Permalänk

Vänta eller köpa oled tv nu?

Hej alla här på sweclockers. Jag och min sambo har varit sugen på en ny tv ett tag nu då våran har börjat krångla en hel del, ibland vill den inte använda quickstart, vissa appar vill inte fungera ibland, den fryser random, ibland kan man inte köra 4k/hdr filmer för då måste man starta om den helt(får ingen bild bara ljud) och sen det värsta är att tvn inte känner av när man försöker starta den så man måste bryta strömmen på båda kontrollen och knappar på tvn. Om folk undrar så är det en tcl 7006 55 tum jag har nu.

Vi spelar en del vid tvn, kollar lite sport och ser på serier/film.

Vi överlever med den här tvn ett tag till men det är lite irriterande varje gång något inte ska fungera. Så det jag undrar är det värt att slå till på en lg cx 65 nu eller om man borde vänta på de nya som kommer snart?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag köpte en LG CX 65 för en vecka sen ungefär, när den trillade under den mentala spärren 20kkr. Den är ju helt suverän.
Det största är ju att den har G-sync så i spel som inte riiiktigt orkar hålla 60FPS i 4k får mer flyt istället för det där hacket som blir utan Gsync.

Om ditt problem är med inbyggda smart-funktionerna kanske en Apple-TV eller liknande kan köpa din nuvarande TV lite mer tid? Du får en 4K-variant för 1800kr nu, vilket är sjysst med tanke på vad man får.

Vad gäller nästa generation LG så har det ju kommit ut lite nyheter som Sweclockers har rapporterat såklart

Men, det blir nog inga stora nyheter bildmässigt, och nästa generation 65" kommer ju kliva upp till 30k+ igen...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Jag köpte en LG CX 65 för en vecka sen ungefär, när den trillade under den mentala spärren 20kkr. Den är ju helt suverän.
Det största är ju att den har G-sync så i spel som inte riiiktigt orkar hålla 60FPS i 4k får mer flyt istället för det där hacket som blir utan Gsync.

Om ditt problem är med inbyggda smart-funktionerna kanske en Apple-TV eller liknande kan köpa din nuvarande TV lite mer tid? Du får en 4K-variant för 1800kr nu, vilket är sjysst med tanke på vad man får.

Vad gäller nästa generation LG så har det ju kommit ut lite nyheter som Sweclockers har rapporterat såklart

Men, det blir nog inga stora nyheter bildmässigt, och nästa generation 65" kommer ju kliva upp till 30k+ igen...

Det låter ju rätt bra, man är ju rädd att man missar något stort men känner man så kommer man aldrig kunna köpa något nytt känns det som. Man är ju sugen på 120 hz för playstation 5

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Apocalysm:

Det låter ju rätt bra, man är ju rädd att man missar något stort men känner man så kommer man aldrig kunna köpa något nytt känns det som. Man är ju sugen på 120 hz för playstation 5

Jag tror inte så många spel kommer kunna drivas i 4K 120 på PS5 Jag har ju en 10700K och ett 3080, vissa spel går upp mot 70FPS i 4K, och väloptimerade spel som Forza Horizon4 och Doom Eternal körs i 120hz i 4K, men annars är det mer skönt med G-sync än 120hz, det ger liksom mer att slippa micro-hack än att kunna spela i 120fps.

Äldre LG oled såsom B7 (som jag gick från) klarade 120hz i 1080p, men det går ju inte att spela på längre, ser ju ut som skit

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apocalysm:

Det låter ju rätt bra, man är ju rädd att man missar något stort men känner man så kommer man aldrig kunna köpa något nytt känns det som. Man är ju sugen på 120 hz för playstation 5

Ärligt talat tror jag att man prickar in alla "stora" delar nu med CX-serien. 4K 120hz, G-sync, HDR, HDMI 2.1 (även om det bara är specifikationer, något man måste komma ihåg innan man får utskällning ) etc, vilket är varför jag väntat med att uppdatera TV'n tills att detta släpptes (CX55). Det känns nu som att TV'n kommer hålla i minst 5-8 år utan att gå miste om någon "större" funktion eller feature

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Jag tror inte så många spel kommer kunna drivas i 4K 120 på PS5 Jag har ju en 10700K och ett 3080, vissa spel går upp mot 70FPS i 4K, och väloptimerade spel som Forza Horizon4 och Doom Eternal körs i 120hz i 4K, men annars är det mer skönt med G-sync än 120hz, det ger liksom mer att slippa micro-hack än att kunna spela i 120fps.

Äldre LG oled såsom B7 (som jag gick från) klarade 120hz i 1080p, men det går ju inte att spela på längre, ser ju ut som skit

Skrivet av Mithras:

Ärligt talat tror jag att man prickar in alla "stora" delar nu med CX-serien. 4K 120hz, G-sync, HDR, HDMI 2.1 (även om det bara är specifikationer, något man måste komma ihåg innan man får utskällning ) etc, vilket är varför jag väntat med att uppdatera TV'n tills att detta släpptes (CX55). Det känns nu som att TV'n kommer hålla i minst 5-8 år utan att gå miste om någon "större" funktion eller feature

Får bli och ta ett snack med min sambo idag och se vad vi ska göra. Som sagt börjar vi båda bli väldigt trött på våran tvn som bara kommer med mer och mer problem. Börja fundera på om den är snart sönder, när vi går in i menyn som går det upp ett sträck ibland som har färgerna röd,grön,blå men bara i huvud menyn men försvinner igen sen, den dyker också upp på olika ställen

Permalänk
Medlem

Ger samma tips som någon ovan, kolla på en Apple TV, och köp 4K varianten.
Även om du köper en ny TV längre fram så kopplar du ju bara in din Apple TV, skönt att slippa vara beroende av TV-tillverkarnas halvrisiga appar.

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Ger samma tips som någon ovan, kolla på en Apple TV, och köp 4K varianten.
Även om du köper en ny TV längre fram så kopplar du ju bara in din Apple TV, skönt att slippa vara beroende av TV-tillverkarnas halvrisiga appar.

Det är ju inte riktigt bara att tvn är seg för det kan man leva med men det är ju en del andra problem med den

Permalänk
Medlem

Bara köp

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

November-januari är alltid en bra tid att köpa LG OLED eftersom utgående års modeller säljs ut till reapris. 2021-modellerna kommer finnas att köpa snart, men det är ofta en dålig idé att köpa vid release eftersom priserna är så mycket högre. LG CX (2020) är redan oerhört bra för gaming (4K, 120 Hz, VRR, HDR). Du får kolla på funktionerna som kommer med 2021-modellerna och se om det är något du behöver, men jag skulle gissa på att inget av det nya är värt prisskillnaden.

Permalänk
Medlem

Bra tillfälle att köpa nu!
Nästan aldrig värt att köpa senaste modellen när dom släpps då priserna är helt åt helvete i början. Allt som behövs finns i CX65 nu och den har gått ner 10000kr sen den släpptes så räkna med att nya modellen ligger runt 30000kr om du hellre vill vänta på den.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apocalysm:

Får bli och ta ett snack med min sambo idag och se vad vi ska göra. Som sagt börjar vi båda bli väldigt trött på våran tvn som bara kommer med mer och mer problem. Börja fundera på om den är snart sönder, när vi går in i menyn som går det upp ett sträck ibland som har färgerna röd,grön,blå men bara i huvud menyn men försvinner igen sen, den dyker också upp på olika ställen

Låter ju för mig som att det enda snacket ni behöver ha, är huruvida ni köper en 55 eller 65 tum OLED CX

55CX går på 14 000 nu och 65CX 20 000. Decisions, decisions.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Ger samma tips som någon ovan, kolla på en Apple TV, och köp 4K varianten.
Även om du köper en ny TV längre fram så kopplar du ju bara in din Apple TV, skönt att slippa vara beroende av TV-tillverkarnas halvrisiga appar.

Jag har faktiskt skippat att uppgradera Apple-TV'n när jag bytte till 55CX och gav istället bort den (Apple-TV'n). Tycker att apparna som finns är tillräckliga, det enda jag saknar är CMORE.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Jag har faktiskt skippat att uppgradera Apple-TV'n när jag bytte till 55CX och gav istället bort den (Apple-TV'n). Tycker att apparna som finns är tillräckliga, det enda jag saknar är CMORE.

Jag är lite rädd att man kommer sakna några appar man vill ha på TVn. Har läst att webos inte har så många appar för streaming tjänster

Permalänk
Medlem

Köp en CX direkt bara. Kommer ångra att du inte skaffat OLED tidigare.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jag har faktiskt skippat att uppgradera Apple-TV'n när jag bytte till 55CX och gav istället bort den (Apple-TV'n). Tycker att apparna som finns är tillräckliga, det enda jag saknar är CMORE.

Ja, lgs Operativsystem är bra, likaså användarvänligheten med fjärren. Går lixom inte att starta apparna snabbare än det är typ. Tar längre tid att väcka upp Home-högtalaren och ropa ut kommandot.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Apocalysm:

Jag är lite rädd att man kommer sakna några appar man vill ha på TVn. Har läst att webos inte har så många appar för streaming tjänster

Den enda jag saknar som sagt är Cmore. Resten finns:
Netflix, Amazon Prime, HBO, Disney+, Viaplay, HBO, Twitch, Youtube, Spotify

Kan faktiskt inte komma på något annat som saknas på rak arm utöver Cmore (utöver t.ex. Hulu som inte finns i Sverige). Och den var inte värd att sätta 1800 kr på att få tillgång till via Apple TV, jag streamar istället via mobilen till TV'n och det fungerar mer än utmärkt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Antar att man skulle kunna skaffa Chromecast och ha i tvn

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Mithras:

Jag har faktiskt skippat att uppgradera Apple-TV'n när jag bytte till 55CX och gav istället bort den (Apple-TV'n). Tycker att apparna som finns är tillräckliga, det enda jag saknar är CMORE.

Skrivet av Apocalysm:

Jag är lite rädd att man kommer sakna några appar man vill ha på TVn. Har läst att webos inte har så många appar för streaming tjänster

När jag uppgraderade till CX 65 så upptäckte jag att jag inte behövde min ATV längre. Apparna i TVn är såpass snabba och smidiga att den stora fördelen med ATV (snabbt kunna spola i filmer med fjärren), är bortvägd.

Jag märkte t.ex. att svärtan i Black Panther var mycket sämre i AppleTVs version av Disney+. När jag sen dubbelkollade mot TVns egna app så var svärtan i TVns app bättre. Det blev liksom inte helt svart i ATVs version av Disney+, skitskumt, och andra har rapporterat liknande problem på t.ex. reddit.

Så nu använder jag inte min AppleTV, vilket måste vara den bästa boxen man kan köpa idag.

Jag använder PrimeVideo, Netflix, HBOnordic, AppleTV (appen alltså, för t.ex. itunes-filmer), Disney+, Youtube.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Vi lever i en tid med en pandemi som gör att vi inte får resa nånstans...

...bästa tiden i världen till att köpa prylar till hemmet, du får mera glädje ur det än om några år. Njut av det liv ni har nu - och köp tv'n. Jag ångrar inte en dag på att jag köpte en riktig stor TV föriga året, har hur mkt. som helst glädje ur det.

Permalänk
Medlem

Oled är det som gäller, igår, nu och imorgon. Det kommer alltid bättre modeller men Oled är något helt annat, och det sätt vi förtjänar att se saker och ting genom vårt fönster ut i världen

Problemet är att du efter oled även får mycket högre krav på datorskärmen, då ögonen kommer störa sig mycket mer på biljus, ojämna svärtor och matta färger efter att du tittat på oleden. LGs "Intensiv" inställning kommer blända dig, och wow känslan är som samsungs högkontrastpaneler var på 2000 talet för sin tid.

Jag väntar på att det ska komma 49 5k Oled skärmar under 15000 så slår jag till direkt!

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Avstängd

Har du provat att fabriksåterställa TV:n? Problemen låter ju typiskt mjukvarumässiga.

Permalänk
Medlem

Att smarttv funktioner börjar bli kass är ingen bra ursäkt för ny tv. Det är bara en tidsfråga innan det händer även med nya tvn chromecast, appletv har ett mycket längre tidsspann av relevanta uppdateringar för att hålla streamingtjänsterna vid liv.

Köper du ny tv så flyttar du sen bara över den så nobrainer...

Tekniken går dock framåt så du får en bättre tv för samma pris och du betalar noll kronor så länge du kör the waiting game i så många fps dina ögon kan uppfatta

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av lgr:

Har du provat att fabriksåterställa TV:n? Problemen låter ju typiskt mjukvarumässiga.

Har gjort det ett antal gånger, har fått till och med en fil från tcl för att hjälpa till där jag behövde göra en hel del mer steg

Permalänk

Men har funderat på om kanske ska kolla in sonys oled tv och se om det är något att ha