detta moderkortet. Men nästa gång blir de säkert ASUS igen, som kan följa vettiga namn i BIOS och inte döpa om PLL Voltage till LM_1V8, osv.

Nae, jag får invänta nyare bios kanske och ge mig på de igen, men just nu nöja mig med PBO200 CO -2 och 3600mhzCL14-13-13-13 på minnet. De ger ju trotts allt bäst stabilitet och prestanda.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Själv börjar jag bli så jävla less på Curve Optimizer. Jag behöver antagligen börja om helt, de enda jag vet är att all core -2 är stabilt.
Så löjligt egentligen och jaga siffror, men de är något som jag tycker är kul. Bygga datorn, sen överklocka den. Och de känns surt som fan och dra en nitlott i silikonlotteriet, när man har kylning för antagligen 8000kr för hela datorn. Samtidigt som man finpolerar minnet och benchmarkresultatet sjunker.

Senaste BIOS har dessutom börjat orsaka att jag tappar internet ibland när en BSOD whea fel uppstår. Sitter just nu på wifi. Ville gärna testa Gigabyte, eftersom EKWB erbjöd chipset vattenblock till endast detta moderkortet. Men nästa gång blir de säkert ASUS igen, som kan följa vettiga namn i BIOS och inte döpa om PLL Voltage till LM_1V8, osv.

Nae, jag får invänta nyare bios kanske och ge mig på de igen, men just nu nöja mig med PBO200 CO -2 och 3600mhzCL14-13-13-13 på minnet. De ger ju trotts allt bäst stabilitet och prestanda.

Så länge det presterar bra så spelar det rätt liten roll med vilka inställningar det sker, jag har själv ställt tillbaka Curve optimizer ett par snäpp efter jag hittat gränsen, på detta vis har jag full stabilitet och mycket god prestanda och detta vid stock strömgränser och utan fmax pillande alls. Samma för minnen och FCLK, låter det rulla på 3800c16 även om sista bios medgav boota de av högre FCLK ändå, testade 33 och 66MHz till på FCLK men det gav i tester ingenting och i spel så var det så liten skillnad att det var svårt att se om det berodde på slumpen eller temp eller nåt annat. Dessutom kostade varje steg mer spänning som i sin tur orsakade frekvens tapp på cpu.

Zen3 är såpass snabb vad gäller latensen att supersnabb fclk och låg minneslatens verkar hjälpa till ett visst men efter det får man liten eller till och med negativ prestanda vinst. Tar man i utav helvete med spänningar och PBO limits med herrejösses kylning så kan man säkert förskjuta gränsen för diminishing returns en smula men personligen tycker jag inte att det blir värt det för 24/7 användning. Jag får så bra prestanda som det är att jag ser väldigt lite mening att dubblera effektuttag för någon enstaka procent mer prestanda. Lite som att klocka ett RTX3090, det går att ge det enorma mängder effekt men man får extremt lite tillbaks i fråga om prestanda.

Sen är det såklart en helt annan femma om man klockat för att det är roligt såklart

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Av någon underlig anledning har många fått för sig att sämre boostande kärnor kan ges större negativ offset i curve optimizer och jag kan inte begripa varför, de kärnor i den CCD med bäst kvalité kan av naturliga skäl undervoltas/frekvens ökas mer än den med sämre kvalité.

Det är extremt vanligt att CCD0 kan klockas sådär 2-300MHz högre än CCD1 vid samma spänning, för curve optimizer är det samma sak, du kan ge den bästa ccd'n större offset än den sämsta, kombinerar du med ökad fmax så kommer du öka frekvens under last med så mycket som 400MHz vilket inte nödvändigtvis kommer vara stabilt. 5950x som redan har höga frekvenser i stock har betydligt mindre utrymme till frekvens ökning medan lägre modeller har mer/större utrymme.

Sen lär man tänka på att Curve optimizer inte kan stabilitetstestas som normal OC då det är en icke linjär kurva man pillar på och då lär man tekniskt testa alla lägen längs kurvan, det verkar dessutom som att det är absoluta botten och toppen som orsakar instabilitet, alltså extremt lätt last eller ingen alls. Att bara testa full load säger ingenting om stabilitet med curve optimizer

Antagligen med resonemanget att "med CPPC kommer endast de bästa kärnorna användas vid lätt/fåtrådad last", dvs de andra kärnorna kommer inte boosta så högt att det blir ett problem med stor negativ offset utan att det endast ger mer
"power envelope" (?).

Men som du säger är problemet att testa idle stabilitet på ett funktionellt sätt.

Har kört +200 och -20 på min 5800X sedan 30/12 när x570 Unify beta biosen kom utan reboot eller WHEA men allt annat jag testat har gett sämre prestanda eller instabilitet.

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Själv börjar jag bli så jävla less på Curve Optimizer. Jag behöver antagligen börja om helt, de enda jag vet är att all core -2 är stabilt.
Så löjligt egentligen och jaga siffror, men de är något som jag tycker är kul. Bygga datorn, sen överklocka den. Och de känns surt som fan och dra en nitlott i silikonlotteriet, när man har kylning för antagligen 8000kr för hela datorn. Samtidigt som man finpolerar minnet och benchmarkresultatet sjunker.

Senaste BIOS har dessutom börjat orsaka att jag tappar internet ibland när en BSOD whea fel uppstår. Sitter just nu på wifi. Ville gärna testa Gigabyte, eftersom EKWB erbjöd chipset vattenblock till endast detta moderkortet. Men nästa gång blir de säkert ASUS igen, som kan följa vettiga namn i BIOS och inte döpa om PLL Voltage till LM_1V8, osv.

Nae, jag får invänta nyare bios kanske och ge mig på de igen, men just nu nöja mig med PBO200 CO -2 och 3600mhzCL14-13-13-13 på minnet. De ger ju trotts allt bäst stabilitet och prestanda.

Håller helt med dig, drog också en nitlott i silikonlotteriet och det börjar bli tröttsamt att läsa om folk som får helt otroliga resultat när man själv inte verkar kunna nå dit. Kör just nu en CO som nästan är stabil, får en omstart i idle var tredje vecka eller nåt, dock med kass MC score. Funderar dock på att gå tillbaka till Auto eller köra CO utan scalar bara för att få den där "undervoltage-effekten" som borde innebära lite lägre temps.

Hade också velat få till 1900 FLCK men Gigabytes BIOS är tyvärr verkligen inte de bästa och många klagar på att minnet är svårt att OCa, iofs har BIOS med den näst senaste AGESAN gått ur betastadiet så ska nog testa den vid tillfälle.

Nästa uppgradering blir dock ASUS som vad jag läst gett bäst resultat (dock till högre pris).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Håller helt med dig, drog också en nitlott i silikonlotteriet och det börjar bli tröttsamt att läsa om folk som får helt otroliga resultat när man själv inte verkar kunna nå dit.

Om du vill kan vi byta jämt, jag får din 5900X och du får min köplats. Under kötiden får du låna min 3600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Om du vill kan vi byta jämt, jag får din 5900X och du får min köplats. Under kötiden får du låna min 3600.

Garanterar du att din framtida 5900X gör 10k MC i CPU-Z?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Håller helt med dig, drog också en nitlott i silikonlotteriet och det börjar bli tröttsamt att läsa om folk som får helt otroliga resultat när man själv inte verkar kunna nå dit. Kör just nu en CO som nästan är stabil, får en omstart i idle var tredje vecka eller nåt, dock med kass MC score. Funderar dock på att gå tillbaka till Auto eller köra CO utan scalar bara för att få den där "undervoltage-effekten" som borde innebära lite lägre temps.

Hade också velat få till 1900 FLCK men Gigabytes BIOS är tyvärr verkligen inte de bästa och många klagar på att minnet är svårt att OCa, iofs har BIOS med den näst senaste AGESAN gått ur betastadiet så ska nog testa den vid tillfälle.

Nästa uppgradering blir dock ASUS som vad jag läst gett bäst resultat (dock till högre pris).

Och ändå slog Gigabyte ett rekord i DDR4 hastighet på exakt samma modell som mitt moderkort!
Nae hoppas att de blir lite bättre iallafall med nyare BIOS. Jag kör senaste F31 just nu, 1867mhz på FCLK/UCLK och 3733mhz funkar på minnet. Men som nämnt så tappar jag prestanda på de. Så drog ner till 1800mhz/3600mhz och kör CL14-13-13-13-22 istället.

Tror jag ställde in PBO200 med motherboard limits och en offset på -2 förutom några av de bättre kärnorna som kör -3, ger väl lite iallafall. Toppar 80C ungefär. Utan motherboardlimits toppar jag 60C.

Update:
De va tydligen cpu frekvenz de slog rekord i. Rekordet kanske är slaget nu däremot.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Och ändå slog Gigabyte ett rekord i DDR4 hastighet på exakt samma modell som mitt moderkort!
Nae hoppas att de blir lite bättre iallafall med nyare BIOS. Jag kör senaste F31 just nu, 1867mhz på FCLK/UCLK och 3733mhz funkar på minnet. Men som nämnt så tappar jag prestanda på de. Så drog ner till 1800mhz/3600mhz och kör CL14-13-13-13-22 istället.

Tror jag ställde in PBO200 med motherboard limits och en offset på -2 förutom några av de bättre kärnorna som kör -3, ger väl lite iallafall. Toppar 80C ungefär. Utan motherboardlimits toppar jag 60C.

Update:
De va tydligen cpu frekvenz de slog rekord i. Rekordet kanske är slaget nu däremot.
https://i.imgur.com/vySGHHh.jpg

Tror du tjänar på lägre värden än Motherboard Limits.
Kolla hur högt ppt och edc går under R23 mc eller liknande och sätt gränsvärden till strax över det.

Edit: zen 2 hade ju egenheten att allt över 230 på PBO limits gav sämre resultat.

Zen 2
Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagaget:

Tror du tjänar på lägre värden än Motherboard Limits.
Kolla hur högt ppt och edc går under R23 mc eller liknande och sätt gränsvärden till strax över det.

Jag ger mig ju aldrig heller. xD
Innan du ens hann kommentera, så ställde jag om till auto i limits. EDC är de alltid som slår i taket, och på motherboard limits så är de 215A, med auto är de omkring 115A. Men jag ställde även boostoverride på 50mhz (bara för att 5ghz är trevligare och se än 4,95ghz). Och testar just nu en CO på -2 på hela CCD1, och -5 till -7 på bästa kärnorna på CCD0.

Update:
Strax efter fick jag en BSOD. Nu ska jag fan utesluta vilken kärna som orsakar detta, Sänkte nyss Core 3-4 till -2 som är mina sämsta kärnor på CCD0. -2 är stabilt på all core, så utgår därifrån.

Update 2:
Skillnaden från -5 på Core 3-4 till -2 innebär en boost-tapp på 25mhz. Boostar 4950mhz just nu istället för 4975mhz som på bilden, övriga kärnor boostar desamma. Lämnar datorn på över natten för att se att den inte startat om.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagaget:

Antagligen med resonemanget att "med CPPC kommer endast de bästa kärnorna användas vid lätt/fåtrådad last", dvs de andra kärnorna kommer inte boosta så högt att det blir ett problem med stor negativ offset utan att det endast ger mer
"power envelope" (?).

Men som du säger är problemet att testa idle stabilitet på ett funktionellt sätt.

Har kört +200 och -20 på min 5800X sedan 30/12 när x570 Unify beta biosen kom utan reboot eller WHEA men allt annat jag testat har gett sämre prestanda eller instabilitet.

Lägre kiselkvalité medger lägre undervoltning eller frekvensökning jämte bra kisel, inte tvärs om. Med andra ord kan du inte ge en större offset till sämre kärnor utan att introducera instabilitet, detta då de sämre kärnorna inte kommer klara lika höga frekvenser innan de kastar ur sig fel vid samma spänning.

Vad gäller scheduler beteende så är det inte allt som kommer skyfflas över på de bästa kärnorna, en hel del mjukvara skiter fullt i vad schedulern vill lägga över på & har helt egna regler för hur processorer ska lastas. Ett bra exempel på detta är CPU-Z där single core testet primärt testar kärna 0 oavsett vilken cpu du har och oavsett drivare och oavsett scheduler beteende. Detta gäller dock som sagt många applikationer där det helt enkelt inte kan lägga över jobbet på "de bästa kärnorna". Det som händer med instabila sämre kärnor då är black screen eller bara blåskärm.

Tänk på curve optimizer som manuell OC så till vida att det du gör är att förskjuta frekvens/spänning så att det ges lägre spänning vid samma frekvens vilket kräver bra kiselkvalité, när det då ges lägre spänning så kommer tempen och strömmängden sänkas vilket gör så att precision boost kan öka frekvensen. Du har då i slutändan sänkt spänning och mycket troligt också ökat frekvensen vid given last. Om man har kass kiselkvalité så kan man helt enkelt inte öka frekvens hur som helst och man kan inte sänka spänning hur som helst, bara & klocka manuellt genom att ställa frekvens & spänning manuellt så ser man ganska fort vart & när det introduceras instabilitet.

Som jag påtalat tidigare så är första CCD'n bättre än den andra på min 5950x, precis som på min 3900x och de flesta dubbel ccd processorer, det är så AMD binnar dom. På min 5950x kan jag sätta betydligt kraftigare negativ offset på CCD 0 än på CCD1 just på grund av detta, med låg LLC och snabb växlingsfrekvens på VRM kan jag köra mellan -10 till -15 på CCD0 utan problem med svartskärm eller blåskärm, på CCD1 så kan jag köra mellan -5 till -7 innan jag börjar få problem med blåskärm/svartskärm. Nu håller min 5950x väldigt höga frekvenser i ren stock på mitt moderkort och med rätt sparsam vcore och som nämnt mycket låg LLC vilket också sänker marginaler lite men också förhindrar skenande temp och därigenom tillåter de höga frekvenserna, men dessa små marginaler till trots så syns ändå en stor skillnad mellan CCD'erna i fråga om kvalité och vad som är möjligt med curve optimizer.

För processorer men enkel CCD så kommer skillnader mellan kärnor i fråga om vad de klarar för offset i curve optimizer vara lägre, detta då varje CCD tenderar att vara relativt snarlik internt vad gäller kvalité, sen beror det på moderkort och mjukvara vilka inställningar som i slutändan visar sig vara stabila/bra presterande, det finns inte en one size fits all cookie cutter lösning på curve optimizer och den som påstår sig ha en får man nog säga fabulerar en smula.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Nu har Asus börjat släppa bios med AGESA 1.2.0.0, kör det nu på mitt CH8 WiFi, finns på overclock.net by courtesy of Shamino. Men för vissa kort har det även börjat dyka upp på support sidorna.

Enda skillnaden jag noterat är att latency är bättre, tillbaka till vad den var med dom första 5000 biosen.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Nu har Asus börjat släppa bios med AGESA 1.2.0.0, kör det nu på mitt CH8 WiFi, finns på overclock.net by courtesy of Shamino. Men för vissa kort har det även börjat dyka upp på support sidorna.

Enda skillnaden jag noterat är att latency är bättre, tillbaka till vad den var med dom första 5000 biosen.

Ser ut som msi släppte 1.2.0.0 baserad bios igår, ska testa sen när jag får lite tid över men MSI nämner inget om vad som är förändrat.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@webhallen
Hur går det med era leveranser av 5900X? Informationen på er hemsida är ju över månad gammal och säger inte heller i princip något alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

@webhallen
Hur går det med era leveranser av 5900X? Informationen på er hemsida är ju över månad gammal och säger inte heller i princip något alls.

Se
#18865845
#18866167

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Svantesson666:

@webhallen
Hur går det med era leveranser av 5900X? Informationen på er hemsida är ju över månad gammal och säger inte heller i princip något alls.

Skrivet av blackcoffee:

Produktsida uppdaterad nu också

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Dessa WHEA errors!

Jag hade det såpass stabilt att dom inte längre dök upp annat än om jag provocerade fram dom. Det som provocerar bäst är CB R20 och CB R23 Multi om man kör det med realtime priority. Testen kör fint, inget kraschar, man får fina poäng, men kollar man längst ner i HWINFO64 så har man fått ETT WHEA error. Gah!

Jag bestämde mig för att få bort dessa WHEA helt och hållet. Det gick, men det krävde att stänga av CO och PBO, men fortfarande med 3800MHz minne.

Stor prestanda dipp i multi, inte så stor i single, men i gengäld är datorn 10C svalare under last. Går inte upp till 70C ens i CB R23 nu. Får fortfarande 670 single i CPUZ och över 1600 i R23 single, så ingen stor skillnad. Men multi boostar den inte ens upp till 4400MHz nu. Men det är det förmodligen värt för att bli av med den sisten slatten av errors. Bättre att bencha bort fel, än att bara sätta instabila rekord

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Dessa WHEA errors!

Jag hade det såpass stabilt att dom inte längre dök upp annat än om jag provocerade fram dom. Det som provocerar bäst är CB R20 och CB R23 Multi om man kör det med realtime priority. Testen kör fint, inget kraschar, man får fina poäng, men kollar man längst ner i HWINFO64 så har man fått ETT WHEA error. Gah!

Jag bestämde mig för att få bort dessa WHEA helt och hållet. Det gick, men det krävde att stänga av CO och PBO, men fortfarande med 3800MHz minne.

Stor prestanda dipp i multi, inte så stor i single, men i gengäld är datorn 10C svalare under last. Går inte upp till 70C ens i CB R23 nu. Får fortfarande 670 single i CPUZ och över 1600 i R23 single, så ingen stor skillnad. Men multi boostar den inte ens upp till 4400MHz nu. Men det är det förmodligen värt för att bli av med den sisten slatten av errors. Bättre att bencha bort fel, än att bara sätta instabila rekord

Jag har som sagt testat endel CO igen. Men nu är den inte ens stabil på -2 all core. Så tänker köra på pbo200.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Jag har som sagt testat endel CO igen. Men nu är den inte ens stabil på -2 all core. Så tänker köra på pbo200.

Kom ett nytt 1.2.0.0 bios idag, 3202, nu klarar jag faktiskt att köra -3 på all cores utan att få ett enda WHEA i vare sig CB R20, R23 och CPUZ med realtime priority på alla! -5 ger WHEA. Det gör i alla fall att jag alltid ligger över 670, mellan 670-675, när jag kör CPUZ single. Och över 630 single i CB R20. Tempsen är löjligt låga, inte ens CB R23 klarar nu av att dra upp CPU:n över 65C. NH-D15 är overkill.

Det viktiga för att ovanstående skall funka är att man kör PPT/TDC/EDC/motherboard som "disabled" under AMD menyn, då drar CPU:n max 140W. Men jag slipper WHEA! Och det med 3800MHz minne.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Kom ett nytt 1.2.0.0 bios idag, 3202, nu klarar jag faktiskt att köra -3 på all cores utan att få ett enda WHEA i vare sig CB R20, R23 och CPUZ med realtime priority på alla! -5 ger WHEA. Det gör i alla fall att jag alltid ligger över 670, mellan 670-675, när jag kör CPUZ single. Och över 630 single i CB R20. Tempsen är löjligt låga, inte ens CB R23 klarar nu av att dra upp CPU:n över 65C. NH-D15 är overkill.

Det viktiga för att ovanstående skall funka är att man kör PPT/TDC/EDC/motherboard som "disabled" under AMD menyn, då drar CPU:n max 140W. Men jag slipper WHEA! Och det med 3800MHz minne.

Yeah, kör auto på limits som är samma sak som disable. Toppar ca 61c i r20 på 1.1.0.0 D. Men då har jag costumloop också.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Yeah, kör auto på limits som är samma sak som disable. Toppar ca 61c i r20 på 1.1.0.0 D. Men då har jag costumloop också.

Sjukt vad de kan skilja ändå mellan setups, min 5950x toppar 53 grader i början av cb20R multi och i slutet har den droppat till 50, detta med -10 på första CCD och -5 på andra CCD och med 1900MHz FCLK/UCLK/MEMCLK och stock effekt gränser. Nu kör jag ingen extra frekvens genom fmax utan enbart negativ CO

Skrivet av the squonk:

Dessa WHEA errors!

Jag hade det såpass stabilt att dom inte längre dök upp annat än om jag provocerade fram dom. Det som provocerar bäst är CB R20 och CB R23 Multi om man kör det med realtime priority. Testen kör fint, inget kraschar, man får fina poäng, men kollar man längst ner i HWINFO64 så har man fått ETT WHEA error. Gah!

Jag bestämde mig för att få bort dessa WHEA helt och hållet. Det gick, men det krävde att stänga av CO och PBO, men fortfarande med 3800MHz minne.

Stor prestanda dipp i multi, inte så stor i single, men i gengäld är datorn 10C svalare under last. Går inte upp till 70C ens i CB R23 nu. Får fortfarande 670 single i CPUZ och över 1600 i R23 single, så ingen stor skillnad. Men multi boostar den inte ens upp till 4400MHz nu. Men det är det förmodligen värt för att bli av med den sisten slatten av errors. Bättre att bencha bort fel, än att bara sätta instabila rekord

Kör fortsatt som jag nämnde tidigare och inte ens i CB20R realtime kan jag tvinga fram whea fel, en orsak jag märkt som ger en jäkla massa whea snabbt är för låg eller hög VDDG IOD/CCD, efter en bisarr mängd testande har jag kommit fram till att 1V på VDDG CCD och 1.025V på VDDG IOD är optimalt på min processor för 1900MHz FCLK på senare bios.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Sjukt vad de kan skilja ändå mellan setups, min 5950x toppar 53 grader i början av cb20R multi och i slutet har den droppat till 50, detta med -10 på första CCD och -5 på andra CCD och med 1900MHz FCLK/UCLK/MEMCLK och stock effekt gränser. Nu kör jag ingen extra frekvens genom fmax utan enbart negativ CO

Kör fortsatt som jag nämnde tidigare och inte ens i CB20R realtime kan jag tvinga fram whea fel, en orsak jag märkt som ger en jäkla massa whea snabbt är för låg eller hög VDDG IOD/CCD, efter en bisarr mängd testande har jag kommit fram till att 1V på VDDG CCD och 1.025V på VDDG IOD är optimalt på min processor för 1900MHz FCLK på senare bios.

Ja, VDDG kan vara en väg att gå, var tvungen att höja den när SOC var lägre för att kunna boota men nu är SOC 1.12V så då kanske jag kan sänka VDDG. Bisarr mängd var ordet!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

@tellus82 Ja de är lite märkligt att din CPU går så svalt när du har 4 fler kärnor dessutom.

Ser att tdc är ställd på 95A och edc 140A. Den maxar båda i R20.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Hedersmedlem

Fan vilka svala processorer ni har. Blir snart knäpp på min... Kommer över 80 grader inom 20 sek CB20. Peak 85.3 grader. Detta vid PPT sänkt till 112 W.
Börjar mer och mer önska att jag valt 5900X istället. Tror inte att bättre kylning skulle göra några underverk heller. Kompisen som kör 5800X med NH-D15 kommer upp till typ 78-79 efter två rundor CB20 från nystartad och kall dator, så jag lär ju inte kunna få bort mer än 6-7 grader eller sådär från min.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fan vilka svala processorer ni har. Blir snart knäpp på min... Kommer över 80 grader inom 20 sek CB20. Peak 85.3 grader. Detta vid PPT sänkt till 112 W.
Börjar mer och mer önska att jag valt 5900X istället. Tror inte att bättre kylning skulle göra några underverk heller. Kompisen som kör 5800X med NH-D15 kommer upp till typ 78-79 efter två rundor CB20 från nystartad och kall dator, så jag lär ju inte kunna få bort mer än 6-7 grader eller sådär från min.

5800x är varm pga hur boost kurvorna är gjorda vad jag kan se, om jag lastar bara ena halvan av min 5950x så kan den nå så högt som 80 grader utan problem, värst temp får jag mellan 4-10 trådar lastade där jag sett ända upp till 90 med den absolut jävligaste lasten, 50-55 i CB20R för mig gäller enbart all core last på alla 16 kärnor och 32 trådar

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fan vilka svala processorer ni har. Blir snart knäpp på min... Kommer över 80 grader inom 20 sek CB20. Peak 85.3 grader. Detta vid PPT sänkt till 112 W.
Börjar mer och mer önska att jag valt 5900X istället. Tror inte att bättre kylning skulle göra några underverk heller. Kompisen som kör 5800X med NH-D15 kommer upp till typ 78-79 efter två rundor CB20 från nystartad och kall dator, så jag lär ju inte kunna få bort mer än 6-7 grader eller sådär från min.

Körde just CB R23 som är den mest krävande, gick upp till 68.8C.

Testade Tellus 82s tips, 1.0/1.025 gav WHEA i CB R20 men 1.005/1.030 fungerar i alla tre med realtime. Ingen WHEA. Det är med CO -3. Får se om jag kan fixa till det med mer CO, men det verkar som att Tellus82 har mycket bättre kisel. Synd att det inte gick att köpa någon 5950 för mig bara, unobtanium.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||