Katt lika rolig som hårdvara! [Bild på din katt-tråden]

Permalänk
Medlem

Två katter, två lådor, två lådrensningar per dag.
Minsta katten lägger fetaste kablarna.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Såg lite väl välgödd ut, eller är det bara fluff?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Har haft tre lådor för tre katter. Kör med kisel och tar bort allt på en gång tillika bengalen måste torkas i baken varje gång. Annars är det kladd överallt i lägenheten. Han är som en 2-åring som måste tas om hand. Lukten? Den får jag stå ut med helt enkelt. De andra katterna behöver jag inte ta med en gång. Men om jag inte tar bort det snabbt rafsar de ned spaden i lådan. Så jag tömmer ett par gånger per dag.

Bengaler har väldigt känsliga magar så därför krävs det en hel del arbete med dem.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av samurai:

Såg lite väl välgödd ut, eller är det bara fluff?

Den kanske har jagat en massa

och försöker härma dem för att kamouflera sig ?

Storbritanniens officiella katt Larry fick ju vara med på nyheterna för några veckor sedan när han jagade en fluffig duva, jaktförsöket är nog ett av de mest väldokumenterade en katt någonsin gjort för varken katten eller duvan verkar bry sig särskilt om alla tv team som väntade på att husse skulle uttala sig om Brexit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samurai:

Såg lite väl välgödd ut, eller är det bara fluff?

Haha, ja, ser tjock ut men det är bara fluff 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Haha, ja, ser tjock ut men det är bara fluff 🙂
https://i.ibb.co/r0TxS3m/IMG-20201231-143548487.jpg

Ja men jäklar du!
Väldigt fin

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk

Kattgräs-tips så här på vintern: bladpersilja i kruka från snabbköpet funkar. Det är inte lika gott som riktigt gräs, men godare (och billigare) än krukväxter.
Man får hitta på nåt för att fästa krukan, annars slabbar katten runt med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vintern är här och med snö ute så envisas ena katten med att bara gå på lådan vilket medför en viss doft som hänger kvar en stund.
Normalt hade jag inte brytt mig men nu med hemarbete och alla är hemma vore det bra om man fick bort den snabbare än den vädras av sig självt.

Slog mig idag att det kanske finns någon växt man kan ställa bredvid för att hjälpa till med det?

Några tips?

Skrivet av Elfsberg:

Easy as pie, faktiskt. Töm lådan efter varje besök.

Skrivet av mrqaffe:

Men ångande färsk kattskit är det som luktar värst...
Att rusa till lådan direkt grävmaskinen katten har jobbat färdigt är inget för den som inte gillar aromen

Det finns ju lådor med filter men det går också att göra nått eget, har sett en del varianter på fläkt och filter som ser till att aromen inte kan osa iväg åt fel håll om man är känslig.

Skrivet av Belzader:

Man kan göra som jag gör ibland, lägga ny kattsand över det för dölja den värsta doften, sen tar man bort bajset efter 10-15 minuter när den värsta doften har försvunnit.

Skrivet av Json_81:

Tömma efter varje besök är jag för lat för och lådan står i ett stort och välventilerat utrymme så doften är borta på 20 min eller så, det är som Belzader skriver precis när det är nygjort och då skulle det ju inte ens hjälpa att tömma den.

Det skulle däremot vara snyggt med en växt i närheten så funderade på om man kan ta två flugor på en smäll

Skrivet av oqvist:

Varför inte bara ta bort det direkt om du ändå är där?

Apropå kattgräs köpte. Det växte fort som attiken och vissnade vad det verkar lika fort. Katten visade aldrig något direkt intresse tuggar fortfarande hellre på hörlurskablar av rätt modell. Hd 800s samt xbox elite usb kabel är eftertraktade.
Även Sony CD 3000 kabel smakar mumma.

Skrivet av Belzader:

För att jag är lat och det är snabbare att bara täcka över med lite ny kattsand eftersom det är "hus" lådor.
Kattlådorna (5st.) rensas bara ~1 gång i veckan.

Skrivet av Näbbdjuret:

Två katter, två lådor, två lådrensningar per dag.
Minsta katten lägger fetaste kablarna.

Skrivet av Tiamat:

Har haft tre lådor för tre katter. Kör med kisel och tar bort allt på en gång tillika bengalen måste torkas i baken varje gång. Annars är det kladd överallt i lägenheten. Han är som en 2-åring som måste tas om hand. Lukten? Den får jag stå ut med helt enkelt. De andra katterna behöver jag inte ta med en gång. Men om jag inte tar bort det snabbt rafsar de ned spaden i lådan. Så jag tömmer ett par gånger per dag.

Bengaler har väldigt känsliga magar så därför krävs det en hel del arbete med dem.

Jag har tre katter och två lådor (Modkat) och jag tömmer max en gång per dygn. En låda står i badrummet och en i sovrummet. Jag har väldigt lite problem med lukt, mycket sand i lådan, i badrummet har jag ett jäkla insug frän en ventil som suger ut all lukt snabbt och i sovrummet antar jag att jag sover medans det luktar...

Men det hela hänger mest på hur bra katterna är på att begrava sina korvar. Har en kisse (Spock) som är dålig på att täcka över det "fasta" men en liten skopa sand fixar det problemet. Sanden jag kör med och är nöjd med är Arkens Zoos Smily, inte löjligt dyr men bättre än genomsnittet.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för växtfiberkattströ
https://www.zooplus.se/shop/katt/kattsand_kattstro/greenwoods... likt denna eller https://www.zooplus.se/shop/katt/kattsand_kattstro/ekologiskt....

Luktfria och med ganska bred marginal de bästa vi testat. Testade en annan växtfiberhistoria som hette något annat också innan de böt ut den till Greenwoods som fungerade exakt lika bra.

Räcker väldigt länge för mina utekatter.

Permalänk
Medlem

Superfina kattbilder! Ska försöka bidra med några vad det lider..

..vad gäller kablar så är det såklart högst individkattuellt men de gånger husse missar att ogenomskinliga 7,5kg mushlådan är slut så får de Mjau ett par dar och då blir det väsentligen större, tjockare högar som luktar hemskt, åtminstone ett tag. (Med mush blir det små tunna rävhögar som luktar relativt lite). Sen är ströet med "sommarväxter"-eller-nåt-doft från Coop rätt bra.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag har tre katter och två lådor (Modkat) och jag tömmer max en gång per dygn. En låda står i badrummet och en i sovrummet.

Har också en sån, kan tipsa andra om detta billigare alternativ som har samma ”funktion” (att katten går ner i lådan)
https://www.zoo.se/savic-hop-in-toilet-for-cats-with-upper-ii...

Man ska ju helst ha kattlådor=antal katter +1
Hade blivit för dyrt med oss för så många modko, så vi köpte en från början och sen hittade vi den jag länkade till ovan.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Har också en sån, kan tipsa andra om detta billigare alternativ som har samma ”funktion” (att katten går ner i lådan)
https://www.zoo.se/savic-hop-in-toilet-for-cats-with-upper-ii...

Man ska ju helst ha kattlådor=antal katter +1
Hade blivit för dyrt med oss för så många modko, så vi köpte en från början och sen hittade vi den jag länkade till ovan.

Tycker antalet lådor beror på hur katterna är. För våran del räcker det med två lådor på tre katter. Vi har precis såna där lådor du länkar. Gillar dom, förutom att katterna drar sönder påsarna när dom ska krafsa. Framför allt en av dom krafsar på sidan istället för i sanden.

Permalänk
Medlem

Här hemma har vi två katter
Vi använder också 1 "hop in" kattlåda tillsammans med Ever clean Multiple cats.
Tycker Ever clean fungera allra bäst för oss.
Har även en Litter box som fungera väldigt bra (soptunna för kattsanden)
https://www.zoo.se/kattsandsautomat-ii-litterlocker-soptunna-...

Permalänk
Inaktiv

Kartonger, filtar och klätterträd är det bästa som finns förutom mat då 😊

Permalänk
Medlem

Finns det något sätt rädda handvävda turkiska mattor? Finns inget klösträd i världen som går upp mot att riva loss på dem.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

"Den här packsedeln måste vara felaktig" alt "Husse är usel på att komma igång med ställningsbyggandet"

"Katten Kaldur Ser Dig"

Eirlys gillar vägghammock

Katten Kaldur gillar allt som är varmt..och som blir varmare när man ligger på det, ex NR200, utblås uppåt.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Inaktiv

Här har vi en stor katt, han har glömt att sluta växa 😊.
Och super snäll och gosig.

Permalänk
Inaktiv

Har gjort ett katthus utanför med värme till alla katter som går ute i dessa tider när deras ägare släpper ut de.

Vi har 3 katter utanför i 12 minus som vill ha husrum och mat.
Riktigt kul för våra hus katter att titta på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon298854:

Vi har 3 katter utanför i 12 minus som vill ha husrum och mat.
Riktigt kul för våra hus katter att titta på.

Wow! Vilken fin bild! En bild till på katthuset också kanske?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon132576:

Wow! Vilken fin bild! En bild till på katthuset också kanske?

@anon132576
Mindre sexigt men fyller sin funktion 😊

Passa på att beta lite gräs som finns kvar 😋

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon298854:

Har gjort ett katthus utanför med värme till alla katter som går ute i dessa tider när deras ägare släpper ut de.

Vi har 3 katter utanför i 12 minus som vill ha husrum och mat.
Riktigt kul för våra hus katter att titta på.
https://i.imgur.com/9pZ0U0c.jpg

De sitter och planerar hur de ska kunna jaga bort inkräktarna från reviret

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon298854:

Mindre sexigt men fyller sin funktion 😊

Väldigt omtänksamt av dig måste jag säga... Är stor kattvän själv men kan av diverse skäl tyvärr inte ha någon, så det värmer i hjärtat här att se dig ta hand så fint om de små liven.

Har de något mjukt och skönt att vila på därinne också kanske?

Permalänk
Medlem

Jag betalar medlemsavgift till ett katthem. Min fru tillåter bara en katt annars hade jag förbarmat mej över flera övergivna. Det är ett alternativ att lämna dem till katthem. Det har jag gjort med en ung katt och den blev snart placerad.

Permalänk
Hedersmedlem

Tänkte visa en rätt trevlig lösning som jag knåpade ihop i somras:

Men hörru, det här är ju bara en IKEA-byrå... med ett hål?!
- But wait, there's more!

Baserad på en IKEA PLATSA som jag varit lite kreativ när jag planerade och sen en kattlåda från Amazon med extra höga kanter. Funkar superbra!

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Inaktiv

Trodde det skulle vara ett kattgömsle! Men tji fick jag.

Permalänk
Skrivet av vargeEEEEn:

Tänkte visa en rätt trevlig lösning som jag knåpade ihop i somras:
https://i.imgur.com/l2ma5hK.png
Men hörru, det här är ju bara en IKEA-byrå... med ett hål?!
- But wait, there's more!
https://i.imgur.com/i0lgO63.png
Baserad på en IKEA PLATSA som jag varit lite kreativ när jag planerade och sen en kattlåda från Amazon med extra höga kanter. Funkar superbra!

Jag gjorde något liknande. Väldigt skönt att få undan kattlådan tycker jag. En nackdel är att det luktar i hela skåpet efter ett par års användning. Så man får tänka på vad som förvaras i lådorna. Jag installerade en liten fläkt nu nere vid kattlådan och då kommer lukten ut på ett bra sätt i lagom takt, utan att det luktar en massa i rummet.
(Andra lådan är vänd upp och ned så vår katt ska rymmas på sin toa)

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaptenperre:

Jag gjorde något liknande. Väldigt skönt att få undan kattlådan tycker jag. En nackdel är att det luktar i hela skåpet efter ett par års användning. Så man får tänka på vad som förvaras i lådorna. Jag installerade en liten fläkt nu nere vid kattlådan och då kommer lukten ut på ett bra sätt i lagom takt, utan att det luktar en massa i rummet.
(Andra lådan är vänd upp och ned så vår katt ska rymmas på sin toa)
https://i.imgur.com/vdJ416X.jpg
https://i.imgur.com/mab2H3O.jpg

Lukt hoppas jag på att slippa till stor del, dels då det sitter ett hyllplan mellan understa lådan och kattlådan och de övre tre lådorna sitter i en helt annan modul utan någon öppning mellan. Använder dessutom en silica gel-sand som är nästintill luktfri

Hur tar sig katterna in i din låda? Underifrån?

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kaptenperre:

Jag gjorde något liknande. Väldigt skönt att få undan kattlådan tycker jag. En nackdel är att det luktar i hela skåpet efter ett par års användning. Så man får tänka på vad som förvaras i lådorna. Jag installerade en liten fläkt nu nere vid kattlådan och då kommer lukten ut på ett bra sätt i lagom takt, utan att det luktar en massa i rummet.
(Andra lådan är vänd upp och ned så vår katt ska rymmas på sin toa)
https://i.imgur.com/vdJ416X.jpg
https://i.imgur.com/mab2H3O.jpg

Skrivet av vargeEEEEn:

Lukt hoppas jag på att slippa till stor del, dels då det sitter ett hyllplan mellan understa lådan och kattlådan och de övre tre lådorna sitter i en helt annan modul utan någon öppning mellan. Använder dessutom en silica gel-sand som är nästintill luktfri

Hur tar sig katterna in i din låda? Underifrån?

Ingen belysning så den ser att den skitit i byrån ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av vargeEEEEn:

Lukt hoppas jag på att slippa till stor del, dels då det sitter ett hyllplan mellan understa lådan och kattlådan och de övre tre lådorna sitter i en helt annan modul utan någon öppning mellan. Använder dessutom en silica gel-sand som är nästintill luktfri

Hur tar sig katterna in i din låda? Underifrån?

Det låter bra, mina lådor har en glipa in mot kanterna i byrån så en del lukt tar sig uppåt. Det tog kanske ett år eller två, men numera luktar allt där lite smått. Fläkten hjälpte och lukten märks inte mycket nu i lådorna ovanför åtminstone.

Jag sågade ut så hålet under blev lite större så går det fint att gå in där underifrån, samt tog bort halva underdelen av nedersta lådan.
https://i.imgur.com/FE9UaJM.jpg

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |